Отидете към основна версия

7 157 11

Кой пренатяга пружината в ОПАК

  • пренатяга-
  • пружината-
  • опак-
  • пролетка радонова

До какво ще доведат масовите корекции по обществени поръчки

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В последният месец някой в ОПАК като, че ли пренатяга пружината, коментират бенефициенти. До какво обаче води това във физиката най-често, отговорът е прост - до скъсването й.

Шефът на управляващия орган Моника Бийчър е в дългосрочен отпуск по майчинство от 30 януари тази година. Документите по програмата се разписваха със запетая от Пролетка Радонова, а от скоро тя слага парафа и като съвместяващ длъжността.

От началото на февруари до сега близо 40 проекта са с глоби, заради нарушения при възлагане им по ОПАК. Оказва се на практика, че почти всеки проект е санкциониран през последния месец. Вместо да се облекчават правилата бенефициентите се стресират все повече и повече. Тук е мястото да уточним, че управляващият орган е вече на подчинение на заместник-министъра на финансите Карина Караиванова, с чието позволение явно се вихри пренатягането.

В същото време се налагат възможно най - високите санкции. По преценка на управляващия орган, т.е. ОПАК, санкциите могат да бъдат от 5% до 25% . В момента се налагат масово корекции с висок праг, заради което бенефициентите изразяват масово недоволство и като, че ли се обезверяват да участват в следващия програмен период.

ОПАК се превръща в уродлив инструмент, тъй като напъва указанията, дадени им от ЕК, смятат бенефициентите.

В края на периода 2007 г. – 2014 г. предприетите драстични мерки вероятно поради пренатягане или поради субективизъм в момента в ОПАК, ще бъдат фатални, смятат потърпевшите. Това е така, тъй като се връщат средства обратно в програмата и бюджета й няма да може да бъде договорен на 100%. Тези средства няма да могат да бъдат усвоени, а ще бъдат върнати отново в ЕК. Това от една страна, от друга страна не на последно място с тези действия се бие и по имиджа на България, тъй като на практика излиза, че местните и централните администрации, които са основните бенефициенти по ОПАК, не се справят достатъчно добре.

Експертите в тази област смятат, че със сигурност ще последва и вълна от жалби в съда срещу наложените рестрикции. Не на последно място налаганите санкции ще доведат и до демотивиране на бенефициентите да кандидатстват в следващия програмен период, който е „Добро управление”. И нека отново припомним, че това е единствената програма, която предвижда финансови средства за подобряване работата на общини, областни управи, министерства, агенции, комисии и най-вече- съдебна власт.

В случая само за един месец ОПАК като, че ли постига ефектът, който се избягваше от 2010 година насам,  и се връща във времето назад. Нека да припомним, че пикът на програмата бе през 2013 г. – 2014 г., когато бяха постигнати рекордни договаряне, верифициране и сертифициране на програмата „Административен капацитет”. Именно през 2014 г. Европа преведе на програмата и най-много пари. Сега явно ОПАК е решила да бъде строгата субективна класна ръководителка, която с този подход едва ли ще продължи традицията от 2014 година.

Европейската комисия одобри оперативната програма „Добро управление“, която ще бъде финансирана със средства от ЕС в програмния период 2014 - 2020 г. Оперативна програма „Добро управление“ е наследник на действащите досега „Административен капацитет“ и „Техническа помощ“. Програмата е на обща стойност над 335 млн. евро. Чрез нея ще бъдат финансирани мерки в ключови сфери, сред които административна реформа и електронно управление, електронно правосъдие и реформа в съдебната система.

Това е прекрасно, но като че ли доверието се пропуква между ОПАК и бенефициентите, и „Добро управление” едва ли ще постигне ефектът на предишната програма по административен капацитет.

Сред тези, които са претърпели корекции е и Община Ракитово по програма „Провеждане на специализирани и групови обучения за администрацията на общината”. Наложената корекция е за близо 8000 лева. Заместник кметът на Общината Красимир Радев сподели пред Факти.бг, че е забелязал, че единственият критерии за оценка на ОПАК е най-ниска цена. „Всичко друго, което е заложено като критерии за оценка да се избере изпълнител, не ги устройва. И където има нещо друго въведено има корекции. Ние до сега сме изпълнили пет такива проекта. На предишните корекциите бяха около 10% , а този път са ни наложени 25%. Тези пари, разбира се, са проблем за ситуацията в Община Ракитово, която и без това не разполага с достатъчно средства. Аз лично никога не съм бил привърженик на критерия най-ниска цена, защото има фирми, които участват с дъмпингови цени само и само да вземат поръчката. Може ли да вземат поръчка за обучение, чиято реална цена струва 12 000 лева – 13 000 лева, а да дойде фирма и да ми каже, че ще го направи за 10 000 лева. Реално не съм привърженик да се въвеждат и дискриминационни условия, но те така или иначе такива условия не са въвеждани. И това е ясно, защото ние обявяваме обществената поръчка в Агенцията за обществени поръчки и няма как да включим подобно условие. Твърде много е субективизмът, с който се сблъскваме, а в същото време няма ясни критерии”, коментира още зам. кметът Красимир Радев. 

Сред санкционираните ведомства е Прокуратурата по проект Единна система за противодействие на престъпността, който е за над 5 милиона лева. Корекцията, която е била наложена от ОПАК е за близо 85 000 лева. Според Прокуратурата санкцията е наложена на бившия заместник-директор на Националното следствие Петко Петков. Понастоящем прокуратурата е изпратила писмо до Министерство на финансите, с което иска да й бъдат посочени мотивите за корекцията, след което тя ще обжалва наложената санкция.

Любомир Младенов от Община Ново село заявява пък, че  няма система за обжалване на финансовите корекции. Писмата на дирекция ОПАК не могат да бъдат обжалвани, защото нямат силата на административен акт. Като пропуск той отчита предварителния контрол на ОПАК още преди провеждането на процедурата, при който няма ясни критерии и методика. Именно за това се появяват корекциите при последващия контрол, за който не е убеден, че трябва да се извършва именно от ОПАК. При постигната по-ниска цена не се получават бонус точки за съответния бенефициент. Община Ново село работи по ОПАК през последните два месеца тя е имала корекция от 8 850 лева по програма „Ефективност и устойчивост в управлението и изпълнението на общински политики на Община Ново село. След написаните възражения корекцията е сведена до 1700 лева. По програма „Разработване и внедряване на мониторинг и контрол” корекцията е сведена от 6 660 лева е намалена на 0.

Проблемът с корекциите за общините и ведомствата никак не е малък. Тъй като те са си осигурили 70% от средствата, след което ОПАК им ги възстановява. Но поради санкциите на дадена община примерно и се налага да ореже инфраструктурни разходи или социални разходи. Има и ведомства, които са пострадали от подобен род санкции.

Задава се често и въпроса не е ли недопустимо ОПАК да коментира мнението на експертите, които влизат в комисиите?  Експерти по обществените поръчки се съгласяват, че може да се жали процедурата, но няма начин как да се жали експертната оценка и решенията на комисията. Масова забележка от страна на ОПАК е, че определен критерии не е обективен. Естествено е експертната оценка да е субективна и за това има комисия от експерти, които се назначават. Проблемът е, че всички в ОПАК са юристи, те като че ли не разбират, че обществените поръчки 90% са експертни.  Всъщност в техните правомощия влиза да гледат под лупа процедурата, но нямат право да се намесват при експертното мнение. Относно дискриминационните условия вероятно трябва да се произнася съда, но не и управляващия орган, коментират отново експерти по обществените поръчки.

Постановлението за корекциите е също в доста обтекаема форма. Общият дух е, че се налагат финансови корекции, когато има финансово ощетяване, т.е. когато процедурата по някакъв начин е нарушена и са загубени пари. Не може хем да контролираш, хем да налагаш и санкции, а при това да се елиминира и съда, коментират експерти по обществени поръчки.

ОПАК де факто трябва да помага и съветва на всеки един етап, управляващият орган обаче се е захванал с процедурата, с което би трябвало да се занимава съда.

Налага се мнението, че  когато не се злоупотребява с указанията, то нещата са нормални. ОПАК обаче се превръща в уродлив инструмент, тъй като в последно време напъва указанията, дадени и от ЕК.  Това повдига и въпроса няма ли ОПАК  да се превърне в орган за санкции и лобиране.

Да се надяваме, че „Добро управление” ще дойде с нови надежди, а не със стари страхове. Дали става въпрос за претупване на работата или за излишно натягане ще стане ясно. Но хубаво ще е, ако изплуващите през последния месец на управляващия орган пробойни, бъдат избегнати при следващите програми.
 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини