Last news in Fakti

21 Август, 2003 00:00 912 0

Павел Диновски: Първоначално винетки ще се плащат за цялата републиканска мрежа

  • които-
  • такса-
  • винетката-
  • магистралите-
  • плаща-
  • държавата-
  • около-
  • трябва-
  • пътищата-
  • много-
  • пътища-
  • винетките-
  • приходите-
  • концесионерът-
  • време-
  • леките-
  • въвеждането-
  • камиони-
  • цената-
  • таксите-
  • средства-
  • мрежа-
  • плащат-
  • система-
  • година-
  • първо-
  • четвъртокласните т

На първо време винетките ще се плащат за цялата републиканска мрежа - това са онези 19 хил. км, които се стопанисват от агенция "Пътища" - автомагистрали, пътища 1, 2 и 3-и клас. За четвъртокласните такса няма да се плаща.


,
Г-н Диковски, защо ще трябда да се плаща отделна такса, за да се пътува по автомагистралите?

- Това се налага, защото магистралното строителство започна в България около 1970 година, а досега са изпълнени само около 360 км път. Т.е. финансовият ресурс за реализация на магистралите е много голям и не можем да го привлечем по друг начин.

Държавата вече не може да поема кредити от банки срещу държавни гаранции. Така че ще се търсят концесионери, които да изградят магистрали със собствени средства и да ги ползват и поддържат за 30 г. За това време те ще си възстановят парите и ще предоставят пътищата в прилично състояние на държавата.

Тази система действа в почти всички европейски страни. Франция например отдавна не строи пътища с пари от бюджета. Това се поема от частни концесионни дружества.


Няма ли така да плащаме двойна пътна такса - веднъж с винетката и втори път на входа на магистралата?

- Не бих казал, че таксите ще се дублират. Цената на винетката не се разработва в зависимост от това колко километра път обслужваме, а въз основа на средствата, които държавата дава за поддръжка на пътищата. Магистралите пък са нови и средствата, които се отделят за тях, са по-малко от тези за един третокласен планински път. Концесионерът ще събира таксите за тях. В Гърция за участък от 50 км от аутобана Солун - Атина се плаща 1,14 евро.


- Тази цена реална ли е и за България?

- Не. Тя е получена от изчисленията на гръцкия концесионер, строил магистралата. У нас ще се направят отделни изчисления.


Кога ще стане ясно колко ще плащаме за пътищата?

- В първата десетдневка на септември ще внесем в Министерския съвет модела на винетната система - с цените, начина на формирането им и със съответните законодателни промени. Очаква се до началото на октомври правителството да ги внесе в парламента и да влязат от 1 януари. Цените за магистралите ще бъдат договаряни много по-късно, нека първо изберем концесионери.


Защо не се спряхте на варианта да се събира само такса от винетки, а концесионерът да получава част от приходите?

- Смятам, че е по-справедливо е да се плаща за магистралите отделно. Иначе има опасност да залитнем в друга посока - понеже концесионерът трябва да си възстанови раходите, да му дадем по-голямата част от приходите от винетките.


Защо влизането на пътните такси за леките коли се отложи за 2005 г.?

- Тази година в бюджета на агенцията няма достатъчно средства за производство на винетки в такъв голям размер. Директивата е, че от 2004 г. трябва да въведем система за платено преминаване, която до 2007 г. да се изравни с парите, които плащат чуждите превозвачи.

Така че с нищо не нарушаваме схемата, като от 1 януари въвеждаме такса за ТИР-овете, от 1 юли - за останалите тежки камиони и автобуси, а от 2005 г. - за леките коли. Когато ЕС говори за дискриминация, има предвид основно превозвачите, т.е. камиони и ТИР-ове.

Освен това с въвеждането на таксите за тях можем да усетим социалната поносимост на винетката. Автомобилът обаче също е участник в движението, който нарушава пътя и замърсява околната среда, така че такса трябва да има и за него.


Като най-вероятна се посочва цена на винетката 80 лв. Реална ли е тя?

- Зависи за кого. Тази цена показва средна стойност, а винетката за различните категории превозни средства ще струва различно.


Как ще се определя цената?

- Според осите на колите. Вариантът според тонажа отпадна, защото на пътя е много трудно контролиращият орган да определи тоновете на едно превозно средство, докато разделението двуосни, триосни и четириосни е много по-лесно, т.е. леки коли, камиони, ТИР-ове с ремаркета. Ще има значение и дали винетката е годишна, месечна, десетдневна.

Леките автомобили ще попаднат в една категория. 80 лв. не е стойността за тях, за тях цената ще е доста по-ниска.

На първо време винетките ще се плащат за цялата републиканска мрежа - това са онези 19 хил. км, които се стопанисват от агенция "Пътища" - автомагистрали, пътища 1, 2 и 3-и клас. За четвъртокласните такса няма да се плаща.


По-добре ли ще се поддържат пътищата с въвеждането на такси?

- Не. Сега от превозвачите събираме около 60 млн. лв. на година. Бюджетът на агенцията е средно 300 млн. лв. Останалите 240 млн. лв. се събират от акцизите на течните горива. Републиканската пътна мрежа се поддържа не с тези 60 млн., а с над 100 млн. лв. годишно. С въвеждането на винетките ситуацията няма да се промени, но ще бъде по-справедливо.


Как държавата ще контролира изпълнението на концесиите за магистралите?

- Чрез създаване на смесени дружества, които ще поемат концесията. 50% от тях ще държи българско дружество. То ще участва в изграждането, ще контролира процеса и ще получава част от приходите, а чрез него и държавата.


Кои магистрали ще са завършени до влизането ни в ЕС през 2007 г.?

- Правим всичко възможно да бъде завършена "Тракия". От нея остават около 110 км, които за около 2-3 г. спокойно ще бъдат изградени. Дотогава трябва да е напреднала и "Хемус". "Черно море" я разглеждам в нейния по-дълъг аспект - от румънската до турската граница, като магистралният участък ще е между Бургас и Варна.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА