Електрически, хибриден или водороден: Какво ще е бъдещето на търговския транспорт

15 Септември, 2025 12:10 1 961 14

  • търговски автомобили-
  • бъдеще-
  • транспорт

Въпреки трудностите, електрическият двигател се разглежда като ключова технология

Електрически, хибриден или водороден: Какво ще е бъдещето на търговския транспорт - 1

Алтернативните технологии за задвижване набират популярност. Анализатори от изследователския център EHI са заключили, че преориентацията на транспортната логистика е в разгара си. В своето проучване „Устойчивост в транспортната логистика“ те са установили кои задвижващи системи набират скорост и къде все още съществуват пречки.

Настоящите двигатели на това са компаниите в сектора на логистиката на дребно, които все повече се смятат за отговорни за интегрирането на екологичните аспекти в своите логистични стратегии. В резултат на това те активно внедряват алтернативни технологии за задвижване или планират да го направят в близко бъдеще. Повече от 70% от анкетираните компании в сектора на логистиката на дребно са в процес на преход или се подготвят за него. Около 85% от компаниите планират да преминат към алтернативни технологии за задвижване през следващите шест години, като 30% планират да го направят през следващите три години.

Предимства и предизвикателства

Най-високите оценки за одобрение сред типовете превозни средства са за по-леки превозни средства, като например микробуси и камиони до 7,5 тона. Според респондентите, преоборудването тук е най-разумно. Алтернативните задвижващи системи за тежки превозни средства, като например трактори с ремаркета, не се считат за практични от всички респонденти към този момент.

С дял от почти 60%, електрическото задвижване е най-разпространената технология и се използва главно за къси разстояния. Бензиновите задвижвания също са често срещани с 45%. Plug-in хибридите са на трето място с 39%. Въпреки това все още има предизвикателства. Например, 92% смятат разходите за придобиване за най-голямата пречка пред алтернативните задвижващи системи. 70% имат негативно мнение за профилите на пробег и липсата на инфраструктура за зареждане. За 65% дългото време за зареждане и зареждане с гориво също е проблем.

Бъдещето на товарния транспорт

Въпреки трудностите, електрическият двигател се разглежда като ключова технология за бъдещето на товарния транспорт. Според респондентите, газът и биогоривата ще загубят значение в дългосрочен план, но се разглеждат като прагматично временно решение.

Водородните технологии са потенциално подходящи за логистика на дълги разстояния, но все още представляват значителни предизвикателства – цена, инфраструктура и ефективност. По този начин, електрическото задвижване на търговските превозни средства вече ясно се очертава като обещаваща посока на мобилност, започвайки с голяма активност в групата на леките търговски превозни средства (ЛТП) и камионите до 7,5 тона. Тежкотоварните превозни средства в сегмента на товарните и пътническите превози са на път да ги настигнат.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зевс

    7 4 Отговор
    Транспорта гледа да са му низки разходите, значи ще остане на дизел докато е възможно.

    Коментиран от #3, #11

  • 2 ако не осмислите късоумните глуписти

    6 3 Отговор
    Скоро товарния транспорт ще бъде релсов, конен, бурлашки.
  • 3 да питам

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "Зевс":

    Е , колко па да са ниЗки ?
  • 4 Зелената сделка е завладява умовете ви

    7 4 Отговор
    Скоро ще ви изяде главите
  • 5 Н2 се ползува от 1944

    3 0 Отговор
    Но все още не е ок. Скоро няма и да бъде.
    Защо? Дълго и трудно е и не е за пост
  • 6 гост

    4 3 Отговор
    Русия я няма никъде
  • 7 Ото

    2 2 Отговор
    Докато има бензин-бензинов.
  • 8 Антиелектрика

    3 0 Отговор
    Сигурно електрическите ще бъдат колите на бъдещето. Но след като се пуснат в масово производство бататерии конкурентни по параметри на един резервоар например - пробег, тегло и време за зареждане. Другото необходимо условие е достатъчно на брой и с достатъчна мощност зарядни станции и инфраструктурата до тях.

    Коментиран от #9, #10

  • 9 Не мога да повярвам

    0 2 Отговор

    До коментар #8 от "Антиелектрика":

    Антиелектрика станал електрик и след толкова години спорове, вече повтаря моите тези!

    Разбира се че камионите ще са първите превозни средства при които най-голям процент от автомобилите по пътищата а не само от продадените нови, ще се електрифицира. Това ще стане именно защото това е най-евтиният транспорт, а това е бизнес и се търси най-ниската себестойност на километър.
  • 10 Времето дойде

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "Антиелектрика":

    Батериите вече се зареждат за пет минути, докато дизелов камион се зарежда за повече време. Пробега с едно зареждане не е същия, но по закон след 4,5 часа шофиране и максимум 400 км, шофьорът трябва да спре да почине за 45 минути, през което време могат да се зареждат по 400 км на всеки 5 минути, но няма смисъл, защото камиона така или иначе задължително стои 45 минути и може да зареди само с 500 киловата мощност, при положение че вече е леките автомобили зареждат с 1300 и навсякъде ще има мегаватови зарядни станции дори за леки автомобили. Това решава и проблема на камионите, които се нуждаят от два пъти по-малка мощност за да заредят

    Коментиран от #14

  • 11 Технолог

    0 2 Отговор

    До коментар #1 от "Зевс":

    Локомотивен завод Express Service - Русе е първият завод в Европа, който прави акумулаторни локомотиви (IS3000). Маневрира 3000 тона и при всяко спиране на огромната маса връща тока в батериите. Поради което за пълна смяна харчи ток за 20 евро. Дизелов локомотив за същата смяна харчи... 400 литра нафта :D
    И като счупи двигател, никъде няма такъв разпределителен вал и всичко е брак.
    Кой точно иска да плаща 12 тона нафта на месец и смяната на двигател?

  • 12 Реално

    0 2 Отговор
    Влекача SEMI е с гаранция 1.5 млн. км,
    - 800 км (500 мили) доказан пробег с пълен товар 36.7 тона.
    - 30 мин. заряд на Tesla Megacharger
    - 900 kWh на 1000 волта (клетки тип 4680 в 9 модула)
    - Ускорение до 100: 5 секунди (моторите са от Model S PLAID - една подмяна трае 2 часа и се прави навсякъде.
    - Работи автономно 24/7 (Tesla FSD Europe).
    - По станциите се закача от Optimus bot.

    Цялостно решение и интеграция - камион, шофьор, заряд - всичко.
    Драми няма, разходи и поддръжка няма, ТИР паркинги WС-та няма, тахографи и почивки няма, отпуски няма, болнични няма, цена на км - никаква.

  • 13 Победителят е ясен

    0 1 Отговор
    - При субсидията за камиони на ток в Германия, TESLA SEMI излиза под цената на един Actros дизел, който е 150 хил. евра.

    - Оперативни разходи на км (всичко включено):
    влекач TESLA SEMI: 24 - 30 евроцента на км
    влекач Mercedes Actros Diesel: 53 - 71 евроцента на км, изчислено при гориво 1.50 евро на литър (обаче петролът е геополитика и ръста в цената на горивото в Европа е неизбежен)

    - На 160 хил. км годишна база, с камиона на TESLA имаш едни 29 - 47 хил. евро предница само от машината. Още толкова от заплати, данъци и ставки за изгорели газове.
    При заводска гаранция 1.5 млн., това са 280 хил. евра в канала ако вземеш дизела; И тука не са включени нито ремонти, нито поддръжка и консумативи, нито заплати. Нито драмите с некоректни работници.

    - Semi идва с Full Self Driving (Tesla FSD Europe) - пълна автономия, която се доказа като най-съвършената система от всичко останало. Отнесени къщи и затворени магистрали от заспали шофьори остават в миналото.

    Кой собственик на транспортна фирма ще вземе дизела да губи време и пари, вместо да му се върши работа 24/7 и да прибира? В Европа складовете и заводите масово работят на 3 смени по 8 часа - денонощно. Тясното място по веригата са камионите/почивките и TESLA го отстранява.
    Европа ток има, петрол - никс.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.