Често пъти потребители на стоки и услуги, останали недоволни от тях, подават жалби до различни контролни органи – Комисия за защита на потребителите, Национална агенция да приходите, Българска агенция по безопасност на храните, Комисия за регулиране на съобщенията и др. В резултат на жалбите им в повечето случаи се образуват проверки, които завършват с даден резултат, но жалбоподателят не е доволен, тъй като неговият проблем остава нерешен. В неговото съзнание институцията не си е свършила работата, оттам се трупа негативизъм, създава се мнение в обществото и т.н. Защо се получава така?
Основните причини са две. Първата е в законовата регламентация на правомощията на институциите, а втората – в неразбирането на хората на основни положения в правото. Има и други съпътстващи причини, касаещи некомпетентност на държавни служители, подаване на жалби без правен интерес или основание, подаване на жалби по отношение на проблеми, по които адресатът не е компетентен и други.
За да илюстрираме нагледно гореизложеното, ще дадем един христоматиен пример, който е вероятно да се е случвал и на много от читателите.
Иван си купува мобилен телефон. Един месец по-късно устройството започва да работи не както трябва. Иван предявява рекламация пред търговеца. От там го уведомяват, че са извършили проверка, открили са следи от влага и корозия в телефона, съответно същият е бил използван в разрез с указанията на производителя и търговецът прави отказ от рекламация. Иван е ядосан, тъй като не е излагал телефона на влага, и подава жалба пред Комисия за защита на потребителите с искане да му бъдат върнати парите или да му бъде заменено устройството с ново. По жалбата му е образувана проверка. След 1 месец получава отговор, че на търговеца е съставен акт за установяване на административно нарушение.
Примерът показва две неща, които бях споменати и по-горе. Първо, повечето институции у нас не полагат необходимите усилия да информират обществото какво може да се очаква от тях, или казано по друг начин – какви са компетенциите им. Добре е гражданите да знаят, че в подобни случаи институциите имат контролни и санкционни функции – т.е. могат да извършват проверки и да налагат имуществени санкции. Но те нямат правомощия и средства да принудят даден търговец, дори същият да е извършил административно нарушение, да извърши определено действие – в нашия пример – да върне парите или да замени телефона с нов. Идеята на тази организация (без да даваме оценка дали е ефективна, или не) е да бъдат дисциплинирани търговците да спазват потребителското (или друго) законодателство. Това към настоящия момент може да стане единствено чрез санкции, принудителни административни мерки и предписания, но не и чрез други механизми, тъй като такива няма предвидени. Тема на съвсем друг анализ е защо това не е ефективно и как може да се промени. След един такъв случай обаче в главата на Иван стои идеята, че „институциите не работят“. На второ място, тази идея е в главата на Иван и поради друга причина – неразбиране на елементарно ниво на принципа на разделение на властите. Административните органи са част от изпълнителната власт, която по своята същност не може да решава правни спорове. А в случая имаме точно това – Иван и търговецът спорят бил ли е наводнен телефонът и длъжен ли е търговецът да върне парите. Единствено съдът към момента е компетентен да разреши този въпрос, като решението му да има задължителна сила за страните и да подлежи на принудително изпълнение.
И накрая, но не на последно място, предлагаме няколко стъпки, чрез които сегашната ситуация може да се промени. Те са следните:
- Изготвяне и провеждане на ефективни информационни кампании на институциите, насочени към гражданите (включително и към децата), които да заменят непрекъснатите участия на административни ръководители по сутрешни блокове и предавания, от които посланието е единствено „подавайте жалби, пък ще видим“, „работим съобразно компетенциите“ и прочие заучени фрази.
- Провеждане на ефективно обучение в училищата в часовете по „Етика и право“, а защо не и чрез създаване на дисциплина „гражданско образование“, в която юристи да преподават основи на държавата, устройство, компетентност на институции, базови познания за правата и задълженията, договорите и други основни понятия.
Промяна на нормативната база в областта на потребителската защита, включваща по-ефективен механизъм на органите за алтернативно решаване на спорове. Към настоящия момент към КЗП функционират единствено т.нар. помирителни комисии, които са напълно неефективни. Практиката показва, че в много случаи търговците са готови да съдействат и да удовлетворят потребителска претенция, но перспективата, че ще бъдат санкционирани така или иначе, ги демотивира. Най-правилно би било законово разрешение, стимулиращо ефективно доброволното разрешаване на споровете.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 абг
Коментиран от #35, #38
21:09 23.09.2020
2 Директорчето
21:11 23.09.2020
3 Е как да не работят,
21:12 23.09.2020
4 Не съсвсем
Както и , въпреки непрекъснатите обяснения и предупреждания, продължиха да се дават пари на телефонни измамници!
Многократно имаше информационни кампании, относно правата на потребителите и е пълно с информация за правата на всеки, по какъвто и да е въпрос!
Обаче - има предостатъчно хора, които просто не желаят да си търсят правата!
Пример - сметки отпреди 10 години за телефон!Номер , който мобилните оператори прилагаха често! И въпреки, че се знаеше, че са реално невалидни и не се дължат, предостатъчно хора си ги платиха!
Има хора , на които и с чук не можеш да им набиеш нещо в главата!
Коментиран от #25
21:13 23.09.2020
5 ТаУмВзе
21:14 23.09.2020
6 Актуална Антена
21:16 23.09.2020
7 Гост
21:17 23.09.2020
8 гост
а/ некомпетентна - не си знае правата и задълженията;
б/ страхлива - Ще взема решение, но ако ми се скарат?
21:21 23.09.2020
9 Българина
21:22 23.09.2020
10 Актуална Антена
21:24 23.09.2020
11 Актуална Антена
21:25 23.09.2020
12 В тоалетната
21:27 23.09.2020
13 Мда
21:28 23.09.2020
14 Цар Киро
21:29 23.09.2020
15 НАЙ БЕДНИЯ НАРОД
21:39 23.09.2020
16 Човек който му писна от тарикати
21:58 23.09.2020
17 Човек който му писна от тарикати
22:04 23.09.2020
18 ...
22:18 23.09.2020
19 Човек който му писна от тарикати
22:18 23.09.2020
20 Човек който му писна от тарикати
22:23 23.09.2020
21 Нямам срам
22:30 23.09.2020
22 Човек който му писна от тарикати
Чупят паметниците на покойниците келемца малки
Дави ги шчупят пранстенцата. Малки сладки
22:31 23.09.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ТИМ Супер
До коментар #4 от "Не съсвсем":
Дълговете се продаваха на колекторски(застрахователни/БИЯЧИ/мутренски) фирми и ГЕРБОзаконите вкарваха в гроб адлъжниците, а наследниците продаваха имущество и хрантутеха брокерите с 3-8% ОТ ВСЕКИ за ужас на ЕС, където си мислеха, че населението на Бг е по-добре по интелект от Африканците...23:16 23.09.2020
26 Констатация
23:19 23.09.2020
27 То всичко
02:10 24.09.2020
28 Питанчо
02:29 24.09.2020
29 Щот така е заповядано от саш и европата
03:34 24.09.2020
30 Шаран БГ
Ден след ден никнат държавни учреждения, агенции, комисии, които препокриват задълженията и функциите си с други такива.
Според мен това се прави с единствената цел да се сложат на държавната ясла "нашите " хора.
За неефективността на държавните институции говори най-вече броят на чиновниците за същите елементарни дейности, които са се вършили преди приблизително век. В една сиромашка Община за по-малко от век време са се увеличили / без полиция, учители и медицински лица/ ДЕСЕТ ПЪТИ !!??
Най-куриозното е, че за дейност преди 40-50 години , извършвана от един човек, сега е въведена компютъризация. И зад компютъра има още един служител. Но той не всякога може да се оправи с теЙниката и за улеснение на работата, на трима-четирима седящи зад компютъра служители е назначен по един спец Ай-Ти.
И като отиде гражданин за услуга, чудят се кой /коя/ да свърши работата. И докато в грозния социализъм за "трудовия народ" услугите бяха без пари, сега за етебери бумажка ....дай 5 лева !? И това законно, редовно, нормално , по капиталистически. Нямало безплатен обяд, нямало и безплатен нужник !? Как се изхранват толкова чиновници !?!?
04:37 24.09.2020
31 Хаджиментов
Още тогава се молехме на държавата за всичко - попълвахме молби, а не заявления. Услугите пък бяха на отчайващо ниво и затова тенекеджии, плочкаджии, келнери и таксиметраджии бяха сред най-заможните. А когато богатите обслужват бедните, не очаквай качество.
06:06 24.09.2020
32 Мето
Не, че не работят а за кого работят?
Естествено Не работят в интерес на народа
Работят за нечии частен интерес
07:24 24.09.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Демек
07:56 24.09.2020
35 Кауш
До коментар #1 от "абг":
Защото висят по форумите и тролят. И тук ги има.08:51 24.09.2020
36 Мисирчо
09:51 24.09.2020
37 Глей ти
12:10 24.09.2020
38 Глей ти
До коментар #1 от "абг":
И тези заплати са им много.12:12 24.09.2020