27 Юли, 2019 13:11 14 612 59

Летящият танк – разкриха тайната на легендарния Ил-2

  • ил-2-
  • самолет-
  • история-
  • тайна
Летящият танк – разкриха тайната на легендарния Ил-2 - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Материал от Поглед.инфо

Щурмовикът Ил-2 е една от легендите на Великата отечествена война. Той ужасява врага, заради което се нарича „черна смърт“. Но едва ли този самолет е щял да постигне могъщество във въздуха, ако не е уникалната му броня.

Авторът Виталий Мороз се е обърнал към архивни документи, които дават възможност да се разбере какъв труд са положили съветските учени, за да се създаде „летящият танк“.

Съветските пилоти се сблъскват с проблема на незащитеността на изтребителите още в Испанската гражданска война. В битките с „Месершмит“ те претърпяват сериозни загуби. И тогава пилотът- интернационалист Павел Шустов показва изобретателност. Той изрязва от борда на повреден брониран катер нещо като облегалка и я поставя зад пилотската седалка.

Идеята е оценена от главното командване и скоро е създадено серийно производство на бронирани облегалки. Те защитават добре от оловни куршуми, но бронебойните просто ги разпердушинват. Колкото и парадоксално да изглежда, свръх-издръжливата стомана се оказва крехка. След като откриват това, учените-специалисти по метала Сергей Кишкин и Николай Скляров се заемат да създадат нов тип авиационна броня. Според тяхната идея, тя трябва да съчетава твърдост и пластичност.

Така се появява хетерогенната броня, състояща се от два слоя. Лицевата страна по здравина е близка до сърцевината на бронебоен куршум. А задната част има пластични свойства.

Скоро разработката е оценена на върха и освен това ѝ се дава име. Ето какво пише за това Николай Скляров: „... Информацията за екранираната броня предизвика интерес у Й. В. Сталин, който веднага разбра основната ѝ идея - унищожаването на снаряда с един от елементите на броневата бариера - и попита: „За активна броня ли сте?“. Така се появи и терминът „Активна броня“. Преди това никой не намери такъв смислен и успешен термин, който да стане част от ежедневната практика на разработчиците на броня. И днес всички я използват, без да подозират, че авторът ѝ е Сталин.

Но ако за изтребителя бронираната облегалка е достатъчна, то за щурмовия самолет е нужно различно ниво на защита. В крайна сметка, той е обстрелван не само във въздуха, но и от земята. Но как да направим брониран самолет, без да влошим характеристиките му?

Сергей Илюшин се заема с тази трудна задача. И за да се посвети изцяло на проекта, той дори моли Сталин да го освободи от поста началник на Главна дирекция „Авиационна индустрия“.

Ето част от писмото му до вожда: „... днес е необходимо да се създаде брониран щурмови самолет или, с други думи, летящ танк, в който всички жизненоважни части да са бронирани. Съзнавайки необходимостта от такъв самолет, работих няколко месеца, за да разреша този труден проблем, резултатът от което е проектирането на брониран самолет-щурмовик... За осъществяването на този изключителен експеримент, който неизмеримо ще увеличи настъпателните способности на нашия щурмови самолет, като го направи способен да нанася съкрушителни удари по врага без загуби или с много малки загуби, ви моля да ме освободите от длъжността началник на Главната дирекция“.

По-рано конструкторите предлагат да се въведат бронирани елементи в готовата структура на самолета, но Илюшин избира друг, революционен метод - да се включи бронирания корпус в двигателната схема. Всички авиатори смятат този проект за нереален, наричат го авантюра, оплакват се на Сталин, но конструкторът е достатъчно закален да доведе делото до край.

И бронята наистина има нужда от такова закаляване! За да се направи това, се изисква метод на горещо щамповане на метала. След това закаляване чрез охлаждане. А ако процесът на охлаждане се забавя, стоманата не работи достатъчно силно. Специалистът може да определи температурата на метала: при 900-1050 градуса - е оранжев, при 730-800 – тъмно-вишнев, при 530-580 - тъмно кафяв. Нито един специалист няма да щампова почерняла плоча. Това е изключително опасно - може просто да експлодира. Но именно „черно“ щамповане е нужно за бронята на новия щурмовик. Методът е разработен от Кишкин и Скляров. През 1942 г. двамата учени са наградени със Сталинската премия.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 СссереМ

    51 174 Отговор
    То заради тези недоразумения се молиха на САЩ да им дадат технологии,самолети и заводи че бирата в Москва да не стане 5 райхмарки.

    Коментиран от #26, #35, #40, #53

  • 2 mediator37

    76 65 Отговор
    В началото на войната всичките самолети на СССР са дървени, което ще рече, че СССР първи са открили стелт-технологията. Самальот невидимка- на радара се виждат само пироните и макаровеца на пилота.

    Коментиран от #3, #5, #8

  • 3 САМОВАР

    57 59 Отговор

    До коментар #2 от "mediator37":

    Глупости .. макаровеца го крадат години по късно от Валтер ПП .. тогава са били с ТТ - крадено от Колт .

    Коментиран от #6

  • 4 Монгола

    68 34 Отговор
    Америте откриват авиацията чек в края на 1940 г. до преди това са летели само на балони от които са наюдавали руските дървени самолети!

    Коментиран от #16, #17, #45

  • 5 Гостилничаря

    24 7 Отговор

    До коментар #2 от "mediator37":

    И пломбите на летеца.....
  • 6 Оръжеен спец

    66 7 Отговор

    До коментар #3 от "САМОВАР":

    Колт краде всичко от Белгийците - Наган!

    Коментиран от #9

  • 7 Borislav Popov

    20 47 Отговор
    Поглед.инфо повръща поредната доза пропаганда, а рублофилнята гладно изяждат всичко.

    Коментиран от #10

  • 8 Перун

    19 2 Отговор

    До коментар #2 от "mediator37":

    А макарите на пилота дали се виждат
  • 9 ПОЗНАВАЧ

    13 13 Отговор

    До коментар #6 от "Оръжеен спец":

    Интересно трилинейката Мосин - всъщност Мосин-Наган, а най-всъщност Наган откъде е крадена, как мислиш?
  • 10 Мозъка

    13 5 Отговор

    До коментар #7 от "Borislav Popov":

    ти явно е със стелт технология, тъй като, въпреки многократните изследвания с ЯМР, скенер и рентген не е забелязан, нито е открит при извършване на трапанация. 😂 😂 😂 😂
  • 11 стоян георгиев

    22 35 Отговор
    летящия танк е същото като пълзящия самолет.демек пълен смях.няма немски висш офицер или дори от среден клас такъв на които да му е направило впечетление нещо от съветската авиация.тия щурмови самолети е трябвало да конкурират немските щуки,но няма място за сравнение на едните с другите като ефективност.та в небето няма нужда от танкове ,а от самолети.

    Коментиран от #15, #19, #21

  • 12 такива ми ти работи

    33 22 Отговор
    Първият многомоторен самолет е изобретен от Игор Сикорски,тогава,когато братя Райт са надували балон-а си. Първият танков дизел също е руски. Американците допускат окачването на Кристи/американски инженер-конструктор/ на танковата верига да попадне в ръцете на руснаците. Оттогава,та и досега всички танкове ползват това окачване.Все едно окачването на МаКФерсон да е руски патент. Тъпите кравари са изнесли целият архив на Пенемюнде,барабар с Вернер фон Браун и сътрудниците му,но като че ли ги е домързяло да отскочат до Тюрингия та да завлекат със себе си и Хуго Шмайзер. Сега най-известния автомат АК-47 щеше да е американски.
  • 13 ППТАБ

    31 4 Отговор
    Всъщност този самолет , едва ли е щял да постигне господство във въздуха , ако не е бил произведен в 36 000 броя , и когато Илюшин поправя една своя грешка , от първите модели , и поставя втори човек зад гърба на пилота .По време на нападението "Барбароса " СССР има около 250бр. ИЛ-2 първичен модел. И те не могат да окажат съществено влияние над настъпващата германска маса от хора и техника. По време на войната , самолетите непрекъснато се усъвършенстват , и пред Курск нанасят най тежките поражения на армиите на вермахта .
  • 14 Джейми Карагър

    31 1 Отговор
    Виждам доста грешки в статията! Първата е, че Илюшин моли Сталин да го освободи от Главната дирекция "Авиационна индустрия". Това не е вярно! Илюшин моли да бъде освободен от длъжността "Началник на 1-во Главно управление на Народния комисариат по отбранителна промишленост". Това са две различни неща! Втора грешка е, че според драскача на статията, Илюшин включва бронята в двигателната схема. Може ли някой да ми обясни самолетът ли се вгражда в двигателя или двигателят в самолета?! Иначе, самият самолёт е доста уважаван от германците, които са го наричали "Касапинът", "Месомелачката", "Бетонния" и т.н., явно заради резултатите в небето. Е, в началото не оправдава очакванията, но после...
  • 15 Велизар Месарджиев

    34 2 Отговор

    До коментар #11 от "стоян георгиев":

    Щом е бил познат сред немската армия с прозвищата "Касапина" и "Месомелачката" трябва все на някого да е направил впечатление , а след 1942- 43г. - направо убийствено впечатление.

    Коментиран от #37

  • 16 outlander

    21 13 Отговор

    До коментар #4 от "Монгола":

    През 1853 г. англичанинът Джордж Кайли осъществява първия полет на човек с планер. През 1856 г. французинът Жан-Мари льо Бри прави първия полет, задвижван със сила. През 1883 г. американецът Джон Дж. Монтгомъри успява да извърши полет с планер, който може да се управлява. Първата добре документирана машина, която самостоятелно се отделя от земята и прави хоризонтален полет, се нарича „Flyer I“ и е построена в САЩ от братята Орвил и Уилбърт Райт, с която на 17 декември 1903 г. се извършва първия полет. През 1919 г. се извършват първите търговски полети – между САЩ и Канада. Първият човек, прелетял сам над Атлантическия океан без междинно кацане, е американеца Чарлз Линдберг. Това става на 20 май 1927 г. През цялото това време в пРосия, където волно диша человека, същите тия человеци са били крепостни селяни, на които дори парцалите на гърба им са собственост на господарите им, а имената са им служели единствено, за да знае Иван, че трябва да изрине обора, а Настя - да измие пода. През 1948 г., когато на 24 юни Съветският съюз спира електроснабдяването и поставя под сухопътна блокада контролираните от САЩ, Великобритания и Франция части на град Берлин - започва Берлинската блокада и периодът на Студената война. В отговор западните страни организират масови редовни превози и доставки чрез транспортни самолети до изолирания град. Извършват се 278 228 полета, които пренасят 2 326 406 тона стоки, храни и суровини, включително над 1,5 млн тона въглища за електроц

    Коментиран от #22, #55

  • 17 outlander

    22 11 Отговор

    До коментар #4 от "Монгола":

    Извършват се 278 228 полета, които пренасят 2 326 406 тона стоки, храни и суровини, включително над 1,5 млн тона въглища за електроцентралите. Неуспешната блокада е преустановена от СССР на 12 май 1949 г. А първият самолет, обиколил света без междинно кацане е Boeing B-50 „Lucky Lady II“, 1949 г. Толкоз за русофилистичните мечти на Монгола, че американците откриват авиацията в края на 1940 г.
  • 18 дявола

    5 5 Отговор
    Тръмп да гледа и да се облизва че няма да опита от това сладко
  • 19 Чичо Тони

    13 1 Отговор

    До коментар #11 от "стоян георгиев":

    Единствената прилика между "щуката" и ИЛ-2, е че и двата са самолети. Всичко останало е от небето до земята.
  • 20 Отвратен

    21 12 Отговор
    Германците са наричали този самолет "касапина", "гърбавия" и "черната смърт" . Това по повод мнението по-горе, че не били впечатлявали немските офицери. Този самолет е най-сваляния, но и най-ефективния в производството на немски вдовици. Пехотата му е била много благодарна, а впоследствие и вдовиците, защото най-накрая са разбрали какво е истински секс!
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Got

    6 6 Отговор

    До коментар #16 от "outlander":

    Вземи и прочети за Владимир Можайски, и тогава философствам.

    Коментиран от #24

  • 23 Кракра

    22 29 Отговор
    Цялата съветска авиация по време на войната се е крепяла на американските самолети, руските асове до един са летели на такива.
    А сухопътните сили са се придвижвали с американски камиони, джипове, локомотиви и вагони.
    Ако не бяха американците, войната на Източния фронт щеше да приключи най-късно до 1943-а с пълна победа за Хитлер.
  • 24 outlander

    15 12 Отговор

    До коментар #22 от "Got":

    Можайски конструира самолет по собствен проект и със собствени средства. Първото му и единствено изпитание е на 20 юли 1882 г. когато по време на разбега самолетът се отделя от земята, но губи скорост и пада на крило при което получава сериозни повреди. Можайски се опитва да го ремонтира и да продължи изпитанията, но не успява поради липса на средства. След смъртта му синът на Можайски се опитва да продаде остатъците от самолета на правителството, но получава отказ. Толкоз за първия самолет на великая и могучая пРосия. Какво толкова велико имаше да чета, не разбрах, но научих, че опитът е бил пълен провал, както с всичко руско между другото.
  • 25 Гост

    19 10 Отговор
    Страховит самолет за времето си... Наследниците МИГ и Су приличат на птички ...имат съвършена обрекаемост и летателност ,дори и да откажат двата двигателя....а Ф-ките приличат на ковчези...имат само един двигател...във въздуха ги държи единствено електрониката...
  • 26 PlimP

    19 10 Отговор

    До коментар #1 от "СссереМ":

    вземи да почетеш малко книжки и тогава плещи глупости, русите винаги си биле пионери що се отнася до авиация, ракети, танкове, поцводници, автомати, ядрено оръжие, попадал съм на дкументален филм за студената война, американец разказваше как руснаците са биле десетилятия пред Америка по отношение на авиационно и ракетно инженерство

    Коментиран от #30, #32, #33, #47

  • 27 PlimP

    11 3 Отговор
    друг самолет наричан "летящият танк" е Су 34

    Коментиран от #36

  • 28 Информиран

    8 1 Отговор
    Преди да започнат да ги правят съъ стрелец, руснаците са забивали отзад стърчаща тояга и известно време е вършило работа. После германците се усетили, ама вече тоягата била истинска картечница. Тъй като само пилотската седалка е бронирана на всеки пилот са загивали 2,5 стрелеца. Най-опитният пилот на този самолет е генерал Беда, който боядисвал с две бели ивици отдолу крилата на неговата ескадрила. Германците са знаели за него и са имали суеверен страх от самолет с две ивици.
  • 29 херодот

    9 1 Отговор
    Само не се разбира какъв е двигателя ? То с моторче за Як летящ танк нестава....
  • 30 SS14

    4 8 Отговор

    До коментар #26 от "PlimP":

    По-голяма глупост не бях чел. Ти още малко ще изкараш и Джибути като военен колос.
  • 31 брикс

    16 14 Отговор
    Всичките военни технологий и разработки след края на 1945 са дело на хилядите пленени немски учени и инженери. Манфред фон Ардене създава руската ядрена бомба ,а Сталин го боготвори и му се кланя.Руската ракетна програма,самолетостроенето,а дори и АК-47 са немско дело.
  • 32 SS14

    11 18 Отговор

    До коментар #26 от "PlimP":

    Русия винаги е била и все още е държава която изостава главомолно откъм технологии и авиация. Какви пионери какви пет лева ?! Руснаците винаги са с едно поколение изтребители след САЩ,, а вече дори и срещу САЩ да тичат немогат да ги стигнат.

    Коментиран от #34

  • 33 outlander

    12 13 Отговор

    До коментар #26 от "PlimP":

    Аз пък съм гледал филми, в които руски инженери разказват как са крали технологии на поразия и са се опитвали да разберат как работят, но в повечето случаи неуспешно и чистосърдечно признават, че технически пРосия изостава с десетилетия. Даже точно във Факти е имало не една и две статии, в които се казва, че руснаците са много зле не само при самолетите, но и флота им е в безобразно и окаяно състояние. Малко справки, с които ще добиеш представа какво джудже е пРосия: https://fakti.bg/world/393617-kolosalna-razlika-vav-voennite-budjeti-na-sasht-i-rusia
    https://www.dnes.bg/rusia/2018/09/24/za-tri-godini-svaleni-samoleti-helikopteri-rusiia-v-siriia.388688
  • 34 селянин 1

    14 7 Отговор

    До коментар #32 от "SS14":

    Да бе,за това вече едно десетилетие,союз вози,,краварите,,до мкс..
  • 35 Коректор

    18 6 Отговор

    До коментар #1 от "СссереМ":

    Американците са измислили само технологията на надебеляването , затова са като прасета .
  • 36 Някой

    14 2 Отговор

    До коментар #27 от "PlimP":

    Су-25 наричан Летящият Танк ,аналога на А-10Тъндарболт ,корема и крилата му са бронирани от долна страна ,и издържа на 30мм снаряд пряко попадение ,разполагаме с една такава ескадрила в България .
  • 37 стоян георгиев

    4 13 Отговор

    До коментар #15 от "Велизар Месарджиев":

    я ми даи източник от мемоари на немски офицери дето са викали на тоя дръгел месомелачката или пък да са писали нещо от типа че именно пикиращите съветски бомбандировачи са причинили някакво боино поражение ,което е било съществено .съветските самолети са наи-слабото звено на съветската армия,след корабите им.толкова са гола вода че няма на къде.налага се съветските асове масово да се въоръжават с американски самолети за да отселеят.

    Коментиран от #41, #42

  • 38 Фриман

    11 3 Отговор
    Съветската авиация не включваше само ил-2, той е действал в специалните операции само. Вижте също така самолетите на ЯК-3/9, МИГ-3, ЛА-5, ТУ-1, който ги защитаваха по време на операция. А също така и други бомбордировачи, като Пе-2, Су-2/4, АНТ-6/40 и безбройно количество други самолети, предназначени за всякакви задачи. Няма кой да се сравни със съветските разработки, защото никаква друга държава не практикувала създаване на конструкторските бюрата в затвори/шаражки/. А между другото, голям прогресс идва именно оттам!
  • 39 Гостттт

    3 7 Отговор
    Пълен смех като повечето руски бангии

    Коментиран от #43

  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 ...

    11 4 Отговор

    До коментар #37 от "стоян георгиев":

    Ти изобщо не си наясно. Един ИЛ 2 с 60 касетъчни кумулативни бомби ПТАБ 2 с тегло 2,5 кг. е унищожавал колона танкове с един заход. Много пъти. Съветвам те да влсгаш повече усилия в четенето и да не се изказваш неподготвен.

    Коментиран от #48

  • 43 ЛА7

    9 4 Отговор

    До коментар #39 от "Гостттт":

    В края на войната се появява изтребителя ЛА- 7 , и къса прашките на всичко живо което е във въздуха. Руските пилоти буквално си играят с немците. Приемат боя при всякакви позиции , положения , и дори при неблагоприятни числени съотношения разбиват немските самолети и ги обръщат в бягство . Много руски пилоти стават асове , и натрупват сериозни бройки германски самолети в последните месеци на войната. Два американски изтребителя "Мустанг" са имали глупостта да объркат самолета на Кожедуб с германски , и Кожедуб бързо ги изпраща обратно при великият бял баща. В началото на войната един ИЛ-2 има преживяемост от около 3 полета. В края на войната около 80 полета. В битката при Сталинград , германският ас - Гюнтер Раал казва следното, във връзка с появата на ЛА-3 - руснаците много бързо се учат .

    Коментиран от #44

  • 44 информиран

    6 0 Отговор

    До коментар #43 от "ЛА7":

    Абсолютно вярно. Все пак в края на войната германците са качвали на отличния Фоке Вулф 190 сополанковци с опит колкото да станат учебни мишени. Само че Ме 262 по това време е изпреварвал Ла 7 като пътен знак, с около 200 км/ч надвишавайки максималната му скорост. И руснаците и американците в края на войната са били безнадежно технологично остарели спрямо германците. Но това бързо е преодоляно след прибирането на конструкторите. Руснаците са пренасяли целите кабинети на конструкторите с най-малките детайли, за да се чувстват уютно зад Урал. После когато стажантите инженери са научили каквото могат, германците са изпроводени поради липса на необходимост. Доста от тях остават доживот. Една от причините от 250 хиляди пленени германци под Сталинград сслед войната да се завърнат само 5 хиляди е че много от тях се женят в СССР и остават там. Зад Урал е пълно с потомствени германци.

    Коментиран от #51

  • 45 Геро

    5 3 Отговор

    До коментар #4 от "Монгола":

    Шест аварирали B29 от бомбардировките над Япония и приземени на съветска територия стават основа на руската бомбардировъчна авиация с далечен обхват. Разглобени и прекопирани уж. Получават се самолети (Ту-4) с много лоши характеристики, просто защото технологично руснаците са били много изостанали. Във всяко едно отношение. Минало е доста време за да наваксват.

    Коментиран от #46

  • 46 изумен

    4 2 Отговор

    До коментар #45 от "Геро":

    Поръчката на Сталин е била " да се копира всичко ". В товарния отсек е имало забравен фотоапарат на член от екипажа. Той също е копиран и така се появява фотоапарата "Зоркий". Но тези Ту са били за закърпване на ситуацията. Основните усилия са били насочени към реактивните технологии, по-точно двигателя Ролс Ройс, чийто лиценз англичаните продават на СССР и така индиректно създават Миг 15.
  • 47 Спиро

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "PlimP":

    Трябва да ти обясни някой, какво означава думата “пионер”.
    Това не е червена връзка и значка на Ленин.
  • 48 стоян георгиев

    1 5 Отговор

    До коментар #42 от "...":

    другарю,понамали книгите от типа как се каляваше стоманата и вземи да попрочетеш нещо дето 1986 година бе извън информиранността ти.тва е мои съвет към всички тълкователи на историята напомпани със съветските лъжи дето ни се повтаряха до 90 година. попрочети мемоарите на немските военни.всеки немец бил се на източния фронт е оставил такива и са достъпни.от прост воиник до генерал.съветски мемоари за съжаление няма ,освен тези на жуков които са пълен смях,предвид хилядите умишлени лъжи в тях.та ако попрочетеш немските мемоари ще видиш от какво се е страхувала немската армия ,но авиацията и въпросния дръгел не е бил сред тях.и още един съвет другар.не мери съветските военни машини по компоненти.танка имал наи-дебела броня да речем!!!и кво,като мерните му уреди са пълен смях,скоростната му кутия и прецакана от нова и му се вклиняват маса системи.същото е и с тоя дръгел.имал броня!!!!ами супер,но тва че е бил неточен ,бавен и неефективен,дали е било от значение,а другар?руснаците имат повече самолети от всички воюващи в европа взети заедно без сащ,но се молят за американски такива на които качват добрите си летци.що така бе другар?отговори ми конкретно!няма нужда да влизаш от лъжа в лъжа и да се налага да ти обяснявам 1000 работи!
  • 49 стоян георгиев

    2 3 Отговор
    https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%B0%D0%BD%D1%81_%D0%A3%D0%BB%D1%80%D0%B8%D1%85_%D0%A0%D1%83%D0%B4%D0%B5%D0%BB
    ето кво е правила немската щука.другари намерете ми съветски пилот постигнал тва с летящия танк!само да поясня че летенето със съветския летящ танк само по себе си е било смъртна присъда.средно един летящ танк е имал 26 полета,а пилота след 10 ти я е получавал орден.при нападението си над ссср немците са имали огромното количество от 300 щуки.та другари я сравняваите нивото на ефективност!смях!
  • 50 Отвратен

    3 0 Отговор
    Смешен си.
  • 51 5 месеца

    6 0 Отговор

    До коментар #44 от "информиран":

    Изпреварвал го е , и само толкова , колкото да го размине и загуби , без да може да го уцели. Това е безспорно една революционна идея , но на този етап , много лошо изпълнена , и това е съвсем нормално , германците са бързали да създадат оръжие , което да реши войната , но се е получило оръжие , което не може да маневрира , и при излитане и кацане се разбива , и от това са му били основните загуби. Обективно трябва да кажем, че и съюзниците имат своите разработки на реактивна авиация , макар и на този етап да са били леко изоставащи , или германците прекалено бързащи. Англичаните са били също водещи с реактивната тяга , но залагат на сигурността, и големият брой добри и сигурни витлови самолети. Те могат да си го позволят , а германците , които загубиха войната в първите 5 месеца в Русия - не. Германците ползват своите самолети в Русия изцяло като фронтова помощ - летяща артилерия на бойното поле, заети с това Луфтвафе не успява да се справи с отстъпващите във вътрешността армии. Не успява да порази евакуационните колони от хора ,заводи , и суровини , не успява да порази обратните ешелони от армии и техника , които идват от вътрешността. Не успяват да смажат крупните градове Москва , Ленинград , които са жизнено важни в големият руски организъм , и дават сили на руснаците да се съпротивляват, до пълното германско изтощение.
  • 52 На някой да ли му пука за тази статия

    0 0 Отговор
    И за техните коментари.
    Журналите от,, факти,, да не са зомбита
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Един

    0 0 Отговор
    Това съм го чел в "Моделист-конструктор" или някое от подобните руски издания от 1976 - 79г. Никаква тайна не е!
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 ДОКО

    2 0 Отговор
    В ОБЛАСТТА НА МЕТАЛУРГИЯТА И МЕТАЛОЗНАНИЕТО НЕМА И НИКОГА НЕМА ДА ИМА ПО ГОЛЕМИ СПЕЦОВЕ ОТ РУСНАЦИТЕ ПИЧОВЕ..НО ПОНЕЖЕ СТЕ МАЛКОГРАМОТНИ И ЧЕТЕНЕ САМО ТЪПОТИИ СТЕ МНООГО ДАЛЕЧ ОТ НЕЩАТА..РУСИЯ ПЕЧЕЛИ ВОЙНАТА С ГЕРМАНИЯ САМ САМИЧКА И ДОРИ ОЩЕ ОТТОГАВА ИМА РЕВОЛЮЦИОННИ РАЗРАБОТКИ..

    Коментиран от #57

  • 57 стоян георгиев

    0 2 Отговор

    До коментар #56 от "ДОКО":

    тва сигурно е някакъв нов виц?металургията на руснаците е видяхме в кремиковци или червена могила.а самостоятелното руско печелене на воината е повече от смешно.дори в съветската армия другар руснаците са само около 50% .няма да обяснявам че целия немски флот ,е ангажиран длеч от руснаците както и половината авиация и около половината от личния състав.няма да споенавам че 90% от съветските камиони са били подарък ,заедно с локомотивите за влаковете ,консервите ,каучука...та вица е смешен няма спор!
  • 58 Валонеца

    0 1 Отговор
    Изобщо руснак и технология в едно изречение не могат да съществуват!
  • 59 Съдията Дред

    0 0 Отговор
    Бронята наистина помага, но за да е успешен като противотанков щурмови самолет, тайната е друга - в кумулативните заряди. Всеки от тях по 1.5 кг, в 4 касети. Като ги пуснат, и покриват площ с размер 15 м на 200 м, ако там има танк, гарантирано получава поне един удар. В зависимост от мястото на контакт танка или е тотална щета, или е за ремонт в завода.