Last news in Fakti

21 Май, 2014 13:55 2 754 0

Оперни звезди под звездите в Пловдив

  • пловдив-
  • опера-
  • верди-
  • античен театър-
  • опера пловдив

Държавна опера Пловдив представя OPERA OPEN: Вердиеви вечери – продължението

Операта е магия, операта е вълшевство, операта е изкуство, което пренася слушателите си в един далечен имагинерен свят от звуци и драматични истории. Но за да се случи напълно тази магия е много важна и обстановката и атмосферата. А какво по-магическо място от античен амфитеатър под звездите?

Държавна опера - Пловдив представя проекта си Opera Open: Вердиеви вечери – продължението. Програмата е 31-во издание на традиционните Вердиеви вечери, които през 2014 ще бъдат обновени с изключително силно международно певческо присъствие и с включване на жанрови програми с произведения на композитори като Вагнер, Шопен и Гершуин.

Тази година в програмата за първи път ще гостуват пет от най-известните световни оперни звезди, които ще пеят за почитателите на оперното изкуство под звездите.

Наричат я „Перлата на Арена ди Верона“, „примадона на абсурда“ и любимка на публиката на Италия, младото китайско сопрано Хуи Хе ще гостува в „Аида“ на 20 юни в Пловдив, заедно с нашия забележителен тенор Камен Чанев.

След 30 години, отново на българска сцена ще бъде изключителния грузински бас Паата Борзджулата. В Пловдив ще пристигне и изгряващата звезда на вагнеровия фестивал в Байройт, очарователната Елизабет Стрид, сопрано.

Един забележителен български баритон Владимир Стоянов ще плени пловдивската публика в ролята на Родриго в операта „Дон Карлос“.

„Opera Open е нова творческа платформа за спектакли на открито, адресирани  към музикантската публика, но най-вече към нова и млада публика, която да припознае оперната музика по един непосредствен начин. Направили сме програма, в която има събития за широка публика – „Кармина Бурана“, „Нощ в синьо“, „Травиата“. За изкушените от музиката зрители сме подготвили програма Вагнер, „Дон Карлос“, „Аида“ и стилна концертна програма за честване на 100 годишнината на Борис Христов“, описва програмата Нина Найденова, директор на Държавна опера - Пловдив.

Тя споделя още, че „преди 20 години билетите за оперния фестивал през месец юни са свършвали още през февруари. Античния  театър е бил препълнен, всяка вечер с над 4000 човека. Днес нашето общество и ние като артисти сме изправени пред предизвикателството да събудим отново онази духовна и културна потребност да съпреживяваш емоции чрез изкуство. Заливащата ни субкултура е мощна и добре финансирана и организирана. Битката за чисти културни пространства е трудна, но се надявам, че все още имаме шанс.“

Лятната програма на Държавна опера  - Пловдив се провежда с подкрепата на Община Пловдив и на Министерство на културата. Съорганизатори са Национална опера и балет София, Държавна опера – Стара Загора и Държавен музикален и балетен център –София.

Ето и кратки биографии на звездите, които публиката ще може да чуе по време на летния оперен фестивал на Античния театър в Пловдив:

Паата Бурчуладзе (Грузия)

Видният грузински бас Паата Бурчуладзе е познат в цял свят за многобройните си записи с водещите световни оперни компании. Той е първият грузинец провъзгласен за принц от Руската православна църква, а Държавна опера - Щутгарт (Германия) награждава неговата лоялност с титлата Kammersänger. Не по-малко престижни са званията на Паата като посланик на добра воля на Обединените нации, УНИЦЕФ и “Commendatore” в Италия.

Певецът има много записи за DECCA и Philips, а репертоарът му включва великите руски басови роли на Борис Годунов и Хованщина, както и роли в “Аида”, “Набуко”, “Дон Карлос”, “Силата на съдбата”, “Ернани” и “Риголето”.

Последните ангажименти на Бурчуладзе включват ролята на Фиеско от “Симон Боканегра” и гала концерти с Пласидо Доминго в Кралската опера Ковънт Гардън и в Кремъла, както и ролята на Борис Годунов в Палау де лес арт, Валенсия (Испания) и Болшой театър, ролята на Банко в “Макбет”, Главен инквизитор в “Дон Карлос” в Берлинската опера, Кочубей от “Мазепа” в Монте Карло, Комендаторе в “Дон Жуан” в Парижката опера, Базилио в “Сватбата на Фигаро” и Закариа в “Набуко” в Метрополитън опера, Спарафучил в “Риголето” във Валенсия, Кончак в “Принц Игор” в Държавна опера - Хамбург и Дон Базилио в “Севилския бръснар” в Палау де лес арт.

Елизабет Стрид (Швеция)

“Звездата на вечерта без съмнение беше Елизабет Стрид в ролята на феята Ада” - това пише немското оперно списание Дас Опернглас през 2013 г. след концертното изпълнение със симфоничния оркестър Гевандхаус от Лайпциг в Байройт по повод 200 г. от рождението на Рихард Вагнер.

Елизабет Стрид е “изгряващата звезда” на певиците с немски репертоар. След нейния успешен дебют на фестивала в Байройт в ролята на Фрея от новата продукция на “Пръстенът на нибелунгите”, както и в ролите на Елизабет и Зиглинде с Райнопер Дюселдорф и Националната опера на Рига, и в ролята на Ирене от “Риенци”, и Сента в Мичигънската опера на Детройт, тя вече е ангажирана да изиграе ролята на Зиглинде в Чикагската опера през 2017 г. Младото шведско сопрано вече е работила с видните режисьори Щефан Хархайм, Франк Касторф, Барб и Дусе, както и диригенти като Лорин Маазел, Кирил Петренко, Андрис Нелсонс, Корнелиус Майстер, Иван Ангелов и Кент Нагано.


Хуи Хе (Китай)

Китайското сопрано е една от най-известните в света изпълнителки на главните роли в оперите “Аида”, “Мадам Бътерфлай” и “Тоска”. Репертоарът й включва още ролите на Амелия от “Бал с маски”, Лионора в “Трубадур”, главните роли в “Манон Леско” и “Джокондата”, Лиу в “Турандот” и много други. Родена е в старата имперска столица на Китай - Сиан, днес град, популярен с легендарната си керамична армия.

Хуи Хе “пробива” през 2003 г. в Бордо, Франция и след това пее в много от водещите световни театри като Метрополитън, Виена Щаатсопер, Ла Скала, Берлинската опера, Държавна опера на Бавария, Лисеу, Маджо музикале фиорентино, Валенсия, Мюнхен, Израел, Чикаго. Превръща се в любима на Арена ди Верона, където се завръща всеки сезон в последните години.

 

Владимир Стоянов ( България)

Една от ролите, в които българският баритон най-често се представя, е Жермон във Вердиевата „Травиата”. С нея е и дебютът му на легендарната „Арена ди Верона”, Италия. „Владимир Стоянов демонстрира увереност, благородство, техническо майсторство и това неуловимо нещо, което се съдържа в израза „висока класа” – отзив за изявата на българина в престижното списание „Opera news”.

“Важна крачка за мен беше отиването ми в академията „Борис Христов” в Рим, запознаването ми с Никола Гюзелев и работата с него”. През последните години баритонът Владимир Стоянов стъпи на редица авторитетни сцени – в Париж, Валенсия, Барселона. Дебютът му е в постановка на „Макбет” в театър „Сан Карло”, Неапол. Следва „Ла Скала”, още следващата година, в „Силата на съдбата”. Българският баритон е пял с някои от най-големите оперни звезди, сред които руската прима Анна Нетребко (във Виена) и немското сопрано Диана Дамрау (в Метрополитън).

Камен Чанев ( България)

Камен Чанев е солист на Националната опера и балет – София и на Пражката опера, Чехия. Завършил е Държавната музикална академия в София. Специализира в Римската академия за изкуство и култура при Борис Христов. Работил е с Александрина Милчева, Гена Димитрова, Леоне Маджера (пианиста на Лучано Павароти). Изявява се в основния теноров репертоар освен в България и на големите оперни сцени в Европа, Азия и САЩ. Едни от последните престижни ангажименти на Камен Чанев са свързани със сцените на Виенската Щаатсопер и на Арена Ди Верона (в ролята на Калаф от „Турандот”). Репертоарът на певеца е разнообразен и включва над 30 главни роли.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА