Ексцентричният режисьор и сценограф Стефано Пода ще изненада публиката на пловдивския фестивал Opera Open със смели сценични решения, които включват появата на истинска река и пясъчен бряг на сцената. Това ще се случи на първата оперна премиера от програмата – „Орфей и Евридика” на 15 юни. Италианският артист отказа поканата за премиера от Арена Ди Верона, за да пресъздаде уникалния спектакъл в Пловдив, Европейската столица на културата 2019.
За автентичното пресъздаване на подземно царство на Хадес техническите служби на Опера Пловдив са изправени пред сложни предизвикателства. Захранването с вода на сложната система ще отнеме повече от денонощие. Такъв декор досега не е бил създаван на откритата сцена на Античния театър в Пловдив. Най-запалените почитатели на зрелищната визия на спектаклите на Стефано Пода от чужбина вече са си запазили билети за постановката в Пловдив за премиерата. Ролята на Орфей ще се изпълни от контратенора Антонио Джованини, който притежава един от най-рядко срещаните оперни гласове в света.
Откриването на Opera Open на 8 юни т.г. също е творческо и техническо предизвикателство. На Гала концерта „Огънят / Празникът”, замислен като фантазията от музика и светлина, Опера Пловдив за първи път ще „обърне” гледната точка на публиката и ще я настани на самата сцена с лице към чашата на Античния театър. Оригиналната идея ще ограничи зрителите на единствения по рода си спектакъл до 500.
Белите каменни редове ще служат за „платно”, което ще бъде изпълнено с мултимедийно съдържание от визуалните артисти Петко Танчев и Атанас Данчев от Сенслаб. Триизмерните визуални ефекти върху Античния театър ще реагират на живо чрез отчитане на динамиката и ритмиката на музиката от оркестъра и изпълнителите – проект, който за първи път ще се приложи за класическа музика в България от пловдивското студио за дигитални експерименти. Повече от месец специално програмираната техника ще „репетира” с музикантите, за да създаде невиждано мултимедийно шоу за откриването на Opera Open.
Програмата на „Огънят / Празникът” включва оркестрови мистерии, екстатично танцуващи в пространството на Античния театър гласове и изображения - и вълшебната музика на Скрябин, Месиен, Верди, Ненов, Вагнер, Окегем, Спасов. За изпълнението маестро Диан Чобанов ще разполага с най-големия симфоничен оркестър в историята на Opera Open. Към него ще се включат Хорът, предвождан от Драгомир Йосифов, и всички солисти на Опера Пловдив заедно с Академичния народен хор към АМТИИ.
Режисьорът Стефано Пода, освен премиерата на "Орфей и Евридика" на 15 юни т.г., възстановява "Силата на съдбата" на 21 юни в Opera Open. Италианецът пристига на 15 май, като на 17.05 ще прави и интересен кастинг за миманс. В търсенето на естетическо и концептуално единство, продукциите на Стефано Пода винаги обхващат режисура, сценография, костюми, осветление и хореография – авторски отпечатък, основан на визуално многопластово въздействие, което балансира между древни образи и съвременното изкуство. Неговият „Фауст” в Театро Реджио Ди Торино през 2015 г., съвместна продукция с израелската опера в Тел Авив и Лозанската опера (Unitel Classica, DVD, BLU-RAY, C Major Entertainment), е показан като оперно кино с голям успех във филмови театри по целия свят. По същия начин са показани и „Турандот” през 2018 г. (Unitel, стрийминг от Operavision), както и „Тайс” от Масне през 2008 г. в Театро Реджио Ди Торино (DVD и Blu-ray RAI / Arthaus Musik), който е включен в списъка на двайсет забележителни оперни постановки над последните двадесет години, съставени от BBC Music Magazine през 2012 г.
Световната му кариера наброява около сто продукции, от които през последните години „Ариан и Синята брада” в Операта в Тулуза (2019); „Ромео и Жулиета” в Националния център за изпълнителски изкуства в Пекин (2018 г.); „Лучия ди Ламермур” в Операта в Лозана, ARTE TV (2017); „Борис Годунов” в Националната опера на Корея (2017); „Фоска” от Карлос Гомес и Титан, хореография на Симфония № 1 на Малер, в Общинския театър на Сао ПаулоTheatro (2016); „Любовен еликсир” в Страсбург (2016)
Премиерата на „Силата на съдбата” на Пода е представена на фестивала „Верди“ на Театро Реджио Ди Парма през 2014. Продукцията е поставена на Античния театър като част от проекта за международно сътрудничество между фестивала Opera Open и италианския Верди фестивал в Парма. За спектакъла Стефано Пода споделя: „Мисля, че Античният театър е точно мястото, където може да се въплъти тази неповторима творба с нейният трагизъм, разбиран в античен смисъл. За разлика от други опери на Верди, тя е трагична не само в романтичен или шекспиров смисъл, а най-вече в античното, предкласическо схващане на този термин”.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 да ве
снимка и ще ви стане ясно на какъв "уникален спектакъл " ще бъдат подложени зрителити мдаа !!!
07:33 15.05.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 гост
Коментиран от #4
11:23 15.05.2019
4 Стефано Пода
До коментар #3 от "гост":
Има, даже са с бластери, но засега няма да ги показваме11:28 15.05.2019