Отидете към основна версия

13 100 64

Грешка на социолозите или груба манипулация и пропаганда?

  • социологически проучвания-
  • агенции-
  • социолози-
  • резултати-
  • избори

Лъжливи данни от поне пет социологически агенции се разпространяваха на два пъти за месец  преди изборите от всички медии, с много телевизионни предавания и внушения, че ГЕРБ побеждава, новата партия няма шанс

ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Ако прегледа човек заглавията от медиите в периода преди изборите, прави впечатление широко цитиране на социологически проучвания с категорични твърдения „Победа за ГЕРБ“, „Продължаваме промяната“ е трета сила“ и т. н. Тези проучвания са на няколко социологически агенции, а извадените от тях заглавия са стотици. Обилно са цитирани и в трите големи телевизии, със същите внушения, графики и таблици.

Какви са тези проучвания, при които стандартната грешка била плюс-минус 1,5%, а подцениха почти наполовина победителя в изборите и обявиха ГЕРБ за сигурен победител? Отговор на тези въпроси дава e-vestnik.bg в свое разследване.

За „Продължаваме промяната агенциите даваха 15-17%, а резултатът на изборите е 25,8%. Това означава не грешка, ами дълбоко неверни данни – условно казано, вместо 150 души да гласуват за една партия, са отишли да гласуват 250, разликата е с 60%. Никакви обяснения, че имало млади хора, които се колебаели, пък излезли да гласуват в последния момент, не могат да обяснят такава голяма разлика.

Няма обяснение и с феномена „скрит вот“ – например зависими от ГЕРБ гласоподаватели крият в проучванията, че ще гласуват за „Продължаваме промяната“. При такова положение резултатът за ГЕРБ в проучванията трябваше да е значително по-висок от резултатите на изборите.

Загадките продължават – на изборите за президент социологическите проучвания бяха много близки до броя гласове на изборите, почти познаха резултатите. Как за партии има драстични разлики, за кандидат-президенти – няма? Трябва да се припомни, че през 2017 г. „Алфа Рисърч“ даваше на президентските избори преднина на Цецка Цачева 33 процента срещу 31 процента за Радев, а други агенции ѝ даваха преднина 32 на 22 процента.

Тези лъжливи данни от поне пет социологически агенции се разпространяваха на два пъти за месец преди изборите от всички медии, с много телевизионни предавания и внушения, че ГЕРБ побеждава, новата партия няма шанс, ИТН се срива и остава под ДБ и т. н. „Грешката“ не беше само за победителя в изборите. Надцениха БСП с почти наполовина, надцениха ДБ дори още повече, подцениха ИТН. Прилича на партийно инженерство.

Най-странното е, че нито една голяма медия не засяга този въпрос, който на практика е голям обществен скандал. Би трябвало да се разисква всеки ден в телевизиите. Те се държат, все едно нищо не се е случило.

На практика това не са социологически прогнози, а шантажи, са които манипулират избирателя, отказват някого да гласува, лъжат обществото като цяло.

В Австрия арестуваха шефката на социологическата агенция, която правила услуги на канцлера Курц. При това не такива за драстични измами, а за много по-невинни договорки.

Ще арестуват ли у нас някоя?

Борисов казваше в един разпространен негов разговор – „На нея най-много ѝ вервам“ – за Боряна Димитрова от „Алфа рисърч“. Май толкова ѝ е повервал, че още не може да повярва, че е загубил изборите. Покрай него и телевизиите не могат да повярват.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 151 гласа.

Свързани новини