"Логата са доста добри. Някои от попаденията са супер. Разбира се, има и забележки, тъй като нищо не е съвършено", заяви за Факти.бг проф. Христо Кафтанджиев, относно седемте графични визии, които се съревновават за ново туристическо лого на България.
"С мутренски манталитет, дебели вратове и с основно чалгаджийско образование не се прави постмодерен туризъм", смята той.
Логата са доста добри. Някои от попаденията са супер. Разбира се, има и забележки, тъй като нищо не е съвършено.
Избраните лога предизвикаха доста коментари в социалните мрежи, някои от които доста критични...
Нормално е да има и критични забележки. По принцип около 10 процента от генералната съвкупност на хората са критикари. Вероятно, немалко от критичните бележки са преувеличени. Важното е добронамерено да преценим нещата и каквото е негативно, да го поправим.
Между другото, на който не му харесват логата, му препоръчвам петте лога на България на Христо Комарицки. Тези дни ги публикува и смятам, че са страхотни. Страхотен карикатурист е.
Може ли едно ново лого да доведе повече туристи в страната?
Само логото едва ли. То е само знак, който изразява лаконично качеството на туристическите ни услуги. Това качество е функция от това, доколко сме гостоприемни, почтени, добронамерени, интеркултурни, с екологично съзнание, ефективни, доколко мислим маркетингово и т.н.
По-просто казано с мутренски манталитет, дебели вратове и с основно чалгаджийско образование не се прави постмодерен туризъм.
Нужно ли е туристическото ни лого да бъде сменено? Сегашното беше избрано само преди 3 години.
Според мен, сегашното лого е, горе-долу, добро. Розата, без всякакво съмнение, е най-точният и най-ефикасният знак в случая. Трябва, обаче, малко да се пипне. Сега розата е жълта и е леко разплута. Прилича донякъде на кравешко… Трябва да стане червена и да е по-стегната, поне според мен.
Добре ли е или не, често да меним графичното изображение, с което представяме страната си? Какви рискове крие това?
Изобщо не е добре. Розата работи, за какво да я сменяме!?
Промяната е свързана с доста рискове. Може да "оплескаме" новия знак. При това положение смяната ще ни струва милиони.
Какво трябва да съдържа едно лого, за да е сполучливо? Как се прави добро лого?
Логото има съдържателни и формални характеристики.
От съдържателна гледна, точка туристическото лого изразява различни значения. Например, гостоприемство, приятелство, екологичност, честност и т.н. Ако туристите се сблъскват масово с обратното, логото се изпразва от съдържание. Тоест, става кухо и, като следствие, безсмислено.
От формална гледна точка, логото е знак. Той трябва да е максимално лаконичен и опростен. Очевидната причина е, че трябва лесно и евтино да го възпроизвеждаме върху всевъзможни носители и то в хиляди различни комуникативни ситуации.
Като се съобразяваме плътно с тези две неща, може да създадем сполучливо лого.
Проф. Кафтанджиев e доктор на филологическите науки, професор във Факултета по журналистика на Софийския университет и ръководител на Катедрата по масови комуникации и пиар.
Кафтанджиев чете и курсове по обща теория на рекламата; интернет маркетингови комуникации; креативни аспекти на рекламата; реклама и визуална комуникация; интеркултурна комуникация и реклама; семиотика и реклама; рекламни кампании; търговски марки; мърчъндайзингови маркетингови комуникации; интегрирани маркетингови комуникации и други.
Често преподава в чужбина маркетингови комуникации на различни стоки и услуги – телекомуникации; автомобили; напитки; финансови услуги; мода; фармацевтика; туризъм, авиоуслуги и други.
Специализирал е в Холандия, Обединеното кралство, Ирландия и Русия. Живял е и е преподавал 3 години семиотика и реклама във Финландия. Чел е лекции по реклама и маркетингови комуникации в Швеция, Германия, Щатите, Холандия, Швейцария, Австрия, Словения, Хърватска, Босна и Херцеговина, Чехия, Гърция, Русия, Украйна, Латвия, Литва, Естония, Италия, Армения.
Бил е лектор на 3 световни конгреса на IAA (International Advertising Association) – в Мексико, Египет и Ливан. Чел е лекции и на два световни конгреса по семиотика – в Мексико и в Германия. Всичките му курсове и семинари са визуализирани във висока степен, динамични са и са с най-доброто от световната рекламна практика.
Кафтанджиев е и член на журито на Нюйоркския рекламен фестивал (The New York Festivals). Почетен професор е и на Руско-американската академия по авторизирано образование.
Автор е на много научни статии по реклама и семиотика. Публикувал е 8 книги, които имат по няколко тиража в България. Шест от книгите му - “Текстовете на печатната реклама”, “Хармония в рекламната комуникация”, “Absolut Semiotics” и “Образът на жените в рекламата”, “Сексът и насилието в рекламата” и “Герои и красавици в рекламата” са издадени и в Русия.