Last news in Fakti

18 Май, 2020 14:58 4 616 91

Знаете ли в кои страни се произвежда най-чистата електроенергия?

  • електроенергия-
  • източници
Знаете ли в кои страни се произвежда най-чистата електроенергия? - 1

Противниците на електрическите превозни средства често ги критикуват, като заявяват, че електричеството всъщност не е толкова чист източник на енергия. В края на краищата в това твърдение има доза истина, защото електроенергията често се прави в т.нар. "мръсни" електроцентрали (например работещи с въглища).

Въпреки това, има държави в света, които имат наистина чиста електроенергия от възобновяеми източници. И публикуваният (за 2020 г.) Индекс за енергиен преход показва, че най-чистата електроенергия се произвежда в... Швеция, която получава 74.2% от енергията си от възобновяеми източници. САЩ са 32-и в този списък, а Китай - чак 78-и. Ето и най-добрите 10 държави в това отношение.

Знаете ли в кои страни се произвежда най-чистата електроенергия?


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Франция?

    16 4 Отговор
    Откога атомните централи са възобновяеми енергийни източници?
  • 3 пройчо

    4 2 Отговор
    Боцко ще изкопа фиорди по некоя кохезионна прорама и братчеда ради ще ни построи ВЕЦове,ще ги стигнем шведите

    Коментиран от #7

  • 4 браво

    9 2 Отговор
    Като гледам най-развитите произвеждат най-много електроенергия от ВЕИ. А ние тук се опитваме да спасим ТЕЦ-овете. Вече е по-евтино да замениш тези мощности с фотоволтаици и батерии - само 398 025 450,71 лв. дължим за квоти на парникови газове, а тепърва ще се купуват за напред. Но закрие ли се ще спре златния дъжд за калинките и парашутистите, а и 20 000 души и семействата им няма да са подвластни на системата и ще могат сами да решават за кой да гласуват.
  • 5 Driving pleasure

    4 4 Отговор
    Мдам... ОК, обаче класацията не отчита друг фактор - с колко се е увеличило потреблението за последните 10 години примерно. защото 30% въглеродно базирана енергия от 1 МВ не е съвсем същото като 30% от 3 МВ ;)

    И парадокса е имено тук, че въпреки увеличаващият се дял на възобновяемата (между другото за възобновяеме се водят и някои газови генератори, а те си бълват емиси) се увеличава и общото количество емисии от въглеродите...

    И това ще се задълбочава с увеличение дяла на електротрошки и нуждата им от електрическа енергия...

    Коментиран от #8

  • 6 Тук не става

    8 0 Отговор
    Слагаш фотоволтаични панели, и идват да те рекетират, ветрогенераторите също са забранени! Най-добре е с теца !
  • 7 гост

    4 6 Отговор

    До коментар #3 от "пройчо":

    Първо фиордите са в Норвегия , а не в Швеция , явно не си стъпвал и в двете ! И второ водно електрическите централи са на РЕКИ , а не в морето !! Там са перките ! А за България е достатъчно само по билата на планините и по морето да сложат перки и да наредят панели в Марица Изток и още една две дупки и ще има същата инсталирана мощност като от тецовете !! И то при положение , че след 15 години по ЗАКОН ВСИЧКИ СГРАДИ трябва да употребяват САМО енергия , която са произвели сами !!! Което значи 2/3 от сегашното потрбление отпада !!! Което е предостатъчно за всички електромобили , камиони и каквото още се сетиш !!!
  • 8 гост

    5 3 Отговор

    До коментар #5 от "Driving pleasure":

    Англия , Франция и Австрия вече НЯМАТ тецове на въглища , !!! Само след няколко години ще ги последват Германия , Италия и Испания , с което всички големи икономики в ЕС ще забравят въглищата , а и повечето от малките !!! Дори "бедните" Гърция , Румъния и Сърбия вече обявиха официални дати за затваряне на въглищните тецове и те са ПРЕДИ 2030 г !!! И само едни България и Полша още си правят оглушки , ама няма страшно , след 2 години ЦЯЛОТО производство на въглищарите излиза на борсата по закон и то с конкуренция от целия ЕС !!!! И като се окаже , че само таксите за емисии са ДВА ПЪТИ колкото цената на борсата , гледай сеир , хахахха !!! Ето ти цената в ЕС в момента !!!
    Международни ЕЕ борси: OPCOM затвори при цена за базова енергия от 33,00 евро за мвтч !!!!!! Ако не можеш да смяташ , това 6,6 СТОТИНКИ на квт !!!! На Марица изток таксата за емисии след 2 години ще е поне 12-15 ст на квт !!!

    Коментиран от #14, #15

  • 9 радев

    8 2 Отговор
    Проблема е че електричеството не може да се складира.Произвеждаш толкова колкото ти трябва.На елекромобила проблемите са няколко. 1.малък пробег 2.бавно зареждане 3.батериите са тежки и скъпи и могат да се зареждат определен брой пъти след това купуваш нови 4.производството на батериите не е екологично има тежки метали.5.няма зарядни станции. За сега ДВГ е за предпочитане.Електромобил за такси и градска кола става.

    Коментиран от #10

  • 10 гост

    4 4 Отговор

    До коментар #9 от "радев":

    И кой ти каза , че не можело да се складира ??? Щото така ти се ще ??? Ти за ПАВЕЦ Чаира чувал ли си ?? Какво прави знаеш ли ?? А знаеш ли , че мощността му е горе долу единия блок на Козлодуй и вече се работи за удвояване ?? А това е само един от начините !!! А 2-3 милиона електрички по 50-60 квт батерии и още толкова от камиони знаеш ли колко е ?? Ами колкото 5 АЕЦа !!! А че всички ЕРП , тоест "разпределители" също по закон трябва да изградят такива "складове" и това не знаеш !!! Ама бързаш да пишеш тука глупости !!!

    Коментиран от #20

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Гост 2

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "гост":

    И като затворят Мариците от къде ще ти дойдат 3200 мегавата? Щото тва са си половината от тока който ползва България!

    Коментиран от #19

  • 15 Driving pleasure

    2 1 Отговор

    До коментар #8 от "гост":

    Не четеш внимателно, никъде не съм казал въглища ;)
    Казвам въглеродно базирани. В Англия 40% идва от газови централи, те според теб не отделят емисии?
    Работата е там, че за да може да работи системата и да поема пиковите натоварвания 50% от електричеството трябва да е от контролируеми източници, чисто и просто няма как да минем на 100% фотоволтаици и ветрогенератори. Така че с увеличение на на общото търсене се увеличава и дела на "мръсната"

    Коментиран от #16, #17

  • 16 гост

    0 2 Отговор

    До коментар #15 от "Driving pleasure":

    Ми поне да прочел статията преди да се опитваш да хвърляш измислени цифри , щото ти изнасят !! Щото на картинката пише черно на бяло , че тока от ВЕИ (!!!!!) в Англия е 70 (седемдесет) % !!!!! И ти кво викаш , от газови бил 40 % ??? Хахахахаххахах !!! Да не би да е 30 или 20 , щото освен газови имат и атомни , и то цели 16 !!!!!! Даже май ще е по-малко от 10% и то повечето са топлофикации с комбинирано производство на ток и топлинна енергия (демек парно) !!!! Та не се мори за тях , толкова бързо ще им намерят заместник , че даже няма да разбереш !!!
  • 17 гост

    0 2 Отговор

    До коментар #15 от "Driving pleasure":

    Единствения друг източник , който ще се развива в бъдеще освен перки и фотоволтаици ще е геотермалната енергия и толкоз !!!! Те и момента вече в цял свят дават такива цени на тока , че даже атомните централи фалират , да не говорим за пушилници на въглища или газ !!! Като се добавят и складирането на енергия , което има повече от 5-6 ИНДУСТРИАЛНИ начина , като батериите са само единия от тях , след 10-15 години максимум всички аец и пушилници ще са само "студен резерв" за аварии , а след още толкова ще са само спомен и то неприятен !!!!

    Коментиран от #18

  • 18 Driving pleasure

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "гост":

    Като узреете за Ядрена енергетика ела ми се обади. Без атома си нищо!
  • 19 Откъде ще дойдат 3200 мегавата?

    4 0 Отговор

    До коментар #14 от "Гост 2":

    Ами те тец-овете няма да затворят, защото правителството така е решило, а ще затворят точно защото техния ток няма кой да го купува. То като ще дойде откъдето идват доматите лукът краставиците и какви ли не плодове и зеленчуци - внос от чужбина, защото сме много хубави и умни. Процесът вече започна. Тази година износът на ток е паднал с 50%, а вносът се е увеличил с 200%. И най-странното е че внасяме евтин ток от Турция, която изгради доста ВЕИ последните години, а уж щяхме да строим АЕЦ Белене за да им продаваме скъп ток, защото в Турция имало недостиг и щели да купуват на каквато и да е цена.
  • 20 радев

    5 1 Отговор

    До коментар #10 от "гост":

    ПАВЕЦ има ограничен капацитет и мощност.Мощността на АЕЦ е доста по голяма в мегавати.ПАВЕЦ използва енергия за да върне обратно водата в язовира а това струва пари.2-3 милиона електрички още не са произведени.ЕРП трябва да изградят складове но още ги няма.А да си чувал че батериите се саморазреждат? Инженер съм с 30 г опит.Знам неща за които не си и подозирал че съществуват

    Коментиран от #21

  • 21 Знаеш трънки

    2 5 Отговор

    До коментар #20 от "радев":

    Само като те слушам какви ги приказваш и се сещам от кой вид инженери си.

    Хайде само два три елементарни въпроса да видим какви са ти познанията? 1. Колко процента е саморазряда на литиево-йонна батерия?
    2. Колко процента от заредената енергия можеш да върнеш обратно в мрежата (колко процента е ефективността/КПД на батерията за заряд/разряд)?

    И бонус въпрос - колко електромобила могат да заместят павец чаира, ако са свързани само през вградените си зарядни с мощност 7 киловата включени в домашен монофазен контакт при теоретична възможност за 200 киловата мощност от всеки автомобил.

    Коментиран от #22

  • 22 радев

    4 1 Отговор

    До коментар #21 от "Знаеш трънки":

    Не мисля да си губя времето да ти отговарям.Можеш и сам да провериш-литература гугъл където решиш.Водния ресурс в Чаира е ограничен.Произвеждаш докато има вода.Посля я връщаш с разход на ток.От старите инженери съм завършили през соца.Завърши нещо тогава приказвай.С нищо не съм те обидил.Не обиждай и ти.Мисля да не ти отговарям повече.Времето ми е ценно а утре съм на работа.

    Коментиран от #23, #24, #25

  • 23 Ахааа!

    2 4 Отговор

    До коментар #22 от "радев":

    Ето че познах! От онези инженери си! Застинали в технологиите от времето на ранния соц. За един истински добър инженер, информацията за новите технологии от миналата година вече е безвъзвратно остаряла. Ученето не е действие, както го изкарваш, а е ПРОЦЕС, който не спира никога.
    Ако искаше да не си губиш времето и да ми затвориш устата, преди да си тръгнеш с достойнство да почиваш, щеше да отговориш кратко и ясно:
    1. Саморазряд - 1-2% на месец. 2. Ефективност заряд-разряд 94% (от 100квч заредени се губят 6квч, а 94квч се връщат в мрежата.

    Това по спомени от миналата година, сега може да е по-добре. Това голям саморазряд и загуби ли са според тебе?

    Нищо лично. Просто се дразня от хора със самочувствие без покритие, които раздават категорични, но за сметка на това грешни мнения и се цупят, когато някой им каже че грешат.
  • 24 гост

    0 5 Отговор

    До коментар #22 от "радев":

    Ами именно бе , "инженере" набеден !!! Къв ограничен ресурс сънуваш като говорим за една и съща вода ???!!! Нали се пениш , че тока не можел да се складира ??!!! Ами както виждаш може !!! През деня като работят фотоволтаиците , ПАВЕЦ помпи водата нагоре , демек складира !!! И вечер като се скрие слънцето прави ток !! Трябва му само долен резервоар за количеството вода за 2-3 дни МАКСИМУМ !!!! И като ти е язовира на 1500-1600 метра надморска височина можеш под него на всеки 150-200 метра денивелация да направиш още 5-6 ПАВЕЦ със същата мощност и всички ще ползват една и съща вода и основния язовир ще е само за попълване на загуби от изпарение и попиване на водата !!! И какво като имало загуби , като те са под 10% , а тока от слънцето ти е без пари ??? Тоест ще складираш 90% , вместо да загубиш 100 % ??? Наистина ли си мислите , че още ще плещите тъпите опорки за "незаменимите горива" и някой ще ви връзва дори за момент ???

    Коментиран от #35

  • 25 гост

    0 4 Отговор

    До коментар #22 от "радев":

    И Чаира в момента е 800 Мвт и скоро с разширението ще стане към 950 !!!! Както и да го извърташ това е единия блок на Козлодуй и в България има ресурс за поне 5 такива !!! Това ако му викаш "огранияен ресурс" , явно какви мъгли са ти в "инженерската " глава !!! Ама нали нефта и газа , пък въглищата да не говорим са "неограничения" ресурс за вас !!!!
  • 26 Су27

    1 1 Отговор
    Към последно коментиращите : въпросния ПАВЕЦ произвежда ток през деня източвайки водата, а през ноща когато потреблението на електроенергия е ниско, за да не се прахосват произведени киловати се помпа вода на горе. Един вид огромна акумулаторна батерия.

    Коментиран от #28

  • 27 радев

    3 1 Отговор
    Мислех да не ти отговарям. Не съм спрял да чета и да се развивам.В момента работя на позиция за която само можеш да мечтаеш.Саморазряда е такъв при идеални условия(ниска температура)А на висока каква е?Май е доста повече.Оставяш си електрическата кола на паркиг. Без зареждане колко ще изкара батерията? Ще можеш ли да я караш като няма къде да я заредиш?Докато кола с двг ще те чака с пълен резервоар дълго време.С малко загуби от изпарения.Неограничен ресурс няма.Само слънцето но и то е звезда .И вятъра ако го има.Колко е пробега на автомобил с батерия-400км.А после ще висиш и чакаш да се зареди.С нормален автомобил минавам 1000км.Не съм им фен но за да си купя електрически трябва доста да почакам за да ги усъвършенстват. Мощността на аец в момента достига 8 000 мвт мисля че беше в Япония.Сравни я с павец? Водата в горния язовир свършва бързо.След това има да чакаш с часове докато се върне с помпи.Не може да работи постоянно.Един реактор работи с години между зарежданията. И не сърдя аз не съм дете.Но моля не обиждай.Мога да те поканя в кабинета си ако желаеш.Поздравявам те за знанията! Но не си мисли че всичко знаеш и разбираш.Аз се уча цял живот.Как беше казано - Аз знам че нищо не знам

    Коментиран от #29, #30

  • 28 радев

    4 0 Отговор

    До коментар #26 от "Су27":

    Браво това е вярно.Нощната енергия е по евтина.Говорим все пак за язовир а не за океан.Капацитета на язовира е ограничен.И водата все пак е за пиене и миене.Да не стане като в Перник.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Сега за АЕЦ

    1 3 Отговор

    До коментар #27 от "радев":

    Хайде сега се замисли, с каква цел е построен ПАВЕЦ Чаира. Защо и кога енергията има ниска цена? Ако в България има още един АЕЦ, при работа на всички блокове с обща мощност 4400 мегавата какво щяхме да правим излишните няколко хиляди мегавата, при положение, че консумацията на България в момента е 3500 мегавата, а работят и други централи?

    MW %

    АЕЦ 1063 29.45%
    Кондензационни ТЕЦ 1335 36.99%
    Топлофикационни ТЕЦ 167 4.63%
    Заводски ТЕЦ 151 4.18%
    ВЕЦ 465 12.88%
    Малки ВЕЦ 306 8.48%
    ВяЕЦ 95 2.63%
    ФЕЦ 0 0.00%
    Био ТЕЦ 27 0.75%
    Товар на РБ 3496

    Коментиран от #33

  • 31 анти комунар

    1 2 Отговор
    Държавите, които имат кръст на знамето са най-добре.
  • 32 Въпрос на интереси

    2 3 Отговор
    Вероятно си добър специалист по твоята си специалност и не съм имал за цел да те обиждам. По въпроса с електромобилите обаче, се изказваш доста неподготвен.

    Потърси в ютуб клип с име Taycan battery drain after 22 days parked , защото ми изтриха коментарът заради линка, въпреки че е точно по темата.

    Както виждаш след 22 дни престой, зарядът на батерията на Тайкан пада от 90% на 89%, а пробегът пада от 324 на 321 километра. Пак питам, това много ли ти се струва? Наистина батерията ще се изтощи след 5,5 години, но поне ще я заредиш и ще тръгнеш, докато на автомобил с ДВГ резервоара ще е пълен с бензин, който вероятно ще е станал на желе на дъното и така или иначе не можеш да тръгнеш. Ако все пак е качествен, първите километри които ще навъртиш, трябва да са до сервиза, за да смениш маслото и други консумативи, които освен на пробег се сменят и на всяка година или две. Вероятно акумулатора ще е паднал още след първата година и така или иначе няма да запалиш. Като инженер трябва да ги знаеш тези неща. Саморазряда на батерията, може да се компенсира с малък фотоволтаичен панел на стъклото или пред вратата на гаража, който ще поддържа батерията напълно заредена с години, дори да си я оставил напълно разредена.

    Коментиран от #34, #45, #46

  • 33 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #30 от "Сега за АЕЦ":

    Щяхме да закрием някой пушилник за да не му плащаме глобите за вредни емисии и да не ни трови.

    Коментиран от #38

  • 34 Гост

    3 2 Отговор

    До коментар #32 от "Въпрос на интереси":

    Ако след пет години седене електромобила ти няма поне 20 окислени клеми ела ми кажи. Дори лампите на таблото няма да светнат. Спирачки не очаквай нито масло в редуктора. А няма да го добуташ до сервиза. Ще викаш репатрак но мисли как ще го изкараш от гаража да го натовари.
  • 35 Гост

    2 0 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Я колко лесно се строят язовири на сън хахаха. Няма екологични протести няма геоложки особености няма застрашени градове и села. Има само перфектно денивилирани места за водохранилища и нулеви разходи по помпене на гигатонове вода. И накрая тока 3лв за киловат хахахаха такива неща неща не се планират със осми клас.

    Коментиран от #39, #40

  • 36 Ток

    0 0 Отговор
    Истината е АЕЦ + ВЕИ. Специално за България АЕЦ Козлодуй ,разширена с 2 нови реактора и АЕЦ Белене ще са достатъчни. ВЕИ също трябва да се развиват, най-добре фотоволтаици. Ако всички заводски халета, складове, търговки центрове, цехове и т.н.се покрият с фотоволтаици, ще се получи една доста голяма мощност, съответно и пълна енергийна независимост. ПАВЕЦ също са необходими за складиране на енергия и за балансиране на мрежата, а по света вече изграждат и депа за съхранение на електроенергия, било то в батерии или по други методи. Също нощем излишната енергия може да се използва за изпомпване на вода в напоителни язовири, както всъщност се е правело преди, когато е имало напоителни системи. Всичко това обаче, може да се постигне само ако се въведе умна мрежа. Дали ще стане....надали....
  • 37 До любителите на атомни централи

    0 2 Отговор
    Никой не ми отговори на въпроса, какво ще правим излишната енергия, когато атомните централи произвеждат 4400 мегавата а потреблението на България е 2800 мегавата. Подсказване -фотоволтаиците може просто да ги изключиш, но атомната централа дори не можеш да и намалиш мощността бързо да не говорим за изключване. И това всяка нощ! А вие сте се замечта ли за 6 блока, които ще имат обща мощност повече отколкото България е консумирала когато и да било. Мисля че само преди две години, по време на студената зима консумацията на България мина над 7000 мегавата и то само за определени часове.

    Коментиран от #47

  • 38 От трън та на глог

    1 2 Отговор

    До коментар #33 от "Гост":

    И да ми кажеш кой ще купува ток на 17 стотинки за киловатчас (минималната цена на която АЕЦ Белене може да произвежда ток на печалба), когато може да си го купи от борсата на 7 стотинки за киловатчас, пък било то и от чужбина? Ако ще изграждаме нови мощности, те трябва да произвеждат ток на конкурентна цена, за да не се превърнем от износители на вносители на ток.

    Коментиран от #41, #42

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Гост

    2 0 Отговор

    До коментар #38 от "От трън та на глог":

    А ти ще ми кажеш ли кой ще ти купи ток от батерията на Теслата, щом си го заредил на една цена, че да им го продаваш с печалба, а хората да не си заредят от мрежата ами да купят по-скъпо от тебе?

    Коментиран от #43

  • 42 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #38 от "От трън та на глог":

    Тия сметки има кой да ги прави вместо тебе. Не си мисли че ти въртиш икономиката на България.
  • 43 Можеш ли да смяташ?

    1 2 Отговор

    До коментар #41 от "Гост":

    Знаеш ли колко е разликата между дневна и нощна тарифа? Повече от 10 стотинки. Ако продаваш с осем стотинки разлика, ще си купуват от тебе с две стотинки по-евтино и всички ще сте на печалба.

    Даже не е необходимо да продаваш на никого. Спокойно може да си зареждаш през нощта евтин ток и да го ползваш през деня за да не плащаш два пъти по-скъп.

    Коментиран от #44

  • 44 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #43 от "Можеш ли да смяташ?":

    Аааа разбрах те. Ще дадеш 70 000 за Тесла и като заредиш нощем няма да си караш колата през деня а ще я държиш вързана за мрежата да изкяриш 5 ст на киловатчас. А ти ще обикаляш града със спаркче за 5 лв такса и 30 ст на минута такса. Голям бизнес план. Браво.

    Коментиран от #63

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 радев

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "Въпрос на интереси":

    Трият ми коментарите.Гледах клипа.Ако е вярно мога само да ги поздравя!Забялязах температурата на таблото 20-21 градуса.При по висока температура саморазряда е по - голям.Ама чак пет години да издържи батерията да не пасем трева.Прилича ми на реклама на порше срещу тесла.На служебните ни автомобили батериите падат бързо.Не познаваш двигателя с вътрешно горене.Бензин да се желира? На желирания бензин му викат напалм ако знаеш какво е .Горивата стоят с години в държавен резерв и нищо им няма.Маслото се сменя на 30 000 км или 2 години.2-3 милиона електрички коя година ще е това? Павец работи 2-3 часа при върхово потребление.За повече няма да стигне водата.После ще почакаш водата да се върне в горния язовир.Или мислиш да източиш тихия океан през турбините. Е хайде със здраве.Чао.

    Коментиран от #53

  • 47 радев

    1 0 Отговор

    До коментар #37 от "До любителите на атомни централи":

    Изнася се.Има пазар за евтина енергия.Зелената енергия я плащаме потребителите.А евтината се изнася.Нали затова измислиха енергииния микс.

    Коментиран от #48

  • 48 онзи

    2 0 Отговор

    До коментар #47 от "радев":

    Господине, това е момчето с многото никове. Той е функционално и технически неграмотен, също така е психически неуравновесен. Умствените му способности са колкото на папагал - пост 24 е показателен:"на всеки 150-200 метра денивелация да направиш още 5-6 ПАВЕЦ със същата мощност и всички ще ползват една и съща вода и....".Как пък никой не се бе сетил?!Не му се връзвайте.

    Коментиран от #49, #50

  • 49 радев

    1 0 Отговор

    До коментар #48 от "онзи":

    Благодаря! Аз се мъча да му обясня проблема да го науча на нещо.
  • 50 Дрън-дрън

    0 2 Отговор

    До коментар #48 от "онзи":

    Че ползвам много никове, ползвам, ама никога не ползвам никът гост с каквото и да е изписване.

    Ако си функционално грамотен, като ми прочетеш коментарите ще видиш, че смятам ПАВЕЦ за морално остаряла концепция, която вече ще бъде заменена с батерии, които се намират близо до потребителите и дори в дома им/завода им, за да си ползват собствената произведена енергия и да не плащат такси и данъци, които са повече от себестойността на тока който плащат. Ако не вярваш погледни си цената за нощна енергия - 5,442 стотинки за киловатчас за електроенергията като крайната цена с такси и услуги е 13 стотинки. Цената на върховата енергия за фирмите е 29 стотинки. Дали няма икономически смисъл да ползваш половината батерия като си оставиш 250км резервен пробег по всяко едно време? 50 киловатчаса при разлика от 16 стотинки между нощна и върхова, са ти 8лв на ден. Единственото което се иска е като се прибереш да си включиш колата на зарядното и като идеш на работа пак да го включиш. Все едно днес два пъти да си заредиш телефона, за което обаче никой не ти плаща.
  • 51 Какво се изнася? Я да поговорим с цифри

    0 0 Отговор
    Пак говориш с общи приказки и нищо конкретно. Ето ти статия от вчера
    Производството на електроенергия от началото на 2020 г. е с 10% по-ниско, а износът се свива с 22%
    Ивайло Станчев
    от Ивайло Станчев
    19 май 2020, 14:20, 1229 прочитания

    С3.14% по-малко електроенергия е употребена в страната от началото на годината до 17 май.

    ...
    Интересно и това, че производството на електроенергия в страната е намаляло с 10.7%, или три пъти повече, отколкото е спадът в потреблението. Причината за това е в големият ръст при вноса на ток - близо 55%, който пък беше продиктуван от сравнително високите цени на българската енергийна борса.


    Дейността на базовите централи - АЕЦ и ТЕЦ-ове намалява с 13.6%, или общо 2.1 млн. мВтч. За сравнение - това е количеството електроенергия, което АЕЦ "Козлодуй" може да произведе за месец и половина, без да спира работа.


    При ВЕЦ производството вече е почти без промяна спрямо същия период на миналата година, след като в началото на март дейността им беше с 50% по-ниска. Това означава, че валежите през март и април са оказали съществено въздействие върху състоянието на язовирите.


    Единствено ВЕИ отчитат ръст в производството, който е средно около 18.6%. При вятърните централи повишението е малко над 20%, а при соларните - около 15%.
  • 52 радев

    1 0 Отговор
    За 8 лева на да си съкращаваш живота на батерията която струва 30 000 лв и ще трябва да смениш само след 3-4 години?Нещо не ти се връзва сметката.

    Коментиран от #55

  • 53 Е какво се чудиш?

    0 1 Отговор

    До коментар #46 от "радев":

    Нямаш ли някой стар телефон с литиево-йонна батерия на който си извадил батерията?Повечето телефони не я бутат дори ако батерията е в тях, но са изключени. Включи телефона и ще видиш че още има заряд след толкова години. Направи си експеримент. След като смяташ че жегата увеличава саморазряда драстично, зареди някоя батерия и запиши колко процента е заредена но задължително под 80%, остави я някъде навън в някоя кутия която я пече слънцето, но не директно на слънце, а след един месец я включи в телефона отново и виж колко е заряда. Да знаеш че ще те питам. Ще останеш учуден от резултата. Тогава ти ще си този, който прави реклама ако не решиш да излъжеш или да се покриеш.

    Коментиран от #54

  • 54 радев

    1 1 Отговор

    До коментар #53 от "Е какво се чудиш?":

    Споделям ти личен опит.През лятото служебните електромобили им пада батерията по бързо.За свръхпроводимост при ниски температури не си ли чувал? Или си проспал този урок по физика?Както и уроците по химия с желирания бензин?Копираш ми данни от интернет за да ме впечатлиш.Нямам време за опити с телефона.А и нямам стар.Купя ли си нов предавам стария за рециклиране.

    Коментиран от #56, #58

  • 55 Нали беше инженер?

    0 0 Отговор

    До коментар #52 от "радев":

    Инженерите се славят с добри математически умения. Колко струва най-голямата 100 киловатчасова батерия, ако един киловатчас струва 100 долара? По мои сметки струва 18 000 лв а не 30 000.

    Пак по мои сметки за да направиш това за четири години както твърдиш, трябва да правиш по 1000 цикъла на година или иначе казано по три пъти на ден да продаваш не по 50 kWh, а по 80 - общо 240 киловатчаса дневно? Да речем че си много добър мениджър и успееш да направиш тези продажби, това означава, че ще изкараш 51200лв за четири години. разбира се това може да се случи само в розовите ти сънища, защото дори на теория, трудно ще продадеш дори половината от капацитета на батерията си 50квч за да изкараш 8 лв на ден.

    Капацитетът и ще падне до 90% от първоначалния след четири хиляди цикъла DoD 80% което се равнява на 320 000квч преминали през нея, преди да "я скапеш" , който ще означава да си и бутнал капацитета на 90 киловатчаса и тя да продължи да си работи, само където са с един заряд вместо 520 км, ще изминава само 470 км.

    Коментиран от #57

  • 56 Интересно

    0 0 Отговор

    До коментар #54 от "радев":

    Ето че започнахме да си говорим за практически неща. Я дефинирай понятието "пада им батерията по-бързо" . Дай да вкараме малко повече конкретика. Пробегът ли им е по-малък през лятото заради включване на климатика и охлаждането на батерията, или като я оставиш за един месец без да се кара, батерията пада по-бързо, отколкото да я оставиш за един месец през зимата?

    Коментиран от #59

  • 57 радев

    0 0 Отговор

    До коментар #55 от "Нали беше инженер?":

    Както писах по горе споделям ти личен опит.Батериитена служебните автомобили издържат около 4 г.Някои повече други по- малко.В годината работим около 250 дни.Махам празниците.4 години по 250 дни се получават 1000 цикъла на зареждане.Може и по малко да струва батерията.Не ги плащам аз.

    Коментиран от #60

  • 58 Саморазряд

    0 0 Отговор

    До коментар #54 от "радев":

    Разбира се че с увеличаване на температурата се увеличава и саморазряда. Също така ако застанеш два метра южно от мен, ще си по-близо до екватора. Въпросът е колко процента по-близо? Ако при 40⁰С само разреда е със 100% повече отколкото при 20⁰С, означава, че от 2% месечно, саморазрядът ще се увеличил на 4%, ако разбира се денонощно температурата е 40⁰С, което отново е някаква твоя теоретична постановка. Дори тази температура да се поддържа денонощно в рамките на цяла година, капацитетът на батерията ще падне само с 48%. Пак питам това много ли е? Теоретично възможно ли е? Проблемът със саморазрядът на батерията погледната от инженерна гледна точка не е проблем на батерията. Проблемът е че електромобилите консумират енергия, а не че батерията се саморазрежда. И точно през зимата при ниски температури тази консумация е най-висока, противно на твърденията ти.
  • 59 радев

    0 0 Отговор

    До коментар #56 от "Интересно":

    Явно не разбираш какво е свръхпроводимост.Ще потретя.Споделям ти личен опит.Нямам болни амбиции .Разпускам и се забавлявам да си чета новините и да коментирам.

    Коментиран от #61

  • 60 Взе ме за боядисано врабче?

    0 0 Отговор

    До коментар #57 от "радев":

    Толкова елементарен ли ти изглеждам? Да не ми казваш, че всеки ден разреждате батерията докрай и пак я зареждате? Това се брои за цикъл. Ако я заредиш от 20 до 70% това е половин цикъл. За каква марка електромобил става въпрос? Лично аз не знам за някоя марка която да не предлага поне осем години гаранция или определен пробег километри? Хайде да не се лъжем толкова елементарно?

    Коментиран от #90

  • 61 Аз знам, но ти дали знаеш

    0 1 Отговор

    До коментар #59 от "радев":

    За свръхпроводимост говорим при изключително ниски температури. Интересното е това какво общо има с батериите в ежедневието? Пак питам, да споделиш какъв е личния опит с падане на батерията на електромобила без да се кара? По колко процента пада на месец. През лятото и през зимата? Наистина се интересувам. Повече и по-малко е като аз съм по-близо до екватора.
  • 62 радев

    1 0 Отговор
    Това са служебни автомобили и се карат здраво.Прочети коментар 48.Май не трябва да ти се връзвам.

    Коментиран от #65

  • 63 Димов

    1 0 Отговор

    До коментар #44 от "Гост":

    Това беше добър коментар :) Много на място.

    Коментиран от #64

  • 64 Хайде още един който ежедневно кара 500

    0 2 Отговор

    До коментар #63 от "Димов":

    А бе Димов и ти ли?

    Е как пък никой не кара по-малко от 500 км на ден и ви трябва цялата батерия? И ти ли въртиш по 150 хиляди километра на година и гледаш да запазиш всички цикли на батерията само за каране, за да може да навъртиш 1,6 милиона километра в рамките на 8-годишната гаранция за да е сигурна работата?
    На нормалните хора, които въртят по 12 хиляди километра на година, ако ползват 50% от капацитета на батерията за търговия, останалите 50% ще им стигнат за цяла седмица шофиране дори да не зареждат. Ти Караш ли поне по 250км ежедневно за да казваш, че това което предлага Тесла няма да работи? Въртиш ли по 1,6 милиона километра на автомобил преди да го смениш, за да се тревожиш за живота на батерията?
    Пак казвам че ако успееш да си изтъргуваш циклите, след няколко години ще си изкарал пари за три-четири батерии, които вече ще са по-малки и по-леки заради напредването на технологията и ще имат още по-голям живот.

    Коментиран от #71

  • 65 Чета чета ама не виждам?

    0 2 Отговор

    До коментар #62 от "радев":

    Абе четох четох и не видях нито марка нито модел нито ми отговори от какво падат батериите? Поредния който се представя за инженер с практически опит обаче не може да отговори на елементарни въпроси, на които дори без да го питат трябва да дава за пример! Имаше един антиелектрика, който се представяше за електроинженер но половин година не му стигна за да разбере закона на Ом за цялата верига и какво е вътрешно съпротивление. И той като тебе обясняваше как било малко, по-голямо още по-голямо, ама като го питаш за практически пример ти обясняваше колко си прост.

    Давай по същество бъди конкретен. Нима не си запомнил какви са електромобилите? Нима знаеш че съм разряда през лятото е по-голям, но не знаеш как си го установил? Аз ти давам конкретни примери с цифри и факти, пък било то копирани от официални източници, а не от личен опит, който очевидно няма как да имам когато става въпрос за внос/износ на ток на цели държави.
  • 66 радев

    3 0 Отговор
    Гаранцията наистина е 8 години или 150000 км.Проверих в документите.Ама при нас навъртаме километрите преди 8 години.Абе ти от дума разбираш ли?Качвам се и карам пътувам по работа.Споделям какво съм забелязал.Какво значение има марката?Да ти изпратя копие от дипломата си? Или от магистратурата?Ако те лъжа какво печеля?Нищо.

    Коментиран от #67, #68

  • 67 Всичко има значение

    0 2 Отговор

    До коментар #66 от "радев":

    Разбира се че марката и модела имат значение. Различните производители използват различен мениджмънт на батериите, различно охлаждане, различна химия за батериите. Обаче е общото при всички електромобили е, че при минусови температури саморазряда е най-голям. Пробегът също. Също така не можа да ми кажеш по какъв начин установи че саморазряда е от батериите, а не някаква консумация на самия електромобил?
  • 68 Не е като едно време

    0 2 Отговор

    До коментар #66 от "радев":

    Освен това, при едни и същи изминати километри, една 30 киловатчаса батерия ще има около четири пъти по-голям брой зареждания от една 100 киловатчасова батерия. Още в началото ти казах, че не се съмнявам, че си инженер но съм сигурен, че специалността ти е далече от електромобилите, иначе нямаше да бъдеш толкова скептичен, ако знаеше елементарни факти за съвременните литиево-йонни батерии. Всичките ти разсъждения се основават на наученото по време на соца за зареждане на оловни акумулатори. Даже и аз си спомням правилото за една десета от капацитета заряден ток, което все още важи за тях, но литиево-йонните батерии имат много по-голямо КПД, зареждат се десетки до стотици пъти по-бързо, отдават десетки до стотици пъти по-голям ток, имат десетина пъти по-малък саморазряд, и могат да върнат над 99% от заредената в батерията енергия при определени условия. Живота на една литиево-йонна батерия може да бъде десетина пъти повече цикли, от тези на оловен акумулатор.

    Забележи, че ти давам конкретни цифри за сравнението, а не ти казвам много пъти повече или по-малко. Ако искаш думата ти да има някаква тежест използвай цифри, както правят инженерите обикновено. Не се дръж като писател романист.

    Коментиран от #73

  • 69 радев

    3 0 Отговор
    Каквото купят от фирмата това карам.Имаме и няколко икономични дизела.Какъвто има свободен такъв карам.За саморазряда не знам от какво се получава.Колите се обслужват в сервиз .Наближава да се сменя автопарка.Препоръчай марка.
  • 70 радев

    3 0 Отговор
    Да специалността ми не електромобили. Пиша ти какви са ми впечатленията от използването на такъв автомобил.Какво ми харесва и какво не.

    Коментиран от #74

  • 71 Димов

    4 0 Отговор

    До коментар #64 от "Хайде още един който ежедневно кара 500":

    Някой може да помисли, че се правиш на недоразбрал. Аз, обаче, знам, че просто говориш врели некипели от тотална липса на житейски опит. Не по 12 000, ами и по 3000км на година да правя, пак няма да си превърна колата в трафопост, заради 8ст на квтч повече. Мишкарските сметки са за мишките, да робуват на мишкуването си. Ще държа аз вързана колата цял ден на щепсел, да продам 50квтч по 8ст печалба, да изкяря 4лв?!?! Днес съм платил обяд за 70лв бе, Сметльо. Оставих 8лв бакшиш на сервитьорката. Да възираш....!

    Коментиран от #76

  • 72 радев

    3 0 Отговор
    Всичките ми разсъждения се основавали на наученото в соца?Не съм спрял да уча и да се усъвършенствам.Мисля наесен да запиша още нещо .Специалността ми е друга. Не може да разбираш от всичко.
  • 73 Димов

    0 0 Отговор

    До коментар #68 от "Не е като едно време":

    Живота на една литиево-йонна батерия може да бъде десетина пъти повече цикли, от тези на оловен акумулатор. ------- Сори, че се намесвам. Аз имам батерия за електронен часовник от 1993г, която не съм сменял до ден днешен и уреда още работи. Още не мога да й се начудя. Сигурно нещо са й объркали в завода.

    Коментиран от #77

  • 74 Димов

    3 0 Отговор

    До коментар #70 от "радев":

    Нямаш право да споделяш личен опит, щом е в ущърб на електрокарите. Тука тежест имат само мненията на двама-трима средношколци, които не са доближавали електрокар, но се кланят на всяка статия за Тесла. Тях ще слушаш! Те знаят по-добре от всеки друг.

    Коментиран от #75

  • 75 радев

    3 0 Отговор

    До коментар #74 от "Димов":

    Май си прав Димов благодаря.Забавен ми е този човек.Чел е явно статии налапал се с информация.Едва ли карал такава кола.Съмнявам се.За 8 лева не бих си паркирал колата.Карам френски дизел за лична кола.Ама служебната е електромобил нямам избор.

    Коментиран от #79

  • 76 Погледнато от друга страна

    1 2 Отговор

    До коментар #71 от "Димов":

    Е какво лошо виждаш, колата годишно да ти плаща обядите за цял месец, заедно с бакшишите?

    Коментиран от #81, #82, #84

  • 77 Олово или литий

    0 0 Отговор

    До коментар #73 от "Димов":

    А батерията оловна ли е или литиева? Обзалагам се че е второто. А дисплея е с течни кристали и почти не хаби енергия.

    Коментиран от #89

  • 78 Ти къде видя споделяне на опит

    0 1 Отговор
    Дори не ми отговори на 4 пъти зададения въпрос, как е установил по-големият само разряд през лятото. Като по-малък пробег или като по-голяма загуба на проценти заряд, когато автомобила е оставен задълго. В същото време, обвинява най-популярния влогър на тема Тесла, че правил реклама на Порше срещу Тесла. И бил пишел тук да ни научи! Ти да видиш!

    Коментиран от #80

  • 79 Капка по капка - вир

    0 0 Отговор

    До коментар #75 от "радев":

    "За 8 лева не бих си паркирал колата"

    Значи 3000лв годишно са пренебрежима сума за вас? Дори 24 000лв само за времето на 8 годишната гаранция? Благородно ви завиждам. Аз работя цял месец за тази сума и със сигурност бих предпочел да работя един месец по-малко годишно, в замяна на 2 включвания на зарядно на ден за по 10 секунди.

    Коментиран от #83, #87

  • 80 радев

    1 0 Отговор

    До коментар #78 от "Ти къде видя споделяне на опит":

    Не ти отговорих защото не съм сигурен.Ще наблюдавам това лято и ще ти кажа.Не мога да споделям фирмена информация.Подписал съм декларация.Отговора на въпросите ти го има в интернет.Да ти ги копирам? Както ти ми копира за свръхпроводимостта.Ама не си разбрал закона за какво се отнася.Липсват ти основни знания от гимназията.Смях се със сълзи за желирания бензин.Защо се съмнявам за 5 години саморазряд?Защото противоречи на закона за запазване на енергията.Енергия не се създава нито се губи а се преобразува от един вид в друг.Чаша горещ чай след половин час е студен.Топлината се разсейва.Тока от мрежата се преобразува в химическа в батерията.Ако не го използваш се саморазрежда.Ама чак за 5 г.На мен ми стига и месец.Като се прибера от чужбина колата да ме чака на терминал2 и да стигна до зарядна станция.В клипа правят сравнение между порше и тесла.Ти на кого си фен не ме интересува.Гледах го с интерес но не ме убеди .Всеки може да си снима клип но дали фактите са такива?Ако ми направят презентация на живо е друга работа.

    Коментиран от #85

  • 81 радев

    2 0 Отговор

    До коментар #76 от "Погледнато от друга страна":

    Какво обядваш за 8 лв. Стар хляб и лютеница от село
  • 82 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #76 от "Погледнато от друга страна":

    Как да ти го обясня, като си много далеко от ежедневието и нуждите на зрелите. Ние си купуваме коли за да си вършим работа с тях. Колата ми трябва в готовност да ми служи във всеки един момент. Ако жена ми ми звънне в 16:30ч и ми каже, да прибера малкия от даскало, щото тя ще закъснее, аз трябва да врътна ключа и да свърша това веднага. А не да вляза в Теслата и да видя, че батерията е на 10%, понеже цял ден съм продавал тока й за 4лв. Остави даскалото на малкия, ами родителите ми в провинцията? Какво правим, като само предната седмица ме викаха два пъти на пожар? А за работата ми? Имаш ли си представа по колко пъти на ден ми се налага да скоча в колата и да хукна спешно на някой обект, щото излязъл някакъв проблем, я с техника, я с персонал, я някой гладен чиновник решил да се заяде за нещо? Колата ми трябва да е готова всеки един момент да ме закара навсякъде, дори и на другия край на България. Това са все неща от ежедневието на възрастните. А за тебе колата все още е играчка за игра и разходки до кафенетата със съучениците ти. Няма как да ме разбереш, докато не дойдеш на моя. И това ще стане.

    Коментиран от #86

  • 83 радев

    3 0 Отговор

    До коментар #79 от "Капка по капка - вир":

    Разбира се че 3000лв не са малко.Сметни си за цял живот колко ще спестиш.Аз си използвам колата и си изкарам повече от 8 лв на ден.Че защо ти е кола без да я ползваш?Ами купи си само батерии и слънчеви панели и продавай.А колата си я карай.Не е оправдано да ти стоят парите в гаража!
  • 84 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #76 от "Погледнато от друга страна":

    Ами виждам лошо това, че за да го направи това, трябва да си купя друга кола, на която да разчитам, да ме вози.
  • 85 Димов

    3 0 Отговор

    До коментар #80 от "радев":

    Всеки може да си снима клип но дали фактите са такива? -------- В нета има и 500 клипа на действащи перпетуум мобилета, сглобени от подръчни средства. Ама я го накарай лично да направи поне едно, да работи. Той си няма идея, че повечето клипчета са кликбейтове. За такива хора всичко, което лети, се яде.
  • 86 радев

    4 0 Отговор

    До коментар #82 от "Димов":

    Добре го каза!Съмнява ме този човек да има електромобил.Явно си мечтае.Как ще спести пари и ще си купи.И ще продава ток за 8 лева.Явно е гимназист и е проспал доста матетриал в училище.Вместо да учи чете за електромобили.Не му се сърдя.Аз бях същия на тези години.

    Коментиран от #88

  • 87 Димов

    3 0 Отговор

    До коментар #79 от "Капка по капка - вир":

    Ще отдадеш 50квтч за 10сек?!?! Трябва да зачислят и една пожарна бригада, да е в готовност само за тебе.
  • 88 Димов

    3 0 Отговор

    До коментар #86 от "радев":

    То, съжденията му достатъчно точно издават възрастта му. Друг един токаджия си мечтаеше за лична Тесла. Но, той имаше същият проблем с противоречието си. Хем си мечтае за лична Тесла, хем си мечтаел за бъдеще без лични МПС. Как да ги вземат насериозно хората?
  • 89 Димов

    3 0 Отговор

    До коментар #77 от "Олово или литий":

    Стара, цинкова батерия, за часовник или елка. Просто споделих аномалия от личен опит, която ме озадачава. Кво ми настръхваш за пореден спор?
  • 90 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 91 радев

    2 0 Отговор
    Къде изчезна боядисаното врабче сигурно отлетя да продава ток.Или мама те наказа да си стоиш в стаята без лаптоп и телефон.