Депутатите отложиха санкционирането на офшорки, които купуват и притежават земеделска земя. Предвижда се вместо от 1 май 2015 г., санкциите да се прилагат от 1 октомври 2015 г.
Припомняме, че съгласно чл. 40а от ЗСПЗЗ на търговско дружество по чл. 3, ал. 7 от ЗСПЗЗ, което притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в размер на 100 лв. на притежаван декар земеделска земя. На търговско дружество, което три месеца след налагане на такава санкция притежава право на собственост върху земеделски земи, се налага имуществена санкция в троен размер на първоначално наложената санкция, като за всяко следващо нарушение се санкционира с тройния размер на първоначално наложената санкция.
В бр. 31 на „Държавен вестник” от 28 април 2015 г. по съответния ред е изменено действието на санкционната разпоредба на чл. 40а.
Задължения без санкции – един беззъб закон
До приемането на чл. 40а от ЗСПЗЗ притежаването на земеделска земя от търговските дружества, въпреки законовите ограничения, не бе обвързано със санкция. Разпоредбите, задължаващи чуждестранните граждани, които са придобили земя чрез наследяване, да прехвърлят правото на собственост в 3-годишен срок по чл. 3б от ЗСПЗЗ, не са приложими спрямо търговски дружества. Освен това неизпълнението на задължението от гражданите за прехвърляне на собствеността в срок не е свързано със санкционни последици. В случай че след изтичането на 3-годишния срок чуждестранните граждани не са се освободили от собствеността върху земеделска земя, те не губят правото си на собственост.
Разпоредбата е опит по законодателен ред да се отстрани една съществена непълнота на ограничителния режим за придобиване и притежаване на земеделска земя. Тя е предмет на критични коментари от различен порядък - за несъответствие с основни принципи на административно-наказателната отговорност, за допуснато обратно действие на санкционната норма, за неприемливо краткия срок за отчуждаване на притежаваните земеделски земи.
Защо отлагат санкционния режим
Допълнително отлагане на действието на санкционния режим се обосновава официално в мотивите на законопроекта – да се предостави възможност за своевременно прехвърляне на собствеността, да се защитят и привлекат инвестиции и да се запазят работни места, а също и да се осигури време за адекватни следващи законодателни промени на текстове, станали причина за предприемане на наказателна процедура срещу България от Европейската комисия. А неофициално?
Подробности по промените от ДВ, бр. 14 от 2015 г. и приемането на чл. 40а от ЗСПЗЗ можете да си припомните в статията „Глоба за офшорки за купуване на земеделска земя и други промени в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи”, в брой 3 (42) - 26 март - 26 април 2015 г. и в брой 5 (44) – 26 май – 26 юни 2015 г. на списание „Агро и пари” на издателство „Резон България” ЕООД.
http://www.rezon.bg/agro_i_pari.htm
Можете да поръчате последния актуален брой на http://cdf.rezon.bg/cgi-bin/reqcdap.cgi
Стойка Куртева, юрист
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 mediator37
Сладко им беше 2% от арендаторите вземат 80% от евросубсидиите. Европейските фирми, да речем- добре, ама като не си член на ЕС , другарю арабин, другарю турчин и пр., не заобикаляй закона с ЕООД-це с 2лв. капитал, за да доиш европейските данъкоплатци.
08:37 24.05.2015