Отидете към основна версия

2 201 5

Езиковите центрове настояха пред ФАКТИ: Става дума за бъдещето на тези деца

  • езикови центрове-
  • изпит-
  • университет-
  • присъствено обучение-
  • асоциация на езиковите центрове в българия

"Става дума за бъдещето на тези деца, защото те кандидатстват за университети. Това за тях е важен изпит, който оттам нататък определя живота им", каза Антония Борисова от Асоциацията на езиковите центрове в България

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Вчера Асоциацията на езиковите центрове в България излезе с поредно свое отворено писмо към премиера Бойко Борисов, министъра на здравеопазването професор Костадин Ангелов и министъра на образованието Красимир Вълчев, в което призова на езиковите школи да бъде предоставена възможност за провеждане на присъствени занятия и с ученици от по-големите възрастови групи.

„В последните седмици получихме многобройни писма и обаждания от над 100 подготвителни езикови центъра от цяла България, които се обърнаха към нас със зов за помощ. Единственото, което те искат, е да им бъде позволено да проведат нормални практически занятия с учениците в оставащите два месеца до изпитите за международни сертификати“, пишат от асоциацията.

За да говорим по темата от ФАКТИ се свързахме с Антония Борисова от Асоциацията на езиковите центрове в България.

„Присъствено обучение в момента провеждаме само за децата от 1. до 4. клас. За всички останали обучението е онлайн. Наредбата на министъра ни позволява присъствено обучение само за децата от 1. до 4. клас. Оттук нататък за нас обаче се появява огромен проблем, защото именно по-големите ученици са тези, които се подготвят за международни сертификати и датите им за изпити наближават. Изпитите са обикновено през юни месец, за да могат след това децата да подадат документи за кандидатстване в чужбина. Подготовката за един такъв изпит , който е присъствен – той се провежда в присъствена среда, се извършва онлайн“, обясни тя.

„Миналата година изпитите бяха присъствени. Тогава подготовката на децата завърши онлайн, но те през цялата година се бяха готвили присъствено, имаха тази подготовка. Представете си как се провежда един изпит – от чисто технологична гледна точка за децата са поставени в неизгодна позиция, защото в момента например писмената част се упражнява на компютър. Те предават писмените си работи, пишейки на компютъра, докато по време на изпита, се пише на ръка. Това е съвсем различно умение. Освен това изпитът е за време – ученикът има час и половина, за да напише две пълноценни есета. Дори и само ученикът да не е отработил времето, за което трябва да напише това есе, дори тук говорим вече за проблем.

Относно методиката на обучението навлизаме в много дълбоки води. Сами разбирате, че методиката на онлайн обучението не е методиката на присъственото обучение. Става дума за бъдещето на тези деца, защото те кандидатстват за университети. Това за тях е важен изпит, който оттам нататък определя живота им. В тези университети конкуренцията е изключително голяма. Да ги поставяме в такава неравностойна ситуация, е доста нечестно. Още повече, че ние в началото на година сме поели ангажимент към тези деца, обещали сме подготовка. На много места подготовката за изпит включва и поставяне на децата в истинска изпитна среда, включително те правят и пробни изпити – нещо, което в момента не можем да направим“, разказа Антония Борисова.

Тя поясни, че и в момента езиковите школи се опитват да провеждат пробни изпити, само че в онлайн среда. „Правим каквото можем, но например устната част на изпита е винаги с партньор. На ученика му се показва картинка, която трябва да опише. Едно е те действително да седнат така, както ще бъдат разположени на изпита, в такава среда, друго е в една извънкласна стая да симулираме подобен тип изпит“, каза тя.

„Молбата ни е да можем да провеждаме присъствени занятия с големите ученици в малки групи. През тези месеци, в които учениците от 1. до 4. клас имат право да посещават нашите центрове, ние доказахме не просто, че не сме заплаха, защото спазваме всички мерки, но и в нашите центрове учениците са в достатъчно малки групи. Ние нямаме такъв поток, какъвто има в държавното училище например. При нас става въпрос за групи от по десетина деца, които идват, правят си подготовка и си тръгват“, коментира тя.

Относно това как са настроени родителите към присъственото обучение на техните деца в езиковите центрове, тя каза: „Разбира се, че го чакат с нетърпение. Да не говорим, че сега, когато учениците от горния курс вече са върнати в училище на ротационен принцип, много от родителите ни упрекват, че ние умишлено задържаме онлайн ситуацията, защото те не разбират как е възможно децата да ходят в училище, но да не могат да идват при нас“.

„Имаме някаква комуникация с министерството на здравеопазването и това, което те и обясняват е, че предвид епидемиологичната обстановка в страната, на този етап не е възможно отварянето на езиковите центрове за горния курс“, каза още тя.

В края на разговора Антония Борисова от Асоциацията на езиковите центрове в България обясни, че подготовката в центровете на асоциацията се отнася до английски и немски език. „Тази година децата загубиха цялата година онлайн. В края на октомври спряха присъственото обучение за големите ученици и от тогава те не са се връщали в класната стая“, каза тя.

„Липсата на присъствена форма на обучение за по-големите ни ученици и задължителни практически занятия на място в учебните центрове ще доведе неизбежно до лоши резултати на международните изпити за сертификати и ще постави на карта планираното с години висше образование на хиляди български деца“, казват в писмото си от асоциацията. „Надяваме се на положителен отговор на нашето искане, защото то засяга в случая не само и не толкова езиковите фирми, колкото бъдещето на 10 000 български младежи“, пишат още те в своето писмо към премиера, министъра на здравеопазването и министъра на образованието.

Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.

Свързани новини