Министерството на регионалното развитие е пуснало за обществено обсъждане странни нормативни промени, които буквално минират смисъла на тол таксуването. В проекта МРРБ предлага тежките камиони и автобуси, които навъртат повече от 6000 км на месец по българските шосета, да плащат дължимите пътни такси с 50% намаление. Предвижда се отстъпка и за превозните средства, които навъртат между 4000 и 6000 км месечно - за тях се предлага 30% редукция на таксите, обобщава Ребека Борисова за "Сега".
"Предлаганите промени са скандални, те ще доведат до по-лоши пътища, до по-малко пари в бюджета, а също и до санкции от ЕК, избухна в гневна публикация във Фейсбук бившият регионален министър Гроздан Караджов.
Според проекта точно тези, които най-много амортизират шосетата, ще получат "бонуси". Това изцяло противоречи на логиката, заради която бе въведена тол системата - при нея камионите и автобусите се таксуват според изминатото разстояние, като за по-тежките МПС-та ставките са по-високи. Идеята е, че те увреждат повече пътната настилка и затова трябва да имат по-голям принос в набирането на все недостигащите средства за ремонти и строителство на нови шосета.
А ето че сега екипът на министър Андрей Цеков предлага "опаки" промени, които драстично намаляват таксите за най-тежките, които пътуват най-много. В самите мотиви към промените в тарифата МРРБ признава, че от редукцията ще се възползват много малко превозвачи - онези, които навъртат повече от 6000 км на месец, са едва 1.48% от всички, които плащат тол такси. В същото време на тях в момента се падат над 10% от приходите от тол такси - точно защото те кръстосват и увреждат най-много шосетата.
Антилогика
"Колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!? Звучи като лобиране в полза на най-големите играчи", разсъждава Гроздан Караджов.
Авторите на промените признават, че намалението на таксите за големите означава 43 млн. лв. по-малко приходи и по-малко инвестиции в пътищата тази година, а за следващата - минус 54 млн. лева. "Нахалството не свършва дотук - тези пари щели да бъдат компенсирани от други такси - примерно от рекламни съоръжения или от търговски обекти по пътя... Отново друг ще плаща сметката за това, че някой руши пътищата!", посочва бившият регионален министър.
На всичко отгоре се предлага промените в тарифата да влязат в сила със задна дата - от 1 юли, а държавата да върне на превозвачите "надвзетите" пари (според изчисленията на МРРБ "рестото" е около 4.6 млн. лв.).
Червени лампи
Според Гроздан Караджов сегашното правителство прави безпринципни реверанси на определени компании в ущърб на обществения интерес. "Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е - става дума за откровен лобизъм и корупция. коментира Караджов. И се аргументира подробно:
"Има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. Във всички европейски системи около 70% от таксите се събират от камиони над 3,5 т., а от винетки около 30%. В България е почти обратното. Тежкотоварният трафик разруши всички пътища в България, а основните средства за възстановяването им се събират от таксите на леките автомобили.
В приложение на евродирективата, докато бях регионален министър, успяхме да наложим промяна в принципа на плащане за ползването на пътища. Започнахме да намаляваме цената на винетките за граждани и да увеличаваме тол таксите за тежкотоварни автомобили, като включихме и второкласната пътна мрежа в тол таксуването. Едното увеличение влезе незабавно в сила – от 1 юли 2022 г., а второто трябваше да се задейства от 1 януари 2023 г. С така заложените мерки бе изчислено, че ще се постигне баланс – замърсителят и реалният разрушител на пътищата да заплаща за тяхното поддържане.
Спомняте си какви протести и скандали бяха. Но удържахме. Никой не фалира, нито пък цените се увеличиха кой знае колко, въпреки апокалиптичните прогнози. Но при следващите управляващи засегнатите фирми успяха да отложат планираното за 1 януари 2023 г. увеличение на тол таксите за 1 юли. А сега - и да ги намалят до безобразие", описва хронологията на събитията бившият служебен министър.
Той открива и друг порок в лансираните сега промени. Отново става дума за евродиректива - за недопускането на дискриминация. Тя забранява да се третират различно превозните средства според това дали са местни или чуждестранни. "Предложението на МРРБ обаче облагодетелства местните превозвачи за сметка на чуждестранните, на транзитния трафик, тъй като е изначално ясно, че местните компании ще достигнат заложените изминати километри, за да получат отстъпката. Т.е. тук можем да очакваме санкция", предупреждава Гроздан Караджов. Той е придружил публикацията си във "Фейсбук" и с части от кореспонденция между София и Брюксел.
Еврозасечки
Българските власти изглежда са се усетили, че може да "сгазят лука" по отношение на европравилата и затова в началото на юни са пратили писмо до Брюксел, в което представят идеите за промени и искат становище от ЕК. Отговорът е ясен: при определени условия пътни такси могат да се редуцират, но с не повече от 13% (тоест предложените намаления с 50 и 30% не са допустими)
Освен това от Брюксел лаконично, но недвусмислено посочват, че "бонусите" ще облагодетелстват български компании и дискриминират чуждестранните превозвачи (те трудно могат да навъртат месечно -над 6000 км по нашите шосета, т.е. няма как се класират за 50% отстъпка от тол таксите).
Еврочиновниците намекват дискретно, че с готвените промени София рискува да предизвика наказателна процедура. В едно от писмата си до българските власти те посочват, че изразяват гледната точка на Европейската комисия и че Съдът на ЕС има право да "интерпретира законодателството на ЕС", тоест да каже има ли нарушение и как да бъде наказано.
Късогледство
В мотивите към проекта намалението на тол таксите се представя като антинфлационна мярка - и без друго всички цени растели, не било добре да се товарят транспортните компании с високи ставки, защото това щяло да доведе до допълнително поскъпване на стоки и услуги. Същото твърдят и превозвачите.
Но този аргумент издиша - излиза, че босовете на големите транспортни компании предпочитат да спестят някой друг лев от тол такси, вместо да допринасят за набирането на повече пари за ремонти на нагънатите и надупчени шосета, по които сега се трошат фирмените им камиони и автобуси.