Европейският център за транспортни политики обръща внимание на факта, че в България настъпват множество верижни пътни инциденти, които се харатеризират освен с материали щети, често и с жертви.
Такава е и катастрофата с двама загинали от 3 април 2020 година на АМ "Марица" с участието на 22 тира, които са били част от конвой.
През 2019 година станаха няколко подобни произшествия, като например това на магистрала "Струма" на 5 февруари 2019 година с участието на 30 превозни средства. Загина един човек, а 14 бяха ранени. И при двата инцидента основна предпоставка бе мъглата. Това повдига въпроса защо в България все още не е възможно въвеждането на системи за предупреждение.
Благодарение на усилията на експерти през миналата година бяха приети нормативни промени и бяха въведени два нови знака - А41 ("Образувано задръстване" - алармира за близко задръстване, което водачите не могат да забележат своевременно) и А42 ("Намалена видимост" - наличие на мъгла, задимяване, запрашаване, дъжд, снеговалеж и т.н.).
Въпреки условията на АМ "Марица" от утрото на 3 април 2020 г. обаче знаците не са били използвани, което би могло да е предотврати тежкия инцидент. Практиката в Европа, включително в съседни на България страни, показва, че наличието на подобни системи за ранно известяване - електронни табла и пътни знаци, е работещ способ за намаляване на пътно-транспортните произшествия.
По темата у нас тече широка дискусия от няколко месеца с участието на МВР, МРРБ и АПИ. Към този момент МВР подкрепя въвеждането на подобна експериментална инсталация, докато МРРБ и АПИ смятат този подход за неприемлив.
В тази връзка Европейският център за транспортни политики предлага за своя сметка да изгради експериментална инсталация между 45+000 до 50+000 в двете посоки на АМ „Тракия“ край Ихтиман.
По този начин ще се докаже дали тези системи са ефективни и могат да намерят приложение в България като средство за повече пътна безопасност.
Припомняме, че зоната край Ихтиман е един от участъците, където често има задимяване и мъгла, независимо от сезона, а през октомври 2018 година на мястото стана тежка катастрофа с участието на тир, други три товарни автомобила и лека кола, вследствие на която имаше пострадали.