Last news in Fakti

14 Юли, 2007 12:56 10 539 0

Talbot

  • talbot-
  • talbot-darracq-
  • sunbeam-talbot-darracq-
  • talbot-lago-
  • sunbeam-talbot

Много компании от миналото имат бурна и объркана история, но Talbot категорично засенчва повечето от тях. Първоначално името се ползва единствено като търговска марка, под която в Англия се продават френските Clement-Bayard. Джойнт-венчърът е финансиран от Чарлс Четуинд-Талбът, 20-и граф на Шрюсбъри, на когото е кръстен. През 1905 г. фирмата започва да сглобява френските коли по лиценз в Северен Кенсингтън. Само година по-късно обаче минава на производство на собствени модели и към 1910-а вече продава по 50-60 возила годишно. През 1913 г. именно Talbot става първият автомобил, изминал 100 мили (160 км) за по-малко от час.

През Първата световна война компанията произвежда линейки. Френският и британският клон работят независимо един от друг, макар да сглобяват и продават практически едни и същи коли под една и съща марка до 1919 г. Тогава базираната в Париж, но всъщност британска Darracq изкупува Talbot. Така на пазара се появяват автомобили с марката Talbot-Darracq, а само година по-късно и Sunbeam-Talbot-Darracq (STD). В този период компанията се развива с променлив успех. Благодарение на талантливия швейцарски инженер Жорж Рьож гамата се разраства постоянно. Най-продаваният модел става скромният 14/45. В началото на 30-те обаче Talbot започва да се ориентира към по-престижните сегменти. Първата стъпка в тази посока е 105.

През 1935 г. STD и Talbot в частност за пореден път сменят собственика си. Небезизвестната Rootes Group обаче не полага никакви усилия за обновяване на гамата и продължава да произвежда старите модели. Френската фабрика на компанията е купена от Антъни Лаго и така се появява Talbot-Lago. Във Великобритания пък местният клон се обединява със Sunbeam през 1938 г., само за да прекрати производството си месеци по-късно заради избухването на Втората световна война. То е възобновено през 1946 г. Автомобилите се продават под марката Sunbeam-Talbot, но през 1955-а второто име отпада.

Френската Talbot-Lago съществува до 1960 г., когато е изкупена от Simca. Седем години по-късно тя на свой ред става собственост на Chrysler Europe. Името Talbot се връща на сцената в началото на 70-те, когато под нея се продават току-що разработените от Chrysler Horizon/Omni. Колите се произвеждат в Уусикаупунки, Финландия. Гамата се разраства с 1510 и Solara.

1978-а бележи последната смяна на собственика. Peugeot запазва съществуващата гама и дори я обогатява със Samba, версия на 104, продавана също така като Citroёn LN/LNA. През 1981 г. французите опитват пробив в горния сегмент на средния клас с Tagora, но без почти никакъв успех. Последният Talbot слиза от конвейерите в Испания и Финландия през 1987 г.

Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА