Вече няма да се изисква инвестиционен проект при монтаж на фотоволтаични системи на покривите на сгради с до 20 киловата мощност, предвиждат промени Закона за устройство на територията (ЗУТ). Редакцията беше приета на второ четене от депутатите на днешното заседание на парламента.
Така собствениците на къщи и вили могат да монтират соларни панели на покривите на имотите си избягвайки бюрократичен етап. Не беше прието предложението за 29 киловата, тъй като има опасност от свръхпроизводство на ток и връщането му към енергийната система. Това, от своя страна, може да доведе до нарушаване на енергийния баланс.
Така се стигна до приемане на предложението мощността на покривната централа да е 20 киловата или 3 пъти присъединената мощност, но не повече от 50 киловата на домакинство. Мотивите са, че с развитие на технологиите домакинствата ще имат повече нужда от консумация.
Монтирането на покривни централи на еднофамилни къщи и вили ще става само чрез уведомителен режим към главния архитект и към ЕРП-то, след като инсталацията започне да функционира и е присъединена към електропреносната система.
Депутатът от ГЕРБ Жечо Станков допълва, че скоро ще стартира програмата, при която домакинствата у нас ще могат да получат пари по Националния план за възстановяване и устойчивост за изграждането на фотоволтаични системи за производство на ток за лично потребление, както и за системи за затопляне на вода чрез слънчева светлина.
Размерът на безвъзмездното финансиране на инвестиции е както следва:
· Компонент 1: Закупуване на слънчеви инсталации за битово горещо водоснабдяване (БГВ) - до 100% от стойността на инсталацията, но не повече от 1 960.83 лв.
· Компонент 2: Закупуване на фотоволтаични системи до 10 kWp, включително със системите за съхранение на електрическа енергия - до 70% от стойността на системата, но не повече от 15 000 лв.
Целта на процедурата е да се увеличи използването на възобновяема енергия в крайното потребление на енергия в сектор домакинства, уточнява БНР. За целта ще се предостави финансиране за закупуването на най-доброто оборудване за слънчеви инсталации за битова гореща вода и фотоволтаични системи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Русофил
Коментиран от #3, #13, #17
17:43 11.01.2023
2 В крак с новото
Коментиран от #10
17:48 11.01.2023
3 нов
До коментар #1 от "Русофил":
Както живеем във входове с по 24 апартамента, баш ще сколасаме със слънчево панелче на покрива. За 18-етажен блок да не говорим.Коментиран от #4, #63, #68, #70
17:55 11.01.2023
4 Тоалетна хартия
До коментар #3 от "нов":
За къщи става въпрос, не за блокове...Коментиран от #47
18:05 11.01.2023
5 Лафонтен
18:09 11.01.2023
6 Пълни глупости
Коментиран от #49, #65, #66
18:10 11.01.2023
7 Ниско кпд
Коментиран от #8, #34, #59, #64, #67
18:14 11.01.2023
8 Русофил
До коментар #7 от "Ниско кпд":
Копая биткойни с тока от панелите и за една година си върнах всички пари за панелите и копачките.Коментиран от #12, #46, #62
18:19 11.01.2023
9 Рошко
Коментиран от #53
18:26 11.01.2023
10 Много добре
До коментар #2 от "В крак с новото":
Казано!!!18:33 11.01.2023
11 Все на загуба
Коментиран от #15
19:06 11.01.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Русофил
До коментар #12 от "Лаврентий Берия":
На днешния пазар съм на печалба.19:15 11.01.2023
15 ха ха
До коментар #11 от "Все на загуба":
То и панелките не са на немците, а на китайците, щото там се произвеждат основно. После ще се чудим къде да ги закопаем, щото нямат рециклиране... Най-мръсната технология някога измисляна от човека.Коментиран от #21
19:15 11.01.2023
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Госあ
19:38 11.01.2023
21 Трейд
До коментар #15 от "ха ха":
Може да са китайски, но влизат през Германия, комисионните и парите отиват при тях.19:46 11.01.2023
22 Инвестиционен
19:59 11.01.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 БгТопИдиот
20:05 11.01.2023
25 Ефективност
Коментиран от #26
20:14 11.01.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 мани мани
20:23 11.01.2023
28 Сух
Коментиран от #35
20:56 11.01.2023
29 4×4
Коментиран от #72
21:27 11.01.2023
30 Пипи
21:57 11.01.2023
31 Пепа Пипова
22:07 11.01.2023
32 ПИТАЩИЯ
"взел дал без да се плаща"!
Държава ще СПЕЧЕЛИ!
Коментиран от #40
22:14 11.01.2023
33 Ще изчакам
22:31 11.01.2023
34 Съдията Дред
До коментар #7 от "Ниско кпд":
Всъщност, фотоволтаиците са най ефективни в студен и слънчев ден.22:50 11.01.2023
35 бузю
До коментар #28 от "Сух":
Точно така - изграждаш и тогава връщат пари , но има много условности до като стигнеш до договор за възтановяване на парите за изгадена ФЕЦ22:54 11.01.2023
36 1122
07:39 12.01.2023
37 Яна
Преди две години си направих фотоволтаична, защото много спира електроподаването в моя район и ще ви кажа - много пари - ЗА НИЩО!!!!
Пак разчитам на дръвцата, щото с тоя "зелен" ток буквално ще се превърна в бяла заледена мумия. Това да следиш слънцето, за да си пуснеш прахосмукачката или пералнята си е мъчителна игра на "жмичка" със светилото - щом го закрие някой плуващ дебел облак - ток няма! Зимата пък се изменя и траекторията на слънцето, а денят е къс - точно когато ти е нужно най-много електричество - да не говорим за снежеца сега дето ръсна и покри панелите - ток пак няма! Не ми се мисли за тия дето живеят в мъгливите равнини и полета...ток - йок!
Ами градушките...Бог да ни пази, но стъклата няма да опази!...
Коментиран от #39, #50
07:39 12.01.2023
38 боко
10:08 12.01.2023
39 Емо
До коментар #37 от "Яна":
А акумулаторите не играят ли роля?Коментиран от #56
10:31 12.01.2023
40 Инженерът
До коментар #32 от "ПИТАЩИЯ":
Защото електропреносната мрежа си има капацитет и мощности. Те не може да се променят на кой както му скимне. Ако се разбалансира мрежата защитите почват да сработват каскадно и може да спре тока в цели региони.10:45 12.01.2023
41 Инженерът
10:49 12.01.2023
42 НЯМАЛО ПАРИ !
11:41 12.01.2023
43 някой може ли
Коментиран от #55
12:42 12.01.2023
44 Тока моя приятел
13:43 12.01.2023
45 Васил
13:50 12.01.2023
46 Дивуй
До коментар #8 от "Русофил":
Вярваме ти , това е още един пирон в ковчега на западняците.14:06 12.01.2023
47 123
До коментар #4 от "Тоалетна хартия":
Кой да чете?!14:09 12.01.2023
48 Някой
Имаш много здраве от арменският поп,че не може да се включи всеки ден дин който има лична ФЕЦ към ЕРП!Погледни в Европа как седят нещата и тогава говори,при нас се касае до това,че държавата няма"желание"да улесни включването към енергопреносните дружества именно затова се обесмисля и подобна инвестиция която няма възвращаемост,защото имаш нужда от скъпи акумулатори!
Коментиран от #69
14:23 12.01.2023
49 МЪСК 💵
До коментар #6 от "Пълни глупости":
Точно. С панелчета не правиш много. Със соларни керемиди обаче оох, котьоо - къщата и колата.15:23 12.01.2023
50 Решение
До коментар #37 от "Яна":
Слагай соларни керемиди (по-здрави от керамичните) и Powerwall. Т.е. цялостно решение. Как ще черпиш ток от слънцето без съхранение? Powerwall и MegaPack. Хората са го измислили.Коментиран от #52
15:27 12.01.2023
51 Уса
17:19 12.01.2023
52 Уса
До коментар #50 от "Решение":
Благодаря за съвета17:19 12.01.2023
53 Къща
До коментар #9 от "Рошко":
пари не връща17:22 12.01.2023
54 А кога
17:30 12.01.2023
55 Не знам
До коментар #43 от "някой може ли":
Когато се монтира и функционира, тогава се уведомява.18:53 12.01.2023
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Боже
Коментиран от #58
21:25 12.01.2023
58 Не си в час
До коментар #57 от "Боже":
Какви -20 не си ли чувал, че проблем е глобалното затопляне????22:11 12.01.2023
59 Дават ли ти взимай
До коментар #7 от "Ниско кпд":
След 3 години е твоя централната единственото нещо дето не се поддържа с пари22:59 12.01.2023
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Също като тук
02:53 13.01.2023
62 ЕРП
До коментар #8 от "Русофил":
Дори да крадеш тока пак няма как да избиеш копачките за 1 година.Коментиран от #71
08:17 13.01.2023
63 питащ
До коментар #3 от "нов":
не казаха ли 20 квт за едно семейство?11:47 13.01.2023
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 я пак!
До коментар #6 от "Пълни глупости":
Ти имаш ли представа какво означава " ...20 киловата или 3 пъти присъединената мощност, но не повече от 50 киловата..." ? Или само си дрънкаме ей така, да се разпишем?15:54 13.01.2023
66 От чужбина
До коментар #6 от "Пълни глупости":
Много си в грешка! Вече съм си монтирал няколко фотосоларни панели и си грея водата в бойлера. Ако няма слънце водата се загрява или догрява с обикновените си нагреватели от мрежата. За ориентир: Инсталирани панели с мощност 1 кВт в Българските условия ще ти произведат около 1100 кВт/ч за една година. Това е електричеството което можеш да си спестиш, съответно и цената. Системата НЯМА батерии и инвертори. Така е по-евтина, проста и надеждна. НЕ изисква почти никаква поддръжка, освен измиване на панелите от прах 1-2 пъти годишно. Инсталирането на малка мощност /200-500Вт/ не си заслужава, трудно се усеща ползата. Инсталирането на много голяма мощност ще може да загрява бойлер и в облачно време, но в слънчеви дни ще прегрява, изключва и бездейства.Системите за загряване на вода от слънцето са по-ефективни /по-високо КПД/, но са по-сложни за монтаж и експлоатация. Те са удобни за по-големи къщи или където живеят повече хора. Хора които са си монтирали такива системи казват, че лятото НЕ могат да изхарчат топлата вода.
01:50 14.01.2023
67 От чужбина
До коментар #7 от "Ниско кпд":
НЕЕ, не е точно така. Вече описах, че съм свързал няколко панела и си грея водата в бойлера. Характерното е, че панелите са на стената на къщата, НЕ на покрива. В долната им част съм монтирал L-конзоли. Така панелите се оказват с голям наклон и се намират под стрехата на къщата. Големия наклон и стрехата ги предпазват от евентуални градушки и счупвания. Също така ПРЕЗ ЛЯТОТО слънцето се намира по-високо, така слънчевите лъчи падат под ъгъл и панелите не развиват пълната си мощност. Освен това стрехата частично ги засенчва, но пък деня е много по-дълъг. Това предпазва бойлера от прегряване. ПРЕЗ ЗИМАТА слънцето е много по-ниско и слънчевите лъчи падат перпендикулярно /приблизително/, стрехата вече не ги засенчва и панелите развиват пълната си мощност. В същото време продължителността на деня е по-малка, а водата която влиза в бойлера е по-студена отколкото през лятото, т.е трябва повече енергия. В крайна сметка така без да местя панелите имам един естествен регулатор на мощноста. НЕ е идеален, но горе-долу регулира. От измервания и наблюдения се оказва, че даже през лятото водата в бойлера се загрява много по-бавно. Есен и пролет се е случвало да изключи термо-защитата заради прегряване.02:11 14.01.2023
68 От чужбина
До коментар #3 от "нов":
ТЕОРЕТИЧНО погледнато ако на блока се монтират ... примерно форосоларни панели и кабела се отвежда до абонатната станция. Там се монтира един цилиндър /бойлер/ с достаъчно големи размери в който се грее вода от слънчевото елктричество. Тази вода постъпва в топлообменника на топлофикация. Понеже вече е предварително подгрята /може повече или по-малко/ то в този топлообменник само ще се догрее и отива към апартаментите /потрбителите/. Топломера на топлофикация БИ ТРЯБВАЛО да отчете по-малко изразходена енергия защото по-малко ще подгрява водата. Разбира се това зависи от температурите и количествата. Така целия блок може да се възползва от подобна проста и срвнително евтина система. Пак теоретично е възможно системата да грее директно вода чрез водогрейни панели, а има и такива комбинирани, но системата ще е по-сложна и по-скъпа. ЗАЩО казвам "ТЕОРЕТИЧНО" - Ами защото нямам представа как ще се разберат хората в блока по между си и с Топлофикация също. От техническа гледна точка е напълно възможно през лятото топлоцентралите да спрат работа и водата да се грее само на слънце. Това ще спести големи количества газ, без значение от къде е внесен - внася ме го и трябва да плащаме за това. Проблема са хората и техните интереси и разбирания.02:23 14.01.2023
69 От чужбина
До коментар #48 от "Някой":
По принцип си прав. И аз съм ЗА това да може всеки да се включи и да ПРОДАВА произведения ток. И за да няма злоупотреби може да се преизчислява месечно като ти се приспада произведеното и плащаш разликата. Ако се окаже, че си произвел в повече ти се заплаща, но по значително по-ниска цена, примерно на половина. Така ако ти този месец си произвел повече ток, то някой друг го е ползвал и е платил за него пълната цена. ЕРП-то на теб ти плаща на половина и остава на печалба. Все пак ЕРП-то трябва да поддържа и мрежата и трябва да печели от нещо. А ти сам ще си направиш сметка каква мощност да инсталираш. Ако инсталираш голяма мощност ще си на плюс през лятото и едва ли през зимата. Понеже ще се изкупува на ниска цена и без субсидии ти самия няма да имаш сметка да инсталираш голяма мощност, а само толкова колкото да покрива приблизително твоето потребление. Така ще остане възможност и за други хора да инвестират в покривните си инсталации, а не един да "награби" по много а за другите нищо.02:47 14.01.2023
70 Тра-ла-ла
До коментар #3 от "нов":
Пише ,,за собствениците на къщи и вили"! На вас ви сложиха изолация и дограма! 😂😂😂08:47 14.01.2023
71 Русофил
До коментар #62 от "ЕРП":
На вас русофилите само кражби са ви в главите. Токът ми го произвеждат панелите бе.Курсът на биткойна беше до тавана. Много познати съжеляват за пропуснатия шанс.
14:44 14.01.2023
72 От чужбина
До коментар #29 от "4×4":
ДА, има смисъл, но ветрогенераторите се инсталират на места където ветровете са пручени и са горе-долу постоянни. Така инсталацията се изплаща по-бързо. НЕ е удачно да се заемат земеделски площи за каквито и да са солари или ветрогенератори. Едните заемат много площ, а другите им трябва допълнителен път до тях за обслужване. Освен това се излива бетон... Е, след нас някой ще извади ли този бетон от нивите и какво ще го прави???16:01 14.01.2023
73 Шиле
18:07 14.01.2023
74 гост
17:54 18.01.2023