От 1 януари 2020 година до 20 април в страната са станали 19 верижни катастрофи, в които са загинали 4 души, 40 са били ранени, а материални щети са нанесени на 95 пътно-транспортни средства, показва статистика, изготвена от Европейския център по транспортни политики (ЕЦТП).
9 от инцидентите станаха след въвеждането на извънредното положение в страната заради пандемията от COVID-19, който доведе до драстичен спад в трафика по републиканската пътна мрежа. Според заключенията на официалните власти в повечето случаи причини за катастрофите са мъглата и поведението на водачите на МПС, несъобразено с пътните условия. Това е сигурен сигнал, че е наложително въвеждането на адекватни мерки за навременно известяване за опасностите, които очакват водачите на пътя.
За такава необходимост ЕЦТП алармира веднага след тежкия инцидент на 3 април на магистрала "Марица". Тогава в условията на гъста мъгла верижно катастрофираха 22 тира, двама души загинаха, шестима бяха ранени, бяха нанесени големи материални щети.
Затова напомнихме, че и в момента у нас има нормативно предвиден начин за известяване на водачите за наличието на опасни участъци с мъгла и задръстване, който обаче не е използван в зоната на инцидента. Става дума за пътните знаци А42 - "Намалена видимост" и А41 - "Образувано задръстване". Подобни елементи за предупреждение съществуват в страните от ЕС, както и в Сърбия и в Северна Македония.
Въпреки изтъкнатите аргументи обаче инициатива от страна на властите в България не последва. И така се стигна до утрото на 16 април, когато в почти същия участък на магистрала "Марица" отново стана верижна катастрофа, пак в условията на мъгла, като този път участваха 10 превозни средства, сред които товарни и леки автомобили. Резултатът е седем ранени и материални щети.
Затова е необходимо да се приложат преработените правила на Съвета на Европа, налагащи по-систематичен подход към осигуряването на безопасна пътна инфраструктура (ДИРЕКТИВА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА НА ЕВРОПА за изменение на Директива 2008/96/ЕО относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури).
Във връзка с това ЕЦТП обявява, че след премахването на ограниченията, наложени заради COVID-19, ще извърши целенасочена инспекция за пътна безопасност - целенасочено разследване с оглед установяването на опасни условия, недостатъци и проблеми, които увеличават риска от произшествия и наранявания, чрез посещение на проблемния пътен участък от магистрала „Марица“, а именно зоната от км 64 до км 67.
След като бъде извършена инспекцията ще се публикува доклад с препоръки. Освен това ще бъде изградена експериментална инсталация на система за известяване за намалена видимост, ако предложението бъде прието от съответните държавни органи. Инсталацията ще бъде подарък от ЕЦТП.