Вчера отбелязахме Деня за почит на жертвите на комунизма. На тази дата преди 77 години т.нар. Народен съд осъжда на смърт, без съд и присъда, депутати, министри, офицери и общественици, а присъдите са изпълнени същия ден. Защо е важно да помним миналото?
"Историята трябва да се знае, защото ако не я знаем - няма да знаем и бъдещето. Сега става особено актуално, защото историческото познание в последно време се оказва изключително важно. А категоричното мнение на историческа наука е, че няма фашистки режим в България", каза историкът проф. Николай Овчаров в студиото на "Денят ON AIR".
Той смята, че има фашистки партии и организации, които клонят към него.
"Самият термин "фашизъм" трябва да се използва много внимателно, защото той може да се използва само и единствено за Италия, където има класически фашизъм. В Германия много често се казва "германски фашизъм" - няма такова нещо, казва се "германски нацизъм". Много малко знаят, че във Великобритания е много силно фашисткото движение в годините преди Втората световна война", допълни проф. Овчаров в ефира на Bulgaria ON AIR.
Попитан дали си вадим поуки от миналото, той отговори: "Невинаги го правим, а трябва. Прекланям се пред прекрасното образование, което имат нашите нови министри. Те са икономисти. Харвардските курсове дават огромно образование на много младежи, но би било хубаво да имат и исторически курсове. Нашата история е трудна. Виждаме дори с РСМ колко трудно може да се вземе правилното решение."
Според него не може да има мултиперспективност, за която настояват македонските историци. Той подчерта, че тя изкривява историята.
"Искам да дадем сила и време на тези млади хора. Днес видяхме, че и Радев застана срещу визитата в Скопие. То е малко след дъжд качулка. Засега те не декларират, че ще нарушат историческата истина. Много трябва да се внимава със северномакедонските политици. В един и същи ден те могат да кажат две различни неща", коментира проф. Николай Овчаров.
Историкът призна, че е скептичен дали без да се решат историческите въпроси, ще могат да се решат икономическите.
"Историческата истина е една. Ако отстъпим от позицията си, ние лишаваме хората в РСМ, които искат да бъдат българи, от тяхната основа. Ако ние признаем, че Самуил е македонски цар, те тогава ще се чувстват ли българи?", попита той.
По думите му срещата на президента на Северна Македония Стево Пендаровски с нерегистрираното в България движение ОМО "Илинден" е било провокация.
Проф. Николай Овчаров представи и книга за Перперикон, събираща 16-годишен археологически труд.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Коментиран от #17
08:09 02.02.2022
2 Последния Софиянец
Коментиран от #38
08:11 02.02.2022
3 костов
08:13 02.02.2022
4 А ПО ЛЕКО
Коментиран от #8, #21, #57, #58
08:14 02.02.2022
5 Уважаеми
Покланям ви се до земята за вашата ерудиция знания опит и постижения
Но да твърдите че само в Италия е имало класически фашизъм това няма как да се изтълкува освен че в другите страни от оста фашизмът не е бил класически
08:20 02.02.2022
6 Де да
08:24 02.02.2022
7 Огнян
Историческите свидетелства са недвусмислени за 2 неща:
1. Има доста невинни жертви и ненужна жестокост на тези процеси.
2, Въпреки това тези събития дори не са в топ 10 по кръвопролития и засягат сравнително малък процент от обшеството.
Да, най-много страда елитът.
Защо в България има относително повече жертви на тези процеси, отколкото в повечето други европейски страни::
1. Заради тежката история на многобройни жестоки и садистични насилия от предишната власт, които определено надвишават жестокостта на последвалите нюрнбергски процеси.
2. Защото България е съюзник на Хитлер. Това води до трета национална катастрофа, до 100 000 убити, до бедност и ьзлаха за самият ни националния интегритет въобще.
......
Когато овчаровци и други пребоядисани турски агенти и гербери ми говорят за това, че историята трябвало да се помни, те показват абсурден гьонсуратлък. Нима темата за терора - 1918-1944 не е забранена вече 30 години?
Българския народ дава най-много жертви, обеднява в най-голяма степен и губи моралното си прединмство именно през този период 1918-а-1944.
Това и участието в хитлериската коалиция тласка страната в съветския лагер и тотално дебългаризира загубените в предишните войни територии. Това са серията катастрофи, които почти напъно изтриват постиженията на Възражадането, Освобожедението и Съединението.
От там
Коментиран от #64
08:26 02.02.2022
8 не само съюзник
До коментар #4 от "А ПО ЛЕКО":
Те извършват абсурдното национално предателство да обявят война на целия свят точно когато войната очевдино бива губена от Хитлер.Това е една излишна саможертва. Ритуално самоубийство в полза на нацисткия култ.
08:28 02.02.2022
9 334559
08:28 02.02.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 за съжаление
Оправдават мафията, заробванията, грабежите..... с такива "борци за справедливост" загубихме точно половината си демографски и икономически потенциал за само едно поколение и половина.
08:33 02.02.2022
12 нико
Коментиран от #15
08:33 02.02.2022
13 А може би
Точно на хората донесли поредната военна разруха на страната, лепнали и петното на хитлерови съюзници и обявили война на САЩ, Великобритания, Франция, СССР и почти целия останал свят?
Същите убили посредством политически репресии хиляди жени и деца и не само убили ами измъчвали садистично?
Добре, дайте им медал и ги вкарайте в националния пантеон на героите. Това би бил най-поидходящия епилог, ако целта н ие да се самозатрием скоропостижно.
Коментиран от #24, #50
08:35 02.02.2022
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 как да е нямало фашпизъм?
До коментар #12 от "нико":
Има предостатъчно свидетелства, че тези хора са се определяли точно за фашисти.Можем да кажем, че не е имало еврейски геноцид - това е вярно. Но как да е нямало фашизъм? Все едно да кажем, че в Италия е нямало фапизъм. Същата работа.
08:37 02.02.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 НЯКОЙ
До коментар #1 от "🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️":
си - Ти предател ли си?08:38 02.02.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Тракиец
Обзалагам се, че същия ден историчарите в Скопие ще бъдат посъветвани да измислят нещо друго!
08:42 02.02.2022
20 Севда
08:43 02.02.2022
21 ми ,
До коментар #4 от "А ПО ЛЕКО":
Той ти го каза , че в Германия е имало НАЦИЗЪМ ... Ама се едно да наливаш от пусто у празно ..08:45 02.02.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Скакауец
Коментиран от #29, #66
08:46 02.02.2022
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Тако Пеков
Коментиран от #51
08:46 02.02.2022
26 копи пейст
Коментиран от #34
08:47 02.02.2022
27 Долу герберасткия фашизъм
08:47 02.02.2022
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Подкрепяме Кирил Петков
08:55 02.02.2022
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 не си прав
До коментар #26 от "копи пейст":
През периода реално загиват 1 000 000 българи или повече. По всички причини - войни, глад, болести, репресии.Селата остават без мъже и добитък, превръщаме се в маргиналкна бедна и гладна нация, а преди сме имали потенциала да храним държава 7 пъти повече население и затова сме били мащабен износител.
Най-ленсото сравнение: По време на Конференцията след Априлското въстание, обществото ни има потенциал да създаде евроепсйка велика сила - икономически, демографски,м морално и образоватлено.
След серията провали до 44-а, вече сме маргинална и балканизирана страна, която и до ден днешен е на европейската опашка - с едно временно изключение между 60-а и 80-а година, когато временно се отлепяме от дъното.
От 89-а насам обаче губим толкова ресурс, че Гърция и Румъния пред нас изглеждат като велики сили.
...
А как вие герберасите ще се оправдавате и йезуитствате за големите числа няма значение.
09:00 02.02.2022
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 няма нужда да тролиш
До коментар #35 от "БЪЛГАРСКИТЕ ФАШИСТИ КАТО ТОЯ":
Реално този и подобните му с еднква охота накърняват националния ни интерес в полза на вскякви външни сили.Дали ще отричат османския геноцид, дали ще разпространяват българофобски опорки ор времето на ссср, дали ще ни унижават п одруг начин - все едно. Това което води цялата им дейност е деградиращия обществото ни процес.
09:09 02.02.2022
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Дейвид
09:17 02.02.2022
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 овчарино вдлъбнат,
09:33 02.02.2022
48 Мазньо
До коментар #46 от "малиии":
Липсата на собствена история явно е като липсата на пари - опитваш се да откраднеш от някого.Опитаха да крадат от Гърция - ядоха ура,останахме ние!Толкова ли е трудно да се признае очевидното - те са част от нашата история,тръгнала по сръбски акъл.09:45 02.02.2022
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Здравей "може би"
До коментар #13 от "А може би":
Без да те нападам или да се напрягам..само ще вметна...1940г. Букурещкия договор.Италия,Германия и СССР връщат на България ДОООБРОДЖА.Приятелю,помисли си пак дали сме взели грешната страна? Другите източно европейски държави да не са по добре от нас,като не са били към Хитлер.Румъния бяха с Англичаните през ВСВ,сега по добре ли живеят?! Приятен ден и ходете редовно на училищеКоментиран от #52, #55, #63
09:48 02.02.2022
51 не си напълно прав
До коментар #25 от "Тако Пеков":
Тоталитаризмът е тоталната държавна (или друга) власт, потъпкваща гражданските и човешките права - правото на сдружения, честните избори, свободата на мисълта, правото на собственост и пр.Това за което ти говориш, често е предпоставка за тоталитаризъм, но не е същото като тоталитаризъм.
Например нацисткия тоталитаризъм си се развива в деморкатична среда след спечелени избори...
От друга страна, напълно е възможно да имаме дори нетоталитарна монархия, еднопартина система и пр.
Естествено, когато нечий тоталитаръзим се развоие, първата му работа е да елиминира деморкацията. Но последната може да бъде запазена бутафорно и това не е нова идея, а е идея и практика на хиляди години....
Нещата са малко по-сложни зи трудно биват вденати от вдлъбнати пропагандатори.
Коментиран от #53
09:54 02.02.2022
52 А може би
До коментар #50 от "Здравей "може би"":
Защо си мислиш, че не съм наясно с елементарни исторически факти?Реално и през ПСВ и през 2СВ ние щяхме да заемем/превземе,м кажи-речи едни и същи чисто български територии, независинмо на чия страна бяхме застанали. Има някои геиографски нюанси, но от днепна гледна точка важно е било не колко ще вземем , а да ги задържим. Българската армия е била много силен коз в преговорите...
Гермния също можеше да излезе успешна и в двата случая. Нещо повече, можеше въобще да няма 2св. Не и под формата на кървава световен тотален конфликт. За да се поучим от историята, трябва първо да я приемем такава каквато е.
10:01 02.02.2022
53 Тако Пеков
До коментар #51 от "не си напълно прав":
Напълно си прав, но за прости хора от каменната ера трябва да се пише по елементарно за да разберат!10:15 02.02.2022
54 Адолф
Решението на съда не се обсъжда!@
10:17 02.02.2022
55 Мазньо
До коментар #50 от "Здравей "може би"":
Само да уточним за Румъния - участват на страната на Тристранния пакт,даже изпращат войски на Източния фронт.10:18 02.02.2022
56 ти що си не ровиш антики
10:20 02.02.2022
57 Независим
До коментар #4 от "А ПО ЛЕКО":
Човекът е пояснил,че и в Германия е нямало фашизъм,а нацизъм,но трябва да се чете.10:36 02.02.2022
58 Део
До коментар #4 от "А ПО ЛЕКО":
Айде пак в училището.То вие комунягите бягате от истината.
Германия има национал-социализъм.
13:48 02.02.2022
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Бес съд и присъда
17:56 02.02.2022
61 Един
Коментиран от #65
20:31 02.02.2022
62 Иван
07:21 03.02.2022
63 Йо Несбьо
До коментар #50 от "Здравей "може би"":
Румънците с англетата, а?! Това сънува ли го или те напъна друга мозъчна прденя?Личи си кой не е ходил на училище, а поучава останалите.
08:04 03.02.2022
64 Йо Несбьо
До коментар #7 от "Огнян":
Защо дрънкаш глупости?! В Германия, която ликвидира чрез лагери и война милиони, "Народният съд" отнема 10-20 живота, а в огромното си мнозинство бившите нацисти продължават нормалния си ритъм. Ако не бяха евреите, сигурно никой нямаше и да притеснява нацистите. В България евреите са назначавани за следователи, съдии и какво ли не още, а убитите са над 2000 души.Терорът в България тези години се изразява в групи поддръжници на Москва, шумкари, които поемат курс на въоръжена борба, ограбват селяни, стопанства, мандри... Ами, как да се справи властта с въоръжени разбойници?! Правилно! С войници! Селяндурите на Стамболийски са същите наглеци, които смазват всеки опит на интелигенцията с брутален тормоз и побоища, една от причините Стамболийски да бъде нарязан на парчета.
Ако България не беше влязла в Тристранния пакт, германците щяха да ни прегазят за часове, точно както и гърците. Каква история си учил?!
08:16 03.02.2022
65 Другар
До коментар #61 от "Един":
Българското Интернет пространство гъмжи от проруски сайтове бълващи фейк и безсмислени новини и подкрепяни финансово от матушката им. Време е българските служби за сигурност да се задействат, да ги установят и да им бъде търсена наказателна отговорност за действия във вреда на България.10:38 03.02.2022
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Иначе
16:35 19.09.2022