Last news in Fakti

24 Юни, 2004 00:00 27 069 2

Закон за шум над 60 децибела

  • децибела-
  • шумът-
  • които-
  • самолетите-
  • бъдат-
  • среда-
  • мерки-
  • летищата-
  • министерството-
  • трябва-
  • намаляване-
  • ограничаване-
  • излитане-
  • града-
  • столицата-
  • срещу-
  • колите-
  • повече-
  • околната-
  • шумово-
  • натоварване-
  • шумово натоварване-
  • околната среда-
  • срещу шума
Кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг забранил кучетата да лаят повече от 10 минути през деня и повече от 5 минути през нощта. Не е куриоз, а точка от програмата му за ограничаване на шума в мегаполиса. Защото в момента шумът е на първо място по брой оплаквания.

А България трябваше да бъде принудена от изискванията за присъединяване към ЕС да приеме закон срещу шума. Досега всичко минаваше с една седмица на борба против шума всеки февруари и с пожелателни общински наредби.

Европейската директива 2002-2049 за "Оценка и управление на шума в околната среда е необходимо да бъде приложена в българското законодателство. Проектозаконът е в парламента, трябва да заработи догодина.

Всеки знае от собствен опит, че ремонтът или силната уредба на съседа разбиват съня му или най-малкото го нервират. Смятаме обаче това за по-малко вредно от оловните изпарения от колите, от праха, от "Кремиковци", от замърсяването на водата, от радиацията.

Шумът е един от главните виновници за увеличаването на неврогенните, сърдечносъдовите и цял списък други заболявания. Все повече изследователи казват, че шумът убива.

От 45 до 25 000 долара е глобата за нарушаване на тишината в Ню Йорк.

Българският закон предвижда до 10 000 лв. глоба

Той определя кои ще бъдат институциите, отговорни за шума. Министерството на околната среда ще отговаря за шума, който се излъчва от промишлените инсталации и съоръжения. Министерството на здравеопазването - за локалните източници на шум - заведенията за обществено хранене, търговските обекти. МВР - за шума от движението на автомобилите. Транспортното министерство ще следи за изправността на колите, самолетите, за летищата и жп линиите, а Министерството на регионалното развитие - за шума от магистралите и шосетата.

За шума в бита на селищата отговарят кметовете

Всички общини ще бъдат задължени да направят стратегически карти за шум, на които да бъдат отбелязани местата с най-голямо шумово натоварване. Въз основа на тях да изготвят планове за действие с мерки за намаляване на шума, които трябва да включат в екологичните програми, които всяка община е задължена да има. Има срок, в който България ще трябва да ги докладва в ЕС.

Общините могат да кандидатстват с проекти с мерки за ограничаване на шума пред еврофондовете. Според екоминистерството мероприятията за ограничаване на шума съвпадат в голямата си част и с мерките против замърсяване на въздуха.

Допустимото ниво на шум в населено място и по пътищата през деня е 60 децибела, а през нощта - 50 децибела. Но има значение и колко време човек е подложен на определено шумово натоварване. Обикновено уредите за мерене на шум хващат от 20 децибела нагоре. 40 децибела е шумът в жилището ни, ако не се говори, 60 децибела е в търговски обект или в бизнес среда, 90-100 децибела се излъчват по време на рок концерт, 85 децибела е допустимото шумово натоварване в работна среда. При строителни работи шумът може да стигне до 100 децибела. На натоварените улици шумът е 80-90 децибела. 100 до 120 децибела се отделят при излитане на самолет на 400 метра от него.

В Европа и в САЩ голяма част от магистралите и жп линиите при преминаването им в близост до населени места са оградени с бетонни стени. Това обаче е досто скъпо за българските условия. Напоследък европейски специалисти твърдят, че ефективността не отговаря на инвестицията. А освен че не са естетични, монотоността им приспива вниманието на водачите и създава опасност за движението на пътя.

По-добър "заглушител" са залесените земни насипи

край пътя и зелени горски завеси край шосетата.

Подобряването на пътната настилка е друг начин за намаляване на шума. Паветата и дупките, както и форсирането на двигателите увеличават децибелите. Въвеждането на зелена вълна и спазването на ограниченията на скоростта е в полза на по-ниските децибели. Специална наредба на Министерството на транспорта ще определи нормите за изпускания в околната среда шум от колите.

Създаването на колоездачни алеи и стимулиране на използването на градския транспорт са част от мерките срещу шума, които използват европейците.

Добрата изолация на жилищата е не само мярка за намаляване на сметките за парно и ток, но и преграда срещу шума вкъщи.

Летище София ще предпази от шума на самолетите хората, като постави алуминиева дограма на над 200 къщи и на някои жилищни блокове в кварталите, които са в непосредствена близост до пистите, за своя сметка. Мярката ще бъде приложена за всички жилища, които попадат в територията, в която шумът е над 60 децибела.

Служители вече са обиколили най-близките къщи

за да опишат броя на прозорците, чиято дограма трябва да бъде сменена.

Летището е започнало процедура по доставянето на няколко неподвижни мониторингови терминала, които ще бъдат монтирани в най-близките до него жилищни квартали. Те ще отделят и измерват само нивото на шума, причинен от самолетите, и ще очертаят напълно проблема с шума от самолетите в столицата, заради който поколения столичани са скачали стреснато насън от леглата си.

Очаква се шумът от новата писта, която ще бъде пусната до края на 2005 г., да бъде много по-малък, отколкото от сегашните писти, тъй като тя е изместена с 800 метра по-далече от града.

Това означава, че самолетите при кацане няма да излитат толкова ниско над къщите, а при излитане шумът от тях ще пречи още по-малко на града.

Ръководство за управление на полетите е разработило няколко схеми за кацане и излитане, така че градът да бъде максимално защитен от шума. Възможно е по някаква причина самолетът да се отклони и вместо малък район да замърси с шум по-голям район от столицата. Една от задачите на мониторинговата система е да контролира кой полет се отклонява и защо. След това с писмо авиокомпанията ще бъде предупредена да не допуска подобни отклонения. Вероятно с наредбите към закона за шума ще се предвидят и глоби, но засега не се знае какви.

Тенденцията по света е

зоните около летищата да бъдат индустриални

но напоследък се наблюдава, че колкото и отдалечено от аерогарата да е разположен градът, с времето той се разширява към летището, независимо от ограничителните за застрояване мерки. Затова летищата предприемат индивидуални мерки за защита от шума за хората, живеещи близо до пистите. Сменят им се дограмите, поставя се допълнителна изолация на сградите, монтират им се климатици, прокарват им кабелна телевизия.

Летищата по света, които са близко до града, налагат допълнителни ограничения в полетните разписания. В София са забранени полети между 22 часа и 6 часа и изпробване на самолетни двигатели между 19 и 7 часа сутринта.

От 2005 година шумът от самолетите над столицата ще се намали и заради смяната на машинния парк на българските авиокомпании със западноевропейски и американски самолети, които са в пъти по безшумни от руските.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бобчо

    0 1 Отговор
    някой маже ли да каже от колко до колко часа физическо лице има право да усилва звукът
  • 2 Ива

    1 0 Отговор
    8-14:00, 16:00-22:00 по закон , но във входа може да има и друго споразумение