10 16921

Защо термометърът за външна температура в колата често "лъже"?

  • сензор за външна температура-
  • автомобил

Сензорът за външна температура в колата е много по-полезно устройство, отколкото може да изглежда

Защо термометърът за външна температура в колата често "лъже"? - 1

Модерният автомобил е изключително сложно техническо устройство, оборудвано с най-новите технологии с всякаква електроника. Естествено, с течение на времето някои от неговите компоненти, възли и системи се разпадат. Но също така се случва, че като е нова, колата показва много странни показания на собственика си. Например информацията от термометъра за външна температура, която понякога е много различна от реалността. Разказваме ви защо тези устройства толкова често „лъжат“.

Сензорът за външна температура в колата е много по-полезно устройство, отколкото може да изглежда. Да, основната му функция е да докладва на водача за температурата зад борда. Съвременните коли обаче са много по-сложни "организми", в които дори такива дребни сензори имат по-специална функционалност. Например, нагряването на чистачките и дюзите може да бъде обвързано с този сензор. Освен това, благодарение на термометъра, колата ви уведомява за риска от образуване на лед. Но как работи всичко това и защо понякога информацията на арматурното табло се различава значително от това, което е в действителност?

Температурният сензор, като правило, е инсталиран "на гърба" на предната броня (понякога бива монтиран в страничните огледала за обратно виждане). Защо точно тук? Работата е там, че зад бронята не е толкова топло. Горещият въздух от двигателя не попада тук, защото вентилаторът за охлаждане на радиатора, който задвижва въздуха отвън в двигателното отделение, не го позволява. Същият ефект създават и насрещните въздушни течения по време на шофиране. Но тогава защо показанията са различни?

Защо термометърът за външна температура в колата често "лъже"?

Ако сте внимателен шофьор, вероятно сте забелязали, че сензорът всъщност не "лъже" при минусови температури. Но с настъпването на пролетно-летния сезон започват да му се случват странни метаморфози. Често, разликата в температурата на околната среда и показанията на бордовия компютър се различават, когато автомобилът е стоял дълго време на слънце или се движи бавно в задръстване.

Ако не се касае за неизправност на самия термометър, тогава най-често силно нагрятата пътна настилка става причина за измамата. Колкото по-тъмен е асфалтът, толкова повече се нагрява и толкова повече топлина отделя. Температурният сензор в колата не може да пренебрегне това, когато колата е неподвижна или пълзи изключително тежък трафик. Ето защо е съвсем естествено вашите чувства и показанията на бордовия компютър да се разминават поразително.

Но когато тръгнете по ненатоварен път, всичко си идва на мястото. Насрещащият въздушен поток проветрява двигателното отделение и пространството зад бронята на мястото на термометъра, а числата на арматурното табло стават близки до реалните. Добре е да проверите дали въпросният сензор е на мястото, защото често път, при удар в дупка или подобен инцидент, той изпада от предвиденото му място в бронята и увисва на кабелите си под автомобила.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 22 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КъсоИме

    19 16 Отговор
    "оборудвано с най-новите технологии с всякаква електроника" .. e щом служи за да ти покаже че може да има лед, значи си дебил да не знаеш, че навън е 0 градуса, не виждаш нито сняг и нито лед, а трябва някой да ти го каже от екрана на колата

    Коментиран от #15

  • 2 Славчев знаеш ли

    26 5 Отговор
    Славчев знаеш ли как метеоролозите измерват температурата която съобщават и защо никога не съвпада с нашите измервания. Не само с термометри в колите а като цяло. Да чул понятието "усеща се като". Звучи тъпо нали, ама виж стандарта по който те измерват, как, къде и защо ! Така че в колата това което мери термометъра е точно "усеща се като". А защо е това отговори си сам, вече си го написал половината в статията.
  • 3 Войникът 🇧🇬 без армия

    5 3 Отговор
    Моят показва вярно на място ,но при движение особено на градско показва плюс един два градуса !
  • 4 Сталинчо

    9 36 Отговор
    Ха ха ха ха даже това просто устройство го няма в списъка на ладите а рашките говорят за високото качество на ракети палячовци

    Коментиран от #5, #7


  • 5 Явно е

    31 7 Отговор

    До коментар #4 от "Сталинчо":

    Явно е, че си правен в класиките на Ладите на някоя задна седалка. Иначе щеше да видиш точно какво имат новите поколения на ВАЗ.
  • 6 Гост

    2 24 Отговор
    Ако термометърът ви прави такива номера, най-вероятно карате кола боклук, правена от посредствените марки. Карайте немско и няма да имате грижи.

    Коментиран от #9

  • 7 Сталинчо

    5 14 Отговор

    До коментар #4 от "Сталинчо":

    Абе Човек аз карам Mercedes за какви руски брички говорим аз даже съветско куче не искам

    Коментиран от #11

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Войникът 🇧🇬 без армия

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    Какво значи боклук!?!? Карам две френски ,а съм карал и нвмски и японски ,та симптомите в разликата на температурата при показанията са едни и същи,а именно 1,2 градуса ,а комшията има немска и английска ! Всяка марка си има проблемни възли като му дойде времето ,на ред и с немските Според мен е нормално датчикът който е с висока чувствителност да отчете разлика от 1,до 3 градуса ,което наистина не е малко,но примерно когато темперетурата е 3 градуса то допълнително има мигаща индикация за внимание 🙂 ,което те предупреждава за евентуално заледяване ,на френски "боклук" според теб🙂
  • 10 Механик

    23 0 Отговор
    Няма термометър, дето не "лъже". Само шилето си мисли, че когато телефона му показва, че вън е намколкоси градуса, това е константа.
    Дори фурната ви в която си печете свинско с кисело зеле и тя лъже с градусите. Дори такова малко пространство като една фурна има различни температурни зони. И те са толкова различни, че чак ще се шанете, ако можете едновременно да замерите температурата във фурната си в поне 3 точки едновременно. Разликите при зададена температура 180 градуса в тия три точки ще са от 20-60 градуса.
    Какво остава за цял един свят? Датчика на колата е някъде на бронята, а асфалта е 25-35 см надолу. Горе стават едни въздушни течения, долу други.
    Датчикът е да ви светне, че може да има риск от поледяване, а не за да ви предпази от слаби токове в главата.
  • 11 Механик

    8 0 Отговор

    До коментар #7 от "Сталинчо":

    Дааа! Сто и деведесятката е добра кола! Да си я караш със здраве още поне 20 години!

    Коментиран от #14

  • 12 Виталия Винокурова

    9 0 Отговор
    Тая маца на снимката на капака😂🙊... Малко е неудобно, а и може да се смачка, зная го...
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Сталинчо

    3 14 Отговор

    До коментар #11 от "Механик":

    Не драги ми Смехурко карам 320 Blutek от 2019.Но даже 124 е класика а не кокушарник като абсолютно всички така наречените автомобил

    Коментиран от #16, #20


  • 15 Не е баш тъй

    4 2 Отговор

    До коментар #1 от "КъсоИме":

    Не ви ли се е случвало да тръгнете на +5, а да стигнете на -5. Тогава в мнооогомполезна функция.
  • 16 Караш

    10 6 Отговор

    До коментар #14 от "Сталинчо":

    Германски трошляк.Истинските коли са до 2000-та.....

    Коментиран от #18

  • 17 Виталия Винокурова

    1 2 Отговор
    Ами лъже термометъра, като е вътре е горещо чак, а навън как ще измери температурата ?
  • 18 Не е вярно!

    1 5 Отговор

    До коментар #16 от "Караш":

    До 90-та са!!!
  • 19 Progressive

    0 0 Отговор
    И написахте цяла статия за нещо очевидно?
  • 20 Onzi

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Сталинчо":

    Мхм.. даже от 2029 BLUTEKA
  • 21 селянин

    3 0 Отговор
    Като човек който се заминава с проектиране на електронни уреди, включително и измервателни мога да кажа че статията е пълна глупост. Термометрите в колите показват с точност +/- 1 градус обикновено и още не съм виждал такава при която да не е вярно. Да сложно е да се избере място за монтаж на сензора, но за тази цел му помагат и допълнителни алгоритми за компенсация.