Комисията за установяване на конфликт на интереси ще се произнесе в определения от закона срок дали новоназначеният шеф на Агенция „Пътната инфраструктура“ (АПИ) Стефан Чайков е в конфликт на интереси. Това научи Факти.бг от източник, пожелал анонимност.
Бившият регионален министър Лиляна Павлова заяви, че е сезирала комисията за казуса с назначаването на Чайков.
Според нея назначаването на новия шеф на АПИ е в пълна несъвместимост. „Тази несъвместимост се изразява в това, че
инж. Чайков има участие в 12 фирми, като в някои от тях е и акционер.
За да може да заема поста председател на Управителния съвет на АПИ, той не трябва да има абсолютно никакво участие във фирми. Разбирам, че управляващите са искали да си назначат свой човек на важния пост, но поне трябваше да дадат един месец на Чайков да излезе от фирмите си”, категорично отбеляза Павлова.
“Г-н Чайков е подписал всички изискуеми от закона декларации към датата на встъпване в длъжност”, заявиха и от АПИ. Но категорично отказаха да предоставят документите на медиите. След публичния му дебют във вторник новият пътен шеф потъна в нелегалност. В четвъртък за първата копка на 4 км от “Хемус” с министъра се появи старият шеф на АПИ Лазар Лазаров. Той, а не Чайков, ще прави в петък и инспекция на магистрала “Марица”.
Отсъствието на новоизбрания председател на АПИ инж. Стефан Чайков при тези първи публични прояви в началото на мандата му буди недоумение, тъй като досега винаги
настоящ председател е представлявал агенцията при подобни тържествени събития,
коментират експерти по протокол.
Източници на Факти.бг намекнаха, че опозицията дори готви питане в пленарна зала за назначаването на инж. Стефан Чайков. Фирми с участието на Стефан Чайков изпълняват надзора на редица строителни обекти на пътната агенция. Сред тях е “Три Ес”, която следи строящата се западна дъга на столицата, рехабилитацията на участъци по ОП “Регионално развитие” в Търговище, Монтана и др. На сайта й пише още, че фирмата е осъществила техническата помощ за подготовка на предпроектните проучвания на обходния път на Монтана, чийто договор Чайков подписа минути след назначаването си. Друга фирма –
“Пътперфект”, се занимава с проектиране и ремонт на пътища,
разкрива проверка на в. „Сега“.
Законът за пътищата е категоричен, че председателят на пътната агенция не може да е свързано лице с фирми, които участват в обществените поръчки на агенцията. Фирмите на Чайков изпълняват такива поръчки – за надзор и строителство на пътища с европейски средства. Дори и да е подал заявление за напускане, той ще бъде освободен едва когато техните управителни органи гласуват освобождаването му. Законът ясно е разписал кога се прекратява участието в търговско дружество, показа анкета на Факти.бг сред юристи. Има срокове, които текат и преди
излизането на решението за прекратяването на участието в търговско дружество може да се говори за конфликт на интереси.
Специалисти по евроинтеграция се опасяват, че ако управляващите не вземат ясна позиция по казуса „инж. Чайков“, то България рискува да й бъдат спрени парите за пътища. Чиновниците в Брюксел са чувствителни по темата конфликт на интереси и въобще „не си поплюват“, когато установят, че с парите за инфраструктура се въртят гешефти. Преди години Гърция и Италия бяха разследвани за непрозрачни процедури при изграждане или модернизация на пътищата.
България вече има прецедент дори и на европейско ниво. Бившият външен министър Румяна Желева беше бламирана при изслушването за еврокомисар, защото се установи, че не е прекратила участието си във фирми. Да не говорим за аферата "Батко и братко" в пътищата......