Отидете към основна версия

17 305 42

Позлатената „Марица”

  • позлатената-
  • марица-
  • ам марица-
  • лазар лазаров-
  • апи-
  • отбивка
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Трийсетте километра от магистрала "Марица" до Димитровград трябваше да струват 133 млн. лв. без ДДС и да са готови през 2013 г. Но това не се случи. И двата поети ангажимента от строителя - италианската "Чи Ем Чи ди Равена" (CMC di Ravenna) са нарушени - отсечката поскъпва с една трета от първоначалната оферта, а завършването се очертава да е през август 2015 г. Първоначалният срок беше август 2013, после ноември 2014 г.

Оскъпяването, за което настояваше през последните месеци изпълнителят на отсечката от "Марица", и поредното отлагане на срока за пътя към Турция вече са факт. Агенция "Пътна инфраструктура" обяви поръчка за укрепване на трасето и отводнителен канал по маршрута на лот 1 от Оризово до Димитровград с прогнозна стойност 43 млн. лева без ДДС.

Претенциите на "Чи Ем Чи ди Равена" за оскъпяване започнаха още през 2013 г., тъй като работата по отсечката беше забавена и то не по тяхна вина. Първо бяха проблеми с отчужденията. Археологическите проучвания не бяха приключени, а впоследствие се оказа, че на мястото има останки от античен град, който трябва да бъде консервиран. Исковете на компанията строител растяха от 20 млн. лв. на 45 млн. лева, за да достигнат 76 млн. лева. Сега оскъпяването пак не е по тяхна вина, а чисто заради допуснатите пропуски на АПИ в годините.

Схемата за оскъпяването на обекти като, че ли се повтаря и повтаря. Макар, че се прилага принципа на най-изгодната оферта, при провеждането на допълнителните обществени поръчки се предпочита най-ниската цена, за да може търгът да бъде спечелен от „наш човек”.

Държавата и този път допусна спечелените с ниски цени големи магистрални поръчки да се компенсират с милиони, като се откриват "пропуски". Сред най-често откриваните пропуски са наводнени почви. В повечето от случаите допълнителната сметка вместо основно с еврофондове се плаща изцяло от джоба на данъкоплатеца. По сходен начин се разви историята с оскъпяването на един от лотовете на "Тракия", изграждан от строителните фирми на "Холдинг Пътища". Историята се повтори и с 4-километров участък от лот 1 на магистрала "Струма" (Долна Диканя – Дупница). Поръчката отново е за укрепване на преовлажнени почви, като е разделена на две части – за стабилизация на земната основа и за допълнително насипване със скален материал.

Пак ще попитаме защо е пропуснала отбивка за Бургас шефът на АПИ Лазар  Лазаров?

И пак ще припомним шефът на АПИ Лазар Лазаров, който алармира за драстичния проблем, управлява втори мандат. Нека да припомним и, че през 2013 г. той бе отстранен от АПИ и бе назначен за главен изпълнителен директор на Пловдивския панаир, който е собственост на областния председател на БСП Георги Гергов.  Известно е, че през последните години Георги Гергов навлезе сериозно в пътния бранш след като купи компанията "Пътища Пловдив". Най-големият му обект в този период от време бе изграждането на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица". Лазаров  бе взет именно, за да контролира и това строителство. Освен това г-н Лазаров е капацитет и в областта на наводнените почви.
Любопитно е, че друг член в момента на УС на АПИ Дончо Атанасов представляваше италианците у нас, които строиха първият участък на АМ „Марица”. Той като, че ли също е бил сляп.
Илиана Захариева, която също е част от ръководството на АПИ, отговаряше за Проектирането в НАПИ, си е затваряла очите явно за проблема.
Нека да си спомним и, че Лазаров  се прочу с конфликт на интереси, тъй като работеше в АПИ заедно с роднини. Той придоби името новия  Батко след като се разбра, че назначеният от Батко и Братко пътен шеф е подписал договор с фирмата на Веселин Георгиев за 4 години за милиони левове и го е уредил да доставя материали от кариерата си за строителството на АМ „Тракия”.

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини