Вчера чествахме Международния ден на авиацията и космонавтиката - на 12 април 1961 г. Юрий Гагарин става първият човек, полетял в космоса на борда на „Восток 1”.
Това ни дава повод да разкажем за автомобилите на космонавта, пише dariknews.bg.
За колите на първия космонавт е писано много, още повече са слуховете и легендите. Казват, че преди знаменития полет Гагарин купил представителен ГАЗ-12, други пък твърдят, че на 15 април 1961 г. Брежнев подарил на майора луксозен небесносин кабриолет ЗИЛ-111.
Основната мистерия, която остава неразгадана и днес, е първата кола на първия космонавт. По-точно старши лейтенант Гагарин. Някои историци смятат, че малко преди полета Юрий Алексеевич закупува „седан с шест прозореца и дълга база“ ГАЗ-12.
Но това е по-скоро легенда, тъй като преди паричната реформа от 1961 г. въпросната модификация на ГАЗ струва невъобразимите 40 000 рубли, а месечната заплата на Гагарин е била не повече от 1500. И защо човек, който няма шофьорска книжка, се нуждае от кола? Така че присъствието на луксозен седан в гаража на световната звезда остава непотвърдено. А и подготовката на бъдещия космонавт за полета му едва ли е оставило и минута свободно време, за да се мисли, че то е било отделено на покупката на автомобил.
Но се знае точно какво возило закарва Юрий Гагарин на 12 април 1961 г. до стартовата площадка на "Восток-1", това е синьо-бял автобус ЛАЗ-695Б "Лвов".
Именно този автобус е свързан с известната традиция, при която членовете на космическия отряд излизат от автобуса преди полета и се облекчават на предното дясно колело. През 1961 г. просто няма къде Гагарин да свърши тази полезна дейност, затова го прави на гумата. Тези след него, от суеверие, продължават с добрата поличба“ - оказва се, че не напразно автобусът е надеждно защитен от ръжда!
При приземяването си Гагарин е посрещнат от ЗИС-151 от най-близкото военно поделение.
Служебният автомобил на Гагарин не е ЗИЛ, е всъдеход ГАЗ-69, който тогава се използва от командирите на военни части и председатели на богатите колективни стопанства. При това трябва да се каже, че шофьор на Гагарин не е от гаража за специално предназначение на Кремъл, а от обикновен сержант, назначен от най-близката въздушна част.
Но в крайна сметка „отгоре” е спусната командата за нуждите на първия космонавт да бъде дадена черна ГАЗ-13 „Чайка“. Гордостта на съветската автомобилна индустрия: автоматична скоростна кутия, сервоуправление и вакуумен усилвател на спирачките, електрически прозорци и най-важното – V8 със 195 к.с.
Гагарин използва тази кола до края на живота си.
Гагарин взима шофьорска книжка след космическия си полет. Чак тогава се появява личната кола: Волга ГАЗ-21, която космонавтът или купува с наградата от 15 000 рубли за полета си в космоса, или като подарък от Леонид Илич (до 1964 г., когато Брежнев става генерален секретар, именно той отговаря за космическата програма и подаръците).
Черната 21 е с ексклузивен небесносин интериор и много хром отвън, а регистрационният номер - „78-78 MOD“.
Но не само съветското правителство се отблагодарява на Гагарин с кола. Според спомени на съвременници, няколко автомобилни компании се опитват да дадат четириколесни подаръци. Юрий Алексеевич отказа по очевидни причини: няма как идолът на съветския народ да кара капиталистическа кола.
Само една компания - френският аерокосмически концерн Mechanique-Aviation-Traction - успява да изненада Гагарин с купето Matra-Bonnet Jet VS. Благодарение на ултралеката каросерия от фибростъкло, колата тежи само 600 кг, така че скромният двигател с 95 к.с. успява да ускори машината до 200 км/ч.
До мястото на последния си полет на 27 март 1968 г. първият космонавт отива с колегите си на борда на автобуса ЛАЗ. Преди микробусът да напусне „Звездният град”, Юрий Алексеевич моли шофьора да спре, за да се върне за забравен пропуск. Колегите му остро възразяват: „Връщането е лоша поличба”.
Но полковникът (комуто е обещано да получи генералско звание за Деня на космонавтиката) отказва привилегиите си и се връща, за да вземе пропуска си за летището... В 10:30 часа, недалеч от град Киржач, Владимирска област, самолет МИГ-15, пилотиран от Героите на Съветския съюз Юрий Гагарин и Владимир Серьогин, се разбива. Пилотите загинали.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Брях брях
08:22 13.04.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 реру
До коментар #1 от "ГолЕма реклама":
"... Що не написахте за Великия Гагарин?..."Всичко е писано, преписвано, пресилвано, украсявано и т.н. Гагарин е военен летец-изпитател и НЯМА нищо общо с ПРОЕКТИРАНЕ и КОНСТРУИРАНЕ на ракетни двигатели, ракети, космически капсули и т.н...
09:04 13.04.2024
5 БгТопИдиот🇧🇬
До коментар #1 от "ГолЕма реклама":
И "кацането" на Луната на твоите кравари.Дето 21 век не могат да повторят това велико дело на Холивуд.
09:06 13.04.2024
6 така е
До коментар #1 от "ГолЕма реклама":
и ти не си виновен че си се тодил без мозък нали…09:11 13.04.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Госあ
09:19 13.04.2024
9 инж. Ганчо Илков
09:27 13.04.2024
10 Влагата
Коментиран от #12
10:06 13.04.2024
11 Дорогие Товаришчи!
10:19 13.04.2024
12 Инна
До коментар #10 от "Влагата":
Можете да се задавите с отровата си, но не можете да промените случилото се.Но истината на живота е, че никой никога няма да повтори това, което е направено от Юрий Алексеевич Гагарин. Той беше първият - и ще остане такъв през вековете! И е толкова трудно да си първи.
Човечеството навлезе в космическата ера. Той прекрачи в друга епоха и ние, съветските хора, построихме моста за това!
Коментиран от #13
10:40 13.04.2024
13 Инна
До коментар #12 от "Инна":
Великая страна, великая эпоха, великие люди10:46 13.04.2024
14 реру
Къде е капсула която не се приземява с пилота, а той го прави с парашут - къде е ЗВЕЗДОЛЕТ...
Маниакалният мерак на Кремъл за величаене на всичко, което прави няма граници. Още от 1917 год. за случилото се след случайния халосен изстрел от оръдието на "Аврора".
Първо е било "залп" и бунт, след това - възстание... революция... велика революция... Явно измислените суперлативи подобриха живота в съветската империята та продължават и сега...
11:04 13.04.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 реру
До коментар #15 от "сетихте се":
"12 Април, 2024 03:191 14832
12 април 1961 г. Космосът е в краката на Гагарин
"
То си трябва и четене... Първите снимки от посрещането...
Коментиран от #17
11:25 13.04.2024
17 сетихте се
До коментар #16 от "реру":
Венелина, не разбирам с какво коментарът ми нарушава правилата?А относно Вашия коментар "pepy". Благодаря, пропуснал съм! Нормално ли е новината, за международния ден на космонавтиката да се публикува в 3 и нещо сутринта и до сутринта да бъде затрупана с 20-30 "новини" за Динко, Емили Т. и т.н.?
Това трябва да е горе в секцията на водещите новини поне до обяд.
11:40 13.04.2024
18 Димитър
И ДА ОБЯСНЯТ, КАКВО ОБЩО ИМА ПРЕЗ 1961 г. БРЕЖНЕВ. КАКЪВ Е БИЛ ТОЙ, ЧЕ ДА ПОДАРЯВА КОЛА НА ГАГАРИН?
Коментиран от #19, #20
13:15 13.04.2024
19 Инна
До коментар #18 от "Димитър":
През 1961 г. Л. И. Брежнев е председател на Президиума на Върховния съвет на СССР. Именно той връчи Златната звезда на Героя на СССР и Ордена на Ленин на Ю. Гагарин.Коментиран от #21
19:40 13.04.2024
20 реру
До коментар #18 от "Димитър":
".. КАКВО ОБЩО ИМА ПРЕЗ 1961 г. БРЕЖНЕВ. КАКЪВ Е БИЛ ТОЙ, ЧЕ ДА ПОДАРЯВА КОЛА НА ГАГАРИН?..."Да... определено си трябва и ЧЕТЕНЕ...
"... (до 1964 г., когато Брежнев става генерален секретар, именно той отговаря за космическата програма и подаръците)..."
21:18 13.04.2024
21 реру
До коментар #19 от "Инна":
"През 1961 г. Л. И. Брежнев е председател на Президиума на Върховния съвет на СССР..."Брежнев става Председател на Президиума на ВС на СССР чак през 1977 год...
Коментиран от #23
21:22 13.04.2024
22 Мунчо юмручето
22:40 13.04.2024
23 Инна
До коментар #21 от "реру":
Леонид Илич Брежнев е бил два пъти председател на Президиума на Върховния съвет на СССР:7 май 1960 г. - 15 юли 1964 г.;
16 юни 1977 - 10 ноември 1982 г
Коментиран от #24
20:48 15.04.2024
24 Инна
До коментар #23 от "Инна":
А пост Генерального секретаря ЦК КПСС он занималС 14 октября 1964 — 10 ноября 1982
20:52 15.04.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.