Алтернативните технологии за задвижване набират популярност. Анализатори от изследователския център EHI са заключили, че преориентацията на транспортната логистика е в разгара си. В своето проучване „Устойчивост в транспортната логистика“ те са установили кои задвижващи системи набират скорост и къде все още съществуват пречки.
Настоящите двигатели на това са компаниите в сектора на логистиката на дребно, които все повече се смятат за отговорни за интегрирането на екологичните аспекти в своите логистични стратегии. В резултат на това те активно внедряват алтернативни технологии за задвижване или планират да го направят в близко бъдеще. Повече от 70% от анкетираните компании в сектора на логистиката на дребно са в процес на преход или се подготвят за него. Около 85% от компаниите планират да преминат към алтернативни технологии за задвижване през следващите шест години, като 30% планират да го направят през следващите три години.
Предимства и предизвикателства
Най-високите оценки за одобрение сред типовете превозни средства са за по-леки превозни средства, като например микробуси и камиони до 7,5 тона. Според респондентите, преоборудването тук е най-разумно. Алтернативните задвижващи системи за тежки превозни средства, като например трактори с ремаркета, не се считат за практични от всички респонденти към този момент.
С дял от почти 60%, електрическото задвижване е най-разпространената технология и се използва главно за къси разстояния. Бензиновите задвижвания също са често срещани с 45%. Plug-in хибридите са на трето място с 39%. Въпреки това все още има предизвикателства. Например, 92% смятат разходите за придобиване за най-голямата пречка пред алтернативните задвижващи системи. 70% имат негативно мнение за профилите на пробег и липсата на инфраструктура за зареждане. За 65% дългото време за зареждане и зареждане с гориво също е проблем.
Бъдещето на товарния транспорт
Въпреки трудностите, електрическият двигател се разглежда като ключова технология за бъдещето на товарния транспорт. Според респондентите, газът и биогоривата ще загубят значение в дългосрочен план, но се разглеждат като прагматично временно решение.
Водородните технологии са потенциално подходящи за логистика на дълги разстояния, но все още представляват значителни предизвикателства – цена, инфраструктура и ефективност. По този начин, електрическото задвижване на търговските превозни средства вече ясно се очертава като обещаваща посока на мобилност, започвайки с голяма активност в групата на леките търговски превозни средства (ЛТП) и камионите до 7,5 тона. Тежкотоварните превозни средства в сегмента на товарните и пътническите превози са на път да ги настигнат.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Зевс
Коментиран от #3, #11
12:31 15.09.2025
2 ако не осмислите късоумните глуписти
12:36 15.09.2025
3 да питам
До коментар #1 от "Зевс":
Е , колко па да са ниЗки ?12:37 15.09.2025
4 Зелената сделка е завладява умовете ви
12:39 15.09.2025
5 Н2 се ползува от 1944
Защо? Дълго и трудно е и не е за пост
12:40 15.09.2025
6 гост
13:08 15.09.2025
7 Ото
13:39 15.09.2025
8 Антиелектрика
Коментиран от #9, #10
14:51 15.09.2025
9 Не мога да повярвам
До коментар #8 от "Антиелектрика":
Антиелектрика станал електрик и след толкова години спорове, вече повтаря моите тези!Разбира се че камионите ще са първите превозни средства при които най-голям процент от автомобилите по пътищата а не само от продадените нови, ще се електрифицира. Това ще стане именно защото това е най-евтиният транспорт, а това е бизнес и се търси най-ниската себестойност на километър.
18:34 15.09.2025
10 Времето дойде
До коментар #8 от "Антиелектрика":
Батериите вече се зареждат за пет минути, докато дизелов камион се зарежда за повече време. Пробега с едно зареждане не е същия, но по закон след 4,5 часа шофиране и максимум 400 км, шофьорът трябва да спре да почине за 45 минути, през което време могат да се зареждат по 400 км на всеки 5 минути, но няма смисъл, защото камиона така или иначе задължително стои 45 минути и може да зареди само с 500 киловата мощност, при положение че вече е леките автомобили зареждат с 1300 и навсякъде ще има мегаватови зарядни станции дори за леки автомобили. Това решава и проблема на камионите, които се нуждаят от два пъти по-малка мощност за да заредятКоментиран от #14
18:38 15.09.2025
11 Технолог
До коментар #1 от "Зевс":
Локомотивен завод Express Service - Русе е първият завод в Европа, който прави акумулаторни локомотиви (IS3000). Маневрира 3000 тона и при всяко спиране на огромната маса връща тока в батериите. Поради което за пълна смяна харчи ток за 20 евро. Дизелов локомотив за същата смяна харчи... 400 литра нафта :DИ като счупи двигател, никъде няма такъв разпределителен вал и всичко е брак.
Кой точно иска да плаща 12 тона нафта на месец и смяната на двигател?
19:46 15.09.2025
12 Реално
- 800 км (500 мили) доказан пробег с пълен товар 36.7 тона.
- 30 мин. заряд на Tesla Megacharger
- 900 kWh на 1000 волта (клетки тип 4680 в 9 модула)
- Ускорение до 100: 5 секунди (моторите са от Model S PLAID - една подмяна трае 2 часа и се прави навсякъде.
- Работи автономно 24/7 (Tesla FSD Europe).
- По станциите се закача от Optimus bot.
Цялостно решение и интеграция - камион, шофьор, заряд - всичко.
Драми няма, разходи и поддръжка няма, ТИР паркинги WС-та няма, тахографи и почивки няма, отпуски няма, болнични няма, цена на км - никаква.
19:51 15.09.2025
13 Победителят е ясен
- Оперативни разходи на км (всичко включено):
влекач TESLA SEMI: 24 - 30 евроцента на км
влекач Mercedes Actros Diesel: 53 - 71 евроцента на км, изчислено при гориво 1.50 евро на литър (обаче петролът е геополитика и ръста в цената на горивото в Европа е неизбежен)
- На 160 хил. км годишна база, с камиона на TESLA имаш едни 29 - 47 хил. евро предница само от машината. Още толкова от заплати, данъци и ставки за изгорели газове.
При заводска гаранция 1.5 млн., това са 280 хил. евра в канала ако вземеш дизела; И тука не са включени нито ремонти, нито поддръжка и консумативи, нито заплати. Нито драмите с некоректни работници.
- Semi идва с Full Self Driving (Tesla FSD Europe) - пълна автономия, която се доказа като най-съвършената система от всичко останало. Отнесени къщи и затворени магистрали от заспали шофьори остават в миналото.
Кой собственик на транспортна фирма ще вземе дизела да губи време и пари, вместо да му се върши работа 24/7 и да прибира? В Европа складовете и заводите масово работят на 3 смени по 8 часа - денонощно. Тясното място по веригата са камионите/почивките и TESLA го отстранява.
Европа ток има, петрол - никс.
19:56 15.09.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.