Отидете към основна версия

13 533 33

Буржоазните изкушения на съветските вождове

  • комунизъм-
  • ссср-
  • ленин-
  • сталин-
  • хрушчов-
  • брежнев

Равенството между хората бе един от пропагандните стълбове на комунистическото общество, но някои бяха по-равни от другите. Докато обикновеният съветски човек чакаше с години за "Запорожец" на цената на Mustang, партийната върхушка често се возеше на вносни коли, произведени в "гнилия Запад".

Началото на традицията поставя самият Владимир Илич Ленин, който е виден почитател на "буржоазните" автомобили. Вождът на световния пролетариат наследява голяма част от возилата си от гаража на цар Николай II, но през 20-те години съветското правителство започва активно да пазарува нови западни коли.

Една от автомобилите на Ленин - Turcat-Mery - е откраднат, а Delaunay-Belleville 45 попада под обстрел. Особена слабост на Владимир Илич е марката Rolls-Royce. Специално за него са изработени две специални модификации на Silver Ghost - летен кабриолет и триосен зимен вариант с гъсенични вериги.

Любимата марка на Йосиф Висарионович Сталин е Packard. "Бащата на народите" се сдобива с първия в света сериен модел с 12-цилиндров двигател Twin Six още по време на Гражданската война, след като властите конфискуват колата от някакъв помешчик.

През следващите години Сталин сменя няколко автомобила на американската марка, но използва най-дълго бронирания Packard Twelve, който му подарява президентът на САЩ Франклин Рузвелт. Йосиф Висарионович толкова харесва колата, че заповядва да бъде изкопирана напълно при разработката на ЗиС-110.

Първият автомобил на Никита Хрушчов, който поема властта след смъртта на Сталин, е Lincoln Zephyr с 12-цилиндров двигател. После в гаража на новия съветски вожд се появяват Cadillac Fleetwood и даже Rolls-Royce Silver Cloud. През повечето време обаче Никита Сергеевич се вози на съветски ЗИС-110 и ЗИЛ-111.

Най-ценният автомобил на Хрушчов обаче си остава Mercedes-Benz 300 SL Gullwing от 1956 г. Генералният секретар го получава като подарък от Германия, но практически не го кара. Вместо това култовото купе е предадено на инженерите на ленинградски научноизследователски институт, за да копират революционната му горивна система. Колата участва и в съветския филм "Мъртъв сезон".

Най-вещият разбирач на автомобилна тематика сред съветските вождове безспорно е Брежнев. Леонид Илич е известен със страстта си по високите скорости и нерядко изправя косите на охраната с изпълненията си зад волана, а на колекцията му може да завиди и западен милионер.

Първият автомобил на Брежнев - Chevrolet Bel Air от 1955 г. - му е подарен от Хрушчов. Леонид Илич го кара известно време, след което го дава на дъщеря си Галина. Днес тюркоазената двувратка се намира в Украйна и редовно участва в ретро паради.

Брежнев има също Mercedes-Benz 600 Pullman с шест врати, кабриолет Mercedes-Benz SL, множество модели на Cadillac и дори Maserati Quattoroporte от 1966 г., подарен от Италианската комунистическа партия. По време на посещение в САЩ президентът Ричард Никсън пък му подарява Lincoln Continental с кожен салон и електрически седалки.

Бясното шофиране едва не коства живота на Брежнев, който катастрофира със своя Rolls-Royce Silver Shadow. Днес ударената британска лимузина се съхранява в музей в Рига, тъй като след удара е решено да не бъде възстановявана.

Говори се, че Леонид Илич имал и Ferrari 365 Daytona. Генералният секретар обаче бързо се отегчавал от колите си. Личното му Porsche 911 Targa, например, се оказва в гаража на съветския КАТ.

Наследниците на Брежнев начело на Съветския съюз се стараят да крият афинитета си към западното автомобилостроене и по правило се возят на лимузини ЗиЛ. Много от тези автомобили сега се намират в частни колекции и различни музеи.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 31 гласа.

Свързани новини