Отидете към основна версия

74 442 11

Автомобилите с 16-цилиндрови двигатели

  • автомобили-
  • 16-цилиндрови двигатели

Съществува доволно опростена йерархия при двигателите с вътрешно горене: три или четири цилиндъра за масовите автомобили, шест цилиндъра за луксозните возила от среден клас, осем цилиндъра за т.нар. мускулести коли и дванайсет цилиндъра за господстващата класа при суперкарите. Има обаче и едно стъпало отгоре. Това са митичните и невероятно редки шестнайсетцилиндрови агрегати. Сега ще ви разкажем за автомобилите с тези чудовищни мотори.

Това, че един двигател има шестнайсет цилиндъра, съвсем не означава, че той е добър. Тези мотори на практика са част от една отдавна отминала епоха, когато добавянето на цилиндри е било най-рационалният способ, за да се сдобиеш с по-голяма мощност. Техният разцвет е в годините между двете световни войни, когато човечеството още не умее да създава икономични агрегати с вътрешно горене, а стремежът към мощни автомобили води до появата на въпросните мотори с шестнайсет цилиндъра.

Двигателят, който ви показваме на горната снимка, е шестнайсетцилиндровото чудовище на Porsche. Това е опозитен мотор, който се смята за най-редкия сред редките. Този агрегат е трябвало да обезпечи с енергия Porsche 917, състезаващо се в сериите без ограничения Can Am. Там мощността е играла ключова роля и първоначално Porsche тръгва по лесния път - да направи от съществуващ 12-цилиндров мотор такъв с 16 цилиндъра. Съвсем скоро обаче от компанията осъзнават, че монтирането на турбокомпресор на дванайсетака е по-добрият вариант и се отказват от монтирането на готовия мотор, който е с четири цилиндъра повече.

Auto Union Type C (1936-1937). 6 литра, 485-520 к. с., 850 Нм.Състезателните болиди Auto Union Grand Prix доказват своята класа през периода 1934-1939 година. Техните автомобили Type A, B и С използват 16-цилиндрови мотори с механични нагнетатели Roots. Най-интересен е Type C, който разполага с два нагнетателя. Мощта е толкова голяма, че колелата на автомобила превъртат дори и при скорост от 160 км/ч. Максималната скорост на този болид е 340 км/ч.

Bugatti W16 (2005-досега). 8 литра, 1500 к. с., 1600 Нм.Въпреки всеобщото мнение, че подобни двигатели се правят, като се куплират два V-образни осмака, от Bugatti решават нещо различно. Те обединяват два VR8 мотора в един корпус с един колянов вал. Благодарение на относително компактните размери в този мотор функционират четири разпределителни вала и 64 клапана. Този двигател е създаден с мощност 1001 коня и впоследствие еволюира до 1500 к.с.

BRM H16 (1966-1967). 3 литра, 420 к. с.H-образната схема е твърде необичайна за подоен мотор, но British Racing Motors решава да използва именно нея. Те събират в едно два опозитни двигателя и дори вграждат този агрегат в болид от Формула 1. Резултатът обаче е трагичен. Моторът е твърде тежък, ненадежден и прекалено сложен. Болидите с този агрегат не печелят нито един полпозишън и нито една победа.

Detroit Diesel 16V-71 (1957-1995). 18.6 литра, 635 к. с., 2 340 Нм.Серията Detroit Diesel 71 представлява цяло семейство редови и V-образни мотори. Сред тях има и V16, като интересното за него е, че има по четири глави на всеки блок цилиндри. Другото любопитно е, че двигателят е двутактов и е с принудително пълнене. Последното обаче е толкова слабо, че обезпечава съвсем малко повече налягане, отколкото атмосферното.

Devel Sixteen (2013-?). 12.3 литра, 4 515 к. с., 4 770 Нм.Двигателят на хиперкара Devel Sixteen е мегаспецифичен. Много от неговите компоненти са заимствани от моторите LS, а останалите са изпълнени по поръчка. Коляновият вал е направен от цяла стоманена заготовка и е с дължина 1.2 метра. Самата му разработка отнема цели осем месеца, а според специалистите мощността на мотора може да прехвърли 5 000 конски сили. От компанията заявяват 4 515 коня, но това към момента не може да се провери заради липсата на такъв динамометричен стенд.

Cizeta Moroder V16T (1991-1995). 6 литра, 560 к. с., 540 Нм.Донорите на този агрегат са два трилитрови V8 мотора от Lamborghini Urraco, които са съединени с един колянов вал. Двигателят е разположен напречно зад водача. Поради тази причина не може да се каже, че това е V-образен мотор в истинския му смисъл. Въпреки всичко и шестнайсетте цилиндъра на Cizeta Moroder V16T работят съвместно безупречно.

Maserati V4 и V5 (1929-1932). 4 литра, 280-305 к. с.Наименованията V4 и V5 в никакъв случай не са свързани с двигателя. И двата автомобила са снабдени с V-образен шестнайсетцилиндров агрегат, който е изработен от куплирането на два осмака, заимствани от модела Tipo 26 B. По онова време тези коли спокойно развиват скорост от над 250 км/ч, което е нещо уникално за онези години.

Cadillac V-16 (1930-1937). 7.4 литра, 170 к. с., 435 Нм.Този автомобил получава името си именно заради неговия двигател. Той е един от най-успешните подобни агрегати преди Войната, а самата кола става първото серийно возило с V16, произвеждано в САЩ. Моторът има горно разположени клапани и ъгъл на разпределителния вал 45 градуса.

Marmon Sixteen (1931-1933). 8 литра, 200 к. с., 540 Нм.Само две американски компании са правили автомобили с шестнайсетцилиндрови двигатели - Cadillac и Marmon. За съжаление Marmon не преживява тежката икономическа криза през 30-те години. Подобно на Cadillac и Marmon Sixteen представлява свръхлуксозен автомобил с огромен двигател. Разработката на мотора започва през 1927 година и тогава всички са мислели, че това ще е първият американски V16. Финансовите проблеми обаче забавят разработката му и Cadillac ги изпреварва.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини