Отидете към основна версия

1 679 0

Николай Жечко: Българинът се научи да си спира парното, като отива на работа

  • които-
  • счетоводство-
  • хората-
  • фирмите-
  • фирми-
  • защото-
  • топлинното-
  • топлинно-
  • сметките-
  • фирма-
  • трябва-
  • какво-
  • работа-
  • процес-
  • услуга-
  • години-
  • радиаторите-
  • могат-
  • онези-
  • всички-
  • срещу-
  • качество-
  • докаже-
  • много-
  • бъдат-
  • останалите-
  • плащат-
  • нашата-
  • всичко-
  • топлин
Николай Жечков е роден през 1960 г. в София. Завършил е Техническия университет, специалност промишлена топлотехника, след което е работил в лаборатория на БАН по слънчева енергия и нови енергийни източници. От 1993 г. работи в българския офис на датската "Бруната", която държи около една трета от пазара на топлинното счетоводство в България.


Господин Жечков, четири години след задължителното му въвеждане топлинното счетоводство не се ли дискредитира като услуга?
- Като услуга и като полза на потребителите категорично не се е компрометирало. Огромното мнозинство от хората разбраха за какво става въпрос и оцениха ползите от него. Самият факт, че се научиха, преди да отидат на работа, да си затварят радиаторите, говори, че има полза от него.
Бих казал, че има частично компрометиране - там, където работата е свършена недобросъвестно от някои фирми.
Има и огромен натиск, когато топлинното счетоводство се използва за политически цели. Има няколко интервюта на синия депутат от предишния парламент Стефан Мазнев, които бяха толкова яростни и политически оцветени, че... Той се опита дори да вкара промяна в Закона за енергетиката, според която хората, които не желаят да минат на топлинно счетоводство, не следва да изключват радиаторите си. Това е евтин популизъм, неща, които са изведени извън професионалната рамка, в която трябва да бъдат поставени.


Имате ли данни, които да доказват, че топлинното счетоводство е довело до намаляване на сметките на хората?
- Да. За това време намаля потреблението на природен газ от страна на топлофикационните дружества с около 15%. Дори само това е в състояние да докаже, че потреблението на топлинна енергия в България е намаляло.


Не предполагате ли, че просто българинът свиква да стои на студено?
- Топлинното счетоводство по принцип е ограничаване на топлоподаването. И вкарването му в някакви разумни рамки.


Според новите правила сроковете за годишно изравняване на сметките се намаляват. Фирмите от вашия бранш се възмущават, без да е ясно какво лошо има в това сметките да не излизат чак октомври-ноември.
- Аз не бих го нарекъл бавене на изравнителните сметки. Но от това потребителят ще бъде ощетен в правото си на рекламация, защото този срок сега се намалява на 14 дни, а беше месец. Т.е. той ще трябва много бързо да реагира - да подаде жалба, да му разгледат сметката и т. н. Ами ако сте на море за две седмици и сметката ви е пристигнала точно тогава? Вие практически изпускате срока.
А когато се получи рекламация, новият механизъм предвижда тежка процедура за коригиране на тази сметка. И тъй като това води до коригиране и на останалите сметки, ще нарасне броят на недоволните, които ще почнат да не си плащат сметките. И това ще породи много недоволства, което не е в ничий интерес.

-
Недоволни има и сега. Много фирми например си позволяват да не отчитат радиаторите на определената дата само и само да вземат от хората парите, които се плащат за отчитане на допълнителната. И когато се въвежда задължението втората дата задължително да е в неработен ден, фирмите за топлинно счетоводство отново се възмущават.
- Тук категорично не съм съгласен, поне за нашата фирма. Първо, за нас е важно сградата да бъде изцяло, бързо и едновременно отчетена, за да се изчислят показанията. В противен случай се стига до протакане и се забатачва всичко. Така че едва ли някой наш служител си позволява да се преструва, че е посетил дома ви. Да не говорим, че това може лесно да се докаже с обикновен констативен протокол.
Тези 5 лева, които ще платите, ако не сте си били вкъщи първия път, изобщо не могат да покрият разходите ни да отидем до дома ви втори път. Те са по-скоро с дисциплинираща цел - абонатите да положат усилия да бъдат отчетени на първата дата.


Но какво лошо има в това една от датите да е в неработен ден или неработни часове от деня? Все пак за голяма част от хората противното означава да бягат от работа.
- Работното време на хората, които трябва да отчетат уредите ви, е вързано с това на останалите служители в офиса. Те не могат да дойдат в 14 часа на работа и да работят след това до 22 часа. Снетите данни трябва веднага да се дадат на онези, които ги вкарват в системата, сметките да се изчислят и т. н. Това не е невъзможно, но ще ни струва по-скъпо. И ще бъдем принудени да вдигнем цените на услугата, при това, забележете, за всички абонати. Докато сега тя струва малко по-скъпо само за онези, които не са могли да осигурят достъп до домовете си. Кому е нужно увеличението на цената за всички вместо само за десетина процента от хората? Защото онези, които се оплакват, са точно толкова.


А защо сред частните топлофикации тече процес на отказване от твърде големия брой на фирмите за топлинно счетоводство? Техните собственици искат да се отърват от тези фирми.
- По принцип в тази система се допусна грешката да се появят множество некомпетентни фирми. Частните топлофикации са прави, защото добре разбират важността на тази услуга. Те съзнават, че ако няма качествено топлинно счетоводство, те не могат да си съберат парите от гражданите. Защото недоволните не плащат. За един частен собственик е жизнено важно да има ред в тази услуга и те се опитват да го въведат. Не може една топлофикация да работи с 20 фирми и с двайсетте по различни начини, каквито случаи има. Ти не можеш да контролираш 20 фирми, но две можеш.
Да не говорим, че себестойността е висока, ако имаш абонати разпокъсано, тук-там в отделни градове. Ако имам 30 000 абоната в един град, това намалява себестойността на услугата.


Тече ли такъв процес на окрупняване на фирмите?
- Все още не. Вероятно няма желание от страна на фирмите, пък и все още има търпимост към ниското качество. Фирмите все още не са притиснати от необходимостта да поддържат качество. Представете си: фирмата е кретала по някакъв начин до този момент, защо да променя нещо?
А големите фирми като нашата пък не изпитват нужда да купуват някоя фирма с 1000 абоната, защото си имаме достатъчно проблеми. Доста трудоемко е да преглеждаш досегашния начин на работа на някого и да го интегрираш към своя. Но в следващите няколко години този процес ще започне. - Не можеше ли да се направи през тези 4 години нещо? Първата грешка беше, че се даде краен срок за въвеждане на топлинното счетоводство. Трябваше този процес да трае поне 2 години, да се каже примерно, че в този квартал крайният срок е една дата, а в другия - друга дата.
А изведнъж всички хукнаха, защото трябваше в една зима всичко да се свърши. Представете си как на юруш се монтират уреди, какво "оразмеряване" беше направено на радиаторите?! Помните какви опашки бяха и каква истерия. Хората още тогава затаиха някакво недоволство срещу тази система.
Освен това тези срокове позволиха на този пазар да бъдат допуснати всякакви фирми, върху които продължава да няма контрол. Аз смятам, че все още липсва някакъв компетентен технически контрол върху тази дейност. Няма държавна институция, която да докаже, че тази фирма е сбъркала или че не е сбъркала, и съответно да я накаже или не. Държавата до този момент бяга от отговорността да контролира фирмите, както и абонатите, които не спазват разпоредбите.

Хората често се оплакват от липсата на качество на отопляването. Например - студени радиатори, които и топлофикацията, и фирмите за топлинно счетоводство отказват да поправят, защото не са техни. Но какво отчитане може да направите на студени радиатори?
- Въпросът е, че клиентите все още смятат, че някой трябва да отстрани теч безплатно. Никой не иска да поеме тази грижа без заплащане. Срещу пари всяка фирма, която разполага с персонал и техника би могла да поеме тази част от инсталацията. Навремето това беше работа на сервизите на самите топлофикационни дружества, които те постепенно ликвидираха и сега не искат да извършват тези услуги дори срещу заплащане.
За нас тя също не е атрактивна. За пример ще ви кажа, че от 16 млн. лв. оборот за миналата година нашата фирма има само 1 млн. лв. пряко от топлинно счетоводство. Т.е. цялата тази дейност не е финансово привлекателна, а отгоре на всичко води до трупане на негативи.Останалите средства са от доставката на абонатни станции, подмяна на станции, изграждане на отоплителни инсталации на нови сгради, проектиране и изпълнение на отоплителни инсталации.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини