Когато през май ракета удари влак в Херсон, се случи нещо изключително - персоналът на влака и техни помощници бързо евакуираха пътниците и премахнаха засегнатия вагон от композицията. Превозното средство потегли и пристигна почти по разписание, разказва Изабел Шаяни в репортаж за АРД.
Влаковете не спират да се движат, дори близо до фронта
Отсечката между Киев и Херсон е опасна, защото върви много близо до фронта. Пътуването между двата града трае 11 часа през нощта. И въпреки това влакът е пълен. 700 километра лежерно пътуване в трета класа спален вагон, което включва спално бельо и чаша чай, струва еквивалента на четири евро и четиридесет цента. Влакът е популярна и евтина опция за придвижване, а всеки вагон си има кондуктор, четем още в репортажа.
АРД ни представя Халена - тя работи в железопътния транспорт от шест години. Украинските железници са най-големият работодател в страната с 266 300 служители. Халена е сериозна и концентрирана. Тя отказва да отговори категорично на въпроса дали отсечката между Киев и Херсон е опасна. Засега не е сигурна - едва за втори път работи във влак, минаващ по този маршрут. "Справям се", лаконично казва тя, когато журналистката я пита дали се притеснява. "Загрижена съм пътниците да стигнат невредими до дестинацията си. Ако нещо се случи, оказваме първа помощ", разказва Халена. Жената има три деца. Когато за първи път пътува близо до фронта, казва на най-голямата си дъщеря. Този път обаче тя не знае. "Иначе ще се притеснява, а не искам да се тревожи."
"Хората от железниците рискуват живота си"
Херсон е подложен на постоянни атаки от страна на руските сили. Влакът има престой от 50 минути там и след това се връща към Киев. През това време Халена трябва да подготви вагона. Във влака се вози и един войник. Той идва от Бахмут: "След това бях в болница, а сега пътувам към вкъщи. От една година не съм бил у дома в Херсон", разказва мъжът пред АРД. Той ще има 30 дни отпуск, след което трябва отново да се върне на фронта. "Влаковете тук се движат според разписанието. Така трябва да бъде", казва войникът. "Независимо дали има война или не, логистиката е от решаващо значение. Без нея нищо не работи." Тук, казва той, е спокойно - за разлика от фронта. "Там постоянно се криехме в окопите."
"Влаковете се движат независимо от всичко", казва Даша, която учи актьорско майсторство в Киев и се прибира у дома. "Дори да ги удари ракета, те пак се движат." Приятелката ѝ Аня добавя: "Хората от железниците рискуват живота си всеки ден."
Който контролира железопътната мрежа - контролира и страната
В Украйна, както и в Русия, железопътният транспорт е най-важното средство за придвижване. Особено по време на война, когато въздушният транспорт е преустановен. Има една важна подробност: украинските релси имат същата ширина на коловоза като руските - 1520 мм. Това е с 85 милиметра повече от международния стандарт. И означава, че руснаците могат да ползват директно тази железопътна мрежа, без да трябва да прехвърлят товари, посочват от АРД.
Железопътният транспорт е част от критичната инфраструктура на Украйна. В началото на войната той превози почти четири милиона души, които бягаха към границите. С него се пренасят боеприпаси и военно оборудване, с влакове пристигат и лидерите на други държави при посещенията си в Украйна.
Железопътната мрежа, която обхваща около 20 хиляди километра, е постоянна мишена на руските атаки. Над 500 километра украински релси са унищожени от началото на войната, както и 126 гари, 50 от тях - напълно. Самата Украйна също често е взривявала железопътни мостове, за да спре настъпващите руски войски. Който контролира железопътната мрежа, контролира и страната, обобщава АРД.
Автор: Изабел Шаяни АРД