От 1 януари 2020 година до 20 април в страната са станали 19 верижни катастрофи, в които са загинали 4 души, 40 са били ранени, а материални щети са нанесени на 95 пътно-транспортни средства, показва статистика, изготвена от Европейския център по транспортни политики (ЕЦТП).
9 от инцидентите станаха след въвеждането на извънредното положение в страната заради пандемията от COVID-19, който доведе до драстичен спад в трафика по републиканската пътна мрежа. Според заключенията на официалните власти в повечето случаи причини за катастрофите са мъглата и поведението на водачите на МПС, несъобразено с пътните условия. Това е сигурен сигнал, че е наложително въвеждането на адекватни мерки за навременно известяване за опасностите, които очакват водачите на пътя.
За такава необходимост ЕЦТП алармира веднага след тежкия инцидент на 3 април на магистрала "Марица". Тогава в условията на гъста мъгла верижно катастрофираха 22 тира, двама души загинаха, шестима бяха ранени, бяха нанесени големи материални щети.
Затова напомнихме, че и в момента у нас има нормативно предвиден начин за известяване на водачите за наличието на опасни участъци с мъгла и задръстване, който обаче не е използван в зоната на инцидента. Става дума за пътните знаци А42 - "Намалена видимост" и А41 - "Образувано задръстване". Подобни елементи за предупреждение съществуват в страните от ЕС, както и в Сърбия и в Северна Македония.
Въпреки изтъкнатите аргументи обаче инициатива от страна на властите в България не последва. И така се стигна до утрото на 16 април, когато в почти същия участък на магистрала "Марица" отново стана верижна катастрофа, пак в условията на мъгла, като този път участваха 10 превозни средства, сред които товарни и леки автомобили. Резултатът е седем ранени и материални щети.
Затова е необходимо да се приложат преработените правила на Съвета на Европа, налагащи по-систематичен подход към осигуряването на безопасна пътна инфраструктура (ДИРЕКТИВА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА за изменение на Директива 2008/96/ЕО относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури).
Във връзка с това ЕЦТП обявява, че след премахването на ограниченията, наложени заради COVID-19, ще извърши целенасочена инспекция за пътна безопасност - целенасочено разследване с оглед установяването на опасни условия, недостатъци и проблеми, които увеличават риска от произшествия и наранявания, чрез посещение на проблемния пътен участък от магистрала „Марица“, а именно зоната от км 64 до км 67.
След като бъде извършена инспекцията ще се публикува доклад с препоръки. Освен това ще бъде изградена експериментална инсталация на система за известяване за намалена видимост, ако предложението бъде прието от съответните държавни органи. Инсталацията ще бъде подарък от ЕЦТП.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 вашето мнение
Коментиран от #2
12:17 18.04.2020
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 вашето мнение
До коментар #2 от "Моето мнение":
Определено щеше да сложи специалисти. Колкото и да не ти се вярва в България има врусолози и епидемиолози, но те явно не са слуги. Да ти кажа още един случай от герберландия, за шеф на ДАЙ баце беше назначил една калинка дето дори нямаше шофьорска ккника, но пък успешно грабеше за него.12:22 18.04.2020
4 Кой68
Коментиран от #20
12:26 18.04.2020
5 инж химик
12:27 18.04.2020
6 Някой си
Коментиран от #11
12:32 18.04.2020
7 Семкаджия от БАН
12:35 18.04.2020
8 ПШНЛХПДРС
веднага пострадалите да се поставят по-карантина за всеки случай.
да се провери дали водачите са били с маски и ръкавици!
12:43 18.04.2020
9 Екстра 😂😂
12:47 18.04.2020
10 the truth
12:50 18.04.2020
11 ТИР
До коментар #6 от "Някой си":
И след теэи мерки предложени от Теб ,каква ли фиэиономия ще придобиеш пред Праэните равтове в магаэините...Коментиран от #13, #16
13:00 18.04.2020
12 Стефан
13:07 18.04.2020
13 Боко тиква
До коментар #11 от "ТИР":
Ние си произвеждаме всичко не ви искаме западния прат.Коментиран от #15
13:08 18.04.2020
14 El Torro
13:13 18.04.2020
15 El Torro
До коментар #13 от "Боко тиква":
Дори да го произвеждаме, пак ни трябва транспорт за да стигне до пазара и от там до потребителя.13:15 18.04.2020
16 Някой си
До коментар #11 от "ТИР":
Дали ще са празни?Как мислиш?
Коментиран от #17
13:21 18.04.2020
17 Боко тиква
До коментар #16 от "Някой си":
Напротив ще са пълни със стока родно производство.13:29 18.04.2020
18 въпросче
Пореден призив на Европейския център по транспортни политики. И ОТКЪДЕ ЩЕ СЕ ВЗЕМАТ ТИЯ МЕРКИ? От някой магазин ли? За мерки и теглилки.
13:31 18.04.2020
19 Шекспир
13:39 18.04.2020
20 СтарТИРаджия
До коментар #4 от "Кой68":
Ще те започна отзад напред: пакета мобилност е гавра да, но за "оня с широна" и за пренебрежително малкия процент колеги, които никъде, никой не ги чака! По второто ти предположение: пътуването до Берлин със спазване на 561 с камион, си е доста приятно занимание, като изключим висенето на Видин-Калафат и Надлък-Нагилак. Навсякъде по пътя има организирани места за нощувка - национални или частни с топла храна, баня, тоалетна и т.н. Времето на непосилните срокове отмина безвъзвратно и повярвай всичко е благодарение на ЕК, и западните фирми-майки, или контрагенти на нашенския "башибозук"! Вкараха ни в ред, така да се каже. Накрая ще визирам спец. катастрофата от 3-ти с 22 камиона: над 70 % е по вина на полицията! От началото на процеса ги наблюдавам - не знаят как с конвоира, а най-неприятното е, че като "достойни" държавни служители явно им е и през оня дали знаят! Престъпно нехайство е да конвоираш 40 камиона (около 2 км колона) само с пилотен автомобил - къде е ариегардния?! В случай на мъгла трябват и допълнителни автомобили, които трябва да "затворят" мераклиите, опитващи се да изпреварват колоната в участъка. Отделно тези допълнителни автомобили веднага при навлизане в такъв участък трябва да "разтеглят" колоната! В мъгла при скорост 80-90 км/ч на магистрала, дистанцията м/у камионите трябва да е 120 - 150 м!!! Ако не вярваш, пътувай до Берлин и ще видиш много участъци от Унгария нататък, където даже е нарисувано!Коментиран от #22
13:50 18.04.2020
21 сбъркана дата
13:50 18.04.2020
22 El Torro
До коментар #20 от "СтарТИРаджия":
Браво колега, много добре обяснено. Подкрепям написаното от теб с две ръце.13:55 18.04.2020
23 На магистрала “Марица” при верижната
14:07 18.04.2020
24 Емил
14:32 18.04.2020
25 дам
15:05 18.04.2020
26 Шаран БГ
На "Емил" № 24. Една от най-опасните маневри на пътя е "изпреварването". И работата не опира само до "умението да изпреварвате". Нужно е много добре да познавате възможностите на автомобила си. Ако само за миг не Ви се окаже реална преценката на положението на пътя ... следва беля. Не бива да се подценявате , нито надценявате. Просто защото скоростите са големи , а последствията трагични. Какво му е опасното в движение в колона със скорост 90 км/ч и дистанция машина от машина на 150 метра ?? Само че на съответния път никой "майстор на изпреварването" не може да си позволи да кара след мен с 90 км/ ч и дистанция 100-150 метра. Защото 90 Км/ч било"пенсионерско" каране, а пък те много бързали ! Ако КАТ са достатъчно строги и безкомпромисни като холандските или немски полицаи - такова ли поведение ще имат
"майсторите на изпреварването". Съгласен съм, ако не мога по някаква причина да се движа с максимално допустимата за пътя скорост, нека ме изпреварва, който може. Дори се отбивам встрани - "бързаците" да вървят - пътят си е мой !! Но ако аз съм с 90 Км/ч, този, който ме изпреварва - не е ли в нарушение преди всичко на скоростта ??!
02:58 19.04.2020
27 Гост
09:34 19.04.2020