Last news in Fakti

8 Май, 2019 13:38 1 364 0

Есен – лоното на електронната музика

  • електронна музика-
  • културен клъстер българия-
  • университета по изкуствата фолкванг-
  • икем-
  • артур йоген-
  • нов български университет-
  • нов български университет
Есен – лоното на електронната музика - 1

Посещението на членове на „Културен Клъстер България“ в „Университета по Изкуствата Фолкванг“ в Есен, и по-конкретно в „Института за компютърна музика и електронни медии“ (ИКЕМ), като част от него, се доближава в най- пълен смисъл до една от целите на проекта, по който работим – растеж чрез реални иновации. В първата ни среща проф. Дирк Райт и проф.Томас Нойхаус ни запознаха с историята на Института и развитието му от скромно електронно студия като част от Висшето училище за изкуства, до днес, когато работи интензивно по множество аспекти на електронната музика и композиция.

От самото си създаване Институтът за компютърна музика и електронни медии /ИКЕМ/ подпомага авторите и артистите със съвети и указания за използването на електронните медии в различни проекти. От 1990 г. насам в него са изградени електронните студия, а впоследствие звукозаписно студио, студио за аудио-визуални медии и студио за популярни музикални програми. В допълнение ИКЕМ управлява различни събития в и извън Университета и поддържа обширна колекция от електронни устройства и инструменти от зората на електронната музика, както и архив на всички произведения от 1971 г. Електронната музика, като част от авангардното изкуство на 20-ти век, се заражда именно в Германия. Съчетаването на музиката, културата с иновационните технологии вече е признат опит на Германия, а направеното в Есен е убедителна илюстрация на постиженията.

Есен – лоното на електронната музика

Ето и мнението на двама видни автори в тази област по въпросите за влиянието на новите технологии върху творческия процес, еволюцията на естетическите категории и тяхното практическо въздействие върху слушателската аудитория.

Артур Йоген ни показа основното звукозаписно студио, където се осъществяват акустичните инструментални, вокални и други регистрации. След подробно описание на съчетаването на различните технологии, прослушахме някои от последните звукозаписи на композиции от студенти. По този повод Артур Йоген отбеляза, че според установилата се практика и вижданията на самите преподаватели, в Института се стимулират връзките между студентите, занимаващи се с електронна музика и тези от другите художествени дисциплини в университета, което създава чудесна симбиоза между електронната и акустична звучност.

Есен – лоното на електронната музика

Друго направление в електронната и компютърна музика е съчетаването на звуковия с визуалния компонент. Дитрих Хане завежда студиото за аудиовизуална обработка и демонстрира как могат да си взаимодействат традиционната фотоснимка с компютърно генерирано изображение като своеобразна илюстрация на същинската електронна музикална композиция.

Видяхме и къде се съхранява първата апаратура от генератори за производство и синтез на електронен звук. Имахме реалната възможност да чуем една композиция от Арнолд Шьонберг, в която са инкорпорирани електронни елементи, създадени от проф. Райт и други двама композитори.

Есен – лоното на електронната музика

В заключение на нашите срещи ние разказахме за състоянието на българската електронна музика, периодичните прегледи, които се организират, включително и с международно участие, и постиженията в тази област. Запознахме нашите домакини с дейността на „Студиото за електронна музика“ към Нов Български университет, като заявихме интереса към този вид творчество от страна на публика и студенти.

Есен – лоното на електронната музика

eufunds.bg

Проект „Подкрепа за изграждане и укрепване на капацитета на СДРУЖЕНИЕ „Културен Клъстер България“, ДБФП № BG16RFOP002-2.009-0003-C01, финансиран от Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. “Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от СДРУЖЕНИЕ „Културен Клъстер България“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.”

Димитър ЕНЧЕВ


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Платена публикация


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА