Last news in Fakti

8 Април, 2016 20:55 1 452 5

Автобусните превозвачи "скочиха" срещу ТОЛ -таксата, МРРБ ги покани на разговор

  • галя топалова-
  • красимир лалов-
  • тол - такса
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

МРРБ покани автобусните превозвачи заради негодуванието им за откриване на обществена поръчка за ТОЛ – таксата, която не е било обсъдено предварително. Това съобщи за Факти.бг Галя Топалова, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. Според нея по поръчение на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, лично й се е обадил заместник-министърът на ведомството Николай Нанков, след като превозвачите на автобусите възнегодуваха, че тази скъпа ТОЛ – такса ще доведе до протести и увеличаване на билета за автобус.

Автобусните превозвачи имаме общо събрание през другата седмица във вторник и ще излезем със специална позиция след сряда. Нека да видим точно какво са предприели като ТОЛ - такси. Но доколкото разбрахме и видяхме от обществената поръчка за ТОЛ - таксата –  ще трябва да плащаме за почти цялата републиканска транспортна мрежа. Много се радваме, че преди малко получихме телефонно обаждане и ни поканиха на разговор в МРРБ от името на министър Лиляна Павлова, която в момента е в Брюксел. Обади ми се зам.- министър Николай Нанков и ми съобщи, че другата седмица ни канят на среща, за да обсъдим нещата около ТОЛ - системата. Радваме се, че министърът на регионалното развитие реагира така бързо, включително и зам. министъра, заяви за Факти.бг  Галя Топалова.

Ние имахме обещание от шефа на АПИ инженер Лазар Лазаров, който трябваше да ни покани на работна среща, както и представителите на товарните превози, това обаче не се случи. Преди Нова година Лазаров ни обеща да сформира работна група, в която да бъдат поканени превозвачи и браншовите организации, но това не се случи. Изневиделица се появи обществената поръчка тази седмица, поясни Топалова.

Един автобус може да има 20, 40 и 60 места, много е относително, пътуваме всеки ден, а товарните превозни средства пътуват, когато имат товар. Но и те се движат по магистралите всеки ден и по цялата републиканската пътна мрежа, заяви Галя Топалова и допълни, че голям проблем е и Министерство на транспорта. „При сегашното положение в Министерство на транспорта, както се получи с ДАИ,  те са в колапс и парализа".

"Тази обществена поръчка за ТОЛ – такси, май ни дойде в повече. И когато се споменава, че по доклад на Световната банка е изчислено, че от 12 до 26 стотинки ще ни струва на километър плащането, се получава едно безумие, което ние няма как да преглътнем. Това означава фалит на целия транспорт в България”, категорична бе Галя Топалова. В същото време тя подчерта, че за трилентов аутобан в Турция се вземат по 8 лева. Там само за магистралата се плаща, а за другите пътища не. Същото е и в Европа. Тук трябва да има алтернативи за първи и втори клас пътища. Знаете, че дори между Пазарджик и Пловдив също се води републиканска пътна мрежа, тоест и това е платено. Цялата мрежа е платена. Създава се и една структура към АПИ, в която ще има минимум 500 души, работещи, поясни Топалова.

Тя попита защо избираме най-скъпата система, която е с GPS?  Това е допълнителна инвестиция и за автобуси и за товарни превози. Говорим за всички превозни средства над 3.5 тона, които ще трябва да плащат ТОЛ -таксата.

Най-големият проблем при нас е „сивият” сектор. Говоря за тези микробуси, които не плащат никакви данъци и не плащат скъпите винетки. Те си плащат като за леки коли. Републиканската транспортна схема е голям проблем, както и наредбите за автогари и други неща, които министър Московски все още не е подписал. Тези неща трябва да се оправят. Кой ще бъде шеф в ДАИ? Там в момента може би половината персонал са си взели отпуски и ги няма. Ще изчакаме да видим и дали Министерство на транспорта ще реагира, тъй като зам.- министърът на ведомството е в Израел, а министър Московски е в отпуск. Не знам как може да си в отпуск при всички тези скандални неща, които се случват във ведомството ти?!, коментира Топалова. Тя поясни, че половината персонал на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” също е в отпуска или болнични. Надяваме се премиерът да се заеме с Министерство на транспорта. Той не назначава хората, които са по министерствата, но нека се предприемат някакви мерки, призова Топалова.

Запитана, ако не достигнете до консенсус за ТОЛ-таксата отивате ли на стачка, Топалова отговори:  „Не мога да кажа това. Трябва да видим решението на превозвачите. Нека да изчакаме всички. Не желаем да правим стачки и да вдигаме напрежението, защото го има в цялата държава. Няма смисъл от това. Нека да видим за какво става въпрос и всеки да си направи сметка дали да инвестира в този бизнес", заключи Галя Топалова.

Ако ТОЛ -  системата в този й вариант бъде приета, Галя Топалова прогнозира, че до 2018 г. може би билета ще се вдигне най-малко с 15%, тъй като 10-15% от оборота ще отива за такси. Ние се надяваме това да не стане. Ако наистина това се случи, ще има доста фалити на фирми, особено на тези в областните центрове и малките превозвачи, които пътуват от град до град, условно казано Карлово – Казанлък или Пловдив – Пещера, прогнозира Топалова.

Дали ТОЛ – системата е по – справедлива отколкото винетката, Топалова коментира, че това трябва да го кажат специалистите. По-справедлива, ако всички се включат, включително и леките коли. Сега се включва само бизнеса с транспортна система, докато другите си остават на винетки, поне доколкото разбрахме. Ако в електронна система – винетка с платени пътища влязат и леките коли, ще бъде справедливо. Не да става въпрос само за превозните средства над 3.5 тона.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Carfen

    0 0 Отговор
    Ако километър струва от 12 до 26 стотинки, това означава още 12-26лв. на 100км за тежкотоварните. За автомобилите щяло да струва около 10стотинки на километър, което означава, че при годишен пробег от 10000км ще плащаме по 1000лв за тол такси, вместо 97лв за винетка.
  • 2 Дядо поп

    0 0 Отговор
    И велосипедите са в сивия сектор,много разбиват пътната
    настилка и за тях трябва тол такса,а да пък да не говорим
    за бебешките колички те най- много къртят пътя и за тях
    трябва пътен данък,винетка и тол такса,а тия с
    бригадирските колички да не се скатават ами да припкат
    до КАТ да ги регистрират и да си платят съответните налози
    плюс гражданска.
  • 3 сори

    0 0 Отговор
    Тези от Герб от преговори не разбират.От тях очаквайте само мутринско ограбване.Блокирайте пътищата ,столицата ,страната и свалете тези от власт докато не са довършили нацията....

    Коментиран от #5

  • 4 mediator37

    0 0 Отговор
    Чудят се как да ни таксуват и загдето дишаме.
  • 5 Дани

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "сори":

    Абсолютно съм съгласен . Тия от герб искат да ни свалят кожите.