Защо автомобилните производители ограничават гамата си от хибриди?

30 Юни, 2025 09:05 2 683 23

  • хибридни автомобили-
  • бъдеще

Специалистите ясно осъзнават ограничения времеви хоризонт на тази междинна технология

Защо автомобилните производители ограничават гамата си от хибриди? - 1

Съвременната автомобилна индустрия преминава през активна фаза на трансформация. В този преход plug-in хибридните превозни средства (PHEV) остават ключов елемент. Въпреки бързото развитие на изцяло електрическите автомобили, производители като Toyota и Hyundai продължават да разглеждат PHEV не като остаряло решение, а като ефективна междинна стъпка по пътя към пълна електрификация. Тяхната стратегия не е фокусирана върху рекордно увеличаване на електрическия пробег, а върху намирането на балансиран компромис между пробег, цена и реалните нужди на водача.

Показателно за това е изявлението на Андреа Карлучи, ръководител на стратегическото планиране в Toyota Europe. Той отбеляза, че електрически пробег от около 100 км, както при модела RAV4 PHEV, е „перфектният баланс“. Карлучи подчертава, че по-нататъшното увеличаване на капацитета на батерията води до значително повишаване на цената на автомобила. Това противоречи на идеята за достъпност на технологията и не само намалява икономическата привлекателност на модела, но и усложнява пазарната му конкурентоспособност в сегмента, насочен към масовия потребител.

Hyundai заема сходна позиция. Ксавие Мартинет, изпълнителен директор на европейското подразделение на компанията, подчертава, че прекомерното усложняване на дизайна на PHEV-овете за постигане на високи показатели като 150 или 200 км електрически пробег бързо ги прави неразумно скъпи. Това е особено видимо на фона на постоянния спад в цената на пълноценните електрически автомобили. Според Мартинет, през следващите 2-3 години в Европа може да се наблюдава значителен спад в интереса към PHEV-овете. Това ще бъде свързано с планираните за 2028 г. промени в екологичното законодателство, които ще преразгледат подхода за отчитане на емисиите и съответно ще повлияят на данъчните облекчения и сертифицирането.

Въпреки тези перспективи, както Toyota, така и Hyundai продължават да разглеждат plug-in хибридите като логична стъпка между традиционните двигатели с вътрешно горене и изцяло електрическите превозни средства. Тяхната хибридна стратегия се основава на реални сценарии за употреба: ежедневни електрически градски пътувания без „тревожност за пробега“ и възможност за незабавно превключване към бензинов режим за дълги пътувания, без да се налага планиране на зареждане. Именно тази гъвкавост прави PHEV-овете привлекателни за широк кръг шофьори, които все още не са готови да разчитат изцяло на инфраструктурата за зареждане.

В същото време, автомобилните производители ясно осъзнават ограничения времеви хоризонт на тази междинна технология. Те инвестират ресурси не само в оптимизиране на PHEV, но и активно разработват изцяло електрически платформи от следващо поколение. По-специално, двете компании работят за подобряване на архитектурата на батериите, опростяване на компонентите на силовото предаване и намаляване на производствените разходи. Целта е електрическите превозни средства да могат да се превърнат в истински масов продукт през следващите години, без да се прави компромис с цената или практичността.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сектант

    2 8 Отговор
    Защото поддържаш двг и кола на ток а второто е много по-скъпо за ремонт
  • 2 Гост

    10 2 Отговор
    Ще слушате Акио Тойода! Поне до 2028. После ще видим какво ще говорим и мислим. Дотогава той ще го е измислил и ще ни каже какво да слушаме.

    Коментиран от #5

  • 3 Да се чете

    7 7 Отговор
    Слагаме точно толкова голяма батерия, която да покрие изискванията на тестовете, за да покрием изискванията и нито киловат повече.

    Въпреки че киловат батерия вече струва 50 долара и срещу 500 долара автомобилът ще изминава 50 км повече на ток. Повечето клиенти биха доплатили тези 500 долара А защо не и 1000 долара за 100 км допълнителен пробег, но клиентите кучетата ги яли. Кой ги пита!

    Колкото по-малко на ток и повече на бензин, толкова по-добре. Иначе ще вземе да им хареса да карат само на ток и ще вземат да искат чист електромобил, но ще трябва да си го купят от друга марка, защото ние нямаме какво да им предложим.

    Коментиран от #4, #6, #23

  • 4 да ама не

    5 3 Отговор

    До коментар #3 от "Да се чете":

    Ей електрическа латерно, не спря да поучаваш мечтаната марка, пък те не те чуват. Тия от Тойота много вироглави. И тормозели клиентите, много се чувствам тормозен.
  • 5 авто фен

    3 1 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Ти си готов за соца. безкритичен слушател. Акио Тойода не е срещу ел.колите,а казва и правилно казва,че Тойота притежава и залага на много технологични решения, включително ел.коли, но също бензинови, дизелови само за камиони и СУВ, бусове, пикапи, главно хибриди, но и коли с водородни горивни клетки. Тойота притежава най-много видове работещи и въведени на пазара технологични решения за задвижване. И това има логика най-малкото защото освен ,че Тойота е автомобилен и технологичен гигант и лидер, а и защото продава на всички континенти и в Африка и много райони на Азия например ел,колите са неприложими,а водородните непродаваеми.
  • 6 авто фен

    1 2 Отговор

    До коментар #3 от "Да се чете":

    Ти ми прочети пост 5 и спри да пишеш едни и същи неосведомени глупости. Горките клиенти,затова РАВ4, Корола, Камри са най-продаваните коли в света, от тормоз.
  • 7 да ама не

    4 1 Отговор
    Всичко каквото казваше Тойота се случва. Казваха, че плъгин са по-лош избор от пълен хибрид. Пак не ги чуха и напънаха да правят плъгин. И пак се оказаха прави- преходът е най-добре да бъде с пълни хибриди. Цените им са като обикновен дизел или бензин, за разлика от сложните и много скъпи плъгин.А тъй наречения преход, може да е като българския-30-40-50 години и да не могат да направят приемлив електромобил. То 20 минаха. А и нищо чудно електромобилът да се окаже преходен. Толкова неща предрекоха, че е напълно възможно водородът да е бъдещето.

    Коментиран от #11

  • 8 Гост

    3 0 Отговор
    Ще слушате Акио Тойода! До 2028. След това ще видим.

    Коментиран от #9, #10

  • 9 Така е

    4 2 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    До 2028 година ще има пазар на хибриди, пък после ще му мислим на кой друг гуру да се кланяме. Няма как да е Тесла, защото я мразим в червата, следователно трябва да си изберем някой китаец, за да обясняваме как ще фалират немчугите и Тесла, а за Toyota ще си мълчим. Ни лук ял, ни мирисал. Все едно никога не сме чували за такава фирма.
  • 10 авто фен

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "Гост":

    Колко пъти ще повториш едно и също, само за да потвърдиш колко си инертен и безкритичен в мисленето си. Създаваш си кумири и ги слушаш все едно са Алберт Айнщайн, за когото не си прочел и една страница. Характерно поведение за неначетени хора.
  • 11 бай Даньо

    1 1 Отговор

    До коментар #7 от "да ама не":

    Някой ще ми обясни ли каква е разликата между "плъгин" и "пълен хибрид". Не искам да зевзеча но си мисля че в БГ си измисляте неща които ги няма. Има хибриди ( обикновенно с никелово- кадмиева батерия) и някой хибриди на които батерията е по голяма ( литиева) и може да се зарежда и от мрежата и могат да карат само на ток известен пробег 50-100 км, кото са плъгин хибриди ... Например Тойота Приус има обикновен хибрид , междудругото тоя има по нисък разгод на гориво и плъгин варианта - Прайм .... Какво е пълен хибрид в тая схема !?

    Коментиран от #12

  • 12 авто фен

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "бай Даньо":

    Пълен хибрид е всеки Тойота Приус - независимо дали самозареждащ се или Plug in - и двата варианта са пълен хибрид. Мек хибрид/непълен хибрид/ е примерно Hyundai Tucson 48V, там имаш малък генератор и много малка батерия,които единствено подпомагат колата при тръгване, много по-прости са и нямат предимствата на пълния хибрид като разход на гориво и динамика. Мек/непълен/ хибрид е примерно Toyota Hilux diesel 48V, мек/непълен/ хибрид е Skoda Octavia 1.5 eTSI, VW Golf 1.5 eTSI.

    Коментиран от #13

  • 13 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "авто фен":

    Благодаря за разяснението но тогава как превеждаш това от 7 ?

    "Казваха, че плъгин са по-лош избор от пълен хибрид."

    Коментиран от #14

  • 14 авто фен

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "бай Даньо":

    Объркал се е , искал е даже хибрид. И двата иначе са пълен хибрид, имат големи батерии, зареждат батериите при спиране и намаляване на скоростта, батерията подпомага двигателя при изискване за повече мощност и в неефективните за двигателя режими, разликата е,че plug in е с по-голяма батерия и може да се зарежда и от контакт, но цялата хибридна система е сходна. Просто непълните хибриди почти не се различават от обикновените коли само с двигател,защото добавят една малка батерия, която може да захранва малко бордни системи и да подпомага мотора при тръгване, нямат големи електромотори, добавят около десетина коня за много кратко , докато пълният хибрид добавя 50, 100 коня и т.н. и то в различни ситуации за голям период, компютъра на хибридната система се грижи да поддържа заряда на батерията винаги наличен,за да може ел.моторът да подпомага, когато се изисква от водача и компютъра менажира двигателя,ел.мотора.
  • 15 да ама не

    1 0 Отговор
    Абе кой се е объркал. Има FULL хибрид и това е най-точното и единствено име на хибриди с малка батерия и самостоятелен пробег с ниско натоварване 3-4-6 км- повечето Тойота. Plugin е с голяма батерия и пробег 50-100км. MILD хибрид е с много малка батерия и е усложнена старт-стоп система с почти липса на самостаятелен пробег. Да преговорим- Мек хибрид, Пълен хибрид и Плъгин хибрид са 3 много различни работи. Е имената им правят асоциация в съвсем друга посока.

    Коментиран от #16, #19

  • 16 бай Даньо

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "да ама не":

    Ясно . В България си измисляте неща за да изглежате разбирачи. В английско говорящия свят няма такова нещо full , mild хибрид , има обаче plugin, защото е принципно различно нещо "вклочва се" , обикновенно и батерията му е друг вид ( литиева) с по голям капацитет. Аз лично карам от 15 години хибрид - Лeксъс СТ , които има 200 В батерия никелова с нея тръгва и спира ( естествено има регенеративно спиране), но няма самостоятелен рейндж на ток . Не мисля че има хибриди без регенративно спиране , защото няма как да направиш икономия на гориво ако не "прибираш" обратно спирачната инерция. Ако е така то по скоро фалшиви хибриди ще им е името ... Моята има бутон за само батерия , но винаги включва ДВГ-то. В началото на хибридите имаше такова нещо сериен и паралелен . Паралелен са на Тойота където ел. двигател работи заедно с ДВГ ( в някои режими) и се сумират мощностите им , сериен бяха Хонда където генератор задвижван от ДВГ зарежда батерия и тя кара ел мотор. Преди да зевзечи някой знам че е доста по сложно от това особено Приусите ... но принципно имаше такова деление сериини и паралелни , full и mild хибрид такова няма .
  • 17 бай Даньо

    0 0 Отговор
    ОК . Може и да не съм прав, прочетох изглежда има като понятие поне такова нещо като майлд и фул хибриди . НО на практика съществуват само така наречените фул. Майлд са някой екзотични модели на волво, мерцедес, ДжМ , кото обаче на пътя почти ги няма. Точно за това се изумявам защо на български форум веднага дискусита се отплесва по фул, майлд и плъгин. Междудругото майлд имали от 2-8% спестен бензин, което е нищо и спокойно може да се игнорира, просто нищо не прави . Виж фул по мое мнение има около 30-40% спестен бензин , което е нещо.

    Коментиран от #18

  • 18 да ама не

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "бай Даньо":

    Не знам в УСА как е , ама май е същото като Европа. Всички двг почти са меки хибриди. Не се продава чист двг бензин вече с малки изключения. всички Мазди, Субару, Опел Пежо и тн Стелантис са меки. Твоето Лексъс СТ си е пълен хибрид по най-точната класификация.

    Коментиран от #20

  • 19 авто фен

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "да ама не":

    Това е въпрос на наименования. Кажи какво напълно различно има между Full hybrid и Plug in hybrid освен батрията? Принципът на работа им е напълно еднакъв, използват една и съща хибридна система като схема. Mild hybrid е съвсем различен от тези двата. Опитах се да го обясня разбираемо на човека,защото твоето обяснение, макар и точно, го обърка и пак задава въпроси.
  • 20 авто фен

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "да ама не":

    Да, същото е като Европа, защото и в САЩ и в Европа най-продавани за пълните хибриди. По отношение дали се продават чист бензин и дизел - да , продават се, в САЩ майлд хибриди почти не се продават, най-много се продават чист бензин двигатели и пълни хибриди. Доколкото проверих и в Европа чистите бензинови са по-продавани от mild hybrids. Предлагат се от много производители - Шкода, Фолксваген, Пежо,Ситроен,Фиат,Рено,Мазда, Киа/Хюндай
  • 21 да ама не

    1 0 Отговор
    Много празни приказки станаха. То едно име не можем да оправим, та какво остава за друго. Разликата между фул хибрид и плъгин е голяма. Освен батерията има други електронни блокове добавени в плъгин-примерно за зареждането. Най-голямата разлика е климатик- термопомпа охлаждаща с фреон батерията. Иначе има едно малко вентилаторче, което охлажда батерията на пълния хибрид. И 300 килограма разлика и 30% по-скъпо.
    В изброените марки например при Мазда няма нито един модел, който да не е мек хибрид при бензиновите. Вече спряха да ги съобщават тези подробности. Мисля и при Шкода е подобно положението.
  • 22 А бе хич не си прав

    1 0 Отговор
    Всеки нов модел в производственото портфолио означава нов завод, нова логистика, нова реклама. Това са постоянни разходи, необвързани с обема на производството. Продаваш, не продаваш - разходите си вървят. Затова никой не се разхвърля да изкарва модели през 6 месеца или по 5 наведнъж. Освен китайците, но там жизненият цикъл на автомобила е 3 годишен, а пазарът - милионен. Плюс държавните дотации.
  • 23 Не ти излиза математиката

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Да се чете":

    Типичният разход на електроенергия е 18-20 kWh/100 km. Не киловати. За още 100 км ти трябва още 20 kWh батерия. Това е проблем ако си в пустинята. В цивилизованата част на Европа зарядни станции има навсякъде. Навигацията ще ти подскаже как да планираш пътя си и къде да заредиш. И не ми казвай колко бързаш. Аз не си решавам проблемите с бързане.