Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е избрала изпълнител за спорна обществена поръчка на стойност 18,5 милиона лева без ДДС за изграждане на система от камери по републиканската пътна мрежа. Експерти от сферата обаче твърдят, че новата мрежа дублира съществуващата тол система, без да предлага допълнителни ползи за пътната безопасност.
Търгът за "следене и анализ на пътния трафик" е приключил в края на май тази година. Избраният изпълнител е ДЗЗД "Пътни системи 2025" - съдружие между "Балистик Сел" и "Иновейшън Клауд", съобщи Economic.bg.
"Всички функции на тази нова система за 18,5 милиона лева могат без никакъв проблем да се извършват от вече изградената държавна тол система", коментира във Facebook Борис Марков, представител на групата "Капш", изградила тол системата в България.
Новата система предвижда изграждането на 320 автоматични точки за мониторинг, разположени по автомагистралите и основните шосета. Ще бъдат монтирани общо към 1200 камери от три вида: 412 за разпознаване на регистрационни номера, 412 за измерване на моментна скорост с вграден радар и 330 обзорни камери за следене на периметъра на ключови пътни участъци.
От общо 320 точки за наблюдение, 195 ще бъдат разположени на съществуващите рамки на тол системата. Мрежата ще събира и анализира данни за натовареността на пътищата и трябва да бъде свързана с информационните системи на МВР, НАП и Агенция "Митници".
Според Борис Марков от "Капш", основният проблем е, че новите камери извън тол системата не могат да засичат правилно скоростта на камионите, защото не различават товарни автомобили от леки коли.
"За да разберете наглостта на тази нова кражба, ето ви го систематизирано: новата система щяла да брои трафика - ами тол системата вече го прави. Щяла да засича скорост - и това го прави тол системата, и моментна, и средна скорост", обяснява той.
В резултат товарните автомобили ще продължават да превишават скоростта безнаказано, за да наваксат закъсненията си. Единствените камери, които могат да ги засичат правилно по категории, са тези на тол системата - те знаят дали номерът е на камион и могат да следят средна и моментна скорост.
Експерти по пътна безопасност твърдят, че държавата години наред умишлено не сертифицира тол камерите, за да не могат те да се използват за контрол на камионите. Затова и целта на новата система е да "дублира" съществуващата, но без да засяга интересите на превозвачите.
АПИ е обявила през април и друга поръчка за 2,2 милиона лева за свързване на тол системата със системите на НАП, митниците и МВР, въпреки че новата мрежа също трябва да изпълнява тази функция.
В документацията за обществената поръчка АПИ отбелязва, че през 2014-2015 година е изградила система за автоматизирано събиране и анализ на данни за пътния трафик за над 5,8 милиона лева, която обаче вече била остаряла и не може да се поддържа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ООрана държава
11:19 25.06.2025
2 Я изненада
11:22 25.06.2025
3 Мдаа
11:27 25.06.2025
4 Опорка
11:32 25.06.2025
5 Щее
11:34 25.06.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Боруна Лом
11:37 25.06.2025
8 КОРРУПЦИЯ!
11:46 25.06.2025
9 К.К
12:01 25.06.2025
10 Селянин
12:08 25.06.2025
11 Васил
12:23 25.06.2025
12 Некой
12:43 25.06.2025
13 Васил
13:06 25.06.2025
14 АПИ ДОИЛНИЯ АПАРАТ на ШАЙКАДЖИЯТА Бойко
13:42 25.06.2025
15 Тити
18:03 25.06.2025
16 Време е такива по затворите!
08:10 26.06.2025
17 Един
08:58 26.06.2025
18 Защо да не създадат !
Още малко Работа на Техните си Фирми ?
17:37 27.06.2025
19 Има ли Обшествена поръчка за Доставка
14:50 08.07.2025
20 Това се Казва Бизнес План !
Да похарчиш Двойно !
И Да не можеш Да Разрешиш !
Проблема !
19:49 26.07.2025
21 Шаран БГ
23:55 12.08.2025
22 Кой внася камери за тея Милиони?? Един
19:10 30.08.2025
23 Кой внася камери за тея Милиони?? Един
19:14 30.08.2025
24 На един магазин гледам камера колкото
12:12 20.09.2025
25 Това са народни пари
12:16 20.09.2025
26 Факт
08:48 23.09.2025