И тази година експерти, политици и полицаи се опитаха да намерят успешната формула срещу войната по пътищата. За съжаление в края ѝ отново отчитаме завишаване на жертвите и пострадалите от катастрофи. Според данните на Европейския център за транспортни политики се увеличават инцидентите, свързани с превоз на пътници и товари заради завишения трафик, съобщават от БНТ.
Ето какво показва и статистиката на МВР. От началото на годината са станали над 6 500 тежки катастрофи - загиналите са 524, а ранените над 8 хиляди.
И тази година България ще остане на едно от челните места в Европа по брой загинали на пътя.
"Само между празниците 12 души загинаха, а над 100 бяха ранени", каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Анализ на "Пътна полиция" показва, че близо 80 процента от тежките катастрофи са предизвикани от неправилни маневри, несъобразена скорост и отнемане на предимство.
"Продължаваме да дълбаем в една спирала на неподготвените водачи, на лошите пътища и липсата на каквито и да било адекватни политики и мерки от страна на България", каза Диана Русинова.
Според пътни експерти друг проблем се оказва и поддръжката на автомобилите, особено през зимата. Почистени стъкла, регулирани фарове и проверка на налягането на гумите за по-добро сцепление са основни правила, които не всички шофьори спазват.
Според автомобилния състезател Иван Влъчков през зимата много от шофьорите подценяват избора на гуми, а някои дори карат с летни. При смяна експертите съветват винаги да се прави реглаж на преден и заден мост.
"При неправилно износване гумата не работи по точно определения начин, за който е създадена тя. Тя работи от 100 процента на 10", каза Иван Влъчков - автомобилен състезател.
Законът у нас позволява карането с летни гуми или всесезонни с дълбочина на протектора не по-малка от 4 мм., но е рискован избор.
"На първия по рязък завой или на първото по-рязко спиране колата има вариант да се завърти, защото грайферът на лятната гума е много по-малък. Ако една гума трябва да изчисти на даден път до 20 литра вода, защото когато се въртят те чистят пътя, като е износена тя ще чисти пет. Шансът за аквапланинг е много по-голям", каза Влъчков.
Научно изследване направено във Великобритания показва, че износените гуми понякога могат да са по-опасни дори от шофирането след употреба на алкохол. Консумацията на алкохол увеличава средно времето за реакция при спиране с 18 процента. При 110 километра в час увеличаването на спирачния път е с близо 4 метра. При износена гума с протектор от 1.6 мм спирачният път ще се увеличи до 27 метра заради лошото сцепление.
Не е ясно колко от катастрофите в България са причинени от износени гуми или заради небрежна техническа поддръжка.
"В статистиката все по-рядко се забелязва ПТП-а поради техническа неизправност на автомобила, ако автомобилите са неизправни, а ние търсим вината у водачите, ние никога няма да овладеем тази ситуация", каза Румен Дунев от Българска федерация по автомобилен спорт
Санкцията за шофиране през зимата с износени гуми е 50 лв.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Видими Резултати
21:25 30.12.2022
2 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
Коментиран от #10
21:56 30.12.2022
3 Иво
22:02 30.12.2022
4 А. Така
22:23 30.12.2022
5 Лъже
22:25 30.12.2022
6 защо са тези анализи
Коментиран от #8
22:43 30.12.2022
7 Гост
Коментиран от #11
22:53 30.12.2022
8 Алооо
До коментар #6 от "защо са тези анализи":
Кое е отрицателно? Смъртността по пътищата има ясен тренд да намалява за последните 20 годиниКоментиран от #9
22:54 30.12.2022
9 гост
До коментар #8 от "Алооо":
Точно това щях да кажа , всъщност само преди 10-12 години жертвите на катастрофи гонеха 1000 , с още два три пъти по толкова ранени , обаче за съжаление съм сигурен , че намалението последните години е повече заради цените на горивата и общото обедняване , оттам и по-малко пътуване , особено на големи разстояния с високи скорости , а не от подобрения манталитет на "шофьорите" , които са виновни за 99% от катастрофите и продължават да избиват селски комплекси по пътищата !00:12 31.12.2022
10 Така е.
До коментар #2 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Светлината е живот! От 2007г. в КАТ трябва да си платиш глобите за да бъдеш обслужен и оттогава намалява и броят на загиналите по пътищата.00:56 31.12.2022
11 Причината не е в мерките
До коментар #7 от "Гост":
А в автомобилите. При 15-20 годишен автопарк в България, сега масово са автомобили 2005-2010. След 2007, автомобилите са с по 8 ейрбега и значително по сигурни. Общо взето, на всеки 8 години спадат загиналите, но в България, това не е заради мерки. Около 2030, би следвало да са по около 300-350 на година. Цифрата може да се промени, ако се влагат пари в проблемните места, вместо в безсмислени камери за рекет.01:15 31.12.2022
12 Шаран БГ
Жив бях да науча, че автомобилите тръгват сами, и сами се шлаят по пътища и улици, и сами катастрофират........защото са дърти !? И случайно в тях има хора, които загиват !?
Жив бях да видя в Испания автомобили от времето на Франко в идеално техническо състояние. !!! И у нас има автомобили "на години", но по нищо не отстъпват на изискванията за пезопасност !!!
Основните причини за катастрофите в страната са !/ високите скорости 2/ слабия контрол . Всичко останало е второстепенно. Високата скорост е разрешена от ДЪРЖАВАТА !!Щом има забранителен знак 60 км/ч примерно – не трябва да се разрешава и 1 КМ по-горе !!При висока скорост несъобразена с "прекрасните" пътища и "чудесната" сигнализация и маркировка, контрола върху движениато на машината става невъзможен. На колко места видяхте знак № 1 или препоръчителна скорост ?? Отделно дали водача е пиян или тавряз.. Колкото и да е "зладо" и технически изправно возилото, щом зад волана е немислещо същество .....какво очаквате ??
Бъдете изправни във всяко едно отношение при движение по пътищата - няма да има "рекет" !!!
Коментиран от #13
03:28 31.12.2022
13 Ами
До коментар #12 от "Шаран БГ":
ти хубо бе жив, ама ко чете, ко разбра? Също като причините за катастрофи.03:47 31.12.2022
14 Шаран БГ
Колкото и да Ви е неправилна маневрата – едно е да я извършите с 5 КМ/ч друго с 50 КМ/Ч , друго със 154 Км/ч..
Като не вярвате .....пробвайте !? Аз съм тъп шаран от блатото наречено България и нищо не разбирам .........
Коментиран от #15
04:05 31.12.2022
15 А като е написано
До коментар #14 от "Шаран БГ":
трябва ли да е вярно? Дали всичко което ти пишат е вярно? Дали на всяко второ ПТП, поради липса на анализ за причините, не му лепват не съобразена скорост? Въобще що за понятие е това? Единствено служещо, да скрие некомпетентността, от липсата на причините за ПТП. Защо в България извън градовете, има няколко места, които генерират 90% от катастрофите? Точно на тези пътни отсечки ли всички са с превишена скорост и с неправилни маневри? Има толкова много въпроси да си зададеш, от отговорите на които ще видиш, че причините не са тези които ти пишат.04:21 31.12.2022