Равенството между хората бе един от пропагандните стълбове на комунистическото общество, но някои бяха по-равни от другите. Докато обикновеният съветски човек чакаше с години за "Запорожец" на цената на Mustang, партийната върхушка често се возеше на вносни коли, произведени в "гнилия Запад".
Началото на традицията поставя самият Владимир Илич Ленин, който е виден почитател на "буржоазните" автомобили. Вождът на световния пролетариат наследява голяма част от возилата си от гаража на цар Николай II, но през 20-те години съветското правителство започва активно да пазарува нови западни коли.
Една от автомобилите на Ленин - Turcat-Mery - е откраднат, а Delaunay-Belleville 45 попада под обстрел. Особена слабост на Владимир Илич е марката Rolls-Royce. Специално за него са изработени две специални модификации на Silver Ghost - летен кабриолет и триосен зимен вариант с гъсенични вериги.
Любимата марка на Йосиф Висарионович Сталин е Packard. "Бащата на народите" се сдобива с първия в света сериен модел с 12-цилиндров двигател Twin Six още по време на Гражданската война, след като властите конфискуват колата от някакъв помешчик.
През следващите години Сталин сменя няколко автомобила на американската марка, но използва най-дълго бронирания Packard Twelve, който му подарява президентът на САЩ Франклин Рузвелт. Йосиф Висарионович толкова харесва колата, че заповядва да бъде изкопирана напълно при разработката на ЗиС-110.
Първият автомобил на Никита Хрушчов, който поема властта след смъртта на Сталин, е Lincoln Zephyr с 12-цилиндров двигател. После в гаража на новия съветски вожд се появяват Cadillac Fleetwood и даже Rolls-Royce Silver Cloud. През повечето време обаче Никита Сергеевич се вози на съветски ЗИС-110 и ЗИЛ-111.
Най-ценният автомобил на Хрушчов обаче си остава Mercedes-Benz 300 SL Gullwing от 1956 г. Генералният секретар го получава като подарък от Германия, но практически не го кара. Вместо това култовото купе е предадено на инженерите на ленинградски научноизследователски институт, за да копират революционната му горивна система. Колата участва и в съветския филм "Мъртъв сезон".
Най-вещият разбирач на автомобилна тематика сред съветските вождове безспорно е Брежнев. Леонид Илич е известен със страстта си по високите скорости и нерядко изправя косите на охраната с изпълненията си зад волана, а на колекцията му може да завиди и западен милионер.
Първият автомобил на Брежнев - Chevrolet Bel Air от 1955 г. - му е подарен от Хрушчов. Леонид Илич го кара известно време, след което го дава на дъщеря си Галина. Днес тюркоазената двувратка се намира в Украйна и редовно участва в ретро паради.
Брежнев има също Mercedes-Benz 600 Pullman с шест врати, кабриолет Mercedes-Benz SL, множество модели на Cadillac и дори Maserati Quattoroporte от 1966 г., подарен от Италианската комунистическа партия. По време на посещение в САЩ президентът Ричард Никсън пък му подарява Lincoln Continental с кожен салон и електрически седалки.
Бясното шофиране едва не коства живота на Брежнев, който катастрофира със своя Rolls-Royce Silver Shadow. Днес ударената британска лимузина се съхранява в музей в Рига, тъй като след удара е решено да не бъде възстановявана.
Говори се, че Леонид Илич имал и Ferrari 365 Daytona. Генералният секретар обаче бързо се отегчавал от колите си. Личното му Porsche 911 Targa, например, се оказва в гаража на съветския КАТ.
Наследниците на Брежнев начело на Съветския съюз се стараят да крият афинитета си към западното автомобилостроене и по правило се возят на лимузини ЗиЛ. Много от тези автомобили сега се намират в частни колекции и различни музеи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Тъка де
Коментиран от #27
18:51 13.04.2020
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Ленин
18:58 13.04.2020
4 Глупости
18:59 13.04.2020
5 Георги Илиев Митев
Автор : Георги Илиев Митев. Потърпевш от милицията, военните ,полицията ,медиците и граждани. Трето поколение репресиран. Град София (2019).
19:02 13.04.2020
6 Хехе
Коментиран от #9, #21
19:03 13.04.2020
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 504
19:18 13.04.2020
9 Монгола
До коментар #6 от "Хехе":
А сега не се редиш за 3та употреба направо си я купуваш на премиума от Бавсрия или Щутгарт минимум 500 хил км и въздишаш дълбоко пред шоурума на Мерцедес и Мазерати има обаче банани целогодишно за отшение.Коментиран от #13
19:30 13.04.2020
10 Ххх
Коментиран от #28
19:32 13.04.2020
11 скромен
Коментиран от #14
19:33 13.04.2020
12 5555
Та 30 години се полага старание да ни обяснят как тогава било по- зле. - Нещо не им се получава!
Коментиран от #18
19:45 13.04.2020
13 Хехе
До коментар #9 от "Монгола":
Ми не отивам в официалното представителсвто избирам двигател оборудване салон джанти цветове екстри плащам а може и на лизинг и си излизам.19:45 13.04.2020
14 Шекспир
До коментар #11 от "скромен":
Всички не но повечето да.Ленин и Сталин са нямали избор защото тогава СССР не произвежда луксозни автомобили.От Хрушчов нататък всички са се возили на представителни съветски автомобили.ЗИС ЗИЛ ГАЗ.Да имали са западни премиуми и са признавали че са по добри от съветските и за това са ги ко пирали.Това е.Соц лагера нямаше премиум клас автомобили поради полит.система.Всички бяхме раб.класа и ние бяхме над лимузините и спортни купета.:)))19:54 13.04.2020
15 Сталинчо
19:57 13.04.2020
16 Николай
До коментар #2 от "Бесен Язовец":
Хората не бяха равни, а бедни. Равенството се изразяваше с всеобща беднотия и недоимък.20:23 13.04.2020
17 filo
21:10 13.04.2020
18 filo
До коментар #12 от "5555":
Чайката да не би да не е копирана бре. И да, сега е много по-добре от тогава.21:13 13.04.2020
19 Червени боклуци.
Комуняги долнопробни...
21:15 13.04.2020
20 рейткрк
21:58 13.04.2020
21 qwerty
До коментар #6 от "Хехе":
Сега сигорно Порше караш. Ем редиш се, няма. В днешно време за тоалетна хартия. Аз съм се редил за захар, за пилешки фенери, пилешки шийки. Нямаше. Баба ме вдига и айде. Като сега пред Кауфланд. Не се ли редиш. Редиш се.. Как да дадат на всички коли. Колко е източния блок. Няма, значи чакаш. И полския фиат дърпаше със 150 без проблем на магистралата. И беше сериозно комфортен автомобил.Коментиран от #23
05:09 14.04.2020
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Komapak
До коментар #21 от "qwerty":
Е те това недоразумение полски Фиат колко бензин харчеше не е истина!08:02 14.04.2020
24 Borislav Popov
До коментар #2 от "Бесен Язовец":
Ми, че те ОПГ -тата си седяха на трибуните бе чунчо, приемаха парадите на раята10:01 14.04.2020
25 Кашпировски
10:26 14.04.2020
26 Jack Bauer
11:18 14.04.2020
27 куку руку ку
До коментар #1 от "Тъка де":
A не забеляза ли една тенденцийка, повечето са подаръци и не са използвани от този, на когото са подарени...11:25 14.04.2020
28 бай онзи
До коментар #10 от "Ххх":
абе я да те питам, ти помниш ли случайно колко време ЧАКАХА нормалните хора за някакво жалко подобие на кола по онова време? Партиен фунцкионер да бере домати на бригада с нищо насреща виждал ли си? А за Кореком чувал ли си? Нещо за разни хотелчета и курорти дето бяха само за чужденци? Това са само няколко неща ей така на прима виста без да задълбавам. Айде не ми се прехласвайте по онова време, че ми писна от глупости... 30г още не може да се отървем от тия кърлежи и котилото имКоментиран от #33
11:47 14.04.2020
29 Ленин кърти обаче😂😂😂
12:11 14.04.2020
30 Fred
19:31 14.04.2020
31 PlimP
01:17 15.04.2020
32 Забавен
.
.
Резултатът какъв е?Хахахах Май съвеЦките учени са го гледали като голям камък а?
15:15 15.04.2020
33 бай Благой
До коментар #28 от "бай онзи":
Този е заблуден комунист, от тези които са очаквали да им дадат нещо я апартамент я безплатна почивка в Наречен? Забравил е че се чакаше за Москвич 3 г. за Жигулка 7-8г. 1500 лева беше вноската!А за апартамент лихвоточки плюс катигоризация повече от 15 години!Отиваш на списъците първи борци против фашизма и техните отрочета в университета кандидатстваш същото! Това съм го изпитал на гърба си!
15:59 15.04.2020