За обществените поръчки в България се говори и пише много от години насам. За съжаление на цялото общество - не с добро. Не с даване на пример в положителен аспект. В края на изминалата седмица във Враца, имайки други задачи в Северозапада, реших и присъствах за първи път в живота си на една от процедурите, която съпътства всяка една обществена поръчка. А именно: отварянето на офертите. Е, очакванията ми за странности около обществените поръчки в България се потвърдиха.
За какво иде реч?
В община Враца искат да модернизират градския си транспорт, като част от процеса е и закупуването на нови, девет броя тролейбуси. Обикаляйки града и виждайки състоянието на текущите тролейбуси в град Враца, констатирах за себе си, че жителите на града определено се нуждаят от нови такива. За целта, на 13.12.2019 г. е открита обществена поръчка от управителя на ''Тролейбусен транспорт - ВРАЦА'' ЕООД, който е фактическият възложител. В обществената поръчка за деветте тролейбуса участват две фирми - ''Екселор Холдинг Груп'' ЕООД и ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД. В петък, 06.03.2020 г., Комисия, определена и назначена от възложителя, трябваше да отвори ценовите оферти на двете компании и респективно от това да бъде определен победител. Случи се обаче друго. Една от компаниите, ''Екселор Холдинг Груп'' ЕООД, бе отстранена от процедурата поради това, че според Комисията не отговаря на зададените технически параметри по конкретната обществена поръчка. Това означаваше не отваряне на нейната ценова оферта, поради което, казано на футболен език, се получи служебна победа за конкурентната фирма, в случая ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД. Дотук - нищо укорително. Така е преценила уважаемата Комисия, така е направила.
Къде е проблемът?
Проблемът идва от това, че преди началото на заседанието, от ''Екселор Холдинг Груп'' ЕООД са входирали писмо до Комисията, с приложен документ към него, което по-късно предоставиха и на медията ни. Въпросният документ доказва неизпълнение на обществена поръчка от ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД на 100% oт размера ѝ, факт, който умишлено е бил затаен от управителя на дружеството в най-важния документ, с който се доказва съответствието с поставените критерии за участие. Това означава, че съгласно предварително приетите от възложителя основания за отстраняване, на основание Закона за обществените поръчки, ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД е следвало да бъде отстранен. В Закона за обществените поръчки ясно е казано, че субект, за който е доказано, че е виновен за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора, може да бъде отстранен от участие в обществена поръчка. Да, законът не задължава възложителя да го отстрани, с оглед думата ''може'', но правилата, приети от именно от възложителя указват, че ''незадължителното'' по закон основание следва да се чете като ''задължително'' за участниците по въпросната обществена поръчка.
Писмото и документът:
Нещо повече, съгласно Закона за обществените поръчки, възложителят отстранява от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка участник, когато е представил и документ с невярно съдържание, с който се декларира липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за участие.
На заседанието Комисията изгледаше видимо изненадана от новонастъпилото обстоятелство около единия от участниците. Неизпълненият на 100% договор с Министерство на отбраната не е деклариран, с което Комисията е поставена или в заблуда, или някак си не го е видяла при извършената задължителна проверка. Да, тя не е разследващ орган, но все ми се струва, че по определения ред трябва да проверява фирмите, които се конкурират в обществени поръчки на възложителя, от който тя е упълномощена да движи процеса.
А ако пък не съм прав в критиката си към уважаемата Комисия, то редно е законодателният орган, разбирайте Народното събрание, да помисли как процедурата по провеждането на обществените поръчки в България да стане максимално прозрачна и максимално не допускаща нередности.
Комисията отвори единствено ценовото предложение на ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД. Ако ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД бъде определен за изпълнител, на фирма с доказано 100% неизпълнение на договор за обществена поръчка ще бъде възложен договор, отново за обществена поръчка, за над 9 000 000 лева без ДДС.
Обнадеждаващото в цялата ситуация е, че председателят на Комисията г-жа Полина Христова се ангажира да разгледа, заедно с членовете на Комисията, новопостъпилото обстоятелство, а именно неизпълненият на 100% договор на ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД с Министерство на отбраната, като в неназован срок ще се произнесе по нововъзникналия за нея казус.
Остава въпросът: Как ще се произнесе?
Друг интересен факт е, че в момента тече друга обществена поръчка, отново във Враца, чийто предмет е: ''Доставка на оборудване за създаване на трансгранична точка за подобряване на капацитета на администрацията за преодоляване на кризисни ситуации и бедствия във Враца“ за над 4 милиона и половина лева. Зададените в тази поръчка критерии за подбор поразително много и леко притеснително приличат на критериите по посочената по-горе поръчка за тролейбуси. Интересното е, че всъщност ''новата'' поръчка не е никак нова, тъй е била пускана два пъти в миналото, но впоследствие многократно е спирана и прекратявана поради обжалвания, а след това е повторно публикувана, като винаги ''Авто Инженеринг Холдинг Груп'' ЕООД е била сред участниците. Нещо повече, въпреки многократните спирания и прекратявания, скандалните критерии за подбор, и другите изисквания остават все така непроменени. Вероятно с мотив конкретен участник в процедурата да бъде определен за изпълнител.
От ФАКТИ сме в готовност да проследим развитието и крайното решение, а също така се надяваме, че законодателният орган ще обърне внимание и ще помисли за законодателни промени в посока на максимална прозрачност и строг контрол, който да възпира възможността за всякакъв вид порочни практики при обществените поръчки.
Предстои да видим дали възложителят ще проведе поръчката при спазване на закона и принципите за конкурентност, или ще стане пореден пример за недопустим и незаконосъобразен разход с публични средства.
П.П. Г-н Борисов знае ли какво правят неговите партийци? Ако не, то сега вече знае!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бай ганю
Коментиран от #32
08:11 11.03.2020
2 Добър ден Петьо
Коментиран от #4, #39, #42
08:11 11.03.2020
3 ГРАД КОЗЛОДУЙ
08:28 11.03.2020
4 Хе..хе..
До коментар #2 от "Добър ден Петьо":
Това вярно ли е бе пич. В толетната...а..велика комбинация е това, пикаеш и раздаваш мангизи. И само 20 евро..много си скромен. Ако получателите бяха жени, и те бяха вкарали в женската тоалетна сигурно щеше да имаш и други бонуси..разсмя ме еййй....Коментиран от #18
08:29 11.03.2020
5 Бачо Киро
08:39 11.03.2020
6 Чорбаджията
08:40 11.03.2020
7 ДОКО
08:40 11.03.2020
8 жнфд
08:51 11.03.2020
9 боцмана
Коментиран от #45
08:54 11.03.2020
10 ГРАД КОЗЛОДУЙ
08:56 11.03.2020
11 Скоро нема да има грабежи
08:58 11.03.2020
12 gggw
Коментиран от #13, #36
09:04 11.03.2020
13 Оня
До коментар #12 от "gggw":
Проблема в БГ е че се заделят не 3-10%, както при другите държави а над 50%. Това е проблема при насКоментиран от #14
09:22 11.03.2020
14 gggw
До коментар #13 от "Оня":
ами щото сме късен капитализъм и нямаме нормален растеж.. всичко е далавера09:24 11.03.2020
15 Ей Гешев
09:50 11.03.2020
16 Усмивката
10:02 11.03.2020
17 който не вярва няма да се оправи
10:06 11.03.2020
18 Ако взема повече и кажат на шефа
До коментар #4 от "Хе..хе..":
Знаеш какво следва? Ако беше на мое място, може и повече да вземеш! Ама после щяха да ти останат бая кусури за цял живот!10:07 11.03.2020
19 Не разбирам
10:10 11.03.2020
20 Годжи
Коментиран от #29
10:30 11.03.2020
21 гост
10:33 11.03.2020
22 Мазохиста
10:36 11.03.2020
23 Кольо
10:53 11.03.2020
24 Цъфнал гербер
11:13 11.03.2020
25 Кака Дана
11:37 11.03.2020
26 сноу
Коментиран от #48
12:13 11.03.2020
27 БАРБА ГАНИОС
12:16 11.03.2020
28 Байчо
Бах тролеите по над милион без ДДС.
12:22 11.03.2020
29 Де факто
До коментар #20 от "Годжи":
Много си прав колега, ама МАЛОУМИЕТО НЯМА КАК ДА ТЕ РАЗБЕРЕ. Тънък ти е хумора, и не е за байганьовците.МАЛОУМНИ СА....Е, кой разбрал, разбрал. :-)12:23 11.03.2020
30 Шляп
13:26 11.03.2020
31 Съдията Дред
Апропо, нов тролейбус е около 250 000 евро, това за полските Соларис.
Откъде извадиха двойна цена, не знам.
13:38 11.03.2020
32 Волф Никел
До коментар #1 от "Бай ганю":
Тъпанар, колко фирми знаеш , че могат да доставян нови тролейбуси в България ? Това да не ти е Австрия или Франция. Тук е така. От двете, като спечели едната, другата веднага започва с компроматите. И така хем няма избрана фирмва, хем две години ще се точат дела по обжалване. Изобщо възлагането, чрез обществена поръчка го измислиха икономистите на комунистите и не работи, като всичко, което са създали.Коментиран от #34
13:53 11.03.2020
33 Хост
14:20 11.03.2020
34 Българин
До коментар #32 от "Волф Никел":
Ами я ни кажи, като са го измислили комунистите, ЗАЩО КОМУНЯГАТА ТИКВА-БУДА от село Банкя, НЕ ГО ПРОМЕНИ, бе ГЕЙберастки ТЪПАНАР?! Кой му пречи?! Сигурно пак Орешарски и Путин.ГЕЙберастка ПОДЛОГА.14:31 11.03.2020
35 Един
14:44 11.03.2020
36 Дидо
До коментар #12 от "gggw":
Отнася се за бившия соц блок15:09 11.03.2020
37 Изамет Я.З
15:20 11.03.2020
38 Факт е!
15:23 11.03.2020
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Garrincha
15:30 11.03.2020
41 Гост
Случайно ли е след като ще се отпускат милиарди за борба с вируса още същата нощ да се измисли някой болен и се почна филма.
15:38 11.03.2020
42 Голем смях
До коментар #2 от "Добър ден Петьо":
Малака,първи април още не е дошъл.Пигене на канис пипес .22:55 11.03.2020
43 Гацо
02:05 12.03.2020
44 ИКОНОМИКАТА...
В крайна сметка става дума за КОРУПЦИЯ и липса на конкурентна среда, оттам и на качество. Това е причината широка популярност да добие понятието " Ремонт на ремонта"!
Може би лекарството е Открити процедури, с участието на независими наблюдатели-експерти, избрани и пратени в деня на отваряне на офертите.
Организатора на Обществена поръчка я съобщава на ресорното министерство, оттам в последния момент определят двама наблюдатели и ги пращат, като двамата експерти действат подобно на поемни лица, изготвят протокол.
09:16 12.03.2020
45 Джани
До коментар #9 от "боцмана":
Боцмане, ти написа най вярната дума... ПЛЯЧКА.. това е.. Държавата се плячкосва.12:14 12.03.2020
46 Така става:
15:30 12.03.2020
47 ТОЧКАТА
18:19 12.03.2020
48 Стефан
До коментар #26 от "сноу":
Абе малоумен грездей, онзи строй ФАЛИРА от само себе си, а това дали има корупция в една държава е проблем на самата държава и нейните право охранителни органи, на ЧЕСТНИТЕ журналисти и на самия народ.14:12 24.03.2020
49 Този коментар е премахнат от модератор.