Наскоро популярният форум за майки в интернет bg-mamma.com се разцепи и от него излезе нов уебфорум „Алтернативата” bul - mamma.com.
Разцеплението става след скандал през декември 2013 година, когато започва да се пробва нов дизайн на оригиналния сайт. Голяма част от майките създателки на темите в bg-mamma.com недоволстват и от комерсиалната реклама в сайта, заради която е избягал балансът на човешките теми, вълнуващи потребителите. Първоначалната идея сайтът да бъде място за свободно изразяване на опит и идеи, се е променила драстично. Освен това, според тях, някои от форумите са станали прекалено рекламни - едни и същи лекари пишели и се говорело само за конкретни продукти. Рекламни лица като Николета Лозанова влизали като най-добрата майка, а под нея попадали всички останали майки. Ако някои майки искали да посочат друг продукт, техните публикации се триели.
Недоволството е и от непрегледното подреждане на сайта при драстичния редизайн, като според майките са оставени доста по-широки полета за реклама, а полето за четене е намалено два пъти. Не било прегледно и разглеждането на разделите.
Най-много обаче майките са възмутени от факта, че голяма част от логнатите във форума bg-mamma.com са изразили недоволството в анкетата дали им харесва редизайна, но никой не е уважил тяхното мнение. Някои от потребителите пишат коментари против промените, а администраторите на страницата ги цензурират.
В оригиналния сайт тече анкета, която е озаглавена: "Петиция за премахване на сегашния вид на форума”. Tам майките могат да изразят мнението си относно промените в дизайна. Близо 94% от гласувалите в анкетата /или това са близо 3000 потребители/ заявяват, че не харесват новия вид на форума.
"Алтернативата"- bul-mamma.com и визията му много напомнят за старата визия на сайта на bg-mamma. За краткото време откакто изникна bul-mamma.com /появи се на 21 януари/ в него са регистрирани 1823 потребители, има вече 64 000 публикации с 660 теми. Домейнът на новия уебфорум, който е на свободен код, е регистриран от Владислава Тончева, която го и поддържа. Тончева доскоро бе потребител на bg-mamma.com. Новият форум вече има правила. Тепърва потребителите в него ще мислят лого, ще мислят и за запазена марка.
„Лично за мен, новият комерсиален дизайн, несъобразен с потребителите, преля капката. Бг-мамма беше форум, в който пишех и четях с удоволствие, но от година - две насам меркантилността и незачитането на обикновения потребител, който създава и допринася за този сайт, лично ме накараха да потърся алтернатива”, заяви пред Факти.бг Владислава Тончева. Според нея „Алтернативата” е възникнала чисто спонтанно. А решението е еднолично на Тончева. „В дните преди Коледа 2013г. имах повече свободно време да прочета всички теми, които следях в Бг-мамма, но забелязах все по-обърканата 'информационна платформа' и реших да инсталирам софтуер със свободен код, за да видя дали мога да се справя. От Бг-мамма обещаха да се вслушат в потребителите - близо 3000 недоволни от новия дизайн и аз изоставих тази моя идея.
Но на 21.01.2014 без предупреждение беше въведена същата тази нова визия, която аз лично не харесвам. Близо 5 часа, нито един модератор, администратор или каквото и да е отговорно лице, не се появи да каже защо налагат нещо, което не харесваме. Реших, че е време да изоставя сайт, който не се интересува от мнението на собствените си потребители и след изрично запитване от страна на други потребители, дадох линк към моя форум на 20 или 30 потребителя максимум. След това същите хора, които не смееха да отговорят в темите (цели 3 или 4 за новия дизайн), филтрираха линка към bul-mamma.com.
Доста бързо и изненадващо за мен продължаваха да се регистрират нови и нови потребители и разпространяваха линка помежду си.
Според нея това дори не е разцепление, а недалновидно бизнес решение от страна на bg-mamma.com., при което се е появила свободната ниша. Но и при създалата се ситуация в bul-mamma.com. има достатъчно линкове към bg-mamma.com.
”Никой не се е отцепил от bg-mamma.com . Почти всички потребители продължават да посещават bg-mamma.com, защото там има информация, която самите те са споделяли и обменяли помежду си с години и са създали виртуални (и не само) приятелства. В нашия форум не е забранено да се споменава името на bg-mamma.com, който за повечето от нас е дългогодишен извор на информация и развлечение. Аз никога не съм имала идея да съм отцепник. Всеки е свободен да посещава, колкото намира за потребно, портали или форуми. Никой не е държан насила, където и да е. Когато има явна грешка в ръководенето на такава сложна общност, каквато бе bg-mamma.com и когато бизнес интересите надделеят над обикновения потребител - същият този, който прави бизнеса ти - тогава просто се намира друго място, което да запълни празнотата и да отговаря на потребностите ти. Аз като член на bg-mamma.com от 2005 година, знам как беше, преди да се наложи меркантилността и създадох един чист форум, явно в точното време”, заяви Владислава Тончева за Факти.бг.
Тончева изрично подчерта, че в bul-mamma.com. засега няма реклама и финансова изгода. „Отделям лични средства и лично време, за да поддържам форума, както го правят и модераторите, както и години наред беше bg-mamma.com. Алтернативата е форум от потребителя за потребителя.
Според Тончева те са променяли и спецификата, където е могло, но има термини, които не подлежат на промяна. Всички статии в bul-mamma.com. са на потребителя.
Факти.бг потърси и собственикът на bg-mamma.com Иван Николов, изпълнителен директор и основател на НЕГ.БГ, която фирма закупи по-голям дял от правата над форума от създателката му Марина Кузманова.
На въпрос по телефона на Факти.бг защо се разцепва bg-mamma.com, той отговори:
„Няма такъв проблем. В историята на създаването на този сайт 3-4 пъти са създавани някакви други форуми, алтернативи, и нито един не е бил успешен. Всеки е свободен да си прави каквито форуми смята за добре. За разцепление не може и да става дума изобщо. Единственият проблем е, че крадат от нашата структура и съдържание, но си има канален ред, по който да минават такива оплаквания.”
В отговор на въпрос „Разбрахме от майките, че новата визия, която е придобил форумът не им харесва, не им е удобна, дразни ги и комерсиалната реклама, която взема връх, как ще коментирате. Те разбират, че търсите нов таргет група, но пък са недоволни, че не се съобразявате с 5% от логнатите към форума и които години наред са създавали темите във форума”, ето какво отговори Николов: „Това са пълни глупости, но ако искате може да си зададете въпросите писмено, на които ще ви отговоря.”
Факти.бг постави шест въпроса на г-н Иван Николов, включително и биха ли се съобразили с потребителите си да се върнат към старата визия, но не получихме отговори, макар че той сам предложи това да се случи, тъй като нямаше възможност повече да дискутира по телефона.
Факти.бг припомня, че форумът бе продаден от Кузманова на Николов преди близо три години. Кузманова дълги години отказваше да комерсиализира феноменът bg-mamma.com. Форумът бе доказан и авторитетен, като мнозина сигурно не са забравили, че дори преди години за малко не фалираха една банка, от слух за банковата институция, който бе коментиран именно там.
Николов обаче все повече и повече комерсиализира форума, но явно не особено дълновидно, защото потребителите на „Алтернатива” растат. Дали пък няма да му се наложи след шест месеца да трябва да си върне исканата визия от потребителя и да се съобрази с него, и тогава няма ли да бъде вече късно.
На времето майките търгуваха детските си колички в сайта prodavalnik.com, който бе част от bg-mamma.com. Собствениците на bg-mamma.com в желанието си да получат бързи пари, продадоха част от форума, също без да се съобразят с потребителите.