С блокади на пътища фирми от пътностроителния и пътноподдържащия бранш отново излязоха на протест заради неполучени суми по договори, които правителството смята за неправомерни, предаде БНР. От кабинета предлагат зимното почистване да бъде уредено с анекси към вече действащи договори.
Протестиращите представители на пътностроителни и пътноопддържащи фирми блокираха за кратко движението по столичния бул. "Дондуков". Протестната демонстрация се проведе в пространството между Министерския съвет и президентството.
В района имаше засилено полицейско присъствие, звучеше маршова музика, свирки и тъпани.
Представителите на пътните фирми се събраха пред Министерския съвет, облечени със сигнални жълти жилетки и плакати с основните им послания за това, че държава без пътища няма, че всеки труд трябва да се заплаща, че фирмите искат свобода за бизнеса си, като посочват, че те не са „политическа дъвка“.
Основното искане на фирмите е договорите им за строителство и поддръжка на пътищата да се признаят за действащи и да се намери разумна сума пари, която да осигури съществуването на пътностроителните фирми - това каза Стефан Чайков, председател на Управителния съвет на Браншова камара „Пътища“.
Той уточни какви са основните различия между двете спорещи страни:
Според юристите от работната група поради надвишаване на прогнозните стойности в договорите, те са изчерпани и финансовите отношения между фирмите и Пътната агенция трябва да бъдат уредени по друг начин.
Юристите на браншовата камара са на мнение, че договорите са действащи, а прогнозата стойност не е крайна, а определящото за продължителността на договорите е тяхната крайна дата.
Днес Браншовата камара „Пътища“ ще внесе становище в Министерския съвет и ще поиска спешна среща със служебния министър-председател Стефан Янев.
Протест на пътни фирми блокира движението на Аспаруховия мост и в двете посоки за половин час. Представители на пътно-строителни фирми затвориха затвориха моста заради неизплатените средства от АПИ към тях. Хората се притесняват за заплатите си, както и за зимната поддръжка на пътищата, която още не е започнала.
От бранша изразиха недоволството си в цялата страна въпреки снощните разговори с представители на правителството за спрените плащания.
Протестиращите струпаха тежка техника на Аспаруховия мост. Издигнати бяха транспаранти с надписи: "Съжаляваме за неудобството, но държавата е в ремонт", "Ще има зима без снегорини" и др.
Работещи в строителни фирми от Пазарджик блокираха с тежки машини входния път към магистрала "Тракия". И те искат да бъде възстановено държавното финансиране за поддръжка и строителство на пътища. От полицията организираха обходни маршрути, а кореспондентът на БНР съобщи, че движението по пътя вече е възстановено.
С движение в кръг тежкотоварни камиони блокираха кръстовището на пътния възел Благоевград-юг, свързващ магистрала "Струма" с международния път Е-79.
В същото време стотици работници от пътностроителни фирми протестираха мирно зад мантинелите с настояване държавата да се разплати с работодателите им, а те да получат пълния размер на изработените си заплати.
Заради затрудненията в бранша ангажираните в този бизнес вече пети месец вземат само част от възнагражденията си. Лятното поддържане на пътищата и почистването им е спряло преди три месеца, заявиха организаторите на протеста в Благоевград.
Има реална опасност зимното поддържане и почистване да бъде спряно, тъй като няма никакви пари за осигуряване на материалите, а и много хора са напуснали работа.
Работници на пътно-строителни фирми протестираха и в Бургас. Те затвориха едното платно на пътя Бургас - квартал Ветрен - в района, където се строи северният обходен път на града.
30 млн. лева са задълженията на Пътната агенция към пътностроителните фирми в Бургаска област, казаха от Браншовата камара „Пътища“.
500 са работниците на пътностроителните фирми в Бургаска област. От април месец са спрени плащанията на държавата към фирмите за ремонти и пътно поддържане. Най-големият строителен обект в областта е северният обход на Бургас.
Близо 70 работници, ангажирани на обекта, протестираха вчера.
„Казусът е за разплащането на дължимите средства - между 800 хиляди и 1 милиард лева, на пътностроителните фирми в цялата страна за изпълнени дейности. От април месец до момента няма разплатен 1 лев за тази извършена работа", казаха участници в протеста.
5-6 са строителните обекти по републиканската пътна мрежа в областта, казаха от браншовата камара „Пътища“.
Близо 200 работници от „Пътни строежи – Велико Търново“ блокираха за 15 минути международния път Русе – Свиленград при южния подход за Велико Търново. Образуваха се километрични опашки от тирове и леки автомобили. До инциденти не се стигна.
При засилено полицейско присъствие работниците спряха движението по международния път, притеснени за бъдещето си.
Над 3 милиона лева не е платила държавата през Пътната агенция за зимната поддръжка, отделно са още над 25 милиона лева, които „Пътни строежи – Велико Търново“ чакат за извършени пътни ремонти. Това поставя под въпрос бъдещето на дружеството, заявиха неговите управители Филип Маринов и Румен Игнатов.
„Това ни поставя в крайно неизгодно положение да си покрием текущите разходи, да плащаме заплати, камо ли да мислим за инвестиции“, посочи Маринов.
„В нашата фирма има 460 човека. Платени са им заплати, данъци, осигуровки, но за следващия месец вече не можем да гарантираме“, заяви Игнатов.
От понеделник „Пътни строежи – Велико Търново трябва да започнат работа по ремонта на 22 километра от северната страна на Прохода на републиката. Има възлагане, няма плащане, посочиха от дружеството.
Работници от пътностроителна фирма блокираха за час главния път Русе-Бяла в района на разклона между селата Мечка и Иваново.
Недоволството на работниците е заради неизплатени от държавата средства за извършени от компанията дейности по ремонт и поддръжка на пътищата в региона.
Всички протестиращи бяха облечени в сигнални жилетки и носеха плакати с надписи "Искаме си парите. Стига само обещания", "Платете ни сега!", "Не сме крадци!", "Ще има зима без снегорини!"
"Ние сме тук, за да получим това, което сме изработили и да имаме работа - това е. Нищо повече от това. От началото на годината досега имаме неизплатени и от миналата година. Сертифицираните са 28 милиона и очакваме сертифициране горе-долу за около 20", каза Петко Николов, управител на пътноподдържащата фирма.
Полицаи отбиваха движението по обходен път и по този начин никой от пътуващите по маршрута не разбра, че има такъв протест.
Пътностроителни работници затвориха за около 10 минути пътя между Сливен и Ямбол, протестирайки заради неизплатените им от четири месеца заплати. Само за Сливенска област изпълнените проекти, възложени от Агенция "Пътна инфраструктура" през 2021 година са за около 50 милиона лева, коментира организаторът на протеста Любомир Георгиев, технически ръководител във фирма „Пътно поддържане" Сливен.
Мнозина от собствениците на фирми са изплащали процент от заплатите на работниците, каза Любомир Георгиев.
"Ние искаме да работим! Просто ще бъдем принудени от невъзможност за самофинансиране и ще спрем работа.
Протестиращите работници коментираха, че вече трудно се справят с ежедневните нужди.
"Никой не ни чака. Имаме толкова сметки натрупани вече. Притискат ни и банки. Всичко притиска".
Според някои мнозина вече са напуснали и са избрали пътя към Западна Европа.
"Хората напускат. Всички бягат вече. Кой за Германия, кой за Испания…".
Протестиращите коментираха още, че ако няма пари за заплати, няма да работят, а под въпрос остава зимната поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Роби
Е пък ние не сме доволни от качеството и сроковете дето строите пътищата !!!
05:42 30.09.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Ужас
Петков и Василев ще досъсипят България.
Да си търсят парите от Борисов.Да питат шефовете си къда са милионите-аванс.
05:49 30.09.2021
4 Препатил
06:02 30.09.2021
5 ГЕРБ са ГРОБ
06:04 30.09.2021
6 Камара"Пътища" да си търси Парите от АПИ
06:57 30.09.2021
7 Еоеииесшсл
07:21 30.09.2021
8 ХидраСтрой
07:41 30.09.2021
9 пожар
07:44 30.09.2021
10 Данъчни
07:56 30.09.2021
11 Локо Сф1956
държавата. Крайно време е именно на бившете управници и тезе над тях в пътния строител бранш да се потърси сметка.
Коментиран от #13
08:59 30.09.2021
12 ИМПЕРИАЛИСТ
20:18 30.09.2021
13 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #11 от "Локо Сф1956":
...........пълни измислици си написал. Видял ли си договорите на изпълнителите какво пише в тях, за процента СМР който може да възложат на подизпълнители?22:21 30.09.2021