Разходът на гориво на автомобила тревожи много автомобилисти, тъй като пряко се отразява на портфейла на собственика, особено сега, когато бензинът и дизелът вече гонят 2.5- лв. Доказано е, че агресивното шофиране може да увеличи разхода на гориво с до 15%, а използването на неподходящо двигателно масло с до 10%.
За да се научите как да пестите гориво, трябва да започнете да шофирате без резки ускорения и спирания. Препоръчително е също да се използва само висококачествено гориво и в никакъв случай да не се намалява октановото число. Трябва да се спазва, това, което е посочено от производителя.
Задължително е и да сменяте свещите и филтрите своевременно. Трябва да се помни, че амортизиран акумулатор задържа по-зле заряда и отнема повече време за зареждане. Когато електрониката види нисък заряд на батерията, тя се опитва да достави повече гориво, за да завърти генератора по-бързо и по този начин да попълни заряда на батерията по-бързо.
Ниското налягане в гумите увеличава съпротивлението, което от своя страна увеличава разхода на гориво. Неправилните размери на гумите се отразяват негативно на разхода. Правилото е: помпайте гумите с една десета над преписанието - но не с повече.
Струва си да се отбележи, че разходът на гориво може да бъде повлиян и от отворен покрив, прозорци, багажник на покрива, допълнително оборудване, климатик и дори от мощна аудио система, която претоварва генератора.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 зуев
Коментиран от #6, #21
12:20 20.12.2021
2 Знайко
Коментиран от #4
12:30 20.12.2021
3 Беридеев
Коментиран от #22
12:30 20.12.2021
4 зуев
До коментар #2 от "Знайко":
Нещо не си в час.Намаляването на октановото число при автомобили със висока степен на компресия в цилиндрите води до детонации,които повреждат двигателя.Ако беше писал,че бензин 100 октана се равнява на 95 значи бензинджиите правят мошенгии.Това е обаче съвсем друга бира.Коментиран от #8, #17
12:41 20.12.2021
5 Интересно
12:41 20.12.2021
6 Софиянец
До коментар #1 от "зуев":
"светнати фарове през деня" ... Увеличава разхода но с малко. Но предпазва от друг огромен разход за автотенекеджия, лекари хирурзи и трявматолози ... понякога от принудителна покупка на "нов" автомобил. А в някои случаи спасява от покупка на инвалидна количка и дори последно преждевременно возене в катафалка. На извънградско смятам, че задължително трябва да се кара със включени фарове. Особено извън магистралите. В града където скоростта е ниска до 50 км/ч и когато времето е хубаво може и без фарове. Но когато времето е лошо дъжд, сняг, мъгла, тъмнина ... И на Цариградско, на Тодор Александров, бул. Сливница=Европа, на околовръстното където скоростта е висока трябва да се кара на фарове особено тъмните автомобили или пък белите автомобили при снеговалеж.Коментиран от #7, #14, #19, #24
12:42 20.12.2021
7 зуев
До коментар #6 от "Софиянец":
2 крушки по 55 вата правят 110 вата.Ха вземи един велосипед с динамо и включи една крушка 110 вата,да видим колко време ще въртиш педалите преди да се озъбиш от зор.Коментиран от #10
12:55 20.12.2021
8 Знайко
До коментар #4 от "зуев":
Чети по-внимателно написъл съм: "Автомобила трябва да се кара с препоръчаното октаново число, а не с по-високо." Никъде не съм написал да се кара с А95, автомобил, който е предвидено да се кара с А100. Имам предвид обратното, че ако караш с 100 октаново гориво автомобил предвиден за 95 октана излиза по-скъпо. Това, което съм написал е, че на автомобил предвиден от производителя да се движи с гориво А95. Ако му спираш гориво А100, разхода в литри ще ти е по-малко, но в ЛЕВОВЕ ще е ПОВЕЧЕ. При сегашните цени на горивата, ако разликата в цената на горивата А95 и А100 е под 7% тогава можеш да сипваш А100 вместо А95. Защото икономията от 100 октана е 6,667% = (0,5 литра / 7,5) 100. Но разликата в цените на горивата сега е 12,5%= (0,35 /2,80) 100. Т.е. икономията в литри е 5,8% преразход в левове.Коментиран от #25
13:02 20.12.2021
9 Boxer EZ 3.0
Единствената икономия идва от по-рядко натискане на спирачката и по-плавното ускоряване.
13:19 20.12.2021
10 Софиянец
До коментар #7 от "зуев":
"2 крушки по 55 вата правят 110 вата" Случайно да знаеш каква е ЕНЕРГИЙНАТА ПЛЪТНОСТ на бензина? Изгарянето на 0,083 кг. БЕНЗИН (0,20 лева) дава енергия 1кВтч енергия. Като се отчете КПД на БЕНЗИНОВ двигател от около 25%-30%. Излиза, че 0,20 лева дават 250-300 Втч електричество. Т.е. за 1 час светене на фаровете с крушки се изгарят под 0,10 лева за бензин. При дизелите, заради по-високото КПД от над 40% още по-малко е цената. Но като се отчете, че съвременните автомобили са с LED фарове, които са 10-15 пъти по-икономични от старите крушки с нъжежаема жичка. Един час светене на LED фаровете струва по-малко от 1 стотинка. Хайде сега сметни за целия живот на автомобила от над 10-20 години и изминати няколстотин хиляди километра, колко ще ти е разхода за светенето на фаровете? По мои сметки за LED фарове, при пробег на автомобила от 20-30 хиляди км. годишно със средна скорост 30 - 40 км/ч най-много 5-7 лева е разхода(40 часа месечно или 10 часа на седмица). А за фарове със старите крушни е до 50 лева годишно. Я кажи колко лева е едно посещениито при тенекеджия и бояджия?Коментиран от #16
13:30 20.12.2021
11 Гост
13:31 20.12.2021
12 Норге
Още 10-12 км кой ти ги дава?! ;)
Сутринта заредих рано още към 22 км.
Днес ще съм над 30 км кяр.Всеки ден така.Да си върна горе-долу пътя за деня.И един път в седмицата си зареждам на колонката и си плащам.
Колкото и да се вдигне тока,пак ще е по-добре отколкото на гориво.
А за пътните такси да не говорим.
13:50 20.12.2021
13 Норге
13:52 20.12.2021
14 Шофьор
До коментар #6 от "Софиянец":
Точно така, но има и такива, които не гледат по този начин..., да не говорим при т.нар. шарена сянка, слънцето срещу теб, отсреща с тъмен автомобил без фарове изпреварва в насрещното, както се прави по традиция от лумпелите..., а и ред други ситуации..., а иначе, дай да не включваме мигачи, че крущката ще се изхаби пък това цъкгане, мигане как дразни..., аварийните (това пък да ти светят и двата мигача едновременно... оскъпява още повече... , абе за какво са тези светлини, нощно време на лунна светилина си се вижда, в мъгла да не говорим..., но сериозно, да ти е изгоряла крушката, да те спрат и глобят за това си е вече абсолютна глупост, да те спрат и предопредат е друго, не всички автомобили имат индикация за крушките. Шофирайте разумно, пазете Вас и Останалите... и дай Боже стандарта на живот в България да се промени към добро, за да не се налага да мислим и за най-малките консуматори, да не се налага да ремонтираме автомобили заради дупки и пр.14:19 20.12.2021
15 свидетел
14:22 20.12.2021
16 Saguaro
До коментар #10 от "Софиянец":
За това може и да си прав като данни.А крушките които сменям от най висок клас коиточесто дават фира,защото без тях фаровете са като фасове,най вероятно конструктивен недостатък.Лявата крушка я свали познат механик безплатно с монтажи демонтажи на фарове и още куп неща.Дясната след време я смених сам с напътствия от познат за около 45 - 50 минути и демонтаж на един куп работи за достъп до фара.Та така,навремето депутатите които гласуваха се аргументираха ,че в Скандинавия карали на фарове целогодишно - да им имам логиката.14:43 20.12.2021
17 Случаен
До коментар #4 от "зуев":
Бъркаш компресия и степен на сгъстяване15:29 20.12.2021
18 На теслата дръжката
15:38 20.12.2021
19 Голям Слон
До коментар #6 от "Софиянец":
Явно в Холандия това не го знаят :-)17:27 20.12.2021
20 Фюйше
18:39 20.12.2021
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 qwerty
До коментар #3 от "Беридеев":
дай ми пример къде се кара с 80-90 междуградско, освен от водачи 80+?20:03 20.12.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 КонТрол
До коментар #6 от "Софиянец":
Айде сега като толкова много ги смяташ нещата, дай и една сметка с колко са намалели катастрофите и загиналите, откакто караме на фарове. И също така много е интересна статистиката за ударените пешеходци. Но те сигурно са пострадали защото нямат дневни светлини.02:30 21.12.2021
25 Така си е
До коментар #8 от "Знайко":
освен това икономията от използване на по-високо октанов бензин (над препоръчителния) работи само ако електрониката на двигателя автоматично подбира момента на запалване (например с т.нар. knock-сензор). Вярно че новите коли са така, но все още при нас има много по-стари коли без тази "екстра", а има и такива на които сензора просто е изключен/премахнат. В тези случаи икономията е нула.Изобщо варианта стара кола с прост и надежден двигател + газова уредба си е най-разумното ако човек гони ниски разходи не само за гориво но и за ремонти и поддръжка.
11:50 21.12.2021
26 Реалист
20:06 21.12.2021
27 Гост
МОЛЯ??? Я ПАК, Я ПАК?!?!
Коментиран от #28
20:35 21.12.2021
28 ТRIF
До коментар #27 от "Гост":
Електрониката нищо не вижда. Когато обаче трябва да се зареди сравнително здрава, но разредена батерия (акумулатор) електрониката на регулатора за напрежение на алтернатора увеличава тока през възбудителната намотка с което се увеличава и тока произведен от алтернатора (респективно тока за заряд на батерията). Това увеличение на тока отнема повече мощност от двигателя. Когато батерията се зареди и волтажа на батерията се изравни с зададената стойност на регулатора 14.4 V тока през възбудителната намотка е незначителен ако няма консуматори.Батерията(акумулатора) служи основно да достави нуждна ел. енергия когато тя не може да се достави от алтернатора. Например стартиране на ДВГ.
Най-ниска консумация на изправен автомобил се получава при плавно ускорение, по - ниски скорости на равен
терен и добро пътно покритие. От значение са броя на спиранията, полезен товар и посока и сила на вятъра
Коментиран от #29
02:48 22.12.2021
29 Гост
До коментар #28 от "ТRIF":
Това вече е друго нещо.10:15 22.12.2021
30 Реалист
14:55 09.01.2022