Last news in Fakti

13 Април, 2020 18:43 13 505 33

Буржоазните изкушения на съветските вождове

  • комунизъм-
  • ссср-
  • ленин-
  • сталин-
  • хрушчов-
  • брежнев

Равенството между хората бе един от пропагандните стълбове на комунистическото общество, но някои бяха по-равни от другите. Докато обикновеният съветски човек чакаше с години за "Запорожец" на цената на Mustang, партийната върхушка често се возеше на вносни коли, произведени в "гнилия Запад".

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Началото на традицията поставя самият Владимир Илич Ленин, който е виден почитател на "буржоазните" автомобили. Вождът на световния пролетариат наследява голяма част от возилата си от гаража на цар Николай II, но през 20-те години съветското правителство започва активно да пазарува нови западни коли.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Една от автомобилите на Ленин - Turcat-Mery - е откраднат, а Delaunay-Belleville 45 попада под обстрел. Особена слабост на Владимир Илич е марката Rolls-Royce. Специално за него са изработени две специални модификации на Silver Ghost - летен кабриолет и триосен зимен вариант с гъсенични вериги.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Любимата марка на Йосиф Висарионович Сталин е Packard. "Бащата на народите" се сдобива с първия в света сериен модел с 12-цилиндров двигател Twin Six още по време на Гражданската война, след като властите конфискуват колата от някакъв помешчик.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

През следващите години Сталин сменя няколко автомобила на американската марка, но използва най-дълго бронирания Packard Twelve, който му подарява президентът на САЩ Франклин Рузвелт. Йосиф Висарионович толкова харесва колата, че заповядва да бъде изкопирана напълно при разработката на ЗиС-110.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Първият автомобил на Никита Хрушчов, който поема властта след смъртта на Сталин, е Lincoln Zephyr с 12-цилиндров двигател. После в гаража на новия съветски вожд се появяват Cadillac Fleetwood и даже Rolls-Royce Silver Cloud. През повечето време обаче Никита Сергеевич се вози на съветски ЗИС-110 и ЗИЛ-111.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Най-ценният автомобил на Хрушчов обаче си остава Mercedes-Benz 300 SL Gullwing от 1956 г. Генералният секретар го получава като подарък от Германия, но практически не го кара. Вместо това култовото купе е предадено на инженерите на ленинградски научноизследователски институт, за да копират революционната му горивна система. Колата участва и в съветския филм "Мъртъв сезон".

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Най-вещият разбирач на автомобилна тематика сред съветските вождове безспорно е Брежнев. Леонид Илич е известен със страстта си по високите скорости и нерядко изправя косите на охраната с изпълненията си зад волана, а на колекцията му може да завиди и западен милионер.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Първият автомобил на Брежнев - Chevrolet Bel Air от 1955 г. - му е подарен от Хрушчов. Леонид Илич го кара известно време, след което го дава на дъщеря си Галина. Днес тюркоазената двувратка се намира в Украйна и редовно участва в ретро паради.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Брежнев има също Mercedes-Benz 600 Pullman с шест врати, кабриолет Mercedes-Benz SL, множество модели на Cadillac и дори Maserati Quattoroporte от 1966 г., подарен от Италианската комунистическа партия. По време на посещение в САЩ президентът Ричард Никсън пък му подарява Lincoln Continental с кожен салон и електрически седалки.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Бясното шофиране едва не коства живота на Брежнев, който катастрофира със своя Rolls-Royce Silver Shadow. Днес ударената британска лимузина се съхранява в музей в Рига, тъй като след удара е решено да не бъде възстановявана.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Говори се, че Леонид Илич имал и Ferrari 365 Daytona. Генералният секретар обаче бързо се отегчавал от колите си. Личното му Porsche 911 Targa, например, се оказва в гаража на съветския КАТ.

Буржоазните изкушения на съветските вождове

Наследниците на Брежнев начело на Съветския съюз се стараят да крият афинитета си към западното автомобилостроене и по правило се возят на лимузини ЗиЛ. Много от тези автомобили сега се намират в частни колекции и различни музеи.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Тъка де

    144 21 Отговор
    Тичично по комунистически, плюем Запада пред обществото, но сме първи да ползваме техните производства, а и децата ни учат в лошия Запад. За овцЪта остава само блеенето

    Коментиран от #27

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Ленин

    39 18 Отговор
    Който си е тарикат комунизамът не му е виновен
  • 4 Глупости

    48 9 Отговор
    Ленин е карал само трабант а сталин е имал собствена ракета с която понякога оре на къра край урал
  • 5 Георги Илиев Митев

    23 16 Отговор
    Бойкоуспокояващи за нас са без пари. И виждам вече аз божествена глава (да кажа тук похвалните слова). Три папи по главата го галили и боговете нимба му благословили.
    Автор : Георги Илиев Митев. Потърпевш от милицията, военните ,полицията ,медиците и граждани. Трето поколение репресиран. Град София (2019).
  • 6 Хехе

    35 12 Отговор
    А ти се редиш за Лада и Полски Фят.

    Коментиран от #9, #21

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 504

    22 42 Отговор
    Това са лидери на най голямата империя по онова време . С какво да се движат ? По комично щеше да бъде император да се вози на ЗАЗ .ГАЗ,ВАЗ или Москвич !
  • 9 Монгола

    25 30 Отговор

    До коментар #6 от "Хехе":

    А сега не се редиш за 3та употреба направо си я купуваш на премиума от Бавсрия или Щутгарт минимум 500 хил км и въздишаш дълбоко пред шоурума на Мерцедес и Мазерати има обаче банани целогодишно за отшение.

    Коментиран от #13

  • 10 Ххх

    43 33 Отговор
    Много любима дъвка за някои. В обществото на равните колко сме били неравни. И как соц. ръководителите скришом харесвали западното. Само че, каквото и да си говорим, ако сме поне малко обективни, би следвало да си признаем, че в онази обществена система механизмите, схемите и вратичките за крадене от държавното бяха много по - малко. Да, като цяло, може би тогава от държавата се крадеше повече. Но тези кражби се формираха основно от кражбите на обикновените хора. Ще работи някой в плод и зеленчук или хранителен магазин, в столова или закусвалня - ами вечер на тръгване ще напълни торбичката с продукти от държавното, без да ги плати. Шофьорите точеха бензин и нафта за личните си коли или да се отопляват, служителите по бензиностанциите въртяха схеми за кражби с бонове за гориво и източване от цистерните за лични нужди. И много подобни от сорта. Но висшите управляващи бяха с много по - малки възможности от сегашните за лично обогатяване чрез използване на служебното положение. И какви толкова привилегии имаха тогавашните управляващи ? Че получаваха държавни апартаменти, по - големи и луксозни от тези за обикновените хора. Че имаха служебни коли и шофьори. Че ядяха евтини кюфтета от хотел Рила. Е, и това ли са великите злоупотреби и кражби, свързани с властта ? Но, както казах, тогава самата система не предоставяше такива възможности за кражби и злоупотреби, Тогава нямаше обществени поръчки, защото всичко беше държавно. Е как да крадеш от обществени поръчки ?

    Коментиран от #28

  • 11 скромен

    29 20 Отговор
    Всички тези коли са им подаръци от чужди правителства.

    Коментиран от #14

  • 12 5555

    31 30 Отговор
    Щото сега няма по- равни от другите. Колите на управляващите какви са? - Мисля статията за пълна чорба. Като вземат да пускат разни статии за "гнилият СОЦ" ми образуват нерви. - Такива кражби и своеволия каквито има сега не е имало в последните 50 години. Държавата е на акорд и се раздава като бащиния. Приватизират се електроцентрали, пристанища, изкупуват се хиляди декари за жълти стотинки, а ма някак било по- справедливо... - Освен това нека автора да вземе да се подсети за флагмана на управляващите по онова време " Чайка" - голям, луксозен автомобил с абсолютно всички екстри и всички посещаващи страната лица бяха возени именно с тях.
    Та 30 години се полага старание да ни обяснят как тогава било по- зле. - Нещо не им се получава!

    Коментиран от #18

  • 13 Хехе

    18 10 Отговор

    До коментар #9 от "Монгола":

    Ми не отивам в официалното представителсвто избирам двигател оборудване салон джанти цветове екстри плащам а може и на лизинг и си излизам.
  • 14 Шекспир

    9 21 Отговор

    До коментар #11 от "скромен":

    Всички не но повечето да.Ленин и Сталин са нямали избор защото тогава СССР не произвежда луксозни автомобили.От Хрушчов нататък всички са се возили на представителни съветски автомобили.ЗИС ЗИЛ ГАЗ.Да имали са западни премиуми и са признавали че са по добри от съветските и за това са ги ко пирали.Това е.Соц лагера нямаше премиум клас автомобили поради полит.система.Всички бяхме раб.класа и ние бяхме над лимузините и спортни купета.:)))
  • 15 Сталинчо

    32 15 Отговор
    Много показателно за съветско чудо- тези сволачи кола не могат да направят , а се пъчат със самолети ,ракети и то без аналог- без аналог е само съветската глупос!
  • 16 Николай

    35 12 Отговор

    До коментар #2 от "Бесен Язовец":

    Хората не бяха равни, а бедни. Равенството се изразяваше с всеобща беднотия и недоимък.
  • 17 filo

    6 5 Отговор
    Нали Младите и Волгите бяха по-хубаво. Не разбирам.
  • 18 filo

    19 9 Отговор

    До коментар #12 от "5555":

    Чайката да не би да не е копирана бре. И да, сега е много по-добре от тогава.
  • 19 Червени боклуци.

    21 11 Отговор
    'Запорожец ' на цената на Форд Мустанг.
    Комуняги долнопробни...
  • 20 рейткрк

    28 3 Отговор
    и сега децата на комунистическите мърши карат Ролс Роис, Бентли, Майбах. педерси неяастни
  • 21 qwerty

    7 18 Отговор

    До коментар #6 от "Хехе":

    Сега сигорно Порше караш. Ем редиш се, няма. В днешно време за тоалетна хартия. Аз съм се редил за захар, за пилешки фенери, пилешки шийки. Нямаше. Баба ме вдига и айде. Като сега пред Кауфланд. Не се ли редиш. Редиш се.. Как да дадат на всички коли. Колко е източния блок. Няма, значи чакаш. И полския фиат дърпаше със 150 без проблем на магистралата. И беше сериозно комфортен автомобил.

    Коментиран от #23

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Komapak

    6 8 Отговор

    До коментар #21 от "qwerty":

    Е те това недоразумение полски Фиат колко бензин харчеше не е истина!
  • 24 Borislav Popov

    12 2 Отговор

    До коментар #2 от "Бесен Язовец":

    Ми, че те ОПГ -тата си седяха на трибуните бе чунчо, приемаха парадите на раята
  • 25 Кашпировски

    14 2 Отговор
    Обикновеният човек беше залъгван с идеали и обещания, а вихрушката имаше всичко. И средно след 50 години си узакониха активите. Най се чудя на тролите, които взеха само трошици, кое ги крепи или са облъчени от мен.
  • 26 Jack Bauer

    9 2 Отговор
    Като гледам кой на кого какво е подарил, значи световните лидери ядат и пият на една маса (и си бъркат по дупките) от време оно, а нас ни правят на маймуни или на овце зависи какво им е по-изгодно в момента.
  • 27 куку руку ку

    5 8 Отговор

    До коментар #1 от "Тъка де":

    A не забеляза ли една тенденцийка, повечето са подаръци и не са използвани от този, на когото са подарени...
  • 28 бай онзи

    15 7 Отговор

    До коментар #10 от "Ххх":

    абе я да те питам, ти помниш ли случайно колко време ЧАКАХА нормалните хора за някакво жалко подобие на кола по онова време? Партиен фунцкионер да бере домати на бригада с нищо насреща виждал ли си? А за Кореком чувал ли си? Нещо за разни хотелчета и курорти дето бяха само за чужденци? Това са само няколко неща ей така на прима виста без да задълбавам. Айде не ми се прехласвайте по онова време, че ми писна от глупости... 30г още не може да се отървем от тия кърлежи и котилото им

    Коментиран от #33

  • 29 Ленин кърти обаче😂😂😂

    5 4 Отговор
    Значи сичките комунистически лидери са били агенти на запада с цел да ни държат в забвение и да вървим назаден и настрани докъто капиталистическия запад е дърпал напред за да може ние да изостанем много и да им бъдем ефтини риби и никога да не ги достигнем защото на капитализма му трябват робове и пари без покритие
  • 30 Fred

    4 0 Отговор
    Още тогава си е личало колко са били "равни".
  • 31 PlimP

    2 2 Отговор
    добре, че капиталистчетата и демократите не карат скъпи коли, абсолютни фанатици на тема скъпотия и лукс
  • 32 Забавен

    2 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Вместо това култовото купе е предадено на инженерите на ленинградски научноизследователски институт, за да копират революционната му горивна система.

    .
    .
    Резултатът какъв е?Хахахах Май съвеЦките учени са го гледали като голям камък а?
  • 33 бай Благой

    1 1 Отговор

    До коментар #28 от "бай онзи":

    Този е заблуден комунист, от тези които са очаквали да им дадат нещо я апартамент я безплатна почивка в Наречен? Забравил е че се чакаше за Москвич 3 г. за Жигулка 7-8г. 1500 лева беше вноската!
    А за апартамент лихвоточки плюс катигоризация повече от 15 години!Отиваш на списъците първи борци против фашизма и техните отрочета в университета кандидатстваш същото! Това съм го изпитал на гърба си!