Отидете към основна версия

1 456 5

Автобусните превозвачи "скочиха" срещу ТОЛ -таксата, МРРБ ги покани на разговор

  • галя топалова-
  • красимир лалов-
  • тол - такса
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

МРРБ покани автобусните превозвачи заради негодуванието им за откриване на обществена поръчка за ТОЛ – таксата, която не е било обсъдено предварително. Това съобщи за Факти.бг Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. Според нея по поръчение на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, лично й се е обадил заместник-министърът на ведомството Николай Нанков, след като превозвачите на автобусите възнегодуваха, че тази скъпа ТОЛ – такса ще доведе до протести и увеличаване на билета за автобус.

Автобусните превозвачи имаме общо събрание през другата седмица във вторник и ще излезем със специална позиция след сряда. Нека да видим точно какво са предприели като ТОЛ - такси. Но доколкото разбрахме и видяхме от обществената поръчка за ТОЛ - таксата –  ще трябва да плащаме за почти цялата републиканска транспортна мрежа. Много се радваме, че преди малко получихме телефонно обаждане и ни поканиха на разговор в МРРБ от името на министър Лиляна Павлова, която в момента е в Брюксел. Обади ми се зам.- министър Николай Нанков и ми съобщи, че другата седмица ни канят на среща, за да обсъдим нещата около ТОЛ - системата. Радваме се, че министърът на регионалното развитие реагира така бързо, включително и зам. министъра, заяви за Факти.бг  Галя Топалова.

Ние имахме обещание от шефа на АПИ инженер Лазар Лазаров, който трябваше да ни покани на работна среща, както и представителите на товарните превози, това обаче не се случи. Преди Нова година Лазаров ни обеща да сформира работна група, в която да бъдат поканени превозвачи и браншовите организации, но това не се случи. Изневиделица се появи обществената поръчка тази седмица, поясни Топалова.

Един автобус може да има 20, 40 и 60 места, много е относително, пътуваме всеки ден, а товарните превозни средства пътуват, когато имат товар. Но и те се движат по магистралите всеки ден и по цялата републиканската пътна мрежа, заяви Галя Топалова и допълни, че голям проблем е и Министерство на транспорта. „При сегашното положение в Министерство на транспорта, както се получи с ДАИ,  те са в колапс и парализа".

"Тази обществена поръчка за ТОЛ – такси, май ни дойде в повече. И когато се споменава, че по доклад на Световната банка е изчислено, че от 12 до 26 стотинки ще ни струва на километър плащането, се получава едно безумие, което ние няма как да преглътнем. Това означава фалит на целия транспорт в България”, категорична бе Галя Топалова. В същото време тя подчерта, че за трилентов аутобан в Турция се вземат по 8 лева. Там само за магистралата се плаща, а за другите пътища не. Същото е и в Европа. Тук трябва да има алтернативи за първи и втори клас пътища. Знаете, че дори между Пазарджик и Пловдив също се води републиканска пътна мрежа, тоест и това е платено. Цялата мрежа е платена. Създава се и една структура към АПИ, в която ще има минимум 500 души, работещи, поясни Топалова.

Тя попита защо избираме най-скъпата система, която е с GPS?  Това е допълнителна инвестиция и за автобуси и за товарни превози. Говорим за всички превозни средства над 3.5 тона, които ще трябва да плащат ТОЛ -таксата.

Най-големият проблем при нас е „сивият” сектор. Говоря за тези микробуси, които не плащат никакви данъци и не плащат скъпите винетки. Те си плащат като за леки коли. Републиканската транспортна схема е голям проблем, както и наредбите за автогари и други неща, които министър Московски все още не е подписал. Тези неща трябва да се оправят. Кой ще бъде шеф в ДАИ? Там в момента може би половината персонал са си взели отпуски и ги няма. Ще изчакаме да видим и дали Министерство на транспорта ще реагира, тъй като зам.- министърът на ведомството е в Израел, а министър Московски е в отпуск. Не знам как може да си в отпуск при всички тези скандални неща, които се случват във ведомството ти?!, коментира Топалова. Тя поясни, че половината персонал на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” също е в отпуска или болнични. Надяваме се премиерът да се заеме с Министерство на транспорта. Той не назначава хората, които са по министерствата, но нека се предприемат някакви мерки, призова Топалова.

Запитана, ако не достигнете до консенсус за ТОЛ-таксата отивате ли на стачка, Топалова отговори:  „Не мога да кажа това. Трябва да видим решението на превозвачите. Нека да изчакаме всички. Не желаем да правим стачки и да вдигаме напрежението, защото го има в цялата държава. Няма смисъл от това. Нека да видим за какво става въпрос и всеки да си направи сметка дали да инвестира в този бизнес", заключи Галя Топалова.

Ако ТОЛ -  системата в този й вариант бъде приета, Галя Топалова прогнозира, че до 2018 г. може би билета ще се вдигне най-малко с 15%, тъй като 10-15% от оборота ще отива за такси. Ние се надяваме това да не стане. Ако наистина това се случи, ще има доста фалити на фирми, особено на тези в областните центрове и малките превозвачи, които пътуват от град до град, условно казано Карлово – Казанлък или Пловдив – Пещера, прогнозира Топалова.

Дали ТОЛ – системата е по – справедлива отколкото винетката, Топалова коментира, че това трябва да го кажат специалистите. По-справедлива, ако всички се включат, включително и леките коли. Сега се включва само бизнеса с транспортна система, докато другите си остават на винетки, поне доколкото разбрахме. Ако в електронна система – винетка с платени пътища влязат и леките коли, ще бъде справедливо. Не да става въпрос само за превозните средства над 3.5 тона.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини