Защо все повече градове забраняват левия завой

28 Юли, 2025 13:15 2 366 15

  • ляв завой-
  • риск-
  • шофиране-
  • опастност-
  • сащ

Зад тази на пръв поглед странна мярка стои една малко известна, но важна истина

Защо все повече градове забраняват левия завой - 1
Снимка: Shutterstock

В САЩ все повече общини ограничават завиването наляво с цел повишаване на безопасността и улесняване на трафика. Зад тази на пръв поглед странна мярка стои една малко известна, но важна истина: завиването наляво е значително по-рисковано от завиването надясно.

На пръв поглед левият завой не изглежда по-опасен — просто включвате мигач и завъртате волана. Но това е заблуждаващо. Според ScienceAlert, повече от 60% от катастрофите на кръстовища са свързани с автомобил, който завива наляво. Причината е проста: левият завой изисква пресичане на траекторията на насрещния трафик, което значително повишава риска от инциденти.

Достатъчна е една грешна преценка или секунда невнимание, за да се стигне до тежък сблъсък — особено страничен удар, който е сред най-опасните видове катастрофи. Още по-притеснителен е фактът, че при фокус върху насрещните коли, шофьорите често пренебрегват пешеходците, които пресичат. Резултатът е, че инцидентите с пешеходци са по-чести при завои наляво, отколкото надясно.

Освен че са по-опасни, левите завои са и кошмар за трафика. Когато няколко коли чакат да завият наляво, те блокират движението и забавят останалите участници. За да се избегне това, някои кръстовища използват отделен зелен сигнал за завиване наляво, но това изисква спиране на останалите коли, което допълнително забавя движението. Всяка промяна на светофара добавя ценни секунди, които, умножени в рамките на цял град, се превръщат в часове изгубено време за хиляди шофьори.

Именно затова градове като Сан Франциско и Солт Лейк Сити се опитват да ограничат левия завой, особено в пиковите часове, пише още БГНЕС. Понякога забраната важи само в определени интервали от деня — сутрин и късен следобед — но в повечето случаи тези мерки остават около ключови кръстовища и натоварени улици.

Друга възможна алтернатива са кръговите кръстовища, които елиминират необходимостта от пресичане на насрещното движение. Но те изискват много пространство и стават неефективни при прекомерно натоварен трафик, което понякога създава нови задръствания.

Разбира се, забраната за завиване наляво понякога означава, че трябва да обиколите допълнително, за да стигнете до желаната точка. Но в повечето случаи загубеното време е минимално и се компенсира с по-плавно движение и по-кратки изчаквания на кръстовищата.

Има и още едно неочевидно предимство: дори и с леко удължен маршрут, се намалява разходът на гориво. По-малко спирания и потегляния водят до по-малко разхищение. Според изследвания, избягването на леви завои може да намали разхода на гориво с 10 до 15% на курс. Това е и причината компании като UPS да включат тази стратегия в оптимизацията на маршрутите си.

Промяната на навиците не е лесна, а забраната на левите завои може в началото да звучи шокиращо. Но с по-малко инциденти, по-малко задръствания и по-бързи пътувания, вероятно шофьорите ще започнат да я възприемат като разумна стъпка. А кой знае — може би скоро левият завой в града ще стане толкова рядко срещан, колкото и пресичането извън пешеходната пътека. |


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Момбаса

    5 4 Отговор
    Елизабет Цветанова се плющи като луда 💯🤣🥳🤣💯🤭
  • 2 Пич

    21 3 Отговор
    Урсула :
    - Как така ! Ние поощряваме и субсидираме всички които искат да завият наляво !!! Дори ще го направим задължително !!! С прегледа на колата , например....
  • 3 Ония с фордо

    16 3 Отговор
    Незнам защо ми давате за пример страна в която шофьорите и ако се качат в автомобил с мануелни скорости няма да могат да го подкарат ?

    Коментиран от #7, #12

  • 4 Анджо

    18 1 Отговор
    То тогава да направят волана да не завива на ляво.😂
  • 5 Америкънпраз

    6 0 Отговор
    Заменят левия с четири десни, голям праз.

    Коментиран от #9

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 онзи

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Ония с фордо":

    Ко каза? Ко?

    Коментиран от #10

  • 8 Щото им

    10 3 Отговор
    Писна на хората от гейове!!

    Коментиран от #15

  • 9 в САЩ

    5 1 Отговор

    До коментар #5 от "Америкънпраз":

    на десен завой не чакаш на светофар. Завива се и на зелено о ма червено (в повечето щати поне). Така че той е доста бърз. Освен това са нужни 3 а не 4 десни за да завиеш наляво

    Коментиран от #13

  • 10 456

    8 1 Отговор

    До коментар #7 от "онзи":

    Каза, че американците карат автоматици, а не коли с ръчни скорости. Мануел значи ръчно.
  • 11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    11 0 Отговор
    МИСирКАТА има ли книжка❓
    Ляв завой НА ПЪТЯ и
    ляв завой НА КРЪСТОВИЩЕ,
    НЯМАТ НИЩО ОБЩО ‼️
  • 12 Лопата Орешник

    11 3 Отговор

    До коментар #3 от "Ония с фордо":

    Наиш кви мануални скорости ще ти дам, родоотстъпник! Говори на майчиния език, парцал!!!
  • 13 Детелина

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "в САЩ":

    Ако минеш през пицарията между трети и четвърти завой, даже пет.
  • 14 Шофер Хофер

    8 0 Отговор
    Че то в България и десните завои са им трудни на неможачите. Минат на зелен светофар и цялата колона направо спре. После на жълто и червено се изнизват още две коли, за да засекат вече пуснатите по другата улица. Въобще, приказка...
  • 15 ганю

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Щото им":

    гьотверените не може да карат кола щото
    не магат си изкарат лоста отзад и страват катастрофи