В България правителството обеща на родните превозвачи отстъпки от тол-таксите в размер на 50-60%, които:
1. Няма да бъдат изпълнени заради отрицателно становище на ЕК, санкциониращо дискриминационния принцип в таксуването на български за сметка на чуждестранни превозвачи
2. Няма да бъдат изпълнени поради техническа невъзможност тол-системата да се пренастройва от днес за утре след всяка нова браншова среща и всеки нов политически пазарлък
Какво се случва същевременно в ЕС?
Заради политиките по декарбонизация, политиките за чистота на въздуха, лансирането на железопътния превоз на товари и непрестанно увеличаващите се цени на материалите за поддръжка на пътища, ситуацията с тол-тарифите в Европа е следната:
- Германия: Увеличение с 83% от 01.12.23 (СО2 директива на ЕС за намаляване на въглеродните емисии)
- Австрия: Увеличение с 13% от 01/01/24 (за СО2 емисии) и допълнително ще се увеличат тарифите и с инфлационния индекс за 2023, който държавата ще обяви през януари ‘24.
- Унгария: Увеличение с 17,6% от 01/01/24 (СО2)
- Полша: Увеличение с 13,4% от 01/01/24 (годишна индексация. Ще обявят допълнително оскъпяване за СО2 през 2024
- Белгия: Увеличение около 40% средно за трите области от 01/07/23
Поради неясни причини и “усещане за корупция” тук отново се движим в посока точно обратна и напълно противоположна от посоката на страните, на които иначе толкова много искаме да приличаме. И които все не можем да настигнем.
Stay positive