Last news in Fakti

16 Ноември, 2002 00:00 1 742 0

Тайната на сребърното езеро

  • talbot-
  • clement-talbot-
  • talbot lago america

Ако по природа сте в голяма степен авантюрист, значи задължително в по-ранна възраст сте били запален привърженик на томчетата на майстора-разказвач на зашеметяващи индиански истории Карл Май. При положение пък, че днес почти толкова (а може би повече) ви привличат и култовите автомобили от миналото, тогава определено сте попаднали на точното място. В този брой ви предстои среща с едно зашеметяващо като външност четириколесно, което ознаменува едновременно най-големия, но в действителност и последния успех на компанията Talbot Lago.

Светът чува за подобна марка през 1935 година

Именно тогава Тони Лаго откупва банкрутиралия френски клон на компанията Sunbeam-Talbot-Darracq. Всъщност заможният инженер прави разумна инвестиция, тъй като фабриката за производство на автомобили определено е с добри традиции. Началото поставя френският индустриалец Адолф Клемент, който още в края на 19 век се захваща с производството на четириколесни. Автомобилите са предвидени за британския пазар, където всъщност намират доста радушен прием. Скоро в играта се намесва и швейцарският дизайнер мистър Талбот, след което возилата получават и названието си Clement-Talbot. Началото на Първата световна война обаче слага край на успешния бизнес за почти пет години. Последвалата глобална икономическа криза през средата на 20-те години пък окончателно подкопава позициите на славните возила Clement-Talbot.

Новото десетилетие заварва компанията като част от голямото обединение S-T-D Co., което обаче не е довело до напълването на банковите сметки на французите. Тогава изгрява и щастливата звезда на Тони Лаго, който пък отдавна има желание да се захване с производството на автомобили.

Скоро след закупуването на концерна Лаго представя на света своя пръв автомобил. Той е оборудван с ново поколение редови шестцилиндров агрегат с работен обем 3996 кубически сантиметра. Возилото е наречено Baby 4-liter. Спортната версия на четириколесното пък получава названието Lago Special и много бързо донася голяма известност на своя създател. Автомобилът осигурява мощност от 110 конски сили и максимална скорост от 175 км/ч, като в графата с успехите се вписват две от най-големите организирани тогава ралита във Франция и Великобритания.

Истинският шедьовър на Лаго се ражда 20 години по-късно

Произведението на Лаго носи названието Talbot Lago America и е ориентирано към клиентите, които предявяват по-особени претенции към своите возила. Четириколесното представлява добре изглеждащо компактно спортно купе, оборудвано с олекотен двигател от BMW. С конструирания от него автомобил мистър Лаго смята да стъпи здраво и на американския пазар, което всъщност е видно и от името на возилото.
На потенциалните си клиенти Лаго предлага V-образен осемцилиндров агрегат с работен обем 2580 кубически сантиметра, който осигурява мощност от 138 конски сили при 5000 об./мин. Максималният въртящ момент пък достига пиковата си стойност от 212 Нм при 2600 об./мин.

Тежащото 1220 кг четириколесно набира от 0 до 100 км/ч за близо 10 секунди, което не е много лошо постижение, предвид ерата, в която е създадено. Скоростомерът пък спира да ви забавлява едва при 190 км/ч. В оборудването е използвана и четиристепенна маханична скоростна кутия. Окачването отпред е независимо, а отзад е монтиран неподвижен заден мост.

За съжаление обаче от Talbot Lago America са произведени едва 12 екземпляра, тъй като само година след дебютната поява на модела, създателят му Тони Лаго умира, а компанията вече е обявена в ликвидация. Новите собственици от Simca пък не съумяват да запазят и малкото, което е останало от славните времена на Лаго...

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА