Неотдавнашната дипломатическа обиколка в Европа на президента Зеленски отключи вълна от прокремълски дезинформационни наративи, всички фиксирани върху една централна тема: че крахът на Украйна предстои и че Западът осъзнава непобедимостта на Русия.
Тези дезинформационни усилия имат двойна цел. Първо – да създадат впечатление сред публиката вътре в Русия, че „специалната военна операция“ протича по план и че победата скоро предстои.
Второ – да продължат внушенията, насочени към западната аудитория, че Украйна е кауза пердута и непосилно финансово бреме. В опит да дискредитират посещението на Зеленски в европейските столици, известни прокремълски пропагандни медии прибягнаха до свой изпитан метод – използваха подправена корица на списание „Шарли Ебдо“ като „доказателство“, подкрепящо дезинформацията им.
Тази фалшива корица е създадена да внуши, че дори западните сатирични медии критикуват плана за победа на Зеленски – макар че автентичният „Шарли Ебдо“ поддържа последователна редакционна позиция срещу политиките на Кремъл и инвазията в Украйна.
Тези тактики всъщност са знак, че в Кремъл цари немалка доза отчаяние. Демонстрацията на сила – на фона на реалностите за над 600 000 руски жертви според американски източници – звучи като отчаян опит за заблуждаване както на родната, така и на чуждестранната публика.
Фалшива самоличност онлайн
На 8 октомври мрежа от вероятно неавтентични акаунти, свързани с прокремълската мрежа за манипулация на информацията и чуждестранна намеса, стартира една нагла и координирана кампания за манипулиране на информационното пространство.
Множество акаунти публикуваха серия изображения, фалшифицирани инфографики с логото на известна охранителна компания, в които невярно се твърди, че израелските отбранителни сили (ИОС) предлагат на наемниците по-добро заплащане, отколкото Украйна. В рамките на часове тези подправени публикации бяха разпространени от хиляди акаунти – по всяка вероятност ботове. Те заляха секциите за коментари на проверени профили в X.
Тази координирана акция доведе до разпространение на множество вариации на един и същ фалшив наратив. Постовете бяха споделени от отделни мрежи от неавтентични акаунти. Изображенията бяха промотирани на английски, френски, полски, немски и испански език. До 12 октомври повече от 10 000 вероятно неавтентични акаунта бяха впрегнати в операцията, с което бяха генерирани над 100 000 поста.
Старият враг
Този случай представлява дирижирано усилие и то носи всички белези на руска операция за дезинформация и вмешателство. Натъкваме се на тактики, вече използвани в придобилата печална известност кампания „Двойник“ или „Doppelganger“ (която „EUvsDisinfo“ представи в свои предишни публикации като например тази и тази).
Авторите на операцията използваха разнообразни техники, сред които: създаване на заблуждаващи изображения, идентифициране на уязвимости в обществото, сегментиране на аудиторията, имитиране на легитимни субекти чрез създаване на техни двойници… Етапът на изпълнение на операцията включваше наводняване на основните социални медии, прикриване на идентичността на мрежата и използване на подставени организации, с които да се замаскира начинът, по който е организирана мрежата.
Целта на тази дезинформационна операция по всяка вероятност е двойна: да представи украинската армия като икономически слаба и губеща пред Русия, за да разколебае чуждестранни доброволци да се присъединят, като едновременно с това изобрази Израел като международен агресор, който активно използва наемни бойци. Цялото това действие е внимателно изчислено и премислено. Предназначението му е да свали духа на украинските сили и наред с това да разпали разногласия в международната общност.
Други теми в тазседмичния преглед от EUvsDisinfo:
Беше създадена фалшива медия, която се представя за изданието „Сиатъл Трибюн“, с цел да публикува дезинформационна статия, в която се твърди, че Зеленски е купил „Мерцедес“-а на Хитлер. Руският канал „ТВ Центр“ (ТВЦ) излъчи тази скалъпена история, с което увеличи видимостта ѝ. Предоставеното „доказателство“ – снимка на стар „Мерцедес-Бенц“ пред офиса на украинския президент – само по себе си е фалшифицирано: снимката е монтаж от много други изображения, уж от един украински „Телеграм“-канал. Тази атака срещу президента на Украйна Зеленски използва редица типични за Кремъл прийоми за манипулация на информацията, вариращи от фалшив уебсайт, създаден „да изпира“ информация до подправяне на доказателства и създаване на съдържание, целящо да предизвика силни емоции и да замеси лицата, срещу които е насочена кампанията, в теми-табу – като нацизма и Адолф Хитлер. Атаката е част от активизиралата се след руската инвазия от 2022 г. дезинформационна кампания срещу Зеленски – тя се стреми да изгради имидж на Украйна като „нацистка държава“ и да подрони подкрепата на Запада.
За пореден път пропагандист на Кремъл стигна до кресчендо по руската телевизия, че само и само да навреди на Русия, Европа е готова да навреди и на самата себе си. Този път контекстът на изблика е годишното учение с ядрени оръжия на НАТО „Steadfast Noon“, което започна на 14 октомври: над 60 самолета от съюзнически страни участват в тренировъчни полети над Западна Европа. Наративът илюстрира как прокремълските гласове заклеймяват отбранителните усилия на Запада като „разпалване на война“ и мимоходом отправят неприкрити заплахи за „опожаряване на Европа“. Наративът има за цел и да възпре подкрепата от съюзниците на Украйна в самозащитата ѝ срещу руската инвазия.
„Управляващата партия в Молдова подготвя прехвърлянето на молдовска земя за ползване на военни съоръжения“ – този наратив превръща в конспирация актуализираните правила на Молдова в сферата на земеделието. Кремълската линия твърди, че новото правителствено постановление за отдаване под наем на частни селскостопански земи всъщност е таен план за това как Украйна и западните страни ще използват молдовска земя за военни цели. В действителност измененията на разпоредбите се отнасят за отговорното използване на земята, а не за тайни военни бази. Времето, в което се появява този дезинформационен сюжет едва ли е случайно избрано – това се случва точно преди президентските избори в Молдова и референдума за присъединяване към ЕС на 20 октомври. Отново ставаме свидетели на опит за намеса в избори чрез въздействие върху гласоподавателите и разпалване на неоправдани страхове.