Новини

2 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1307
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.

Хавайският вулкан Килауеа се оказа отговорен за цъфтежа на водораслите в Тихия океан. Това удивително откритие са направили група морски биолози, които забелязали връзка между миналогодишното мощно изригване на вулкана и бума в растежа на популациите от фитопланктон, пише сайтът IFLScience.

През лятото на миналата година над 1 милиард тона лава от хавайския вулкан Килауеа се изляха в крайбрежните води на Тихия океан.

Снимка: University of Hawaii

Вулкан причинил цъфтежа на водорасли в Тихия океан (СНИМКИ)

От юни до август 2018 г., вулканът изливаше в океана между 50 и 100 кубични метра лава в секунда. Събитието само по себе си не излезе извън нормите, но само три дни след като лавата от Килауеа за пръв път докоснала водите на океана, биолозите забелязали нещо много любопитно.

Снимки: EPA/БГНЕС

Вулкан причинил цъфтежа на водорасли в Тихия океан (СНИМКИ)

Когато изследвали спътниковите снимки на вулканичното изригване, учените с изненада открили, че фитопланктонът - миниатюрни морски организми, обитаващи повърхността на океана - цъфтят толкова интензивно и скоростно край хавайския бряг, че се виждат от Космоса.

Спътникът MODIS Aqua пръв открил характерната дължина на вълната на хлорофила - зеления пигмент, излъчван от фотосинтезиращите растения и водорасли, който покривал водите в крайбрежните зони.

Вулкан причинил цъфтежа на водорасли в Тихия океан (СНИМКИ)

В продължение на две седмици дълга тънка зона, изобилстваща на фитопланктон, се простирала на 150 километра от брега на Хаваите.

Тестовете, които биолозите направили в последствие показали, че цъфтежът на тези миниатюрни водорасли, които се хранят със слънчева светлина е свързан именно с изригването на вулкана.

По време на изследването специалисти от университета на Хавай и университета на Южна Калифорния открили идеалните съставки, нужни за растежа на тези дребни водорасли - повишено ниво на нитратите, желязо, фосфати.

Вулкан причинил цъфтежа на водорасли в Тихия океан (СНИМКИ)

Но водите, завихряни от субтропичните морски течения в Северния Тихи океан са много бедни на хранителни вещества и следователно поддържат много малко живот.

Въпреки това, фитопланктонът в района процъфтявал и то в такива мащаби, каквито рядко са наблюдавани до сега.

Известно е, че вулканичната лава е богата на основни минерали, което прави вулканичните почви отлична земеделска земя. Ето защо Самюел Уилсън от Университета на Хаваите и колегите му предположили, че изригването на Килауеа е причината за невероятния цъфтеж на микроорганизмите.

"Открихме, че топлината, която лавата отделя в океана е толкова важна, колкото и минералите, които съдържа", обяснява Карин Бьоркман от университета на Хавай.

Снимки: EPA/БГНЕС

Вулкан причинил цъфтежа на водорасли в Тихия океан (СНИМКИ)

След като анализирали последователността на събитията, учените стигнали до заключението, че внезапното изливане на лава в океана е предизвикало издигане на огромни количества вода от океанските дълбини към повърхността. Парчета горещи разтопени скали са потънали на морското дъно и са загрели студените водни маси, предизвиквайки издигането им нагоре. С тях са се издигнали и хранителни вещества, които всъщност са стимулирали растежа на водораслите.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Science.

САЩ

Оценка 5 от 2 гласа.

Гост
И сигурно пак е виновно Глобалното затопляне? Ако трябва да сме сериозни, точно такива свръх цъфтежи на водораслите преработват огромни количества СО2 превръщайки го в О2.

Госあ
Всъщност има обратен ефект и нарушава газообмена. Това е като температурните аномалии с необичайно ниските температури на някои точки от света, въпреки експоненциалното покачване на температурата на Земята. Само да припомня, количествата въглероден диоксид изхвърляни от човека на година са 100 пъти повече от тези от всички вулкани на планетата. Включително и подводните разбира се.

Ал Гор