Щурмовикът Ил-2 е една от легендите на Великата отечествена война. Той ужасява врага, заради което се нарича „черна смърт“. Но едва ли този самолет е щял да постигне могъщество във въздуха, ако не е уникалната му броня.
Авторът Виталий Мороз се е обърнал към архивни документи, които дават възможност да се разбере какъв труд са положили съветските учени, за да се създаде „летящият танк“.
Съветските пилоти се сблъскват с проблема на незащитеността на изтребителите още в Испанската гражданска война. В битките с „Месершмит“ те претърпяват сериозни загуби. И тогава пилотът- интернационалист Павел Шустов показва изобретателност. Той изрязва от борда на повреден брониран катер нещо като облегалка и я поставя зад пилотската седалка.
Идеята е оценена от главното командване и скоро е създадено серийно производство на бронирани облегалки. Те защитават добре от оловни куршуми, но бронебойните просто ги разпердушинват. Колкото и парадоксално да изглежда, свръх-издръжливата стомана се оказва крехка. След като откриват това, учените-специалисти по метала Сергей Кишкин и Николай Скляров се заемат да създадат нов тип авиационна броня. Според тяхната идея, тя трябва да съчетава твърдост и пластичност.
Така се появява хетерогенната броня, състояща се от два слоя. Лицевата страна по здравина е близка до сърцевината на бронебоен куршум. А задната част има пластични свойства.
Скоро разработката е оценена на върха и освен това ѝ се дава име. Ето какво пише за това Николай Скляров: „... Информацията за екранираната броня предизвика интерес у Й. В. Сталин, който веднага разбра основната ѝ идея - унищожаването на снаряда с един от елементите на броневата бариера - и попита: „За активна броня ли сте?“. Така се появи и терминът „Активна броня“. Преди това никой не намери такъв смислен и успешен термин, който да стане част от ежедневната практика на разработчиците на броня. И днес всички я използват, без да подозират, че авторът ѝ е Сталин.
Но ако за изтребителя бронираната облегалка е достатъчна, то за щурмовия самолет е нужно различно ниво на защита. В крайна сметка, той е обстрелван не само във въздуха, но и от земята. Но как да направим брониран самолет, без да влошим характеристиките му?
Сергей Илюшин се заема с тази трудна задача. И за да се посвети изцяло на проекта, той дори моли Сталин да го освободи от поста началник на Главна дирекция „Авиационна индустрия“.
Ето част от писмото му до вожда: „... днес е необходимо да се създаде брониран щурмови самолет или, с други думи, летящ танк, в който всички жизненоважни части да са бронирани. Съзнавайки необходимостта от такъв самолет, работих няколко месеца, за да разреша този труден проблем, резултатът от което е проектирането на брониран самолет-щурмовик... За осъществяването на този изключителен експеримент, който неизмеримо ще увеличи настъпателните способности на нашия щурмови самолет, като го направи способен да нанася съкрушителни удари по врага без загуби или с много малки загуби, ви моля да ме освободите от длъжността началник на Главната дирекция“.
По-рано конструкторите предлагат да се въведат бронирани елементи в готовата структура на самолета, но Илюшин избира друг, революционен метод - да се включи бронирания корпус в двигателната схема. Всички авиатори смятат този проект за нереален, наричат го авантюра, оплакват се на Сталин, но конструкторът е достатъчно закален да доведе делото до край.
И бронята наистина има нужда от такова закаляване! За да се направи това, се изисква метод на горещо щамповане на метала. След това закаляване чрез охлаждане. А ако процесът на охлаждане се забавя, стоманата не работи достатъчно силно. Специалистът може да определи температурата на метала: при 900-1050 градуса - е оранжев, при 730-800 – тъмно-вишнев, при 530-580 - тъмно кафяв. Нито един специалист няма да щампова почерняла плоча. Това е изключително опасно - може просто да експлодира. Но именно „черно“ щамповане е нужно за бронята на новия щурмовик. Методът е разработен от Кишкин и Скляров. През 1942 г. двамата учени са наградени със Сталинската премия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 СссереМ
Коментиран от #26, #35, #40, #53
13:16 27.07.2019
2 mediator37
Коментиран от #3, #5, #8
13:24 27.07.2019
3 САМОВАР
До коментар #2 от "mediator37":
Глупости .. макаровеца го крадат години по късно от Валтер ПП .. тогава са били с ТТ - крадено от Колт .Коментиран от #6
13:33 27.07.2019
4 Монгола
Коментиран от #16, #17, #45
13:48 27.07.2019
5 Гостилничаря
До коментар #2 от "mediator37":
И пломбите на летеца.....13:49 27.07.2019
6 Оръжеен спец
До коментар #3 от "САМОВАР":
Колт краде всичко от Белгийците - Наган!Коментиран от #9
13:51 27.07.2019
7 Borislav Popov
Коментиран от #10
13:54 27.07.2019
8 Перун
До коментар #2 от "mediator37":
А макарите на пилота дали се виждат14:04 27.07.2019
9 ПОЗНАВАЧ
До коментар #6 от "Оръжеен спец":
Интересно трилинейката Мосин - всъщност Мосин-Наган, а най-всъщност Наган откъде е крадена, как мислиш?14:24 27.07.2019
10 Мозъка
До коментар #7 от "Borislav Popov":
ти явно е със стелт технология, тъй като, въпреки многократните изследвания с ЯМР, скенер и рентген не е забелязан, нито е открит при извършване на трапанация. 😂 😂 😂 😂14:25 27.07.2019
11 стоян георгиев
Коментиран от #15, #19, #21
15:18 27.07.2019
12 такива ми ти работи
15:23 27.07.2019
13 ППТАБ
15:37 27.07.2019
14 Джейми Карагър
15:46 27.07.2019
15 Велизар Месарджиев
До коментар #11 от "стоян георгиев":
Щом е бил познат сред немската армия с прозвищата "Касапина" и "Месомелачката" трябва все на някого да е направил впечатление , а след 1942- 43г. - направо убийствено впечатление.Коментиран от #37
15:49 27.07.2019
16 outlander
До коментар #4 от "Монгола":
През 1853 г. англичанинът Джордж Кайли осъществява първия полет на човек с планер. През 1856 г. французинът Жан-Мари льо Бри прави първия полет, задвижван със сила. През 1883 г. американецът Джон Дж. Монтгомъри успява да извърши полет с планер, който може да се управлява. Първата добре документирана машина, която самостоятелно се отделя от земята и прави хоризонтален полет, се нарича „Flyer I“ и е построена в САЩ от братята Орвил и Уилбърт Райт, с която на 17 декември 1903 г. се извършва първия полет. През 1919 г. се извършват първите търговски полети – между САЩ и Канада. Първият човек, прелетял сам над Атлантическия океан без междинно кацане, е американеца Чарлз Линдберг. Това става на 20 май 1927 г. През цялото това време в пРосия, където волно диша человека, същите тия человеци са били крепостни селяни, на които дори парцалите на гърба им са собственост на господарите им, а имената са им служели единствено, за да знае Иван, че трябва да изрине обора, а Настя - да измие пода. През 1948 г., когато на 24 юни Съветският съюз спира електроснабдяването и поставя под сухопътна блокада контролираните от САЩ, Великобритания и Франция части на град Берлин - започва Берлинската блокада и периодът на Студената война. В отговор западните страни организират масови редовни превози и доставки чрез транспортни самолети до изолирания град. Извършват се 278 228 полета, които пренасят 2 326 406 тона стоки, храни и суровини, включително над 1,5 млн тона въглища за електроцКоментиран от #22, #55
16:05 27.07.2019
17 outlander
До коментар #4 от "Монгола":
Извършват се 278 228 полета, които пренасят 2 326 406 тона стоки, храни и суровини, включително над 1,5 млн тона въглища за електроцентралите. Неуспешната блокада е преустановена от СССР на 12 май 1949 г. А първият самолет, обиколил света без междинно кацане е Boeing B-50 „Lucky Lady II“, 1949 г. Толкоз за русофилистичните мечти на Монгола, че американците откриват авиацията в края на 1940 г.16:06 27.07.2019
18 дявола
16:09 27.07.2019
19 Чичо Тони
До коментар #11 от "стоян георгиев":
Единствената прилика между "щуката" и ИЛ-2, е че и двата са самолети. Всичко останало е от небето до земята.16:30 27.07.2019
20 Отвратен
16:30 27.07.2019
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Got
До коментар #16 от "outlander":
Вземи и прочети за Владимир Можайски, и тогава философствам.Коментиран от #24
16:48 27.07.2019
23 Кракра
А сухопътните сили са се придвижвали с американски камиони, джипове, локомотиви и вагони.
Ако не бяха американците, войната на Източния фронт щеше да приключи най-късно до 1943-а с пълна победа за Хитлер.
16:55 27.07.2019
24 outlander
До коментар #22 от "Got":
Можайски конструира самолет по собствен проект и със собствени средства. Първото му и единствено изпитание е на 20 юли 1882 г. когато по време на разбега самолетът се отделя от земята, но губи скорост и пада на крило при което получава сериозни повреди. Можайски се опитва да го ремонтира и да продължи изпитанията, но не успява поради липса на средства. След смъртта му синът на Можайски се опитва да продаде остатъците от самолета на правителството, но получава отказ. Толкоз за първия самолет на великая и могучая пРосия. Какво толкова велико имаше да чета, не разбрах, но научих, че опитът е бил пълен провал, както с всичко руско между другото.18:10 27.07.2019
25 Гост
18:10 27.07.2019
26 PlimP
До коментар #1 от "СссереМ":
вземи да почетеш малко книжки и тогава плещи глупости, русите винаги си биле пионери що се отнася до авиация, ракети, танкове, поцводници, автомати, ядрено оръжие, попадал съм на дкументален филм за студената война, американец разказваше как руснаците са биле десетилятия пред Америка по отношение на авиационно и ракетно инженерствоКоментиран от #30, #32, #33, #47
18:15 27.07.2019
27 PlimP
Коментиран от #36
18:17 27.07.2019
28 Информиран
18:35 27.07.2019
29 херодот
18:35 27.07.2019
30 SS14
До коментар #26 от "PlimP":
По-голяма глупост не бях чел. Ти още малко ще изкараш и Джибути като военен колос.18:35 27.07.2019
31 брикс
18:45 27.07.2019
32 SS14
До коментар #26 от "PlimP":
Русия винаги е била и все още е държава която изостава главомолно откъм технологии и авиация. Какви пионери какви пет лева ?! Руснаците винаги са с едно поколение изтребители след САЩ,, а вече дори и срещу САЩ да тичат немогат да ги стигнат.Коментиран от #34
18:46 27.07.2019
33 outlander
До коментар #26 от "PlimP":
Аз пък съм гледал филми, в които руски инженери разказват как са крали технологии на поразия и са се опитвали да разберат как работят, но в повечето случаи неуспешно и чистосърдечно признават, че технически пРосия изостава с десетилетия. Даже точно във Факти е имало не една и две статии, в които се казва, че руснаците са много зле не само при самолетите, но и флота им е в безобразно и окаяно състояние. Малко справки, с които ще добиеш представа какво джудже е пРосия: https://fakti.bg/world/393617-kolosalna-razlika-vav-voennite-budjeti-na-sasht-i-rusiahttps://www.dnes.bg/rusia/2018/09/24/za-tri-godini-svaleni-samoleti-helikopteri-rusiia-v-siriia.388688
19:02 27.07.2019
34 селянин 1
До коментар #32 от "SS14":
Да бе,за това вече едно десетилетие,союз вози,,краварите,,до мкс..19:14 27.07.2019
35 Коректор
До коментар #1 от "СссереМ":
Американците са измислили само технологията на надебеляването , затова са като прасета .19:33 27.07.2019
36 Някой
До коментар #27 от "PlimP":
Су-25 наричан Летящият Танк ,аналога на А-10Тъндарболт ,корема и крилата му са бронирани от долна страна ,и издържа на 30мм снаряд пряко попадение ,разполагаме с една такава ескадрила в България .19:45 27.07.2019
37 стоян георгиев
До коментар #15 от "Велизар Месарджиев":
я ми даи източник от мемоари на немски офицери дето са викали на тоя дръгел месомелачката или пък да са писали нещо от типа че именно пикиращите съветски бомбандировачи са причинили някакво боино поражение ,което е било съществено .съветските самолети са наи-слабото звено на съветската армия,след корабите им.толкова са гола вода че няма на къде.налага се съветските асове масово да се въоръжават с американски самолети за да отселеят.Коментиран от #41, #42
22:02 27.07.2019
38 Фриман
23:29 27.07.2019
39 Гостттт
Коментиран от #43
00:27 28.07.2019
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 ...
До коментар #37 от "стоян георгиев":
Ти изобщо не си наясно. Един ИЛ 2 с 60 касетъчни кумулативни бомби ПТАБ 2 с тегло 2,5 кг. е унищожавал колона танкове с един заход. Много пъти. Съветвам те да влсгаш повече усилия в четенето и да не се изказваш неподготвен.Коментиран от #48
07:09 28.07.2019
43 ЛА7
До коментар #39 от "Гостттт":
В края на войната се появява изтребителя ЛА- 7 , и къса прашките на всичко живо което е във въздуха. Руските пилоти буквално си играят с немците. Приемат боя при всякакви позиции , положения , и дори при неблагоприятни числени съотношения разбиват немските самолети и ги обръщат в бягство . Много руски пилоти стават асове , и натрупват сериозни бройки германски самолети в последните месеци на войната. Два американски изтребителя "Мустанг" са имали глупостта да объркат самолета на Кожедуб с германски , и Кожедуб бързо ги изпраща обратно при великият бял баща. В началото на войната един ИЛ-2 има преживяемост от около 3 полета. В края на войната около 80 полета. В битката при Сталинград , германският ас - Гюнтер Раал казва следното, във връзка с появата на ЛА-3 - руснаците много бързо се учат .Коментиран от #44
08:07 28.07.2019
44 информиран
До коментар #43 от "ЛА7":
Абсолютно вярно. Все пак в края на войната германците са качвали на отличния Фоке Вулф 190 сополанковци с опит колкото да станат учебни мишени. Само че Ме 262 по това време е изпреварвал Ла 7 като пътен знак, с около 200 км/ч надвишавайки максималната му скорост. И руснаците и американците в края на войната са били безнадежно технологично остарели спрямо германците. Но това бързо е преодоляно след прибирането на конструкторите. Руснаците са пренасяли целите кабинети на конструкторите с най-малките детайли, за да се чувстват уютно зад Урал. После когато стажантите инженери са научили каквото могат, германците са изпроводени поради липса на необходимост. Доста от тях остават доживот. Една от причините от 250 хиляди пленени германци под Сталинград сслед войната да се завърнат само 5 хиляди е че много от тях се женят в СССР и остават там. Зад Урал е пълно с потомствени германци.Коментиран от #51
09:50 28.07.2019
45 Геро
До коментар #4 от "Монгола":
Шест аварирали B29 от бомбардировките над Япония и приземени на съветска територия стават основа на руската бомбардировъчна авиация с далечен обхват. Разглобени и прекопирани уж. Получават се самолети (Ту-4) с много лоши характеристики, просто защото технологично руснаците са били много изостанали. Във всяко едно отношение. Минало е доста време за да наваксват.Коментиран от #46
10:05 28.07.2019
46 изумен
До коментар #45 от "Геро":
Поръчката на Сталин е била " да се копира всичко ". В товарния отсек е имало забравен фотоапарат на член от екипажа. Той също е копиран и така се появява фотоапарата "Зоркий". Но тези Ту са били за закърпване на ситуацията. Основните усилия са били насочени към реактивните технологии, по-точно двигателя Ролс Ройс, чийто лиценз англичаните продават на СССР и така индиректно създават Миг 15.10:19 28.07.2019
47 Спиро
До коментар #26 от "PlimP":
Трябва да ти обясни някой, какво означава думата “пионер”.Това не е червена връзка и значка на Ленин.
10:19 28.07.2019
48 стоян георгиев
До коментар #42 от "...":
другарю,понамали книгите от типа как се каляваше стоманата и вземи да попрочетеш нещо дето 1986 година бе извън информиранността ти.тва е мои съвет към всички тълкователи на историята напомпани със съветските лъжи дето ни се повтаряха до 90 година. попрочети мемоарите на немските военни.всеки немец бил се на източния фронт е оставил такива и са достъпни.от прост воиник до генерал.съветски мемоари за съжаление няма ,освен тези на жуков които са пълен смях,предвид хилядите умишлени лъжи в тях.та ако попрочетеш немските мемоари ще видиш от какво се е страхувала немската армия ,но авиацията и въпросния дръгел не е бил сред тях.и още един съвет другар.не мери съветските военни машини по компоненти.танка имал наи-дебела броня да речем!!!и кво,като мерните му уреди са пълен смях,скоростната му кутия и прецакана от нова и му се вклиняват маса системи.същото е и с тоя дръгел.имал броня!!!!ами супер,но тва че е бил неточен ,бавен и неефективен,дали е било от значение,а другар?руснаците имат повече самолети от всички воюващи в европа взети заедно без сащ,но се молят за американски такива на които качват добрите си летци.що така бе другар?отговори ми конкретно!няма нужда да влизаш от лъжа в лъжа и да се налага да ти обяснявам 1000 работи!11:19 28.07.2019
49 стоян георгиев
ето кво е правила немската щука.другари намерете ми съветски пилот постигнал тва с летящия танк!само да поясня че летенето със съветския летящ танк само по себе си е било смъртна присъда.средно един летящ танк е имал 26 полета,а пилота след 10 ти я е получавал орден.при нападението си над ссср немците са имали огромното количество от 300 щуки.та другари я сравняваите нивото на ефективност!смях!
11:41 28.07.2019
50 Отвратен
12:02 28.07.2019
51 5 месеца
До коментар #44 от "информиран":
Изпреварвал го е , и само толкова , колкото да го размине и загуби , без да може да го уцели. Това е безспорно една революционна идея , но на този етап , много лошо изпълнена , и това е съвсем нормално , германците са бързали да създадат оръжие , което да реши войната , но се е получило оръжие , което не може да маневрира , и при излитане и кацане се разбива , и от това са му били основните загуби. Обективно трябва да кажем, че и съюзниците имат своите разработки на реактивна авиация , макар и на този етап да са били леко изоставащи , или германците прекалено бързащи. Англичаните са били също водещи с реактивната тяга , но залагат на сигурността, и големият брой добри и сигурни витлови самолети. Те могат да си го позволят , а германците , които загубиха войната в първите 5 месеца в Русия - не. Германците ползват своите самолети в Русия изцяло като фронтова помощ - летяща артилерия на бойното поле, заети с това Луфтвафе не успява да се справи с отстъпващите във вътрешността армии. Не успява да порази евакуационните колони от хора ,заводи , и суровини , не успява да порази обратните ешелони от армии и техника , които идват от вътрешността. Не успяват да смажат крупните градове Москва , Ленинград , които са жизнено важни в големият руски организъм , и дават сили на руснаците да се съпротивляват, до пълното германско изтощение.13:10 28.07.2019
52 На някой да ли му пука за тази статия
Журналите от,, факти,, да не са зомбита
20:45 28.07.2019
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Един
08:34 29.07.2019
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 ДОКО
Коментиран от #57
08:17 30.07.2019
57 стоян георгиев
До коментар #56 от "ДОКО":
тва сигурно е някакъв нов виц?металургията на руснаците е видяхме в кремиковци или червена могила.а самостоятелното руско печелене на воината е повече от смешно.дори в съветската армия другар руснаците са само около 50% .няма да обяснявам че целия немски флот ,е ангажиран длеч от руснаците както и половината авиация и около половината от личния състав.няма да споенавам че 90% от съветските камиони са били подарък ,заедно с локомотивите за влаковете ,консервите ,каучука...та вица е смешен няма спор!18:17 30.07.2019
58 Валонеца
11:53 31.07.2019
59 Съдията Дред
11:01 31.08.2020