За Борисовата градина това са на първо място терените на югоизток от бул. "Н. Вапцаров" (местността Погребите), където след сериозна сеч се настаниха големи паркинги - включително и на тирове, и много бизнес сгради. Предвижда се и нова сеч, и строителство в гората. Цялата част до жп линията не е вече парк. Подготвя се също унищожаването на високата растителност чак до р. Драгалевска чрез заблатяване. В тази част вече възникват отделни сгради.
За Южния парк, който трябваше да бъде големият зелен клин от Витоша към центъра на града, нещата са още по-сериозни. Острието на клина е вече притъпено. I и II част са компрометирани с големи сгради (НДК и хотел "Хилтън"). Особено опасно е готвеното приватизиране на терена зад "Хилтън" и пълното пресичане на зеления клин. III част е силно стеснена със застрояването по високите части на парка на запад от ул. "Козяк" и ул. "Богатица". IV част - истинската връзка с Витоша, е напълно изчезнала. Това са терените между бул. "Тодор Каблешков" и Околовръстния път, както и терените, предвидени за зелени площи над Околовръстния път, и даже част от терените на Ботаническата градина. Същевременно изцяло се зачерква най-значителната придобивка на все още законно действащия план на арх. Нейков от 1961 г. - плавателният канал, който е най-сполучливата идея за мащабен зелен и воден пояс, свързващ всички радиални паркови и речни площи под Витоша. Подобни пояси, макар и не така цялостни, са предвиждани още в плана "Мусман" от 1938 г.
По пътя на премълчаването и откровената лъжа се узаконява премахването на много големи и извънредно важни за цялостната зелена система на София части.Много неубедителни са твърденията, че от 15-16 кв. м на жител зелената система в София ще осигури по 25-28 кв. м през 2020 г. и столицата ни ще стане един от най-озеленените градове на Европа. В подкрепа ни се дава пример: "Най-голямото завоевание в разширяването на зелената система в компактния град е ситуирането на Североизточния парк с площ от 2 170 000 кв. м на границата между районите Кремиковци и Подуяне, чиято територия ще бъде оформена до 2006 г. като разсадник". На пръв поглед хубавата идея е с неизбистрена функция, явно нереалистична по сроковете и има за цел да ни заблуди за общия ръст на зелените площи в столицата. Вече знаем, че за 3-4 кметски мандата общината можа да разпродаде и разпилее около 9000 дка зелени площи. Но сме сигурни, че не може да събере, плати и подготви във вид на разсадник 2000 дка за 2 години.Нека да сравним: най-обгрижваният парк - Борисовата градина, за 60 години от създаването си е достигнал 900 дка - 10 пъти по-малка площ от разпиляната за 10 години.
Другата голяма димка на плана са така наречените 7 тематични и атракционни паркове. Тази "грандиозна планетарна идея" ще превърне София в столица на тематичните и атракционни паркове. Ако вземем описания софийски тематично атракционен парк "Полето", включващ териториите на селищата Мировяне, Мрамор, Доброславци с летището, Балша и Требич, земеделски земи, водни ландшафти, минерални извори и Северния парк, съвсем се объркваме. Чия собственост ще е този парк? Къде са границите и оградата му? Общината ли ще купува и комасира земите му, ще инвестира в съоръженията, ще експлоатира и охранява? По колко хиляди ще го посещават дневно?
Най-ярък световен пример за такъв парк е "Дисниуърлд" във Флорида. Той струва 197 000 000 долара, приема до 60 000 посетители дневно и поддържа 8000 души персонал. Най-накрая ще цитираме следната блестяща мисъл на проф. д-р арх. Ат. Ковачев - ръководител на екип в ОУП:
"София е град, разположен не само в полите на Витоша, а столица, подала ръка към по-благоприятните южни склонове на Стара планина и осъществила заветната мечта от хилядолетия да се докосне на изток до голямата р. Искър." Авторът смело прекрачва трите големи еврокоридора между града, Стара планина и реката, за да осъществи тези видения, и населява с луксозни жилища терените на изнесените извън града (къде?) промишлени предприятия. Така между града и Стара планина с река Искър в ОУП се предвижда сноп от три еврокоридора. Не знам дали има подобен случай в Европа.
Всеки коридор съдържа нормално една трансевропейска автомагистрала, жп линия от нов високоскоростен тип, електро-, газо-, петроло- и други проводи с огромен капацитет. Около тях трябва да се осигури достатъчно място за обслужване и санитарни пояси. Така става ясно, че от северозапад, север и североизток градът ще бъде извънредно мъчнодостъпен през малко на брой определени пунктове на различни нива. И контактите с планината и реката трябва да се третират по-скоро като извънградски връзки.
Ако наистина София трябва да се докосне до Искър и да подаде ръка към южните склонове на Стара планина, как това ще стане при наличието на тези три съчленени еврокоридора?
И при това положение как този генерален план може да бъде одобрен?
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА