9 Септември, 2020 13:47 4 506 8

Радостина Петрова пред ФАКТИ: Насочваме вниманието към една неработеща структура

  • столична община-
  • велоеволюция-
  • радостина петрова-
  • йорданка фандъкова-
  • консултативен съвет по пътна безопасност

"Трябва да се молим за това, да има адекватен дневен ред на заседанията на Консултативен съвет по пътна безопасност", каза Петрова

Радостина Петрова пред ФАКТИ: Насочваме вниманието към една неработеща структура - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

По-рано днес представителите на три организации излязоха с отворено писмо към кмета на Столична община Йорданка Фандъкова. Под отвореното писмо се подписаха Андрей Зографски от „Спаси София“, Радостина Петрова от сдружение „Велоеволюция“ и Васил Маджирски от Съюза на урбанистите в България.

Писмото адресира проблемите в Консултативния съвет по пътна безопасност (КСПБ) в Столичната община, в който тези три организации участват. „Въпреки ентусиазма и желанието на участващите в Съвета организации и експерти, след почти двугодишна работа, се налага да констатираме сериозни недостатъци в работата му. Тези недостатъци оказват съществено влияние върху работата на Съвета и допринасят за липсата на реални и видими резултати за гражданите на София и пътната безопасност в града“, пише в отвореното писмо.

От ФАКТИ се свързахме с Радостина Петрова, която е част от Управителния съвет на сдружение „Велоеволюция“, за да разберем повече за Консултативен съвет по пътна безопасност, за писмото и целите му. Разговора ни четете в следващите редове:

- Защо „Велоеволюция“ се включи в този Консултативен съвет по пътна безопасност?

- Нашата основна цел като сдружение е да защитаваме правата на велосипедистите, интереса на велосипедистите. Имайки предвид, че основния коментар на хората в София върху инфраструктурата е, че тя е опасна за велосипедисти, решихме да погледнем по-сериозно на въпроса с безопасността именно с участието си в този съвет, с такава цел.

Той беше създаден с инициативата на още други организации, които ни поканиха и кметът на града Фандъкова откликна на тази идея. Има нужда от такъв съвет наистина.

- Доколкото разбирам от отвореното писмо, може би в този съвет се „чупи“ комуникацията – така ли е?

- Счупена е комуникацията наистина. Съветът се събира наистина доста спорадично, няма някакъв график на срещите. Комуникацията вътре е доста странна, тъй като понякога се свиква заседание от председателя на Съвета и има дневен ред, понякога обаче се свиква заседание без дневен ред, без материали, с които ние да се подготвим.

Сами разбирате, че когато говорим за пътна безопасност става въпрос за конкретни пътни ситуации и за документи, които трябва да разгледаме – някакви схеми, чертежи, данни. Всичкото това нещо липсва и ние се обръщаме по този начин – с отворено писмо и с насочване на вниманието на Столична община и хората, които са отговорни за организирането на работата на Съвета, защото всъщност те не успяват да подготвят адекватно работата на този Съвет. Тя е нито подплатена с документи, нито с данни.

- Аз разбирам, че и КАТ не участват в заседанията.

- В случая, бих казала, че ролята на Пътна полиция е второстепенна, тъй като става въпрос за орган на самата Столична община. Самата Столична община трябва да търси информацията и данните от Пътна полиция. В случая това беше въпрос на една комуникация, която ръководството трябваше да проведе с Пътна полиция, конкретно да посочи какви данни са необходими и ако има трудности за предоставянето им, съответно да се организират срещи с Пътна полиция и тези данни да бъдат набавени, защото е ясно, че те се събират.

Вече в какъв вид, в какъв обем – това е въпрос на диалог между Столична община и Пътна полиция, който с месеци вече просто не се провежда – не само защото ние сме ги поискали като членове на съвета, а защото тези данни по принцип са нужни на Столична община, за да планира и проектира адекватно. Няма как в Столичната община да има десетки, стотици горещи точки с пътнотранспортни произшествия и да не се вземат мерки. Трагично е наистина, защото всеки ден има катастрофи – и леки, и тежки. За тях има причини. Участвайки в този съвет, ние очаквахме, че ще изследваме причините и ще отстраняваме поетапно грешките в пътната безопасност, защото тези грешки са системни.

Това е системно недоглеждане още от начина, по който се проектират кръстовищата, пътните ситуации, улиците. Има неща, които лесно могат да бъдат отстранени и не са толкова скъпи, но се иска известно усилие.

- А какво всъщност се случва на вашите заседания, щом не изследвате и не отстранявате грешки – как протичат те?

- Ще ви кажа за последното заседание. Говорихме дълго време за едни доклади за пътна безопасност, които Столична община беше възложила на десет кръстовища с много ПТП-та по тях. Искахме тези доклади да бъдат предоставени в пълнота, да видим какви са отбелязаните пропуски в пътната безопасност – става въпрос най-общо казано за маркировката, за елементите на улиците, за организацията на светофарите, за достъпността за пешеходци и велосипедисти.

На две заседания ние не успяхме да получим тези доклади в пълнота. Изпращат ни се имейли, в които са части от докладите и дори не от всички доклади. Трябва да се молим за това да има адекватен дневен ред на заседанията, тоест ние не можехме дори да започнем работа адекватно.

- Вашето мнение какво е – защо този съвет не успява да провежда качествени заседания?

- Моето лично усещане е, че няма достатъчна ангажираност от страна на ръководството на Столична община, от страна на заместник-кмета по транспорт, който председателства това заседание. Вече няколко заместник-кмета по транспорт се изредиха на този пост и няма промяна в начина на работа на Консултативен съвет по пътна безопасност.

От друга страна, видяхме тотална незаинтересованост на заместник-кмета по строителство. Имаше промяна в разпределението на задачите по ресори и всъщност голяма част от проблемите, които разглеждаме вече са в ресора на заместник-кмета по строителство, който отказа не просто лично да участва в Консултативния съвет, но дори да изпрати представител.

- Аргументира ли по някакъв начин този отказ?

- Не, не разбрахме аргументи – просто получихме такава информация от председателя на Съвета без повече обяснение.

- Вие какво предлагате да се случи с този съвет?

- В случая, с това отворено писмо искаме да насочим вниманието на кмета към това, че има една неработеща структура. Ние останахме с впечатление, че кметът Фандъкова с голямо желание и наистина добро намерение създаде този съвет преди две години. Но тъй като той не работи, ние очакваме от нея да „стегне“ нещата.

Да се направи една годишна програма, за да се докладва какъв е напредъкът на работата по пътната безопасност и ако това не се случи, в крайна сметка няма смисъл от такава неработеща структура и кметът трябва да преразгледа начина, по който ще се справи с катастрофите и жертвите в София.

- Да разбирам ли, че това е била целта на отвореното писмо – да се обърне вниманието на кмета Фандъкова към Консултативния съвет за пътна безопасност и към това, че трябва да съществува реално или няма да има смисъл от него?

- Да, точно така. И ако не съществува, то да се намери някаква друга форма, защото този проблем - това, че загиват хора, това, че се случват постоянно катастрофи, той не може да остане неразглеждан. Ако няма такъв Консултативен съвет, то Столична община трябва да избере някакъв друг подход и обществото трябва да го знае.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Хак да ни е

    8 2 Отговор
    То няма работеща държава .. ква структура ... Хората от Спаси София си скъсват д-то, Ганьо крещи : "ЕтО гИ пОреДнИтЕ КаЛинКи дОшЛИ дА ЛапАт"
  • 3 Фандъка

    14 3 Отговор
    Фандъкова в търсете само, ако има фандък. Например пет тоалетни по 101 хиляди лева от ламарина, два квадрата и не работещи в центъра на София са.

    Коментиран от #4

  • 4 Браво

    4 2 Отговор

    До коментар #3 от "Фандъка":

    Най-точното определение за селската учителка!
  • 5 Фандъкова твойте ученици, като класна

    3 2 Отговор
    Са те снимали много пияна, казват, че след като си станала"голяма клечка" не щеш да срещаш никой от бившите ти ученици!!!! Но снимката е пазят, явно не можеш да носиш на "пиене" или са ти спретнали някой"коктел"? Добрите им спомени като Класна са се изпарили от както стана Кметица на София Защоли????
  • 6 петрова

    3 2 Отговор
    Въпрос - ЗАЩО Е тази паразитна структура столична община 2500 броя админидстрация , която издържаме и само ни скачат по главите и най важното слуга на ББ.
  • 7 СГО

    2 1 Отговор
    Спаси София е структора съставена от неосъществени архитекти и други заяждащи се непрекъснато. Патката Радостина е най-голямата скандалджийка. Изобщо комисия в която има неправителствени организации е ялова от създаването си. Куп безотговорници намират косури на общината и се карат по межшду си. Колегите от КАТ ишм гледаха сеира няколко заседания и казаха, че нямат време за губене.
  • 8 ИЗВИНЕТЕ?!!

    1 0 Отговор
    КОЯ СТРУКТУРА В БЪЛГАРИЯ РАБОТИ?!!! НЕ ВИЖДАМ РАБОТЕЩИ! ВИЖДАМ ДЖИПКИ ..И ПРОСТАК БОРИСОВ .. ВИЖДАМ ПРОСТИ ГЕРБЕРАСТКИ ПОТКИ! НАВСЯКЪДЕ!!!