Съществува доволно опростена йерархия при двигателите с вътрешно горене: три или четири цилиндъра за масовите автомобили, шест цилиндъра за луксозните возила от среден клас, осем цилиндъра за т.нар. мускулести коли и дванайсет цилиндъра за господстващата класа при суперкарите. Има обаче и едно стъпало отгоре. Това са митичните и невероятно редки шестнайсетцилиндрови агрегати. Сега ще ви разкажем за автомобилите с тези чудовищни мотори.
Това, че един двигател има шестнайсет цилиндъра, съвсем не означава, че той е добър. Тези мотори на практика са част от една отдавна отминала епоха, когато добавянето на цилиндри е било най-рационалният способ, за да се сдобиеш с по-голяма мощност. Техният разцвет е в годините между двете световни войни, когато човечеството още не умее да създава икономични агрегати с вътрешно горене, а стремежът към мощни автомобили води до появата на въпросните мотори с шестнайсет цилиндъра.
Двигателят, който ви показваме на горната снимка, е шестнайсетцилиндровото чудовище на Porsche. Това е опозитен мотор, който се смята за най-редкия сред редките. Този агрегат е трябвало да обезпечи с енергия Porsche 917, състезаващо се в сериите без ограничения Can Am. Там мощността е играла ключова роля и първоначално Porsche тръгва по лесния път - да направи от съществуващ 12-цилиндров мотор такъв с 16 цилиндъра. Съвсем скоро обаче от компанията осъзнават, че монтирането на турбокомпресор на дванайсетака е по-добрият вариант и се отказват от монтирането на готовия мотор, който е с четири цилиндъра повече.
Състезателните болиди Auto Union Grand Prix доказват своята класа през периода 1934-1939 година. Техните автомобили Type A, B и С използват 16-цилиндрови мотори с механични нагнетатели Roots. Най-интересен е Type C, който разполага с два нагнетателя. Мощта е толкова голяма, че колелата на автомобила превъртат дори и при скорост от 160 км/ч. Максималната скорост на този болид е 340 км/ч.
Въпреки всеобщото мнение, че подобни двигатели се правят, като се куплират два V-образни осмака, от Bugatti решават нещо различно. Те обединяват два VR8 мотора в един корпус с един колянов вал. Благодарение на относително компактните размери в този мотор функционират четири разпределителни вала и 64 клапана. Този двигател е създаден с мощност 1001 коня и впоследствие еволюира до 1500 к.с.
H-образната схема е твърде необичайна за подоен мотор, но British Racing Motors решава да използва именно нея. Те събират в едно два опозитни двигателя и дори вграждат този агрегат в болид от Формула 1. Резултатът обаче е трагичен. Моторът е твърде тежък, ненадежден и прекалено сложен. Болидите с този агрегат не печелят нито един полпозишън и нито една победа.
Серията Detroit Diesel 71 представлява цяло семейство редови и V-образни мотори. Сред тях има и V16, като интересното за него е, че има по четири глави на всеки блок цилиндри. Другото любопитно е, че двигателят е двутактов и е с принудително пълнене. Последното обаче е толкова слабо, че обезпечава съвсем малко повече налягане, отколкото атмосферното.
Двигателят на хиперкара Devel Sixteen е мегаспецифичен. Много от неговите компоненти са заимствани от моторите LS, а останалите са изпълнени по поръчка. Коляновият вал е направен от цяла стоманена заготовка и е с дължина 1.2 метра. Самата му разработка отнема цели осем месеца, а според специалистите мощността на мотора може да прехвърли 5 000 конски сили. От компанията заявяват 4 515 коня, но това към момента не може да се провери заради липсата на такъв динамометричен стенд.
Донорите на този агрегат са два трилитрови V8 мотора от Lamborghini Urraco, които са съединени с един колянов вал. Двигателят е разположен напречно зад водача. Поради тази причина не може да се каже, че това е V-образен мотор в истинския му смисъл. Въпреки всичко и шестнайсетте цилиндъра на Cizeta Moroder V16T работят съвместно безупречно.
Наименованията V4 и V5 в никакъв случай не са свързани с двигателя. И двата автомобила са снабдени с V-образен шестнайсетцилиндров агрегат, който е изработен от куплирането на два осмака, заимствани от модела Tipo 26 B. По онова време тези коли спокойно развиват скорост от над 250 км/ч, което е нещо уникално за онези години.
Този автомобил получава името си именно заради неговия двигател. Той е един от най-успешните подобни агрегати преди Войната, а самата кола става първото серийно возило с V16, произвеждано в САЩ. Моторът има горно разположени клапани и ъгъл на разпределителния вал 45 градуса.
Само две американски компании са правили автомобили с шестнайсетцилиндрови двигатели - Cadillac и Marmon. За съжаление Marmon не преживява тежката икономическа криза през 30-те години. Подобно на Cadillac и Marmon Sixteen представлява свръхлуксозен автомобил с огромен двигател. Разработката на мотора започва през 1927 година и тогава всички са мислели, че това ще е първият американски V16. Финансовите проблеми обаче забавят разработката му и Cadillac ги изпреварва.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 WarInside
12:27 18.11.2016
2 Хикса
13:02 18.11.2016
3 Ганчо
Коментиран от #6
14:50 18.11.2016
4 MasterBoy
Johnny English Reborn Rolls-Royce Phantom Coupe V16 at IAA 2011
14:58 18.11.2016
5 onlyhonda
16:20 18.11.2016
6 Ицока
До коментар #3 от "Ганчо":
Прочети малко повече преди да даваш квалификации за пичовете от мобиле.http://devel-sixteen.com/238-2/
Сепер интересна статийка.
18:22 18.11.2016
7 Васичка Атанасова
18:38 18.11.2016
8 BMW
18:54 18.11.2016
9 Шоп
Казва се Pissed-off Pit.
21:25 18.11.2016
10 Аритметика
23:28 18.11.2016
11 ///M-POWER
04:39 19.11.2016