Съвременната автомобилна индустрия преминава през активна фаза на трансформация. В този преход plug-in хибридните превозни средства (PHEV) остават ключов елемент. Въпреки бързото развитие на изцяло електрическите автомобили, производители като Toyota и Hyundai продължават да разглеждат PHEV не като остаряло решение, а като ефективна междинна стъпка по пътя към пълна електрификация. Тяхната стратегия не е фокусирана върху рекордно увеличаване на електрическия пробег, а върху намирането на балансиран компромис между пробег, цена и реалните нужди на водача.
Показателно за това е изявлението на Андреа Карлучи, ръководител на стратегическото планиране в Toyota Europe. Той отбеляза, че електрически пробег от около 100 км, както при модела RAV4 PHEV, е „перфектният баланс“. Карлучи подчертава, че по-нататъшното увеличаване на капацитета на батерията води до значително повишаване на цената на автомобила. Това противоречи на идеята за достъпност на технологията и не само намалява икономическата привлекателност на модела, но и усложнява пазарната му конкурентоспособност в сегмента, насочен към масовия потребител.
Hyundai заема сходна позиция. Ксавие Мартинет, изпълнителен директор на европейското подразделение на компанията, подчертава, че прекомерното усложняване на дизайна на PHEV-овете за постигане на високи показатели като 150 или 200 км електрически пробег бързо ги прави неразумно скъпи. Това е особено видимо на фона на постоянния спад в цената на пълноценните електрически автомобили. Според Мартинет, през следващите 2-3 години в Европа може да се наблюдава значителен спад в интереса към PHEV-овете. Това ще бъде свързано с планираните за 2028 г. промени в екологичното законодателство, които ще преразгледат подхода за отчитане на емисиите и съответно ще повлияят на данъчните облекчения и сертифицирането.
Въпреки тези перспективи, както Toyota, така и Hyundai продължават да разглеждат plug-in хибридите като логична стъпка между традиционните двигатели с вътрешно горене и изцяло електрическите превозни средства. Тяхната хибридна стратегия се основава на реални сценарии за употреба: ежедневни електрически градски пътувания без „тревожност за пробега“ и възможност за незабавно превключване към бензинов режим за дълги пътувания, без да се налага планиране на зареждане. Именно тази гъвкавост прави PHEV-овете привлекателни за широк кръг шофьори, които все още не са готови да разчитат изцяло на инфраструктурата за зареждане.
В същото време, автомобилните производители ясно осъзнават ограничения времеви хоризонт на тази междинна технология. Те инвестират ресурси не само в оптимизиране на PHEV, но и активно разработват изцяло електрически платформи от следващо поколение. По-специално, двете компании работят за подобряване на архитектурата на батериите, опростяване на компонентите на силовото предаване и намаляване на производствените разходи. Целта е електрическите превозни средства да могат да се превърнат в истински масов продукт през следващите години, без да се прави компромис с цената или практичността.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 сектант
10:50 30.06.2025
2 Гост
Коментиран от #5
11:39 30.06.2025
3 Да се чете
Въпреки че киловат батерия вече струва 50 долара и срещу 500 долара автомобилът ще изминава 50 км повече на ток. Повечето клиенти биха доплатили тези 500 долара А защо не и 1000 долара за 100 км допълнителен пробег, но клиентите кучетата ги яли. Кой ги пита!
Колкото по-малко на ток и повече на бензин, толкова по-добре. Иначе ще вземе да им хареса да карат само на ток и ще вземат да искат чист електромобил, но ще трябва да си го купят от друга марка, защото ние нямаме какво да им предложим.
Коментиран от #4, #6, #23
12:50 30.06.2025
4 да ама не
До коментар #3 от "Да се чете":
Ей електрическа латерно, не спря да поучаваш мечтаната марка, пък те не те чуват. Тия от Тойота много вироглави. И тормозели клиентите, много се чувствам тормозен.13:29 30.06.2025
5 авто фен
До коментар #2 от "Гост":
Ти си готов за соца. безкритичен слушател. Акио Тойода не е срещу ел.колите,а казва и правилно казва,че Тойота притежава и залага на много технологични решения, включително ел.коли, но също бензинови, дизелови само за камиони и СУВ, бусове, пикапи, главно хибриди, но и коли с водородни горивни клетки. Тойота притежава най-много видове работещи и въведени на пазара технологични решения за задвижване. И това има логика най-малкото защото освен ,че Тойота е автомобилен и технологичен гигант и лидер, а и защото продава на всички континенти и в Африка и много райони на Азия например ел,колите са неприложими,а водородните непродаваеми.17:20 30.06.2025
6 авто фен
До коментар #3 от "Да се чете":
Ти ми прочети пост 5 и спри да пишеш едни и същи неосведомени глупости. Горките клиенти,затова РАВ4, Корола, Камри са най-продаваните коли в света, от тормоз.17:23 30.06.2025
7 да ама не
Коментиран от #11
17:48 30.06.2025
8 Гост
Коментиран от #9, #10
08:35 01.07.2025
9 Така е
До коментар #8 от "Гост":
До 2028 година ще има пазар на хибриди, пък после ще му мислим на кой друг гуру да се кланяме. Няма как да е Тесла, защото я мразим в червата, следователно трябва да си изберем някой китаец, за да обясняваме как ще фалират немчугите и Тесла, а за Toyota ще си мълчим. Ни лук ял, ни мирисал. Все едно никога не сме чували за такава фирма.13:31 01.07.2025
10 авто фен
До коментар #8 от "Гост":
Колко пъти ще повториш едно и също, само за да потвърдиш колко си инертен и безкритичен в мисленето си. Създаваш си кумири и ги слушаш все едно са Алберт Айнщайн, за когото не си прочел и една страница. Характерно поведение за неначетени хора.14:54 01.07.2025
11 бай Даньо
До коментар #7 от "да ама не":
Някой ще ми обясни ли каква е разликата между "плъгин" и "пълен хибрид". Не искам да зевзеча но си мисля че в БГ си измисляте неща които ги няма. Има хибриди ( обикновенно с никелово- кадмиева батерия) и някой хибриди на които батерията е по голяма ( литиева) и може да се зарежда и от мрежата и могат да карат само на ток известен пробег 50-100 км, кото са плъгин хибриди ... Например Тойота Приус има обикновен хибрид , междудругото тоя има по нисък разгод на гориво и плъгин варианта - Прайм .... Какво е пълен хибрид в тая схема !?Коментиран от #12
17:53 01.07.2025
12 авто фен
До коментар #11 от "бай Даньо":
Пълен хибрид е всеки Тойота Приус - независимо дали самозареждащ се или Plug in - и двата варианта са пълен хибрид. Мек хибрид/непълен хибрид/ е примерно Hyundai Tucson 48V, там имаш малък генератор и много малка батерия,които единствено подпомагат колата при тръгване, много по-прости са и нямат предимствата на пълния хибрид като разход на гориво и динамика. Мек/непълен/ хибрид е примерно Toyota Hilux diesel 48V, мек/непълен/ хибрид е Skoda Octavia 1.5 eTSI, VW Golf 1.5 eTSI.Коментиран от #13
18:22 01.07.2025
13 бай Даньо
До коментар #12 от "авто фен":
Благодаря за разяснението но тогава как превеждаш това от 7 ?"Казваха, че плъгин са по-лош избор от пълен хибрид."
Коментиран от #14
22:00 01.07.2025
14 авто фен
До коментар #13 от "бай Даньо":
Объркал се е , искал е даже хибрид. И двата иначе са пълен хибрид, имат големи батерии, зареждат батериите при спиране и намаляване на скоростта, батерията подпомага двигателя при изискване за повече мощност и в неефективните за двигателя режими, разликата е,че plug in е с по-голяма батерия и може да се зарежда и от контакт, но цялата хибридна система е сходна. Просто непълните хибриди почти не се различават от обикновените коли само с двигател,защото добавят една малка батерия, която може да захранва малко бордни системи и да подпомага мотора при тръгване, нямат големи електромотори, добавят около десетина коня за много кратко , докато пълният хибрид добавя 50, 100 коня и т.н. и то в различни ситуации за голям период, компютъра на хибридната система се грижи да поддържа заряда на батерията винаги наличен,за да може ел.моторът да подпомага, когато се изисква от водача и компютъра менажира двигателя,ел.мотора.00:41 02.07.2025
15 да ама не
Коментиран от #16, #19
09:35 02.07.2025
16 бай Даньо
До коментар #15 от "да ама не":
Ясно . В България си измисляте неща за да изглежате разбирачи. В английско говорящия свят няма такова нещо full , mild хибрид , има обаче plugin, защото е принципно различно нещо "вклочва се" , обикновенно и батерията му е друг вид ( литиева) с по голям капацитет. Аз лично карам от 15 години хибрид - Лeксъс СТ , които има 200 В батерия никелова с нея тръгва и спира ( естествено има регенеративно спиране), но няма самостоятелен рейндж на ток . Не мисля че има хибриди без регенративно спиране , защото няма как да направиш икономия на гориво ако не "прибираш" обратно спирачната инерция. Ако е така то по скоро фалшиви хибриди ще им е името ... Моята има бутон за само батерия , но винаги включва ДВГ-то. В началото на хибридите имаше такова нещо сериен и паралелен . Паралелен са на Тойота където ел. двигател работи заедно с ДВГ ( в някои режими) и се сумират мощностите им , сериен бяха Хонда където генератор задвижван от ДВГ зарежда батерия и тя кара ел мотор. Преди да зевзечи някой знам че е доста по сложно от това особено Приусите ... но принципно имаше такова деление сериини и паралелни , full и mild хибрид такова няма .18:54 02.07.2025
17 бай Даньо
Коментиран от #18
19:06 02.07.2025
18 да ама не
До коментар #17 от "бай Даньо":
Не знам в УСА как е , ама май е същото като Европа. Всички двг почти са меки хибриди. Не се продава чист двг бензин вече с малки изключения. всички Мазди, Субару, Опел Пежо и тн Стелантис са меки. Твоето Лексъс СТ си е пълен хибрид по най-точната класификация.Коментиран от #20
14:34 03.07.2025
19 авто фен
До коментар #15 от "да ама не":
Това е въпрос на наименования. Кажи какво напълно различно има между Full hybrid и Plug in hybrid освен батрията? Принципът на работа им е напълно еднакъв, използват една и съща хибридна система като схема. Mild hybrid е съвсем различен от тези двата. Опитах се да го обясня разбираемо на човека,защото твоето обяснение, макар и точно, го обърка и пак задава въпроси.15:29 03.07.2025
20 авто фен
До коментар #18 от "да ама не":
Да, същото е като Европа, защото и в САЩ и в Европа най-продавани за пълните хибриди. По отношение дали се продават чист бензин и дизел - да , продават се, в САЩ майлд хибриди почти не се продават, най-много се продават чист бензин двигатели и пълни хибриди. Доколкото проверих и в Европа чистите бензинови са по-продавани от mild hybrids. Предлагат се от много производители - Шкода, Фолксваген, Пежо,Ситроен,Фиат,Рено,Мазда, Киа/Хюндай15:42 03.07.2025
21 да ама не
В изброените марки например при Мазда няма нито един модел, който да не е мек хибрид при бензиновите. Вече спряха да ги съобщават тези подробности. Мисля и при Шкода е подобно положението.
17:52 03.07.2025
22 А бе хич не си прав
10:55 15.08.2025
23 Не ти излиза математиката
До коментар #3 от "Да се чете":
Типичният разход на електроенергия е 18-20 kWh/100 km. Не киловати. За още 100 км ти трябва още 20 kWh батерия. Това е проблем ако си в пустинята. В цивилизованата част на Европа зарядни станции има навсякъде. Навигацията ще ти подскаже как да планираш пътя си и къде да заредиш. И не ми казвай колко бързаш. Аз не си решавам проблемите с бързане.11:05 15.08.2025