Отидете към основна версия

2 086 3

Правителството отказа да задели бюджет за пътна безопасност

  • европейски център за транспортни политики-
  • пътна безопасност-
  • етцп-
  • бюджет-
  • държавен бюджет-
  • бюджет 2021

ЕЦТП призовава българският парламент да не приема бюджет за 2021 г., в който няма ясно дефинирани средства за пътна безопасност

Снимка: БГНЕС

Правителството на Република България не възнамерява да отдели бюджет, с който да се финансират дейности, свързани с превенция на риска с цел намаляване броя на загиналите и ранените при пътно-транспортни произшествия.

Това става ясно от официално писмо до Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) от Министерството на финансите. То е в отговор на входирано в края на октомври от ЕЦТП писмо до МС и премиера Бойко Борисов, Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В него настояването ни бе да бъде отделен бюджет за пътна безопасност в размер на поне 1% от текущия дефицит в сектора. Припомняме, че по данни на АПИ този дефицит възлиза на 3,5 млрд. лв.

В сегашното писмо на Министерството на финансите се пояснява, че в проектобюджета на МРРБ за 2021 година са разчетени допълнителни средства, които биха могли да бъдат насочени към текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. На 12 ноември 2020 година министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова съобщи в интервю за БНР, че в бюджета за 2021 година са предвидени 110 милиона лева повече за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.

В същото време на 26.10.2020 година Министерският съвет със свое Решение 775 прие Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България за периода 2021 – 2030 г., както и План за действие 2021 – 2023 г. с приложения към него. В стратегията е записано, че сред областите на въздействие са "Развитие на толерантни към човешките грешки пътища, осигуряващи универсална мобилност при подхода „безопасна система“ и смекчаващи рисковете на градската среда. Безопасна експлоатация на съществуващата пътна инфраструктура, чрез: идентифициране броя и мястото на инцидентите по тип потребител на пътя; анализ на риска за всяка група потребители; установяване на опасните участъци с оглед предприемане на коригиращи мерки; извършване на оценка на безопасността и прилагане на доказани инженерни решения; управление на скоростта в процеса на проектиране и експлоатация на пътната мрежа", а също и "Обективна оценка на съществуващата организация на движение и развитие на интелигентни транспортни системи за управление на трафика.".

В програмата са заложени и други дейности, свързани с превенцията, но на всички е ясно, че такава може да се осъществи само с отделен бюджет.

До настоящия момент пътната безопасност в България за последните десет години е разполагала с нула лева бюджет. Затова и постигнатите резултати са твърде незадоволителни и страната ни винаги е на едно от първите места по брой загинали и ранени в следствие на инциденти на пътя.

ЕЦТП счита и остава с усещането, че институциите в България не разбират достатъчно добре важността на това да се осигурят целенасочени средства за повишаване на пътната безопасност, което е тема различна от средствата за текущ ремонт и поддръжка. Посочените в Националната стратегия превантивни мерки, които трябва да бъдат предприети, няма как да се реализират без целенасочени инспекции от експерти и без прилагането на модерни технологии. Смятаме, че това е правилният път, по който трябва да се върви, за да се постигне целта на "Визия нула - без загинали на пътя". Припомняме също, че според актуалната политика на ЕС се счита, че смъртта на пътя е недопустима цена за мобилността в XXI в. Ето защо ЕЦТП призовава българският парламент да не приема бюджет за 2021 г., в който няма ясно дефинирани средства за пътна безопасност. В противен случай това значително ще усложни работата на институциите по изпълнение на заложеното в стратегията, което без съмнение ще коства още човешки животи.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове