Отидете към основна версия

5 789 35

Антония Борисова пред ФАКТИ - как 6 души могат да седят на маса в заведение, но 6 деца не могат да учат език заедно

  • коронавирус-
  • противоепидемични мерки-
  • отворено писмо-
  • езикови центрове-
  • асоциация на езиковите центрове в българия

Асоциацията на езиковите центрове в България с отворено писмо до министъра на здравеопазването Константин Ангелов

Илюстративна снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

По-рано днес от Асоциацията на езиковите центрове в България излязоха с отворено писмо до медиите и министъра на здравеопазването Константин Ангелов, с което заявяват „категоричното си несъгласие с последната заповед на министъра на здравеопазването от 27.10.2020 г., с която се забраняват „присъствените занятия в езикови центрове, образователни центрове, занимални и други, организирани от юридически и физически лица“.

„Бихме искали да заявим категорично, че досега сме спазвали стриктно всички предписания и противоепидемични мерки на Министерство на здравеопазването – в класните ни стаи децата са по едно на чин, на отстояние от 1,5 м, през определен период се извършва дезинфекция на стаи и коридори, влизането и излизането в класните стаи става без децата да се засичат и т.н. При непрекъснатите, десетки проверки от страна на РЗИ, винаги досега сме били изрядни на 100%, като дори сме получавали похвали от тях“, пише в писмото на Асоциацията на езиковите центрове в България.

„Да, ние сме образовани и тихи хора (просто, бизнесът ни е такъв), и не дрънчим с тенджери и тигани по площади и телевизии – може би затова е решено да бъдем сложени в кюпа на „опасните“ – заедно с нощните барове и дискотеки и футболните агитки. А, може би, решението за нас е да се кооперираме с кафе-сладкарниците и да започнем да провеждаме уроците с децата там – по 5 ученици на маса плюс 1 учител“, пише още в писмото.

От ФАКТИ се свързахме с Антония Борисова от Асоциацията на езиковите центрове в България, за да разберем повече за исканията и мнението на частните обучителни езикови центрове.

„Първия път успяхме по някакъв начин да се организираме, защото тогава беше краят на учебната година, имахме само да довършваме часове и успяхме с голямо търпение и помощ от страна на родителите да се справим. В момента цялата наша дейност е блокирана. Тук става въпрос за деца, които се подготвят и за международни изпити. Няма как ние да им провеждаме онлайн обучение, което накрая да даде резултат. В крайна сметка става въпрос за тяхното бъдеще и за това дали те ще успеят да кандидатстват навреме за университети, дали ще получат пълноценна подготовка.

В момента буквално – неслучайно и в писмото сме го написали по този начин, нашата работа се спира и ни принуждават да действаме по какъв начин? Нашите групи са не повече от 5-6 човека, спазвайки тези мерки, които са дадени от министъра – метър и половина разстояние, учителите ни са постоянно с маски, децата на влизане се дезинфекцират, настаняват се по определен график на местата.

Това е големият ни проблем, защото от заповедта става ясно, а и министърът го е изказал вече в телевизионно интервю, че той ни затваря, защото се притеснява от смесването на потоците в междучасията. При нас, за разлика от дейността в държавните училища, няма нито големи междучасия, нито имаме столове, в които да има големи потоци от деца и да се събират. Напротив, дори и ако децата имат някакво петминутно междучасие, те по график и с колегите, които администрират клоновете ни или отиват до тоалетна, или си седят по местата и хапват нещо, ако са си донесли, защото ние не предоставяме храна“, каза Антония Борисова.

По повод ограничението в работата на езиковите центрове с пет-шест деца в стая, но работещите заведения с до шестима души на маса, тя каза: „Нашите стаи, които използваме – класните стаи, в по-голямата си част при спазване на мерките, наложени от министъра, не позволяват обучение на повече от пет-шест души в класната стая, защото всяко дете седи само на чин, а когато спазим разстоянието от 1,5 метра ние не можем да поберем повече от 5-6 деца в класна стая“.

„Надяваме се, че министърът ще обърне внимание на нашия проблем и ще намерим подход едни към други, така че да стигнем до решение на ситуацията. Тук става въпрос за хиляди курсисти, които се обучават в нашите школи. В нашата асоциация членуват най-големите и най-дългогодишните фирми с име, които подготвят и за международни изпити, които обучават и стотици хиляди ученици годишно“, каза Борисова на въпрос за очакванията на Асоциацията на езиковите центрове в България.

Освен деца обаче, езиковите центрове обучават и възрастни. Сертификатите, за чиито изпити деца и възрастни получават подготовка от езиковите центрове са задължителни при кандидатстване за някои университети в чужбина, за кандидатстване на определени работни позиции. „При възрастните става съвсем забавно, защото възрастните курсисти имат право да посещават семинари, могат да ходят на театър, но не могат да дойдат да повишат квалификацията си, което би им помогнало, особено в тази ситуация, би им помогнало и за професионална квалификация“, коментира Антония Борисова.

"Нашата работа, от която, между другото, си изкарват хляба хиляди български учители, се оценява всяка година – и то напълно обективно – от най-престижните образователни институции в Европа и света. А оценката, всъщност, са хилядите възпитаници на езикови центрове в България, приемани всяка година да следват в Кеймбридж, Оксфорд, Станфорд, Харвард и десетки други топ университети в света. Приети там благодарение на изключителното ниво на знания, показано на изпитите за сертификати на Cambridge Assessment English, IELTS, TestDaF, DELE и т.н. А тези знания, в огромната си част са придобити в сферата на т.нар. неформално образование – частни езикови и изпитни центрове, школи и занимални", пише в писмото на асоциацията.

„Голяма част от родителите настояват децата да посещават физически класове, а не онлайн часове, особено когато става въпрос за обучение на деца от началния курс. Не просто вече го пробвахме, но мисля, че за всички е пределно ясно, че ние няма как да ограмотяваме деца онлайн. Представете си едно дете от предучилищна възраст или от първи клас, което ние трябва да ограмотим. Как ще му покажем как се изпитва буквата например? Не е пълноценно образованието онлайн и от това губят децата. Да не говорим вече за бизнеса и за финансовата страна на нещата, тъй като на нас ни е изключително трудно и в момента, а да не говорим, ако продължат тези мерки.

С всички тези ограничения, които налага министърът ние вече търпим финансови загуби, защото сме разделили групи, за да могат децата да са на правилното отстояние, разделяйки една група трябва да предвидим по-голям брой преподаватели, разходът ни е двоен. Въобще ситуацията не е приятна“, коментира Борисова.

„Нашите усилия продължават. Ние вече изпращахме преди около месец и половина едно писмо до министъра на финансите, министъра на здравеопазването и министъра на образованието. За съжаление до ден днешен имаме единствено отговор от Министерството на образованието, който, разбира се, очаквано не е конкретен“, каза Антония Борисова от Асоциацията на езиковите центрове в България.

Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 35 гласа.

Свързани новини