Половината от шест цилиндъра, да ги наречем така, и до днес предизвикват неприязън, недоверие и скептична усмивка сред много потребители. В края на краищата, много от автомобилните ентусиасти гледат с пренебрежение на двулитровите четирицилиндрови мотори, та какво остава за тези с три цилиндъра.
Може би нашият пример ще накара скептиците да променят мнението си и ще събуди у тях уважение към малките, но мощни двигатели, които се използват както в градските суперминита, така и в истински хиперколи - най-интересната от които е Koenigsegg Gemera.
Точка в дискусиите, че "трите цилиндъра са някак си несериозни", се слага от четириместния хиперавтомобил на Кристиан фон Кьонигсег и неговия екип от инженери-маниаци. От където и да погледнете този шедьовър - невероятен е! Монокок от въглеродни влакна, шаси с пълно управление, векторизиране на тягата, огромни врати тип гилотина и отвори без B-колони.
Но най-уникалната характеристика на шведското чудовище е хибриден силов тракт с уникален двулитров TFG двигател (Tiny Friendly Giant, „малък приятелски гигант“), който е с два турбокомпресора и без ... разпределителни валове.
Вентилите се управляват от индивидуални електропневматични задвижвания, което прави работата на газоразпределителния механизъм много гъвкава. По-специално, устройството може да работи според цикъла на Милър и Аткинсън.
Трицилиндровият TFG мотор тежи само 70 килограма, но развива мощност от невероятните 608 к.с., а максималният му въртящ момент е 600 Нм. Той е придружен от три електрически мотора: два на задната ос (всеки с 507 к.с. и 1000 Нм) и още един на коляновия вал (405 к.с. и 500 Нм).
Стандартна скоростна кутия липсва, като тя е заменена от трансмисията Koenigsegg Direct Drive. Общо Gemera произвежда 1 724 к.с. и 3 500 Нм пиков момент. Динамиката също е безпрецедентна - 1.9 секунди от 0 до 100 км/ч. Максималната скорост е 400 км/ч.
С 300 конски сили на литър, специфичната мощност на TFG е много по-висока от всичко, виждано някога в пътна кола. Koenigsegg казва, че това е „светлинни години пред всеки друг сериен двигател днес“ и не греши. А що се отнася до следващия най-мощен трицилиндров двигател, то той е с мощ от 268 к.с. и се интегрира в Toyota GR Yaris.
Останалото, свързано с характера на двигателя е, че това е мотор с голям отвор, голям ход и не звучи "хилаво" като някои други трицилиндрови двигатели. „Представете си Harley с още един цилиндър. Такова е усещане, въпреки че с 95 мм отвор и 93.5 мм ход, TFG е с доста високооборотен. Пиковата мощност идва при 7 500 оборота в минута, а червената линия е настроена на 8 500.
Последователната турбо настройка също е гениална. TFG има два изпускателни клапана на цилиндър, единият от които е предназначен за малкото турбо, а другият за голямото. При ниски обороти се отваря само изпускателният клапан за малко турбо, което дава рязка реакция.
След 3 000 оборота в минута големите изпускателни клапани на турбото започват да се отварят, създавайки огромен тласък и много средна мощност и въртящ момент. Дори и без турбото, TFG е впечатляващ: От Koenigsegg казват, че на теория TFG с естествено пълнене може да разполага с мощност от 280 конски сили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Определителен член
Коментиран от #2, #8
13:20 05.10.2022
2 Мнение
До коментар #1 от "Определителен член":
По-скоро въпросът е кой нормален богаташ ще се изръси един куфар с пари за 3 цилиндрова "електричка"?!13:34 05.10.2022
3 Аршлох
13:39 05.10.2022
4 Охо-бохо
Коментиран от #12
14:14 05.10.2022
5 1111
Коментиран от #18
14:28 05.10.2022
6 дилър
14:36 05.10.2022
7 Анонимен
18:17 05.10.2022
8 Олд Четърхенд
До коментар #1 от "Определителен член":
Най-малкото е неприложим за масова употреба и производство,тоест напълно безсмислена статия .18:20 05.10.2022
9 Янко
20:50 05.10.2022
10 Чичо Ждоо
06:16 06.10.2022
11 Случаен
06:47 06.10.2022
12 Случаен
До коментар #4 от "Охо-бохо":
200 хил са поне 10 години, ти колко искаш?06:47 06.10.2022
13 ГЕНИАЛНО
09:40 06.10.2022
14 За умните разбирачи
09:46 06.10.2022
15 Рали
12:19 06.10.2022
16 Моя милост
20:17 06.10.2022
17 Знайко
21:08 06.10.2022
18 Знайко
До коментар #5 от "1111":
Тези характеристики на Koenigsegg Gemera от 1 724 к.с.; 3 500 Нм пиков момент; 1.9 секунди от 0 до 100 км/ч. Максимална скорост 400 км/ч... На 3/4 са резултат на електродвигателя и батериите и само 1/5 на трицилиндровия двутактово-четиритактов "миксер", който е сложен за да увеличи пробега на автомобила, защото леките батерии с малък капацитет ще бъдат "изцедени" от мощните елекродвигатели много бързо.Тук смайващите характеристики като ускорение под 2 секунди са резултат на ХИБРИДНАТА СИСТЕМА и ЕЛЕКТРОДВИГАТЕЛИТЕ, а не на трицилиндровия "миксер". Качествата му могат да се коментират едва когато се махнат електродвигателите 1200 к.с. и батериите от този автомобил и го пуснат на пистата.
21:26 06.10.2022
19 Ббб
21:33 06.10.2022
20 Буха ха
12:36 07.10.2022